|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
האם כדאי להשקיע בנאסד"ק 100?
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח
30% משוק הטפטפות העולמי [צילום: בוריס שין]
שישה בשישי / איפה אירופה ואיפה אנחנו

כך הפכה קללת המים של ארץ ישראל לברכה

תלותה של הארץ בגשמים הפכה בדורות האחרונים לברכה, בדמות פתרונות יצירתיים וייחודיים במקביל נוצרה מצוקת מים באירופה וגם במצרים עיון בספר דברים מוביל למסקנה, שזהו חלק מתהליך הגאולה
26/08/2022  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   משבר האקלים   |   תגובות


אירופה מתייבשת
אגם גרדה, איטליה [צילום: אנטוניו קלאני, AP]

63% משטח האיחוד האירופי ובריטניה – יותר מאשר שטח הודו – מצויים בסכנה של יובש חמור. נהרות, אגמים ומאגרי מים ברחבי היבשת הולכים ומתייבשים. המחסור מסכן את מי השתייה, החקלאות, הפקת החשמל והשינוע בנהרות

לפני מספר שבועות נפגשתי עם שני בכירים בגוף ביטוחי גדול. אגב אורחא הם סיפרו לי על הבצורת הקשה באירופה ועל כך שבמשך חודשים לא יורד גשם בחלקים של היבשת – או שמתחוללות סופות אדירות ופתאומיות, הגורמות שטפונות קשים. אני מודה שהופתעתי. אומנם קראתי בתקשורת העולמית פה ושם דיווחים נקודתיים על דליקות מצד אחד והצפות מצד שני, אך לא הבנתי שמדובר בתופעה. היא מדהימה כל ישראלי שיצא לו לבקר באירופה בחודשי הקיץ ולהיתקל במטחי גשם פתאומיים; וכל ישראלי שחושב שזו הזדמנות לחגוג במקלחת ארוכה או אפילו להתפנק באמבטיה, כי הרי לאירופים – בניגוד לנו – אין בעיות מים.

זמן קצר לאחר מכן התפרסמה ב-ynet כתבה ארוכה שהציגה בהרחבה את המשבר. 63% משטח האיחוד האירופי ובריטניה – יותר מאשר שטח הודו – מצויים בסכנה של יובש חמור. נהרות, אגמים ומאגרי מים ברחבי היבשת הולכים ומתייבשים. המחסור מסכן את מי השתייה, החקלאות, הפקת החשמל והשינוע בנהרות.

הנה כמה דוגמאות מתוך אותה כתבה מאלפת. צרפת: יותר מ-100 יישובים נותרו ללא מי שתייה, וחייבים לקבל מים בדחיפות במשאיות. בריטניה: הגבלות על השימוש במים, כגון איסור על השקיית גינות בצינורות. ספרד: הקיבולת במאגרי המים היא בממוצע 40% בלבד, לעומת רמה רגילה של 60% בעונה זו. פורטוגל: אזהרת בצורת חמורה ב-45% משטח המדינה. איטליה: התייבשות נהר הפו במחוז לומברדיה חשפה פצצה ממלחמת העולם השנייה. שווייץ: הרשויות בקנטון ציריך העבירו מאות דגים מאפיקי מים שהתייבשו כמעט לחלוטין.

שלושה פסוקים
תעלת השקיה מהנילוס, מצרים [צילום: נרימן אל-מופתי, AP]

הדיווחים הללו הזכירו לי שלושה פסוקים מפרשת השבוע שעבר, פרשת "עקב". משה רבינו אומר לבני ישראל העומדים על סף הכניסה לארץ: "כי הארץ אשר בא שמה לרשתה, לא כארץ מצרים היא אשר יצאתם משם, אשר תזרע את זרעך והשקית ברגלך כגן הירָק. והארץ אשר אתם עוברים שמה לרשתה – ארץ הרים ובקעות, למטר השמים תשתה מים. ארץ אשר ה' אלקיך דורש אותה, תמיד עיני ה' אלקיך בה, מראשית השנה ועד אחרית שנה".

רש"י מפרש פסוקים אלו כמבטאים את שבחה של ארץ ישראל, בניגוד לגנותה של מצרים: "לא כארץ מצרים היא – אלא טובה הימנה... ארץ מצרים הייתה צריכה להביא מים בנילוס ברגלך ולהשקותה, צריך אתה לנדד משנתך ולעמול, והנמוך שותה ולא הגבוה, ואתה מעלה המים מן הנמוך לגבוה. אבל זו [ארץ ישראל] – 'למטר השמים תשתה מים', אתה ישן על מיטתך והקב"ה משקה נמוך וגבוה וגלוי ושאינו גלוי כאחת".

ארץ בסכנה מתמדת
"צריכה מטר כל השנה" [צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90]

בארץ ישראל יש הרים ובקעות חסרי מים, ואפילו מי שתייה תלויים בגשמים. יתרה מזאת: במדינות אחרות, גם אם התושבים תלויים בגשם – הם אינם מודאגים, כי הגשמים סדירים. "מה שאין כן ארץ ישראל – ה' אלוקינו דורש אותה, אינו נותן גשמים אלא על פי חקירה לפי המעשים". ואפילו אם ירד גשם וצמחה תבואה, ה' יכול להעניש ולפגוע ביבול בדרכים רבות

אלא שרש"י הוא היחיד מבין הפרשנים הנוקט קו זה. האחרים אומרים בדיוק ההפך: התלות של ארץ ישראל בגשמים מעמידה אותה בסכנה מתמדת, ועל העם לדעת שאם לא ישמע בקול ה' – גורלו יהיה בצורת ויובש, רעב ומוות. הרמב"ן – אשר עלה ארצה, ואולי עדכן את פירושו בנקודה זו כפי שעשה במקומות אחרים – אומר זאת בבהירות, תוך שהוא קושר פסוקים אלו לפרשה השנייה של קריאת שמע הבאה מיד אחריהם:

"ופשוטו של מקרא – בדרך האזהרות, שאמר להם: ...דעו לכם [שארץ ישראל] אינה כארץ מצרים להשקות אותה ברגל מן היאורים ומן האגמים כגן הירק, רק היא 'ארץ הרים ובקעות למטר השמים תשתה מים', לא בעניין אחר, וצריכה שידרוש ה' אותה תמיד במטר. כי היא ארץ צמאה מאוד וצריכה מטר כל השנה, ואם תעברו על רצון ה' ולא ידרוש אותה בגשמי רצון – הנה היא רעה מאוד, 'לא תיזרע ולא תצמיח ולא יעלה בה כל עשב' בהריה. ויחזור ויפרש כל זה בפרשה שנייה – כי 'אם שמוע תשמעו אל מצוותי... ונתתי מטר ארצכם בעתו יורה ומלקוש' תמיד. ואם לא תשמעו – 'ועצר את השמים... ואבדתם מהרה' ברעב מעל הארץ הטובה, שלא תוכלו לחיות בה בלא מטר".

הפרשן האיטלקי ר' עובדיה מספורנו הסביר בצורה כמעט זהה: "'לא כארץ מצרים היא' – שאינה צריכה לגשמים. 'למטר השמים תשתה מים' – שאין שם נהרות מספיקים להשקות את הקרקעות, אבל צריך שישתו מי גשמים. 'דורש אותה' – להשגיח על מעשי יושביה, אם הם ראויים למטר השמים אם לא. לפיכך דעו זה, כי אומנם 'אם שמוע תשמעו... ונתתי מטר ארצכם בעתו' באופן שתתפרנסו שלא בצער ותוכלו לעובדו. ואם לאו – לא יתן מטר כלל ולא יהיה לכם מזון לחיות בה".

ר' נפתלי צבי יהודה ברלין, הנצי"ב מוולוז'ין, המשיך באותו קו. בכל מדינה אחרת, הסביר, קל להשקות גינות הסמוכות לבתים וקשה להשקות שדות מרוחקים אם לא יורד גשם. "אבל ארץ מצרים עושים תעלות רבות מנהר נילוס וממשיכים לכל שדה ומשקים שדה זרעים כגן הירק שבכל מדינה". לעומת זאת, בארץ ישראל יש הרים ובקעות חסרי מים, ואפילו מי שתייה תלויים בגשמים. יתרה מזאת: במדינות אחרות, גם אם התושבים תלויים בגשם – הם אינם מודאגים, כי הגשמים סדירים. "מה שאין כן ארץ ישראל – ה' אלוקינו דורש אותה, אינו נותן גשמים אלא על-פי חקירה לפי המעשים". ואפילו אם ירד גשם וצמחה תבואה, ה' יכול להעניש ולפגוע ביבול בדרכים רבות.

התפלה וטפטפות
מתקן ההתפלה, שורק [צילום: יצחק הררי, פלאש 90]

קחו לדוגמא את אלכסנדר זרחין, אשר דמותו הצנועה זכורה לה מימי ילדותי בבית הכנסת "חוג הנוער הדתי" בתל אביב, לשם הגיע מדי פעם. זרחין המציא בשנות ה-40 וה-50 של המאה הקודמת שיטות להתפלת מי ים, שגם אם לא היו בהכרח מסחריות, העלו את הנושא על סדר היום וקידמו את המחקר והפיתוח

בדורות האחרונים, דורות הגאולה, הקללה הזאת של ארץ ישראל הופכת לברכה. התלות במי הגשמים הכריחה את ישראל ואת הישראלים למצוא פתרונות אחרים. קחו לדוגמה את אלכסנדר זרחין, אשר דמותו הצנועה זכורה לה מימי ילדותי בבית הכנסת "חוג הנוער הדתי" בתל אביב, לשם הגיע מדי פעם. זרחין המציא בשנות ה-40 וה-50 של המאה הקודמת שיטות להתפלת מי ים, שגם אם לא היו בהכרח מסחריות, העלו את הנושא על סדר היום וקידמו את המחקר והפיתוח.

בשנת 2019, האחרונה לגביה מצאתי נתונים, נצרכו בישראל 2.2 מיליארד מ"ק מים, מתוכם למעלה מחצי מיליארד מ"ק היו מהתפלה – כלומר כ-20%. זהו שיעור גבוה שבמידה רבה הוריד מעל סדר היום את הדיון המתמיד בקו האדום של הכנרת, שהוא כמובן חשוב בפני עצמו. לא מצאתי נתוני השוואה עולמיים עדכניים מפורטים, אבל בשנת 2016 רק אחוז אחד מכלל המים בשימוש בעולם היו מותפלים, כך שמותר לשער שישראל נמצאת במקום טוב מאוד בצמרת העולמית.

לא רק התפלה; יש גם טפטפות. זוהי מערכת שמווסתת את ההשקיה ומשחררת את המים בטפטוף איטי ליד כל צמח, במקום לפזר על פני שטח גדול כמויות עצומות של מים, שחלק מהם הולכים לאיבוד בשל אידוי או משום שאינם מגיעים לצמחים. השיטה הזאת הומצאה ופותחה בישראל: תחילה על-ידי האגרונום יעקב מוֹסְט בגינת ביתו, ולאחר מכן בצורה נרחבת בידי שמחה בלאס ובנו ישעיהו בלאס בשנות ה-50. התוצאה הייתה מפעל נטפים, שמחזיק ב-30% משוק הטפטפות העולמי, עם 29 חברות-בנות, 17 מפעלים בעולם ו-4,300 עובדים.

בינתיים במצרים וביערות אירופה
סכר אסוואן. סיכון אסטרטגי [צילום: נרימן אל-מופתי, AP]

בגלל המחסור בגז וההתייקרות שלו בשל המלחמה באוקראינה והחששות מפני מחסור באנרגיה בחורף, מחיר העצים להסקה זינק. אסוציאטיבית, כחוקר שואה, הדיווח הזה העלה במוחי את העדויות על הקור הנורא בגטו ורשה, כאשר התושבים שברו רהיטים ואפילו חלקי בניין לצורך הסקה. לנו אין בעיה כזאת, בזכות שדות הגז הענקיים שלנו

ומה קורה בינתיים במצרים, שהתורה אומרת לנו שהמצב שלה הרבה יותר טוב משל ארץ ישראל? כאשר הייתי בקהיר בשנות ה-90, עליתי לתצפית במגדל קהיר, המתנשא לגובה 187 מטרים באי ג'זירה שבנהר הנילוס. המראה היכה בי ונחרת בזכרוני: עיר אפורה ומאובקת מאופק לאופק, עם פס דקיק של ירק לאורך הנילוס. תעלו למגדל עזריאלי ותתבוננו על תל אביב; לא רק פארקים וגנים, אלא צמחייה בכל רחוב ובכל חצר. ובמבט רחב יותר: 98% משטח מצרים הם מדבר.

סכר אסוואן, שנועד לווסת את הזרימה בנילוס ולאפשר הפקת חשמל, גרם במקביל לירידה קשה באיכות הקרקעות בשל חסימת מלחים שהגיעו ממקורות הנילוס. הוא גם נקודת תורפה צבאית-אסטרטגית; על-פי פרסומים זרים, בימים הקודרים ביותר בתחילת מלחמת יום הכיפורים, שקלה ישראל להפיל עליו פצצת אטום כדי להחריבו ולהציף את מצרים.

בשנים האחרונות התפתח והסלים סכסוך קשה בין מצרים לאתיופיה, המקימה סכר משלה במעלה הנהר ושעלול למנוע ממצרים חלק משמעותי מן המים. וכל זה, כאשר יש במצרים למעלה מ-100 מיליון תושבים, האוכלוסייה מוכפלת כל שנה וכבר היום אין מספיק מים להשקות ולהאכיל את כולם. מישהו מקנא במצרים? מישהו היה מחליף את ארץ ישראל בארץ רעמסס?

הנה עוד סיפור, בתחום אחר אבל עם אותו מוסר השכל. בשבוע שעבר פרסמנו כאן דיווח מוושינגטון פוסט על מצוקת העצים באירופה. מצד אחד, מתחוללות ברחבי היבשת דליקות ענק שמכלות שטחים עצומים של יערות. מצד שני, בגלל המחסור בגז וההתייקרות שלו בשל המלחמה באוקראינה והחששות מפני מחסור באנרגיה בחורף, מחיר העצים להסקה זינק. אסוציאטיבית, כחוקר שואה, הדיווח הזה העלה במוחי את העדויות על הקור הנורא בגטו ורשה, כאשר התושבים שברו רהיטים ואפילו חלקי בניין לצורך הסקה. לנו אין בעיה כזאת, בזכות שדות הגז הענקיים שלנו.

עוד שלושה פסוקים
שריפת יער, ספרד [צילום: אלברטו סאיז, AP]

נושא העצים יחד עם מצוקת המים באירופה, לעומת הרווחה שלנו בתחום המים, הזכיר לי פסוק: "ונתן ה' אלוקיך את כל האלות האלה על אויביך ועל שונאיך אשר רדפוך". לא צריך להזכיר את חשבון הדמים בן מאות השנים שיש לנו עם אירופה ואת מה שעוללו לנו שכנינו במזרח התיכון. והנה, מצוקות שהיו מנת חלקם של עם ישראל וארץ ישראל – עוברות כעת אל אויבינו ואל שונאינו אשר רדפו אותנו.

הפסוק הזה מופיע כחלק מתיאור הגאולה בפרשת ניצבים, לאחר הקללה הנוראה בפרשת כי תבוא – שראינו אותה מתגשמת בחורבן בית שני ובגלות ובשואה. ויש לו המשך: "ואתה תשוב ושמעת בקול ה' ועשית את כל מצוותיו אשר אנכי מצווך היום". כאשר אנחנו רואים במו עינינו את התגשמות הפסוק הראשון, מוטלת עלינו החובה שבפסוק השני, ודאי כאשר אנו בפתחו של חודש אלול. ואז, בעזרת ה', תקוים בנו הברכה שבפסוק השלישי: "והותירך ה' אלוקיך בכל מעשה ידיך, בפרי בטנך ובפרי בהמתך ובפרי אדמתך, לטובה; כי ישוב ה' לשוש עליך לטוב כאשר שש על אבותיך". חודש טוב.

תאריך:  26/08/2022   |   עודכן:  26/08/2022
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כך הפכה קללת המים של ארץ ישראל לברכה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אופיר
28/08/22 08:57
פורום: משבר האקלים כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משבר האקלים
מה כמות המזהמים שנפלטים מהמפעלים בסביבה שלנו? מה מפל"ס הזיהום (מרשם הפליטות לסביבה) בסביבתנו? המשרד להגנת הסביבה מפרסם (יום ה', 25.8.22), זו השנה העשירית, את מרשם הפליטות של המפעלים בישראל (מפל"ס), הכולל מידע מקיף על אודות פליטות מזהמים לאוויר, לים, לקרקע ולמקורות מים מהמפעלים וגורמי זיהום הגדולים.
25/08/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
האיחוד האירופי נמצא בדרכו לעונת שיא בשריפות, תוצאה של גלי חום כבדים הבאים לאחר בצורות נרחבות. עד כה עלו בלהבות ברחבי היבשת 6.4 מיליון דונם – פי שמונה משטח ניו-יורק, 56% יותר מהשיא שנרשם ב-2017 וכפליים מן הממוצע ב-15 השנים הקודמות. בין המדינות שנפגעו בצורה הקשה ביותר מצויות ספרד, רומניה ופורטוגל – מדווח וושינגטון פוסט.
18/08/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
חלק ניכר מהצעדים למאבק בשינויי האקלים שאישר בשבוע שעבר הקונגרס האמריקני מיועדים לעודד טכנולוגיות חדישות, אך בשקט-בשקט החוק מכיר בגורם נוסף וחיוני לא פחות: הטבע. או, במילים מדויקות יותר, אם הטבע יקבל הזדמנות – הוא יכול להיות בעל ברית מרכזי בתחום האקלים. מדובר על 20 מיליארד דולר לשימור חקלאי ו-5 מיליארד דולר לשימור יערות, מציין וושינגטון פוסט.
15/08/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
צפו בחדשות הערב ומיד יהיה ברור לכם שהאמריקנים חווים את השלכות שינויי האקלים. חום ובצורות קיצוניים משפיעים על עשרות מיליונים, ושטפונות ושריפות ענק פוגעים ביישובים בכל רחבי המדינה. השבוע הקונגרס מתייצב מול המשבר ומחזק את הביטחון האנרגטי של ארה"ב – כותב ביל גייטס בניו-יורק טיימס, בהתייחסו לחבילת הענק בתחומי האקלים, הבריאות והמיסים.
11/08/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
קובעי המדיניות בוושינגטון מקדמים את הרכב החשמלי כפתרון לשינויי האקלים, אף האמת הבלתי-נוחה היא שמכוניות אלו יקרות מדי לרוב המכריע של האמריקנים – קובע ניו-יורק טיימס. החוק המקיף שמאשר השבוע הקונגרס למאבק בשינויי האקלים כולל הטבות מס באלפי דולרים לרכישת מכוניות אלו, אך היצרנים מתלוננים שהללו יחולו – לפחות בשלב הראשון – רק על נתח צר מהשוק, בעיקר בשל הדרישות לייצור מקומי. מומחים אומרים שיש צורך בצעדים נרחבים יותר כדי להביא את המכוניות החשמליות להישג ידו של האמריקני הממוצע וכדי להעלות לכבישים כמות שתשפיע משמעותית על פליטת גזי החממה.
10/08/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
שלושה או חמישה ימים לפני תאריך היעד לפקיעת האולטימטום בנימין נתניהו יחריף את העימות בגליל העליון ממנו נסוג בבושה ובבושת פנים ובחרפה
רפי לאופרט
רפי לאופרט
העולם האנושי הוא הוויה דינמית והתהליכים המתפתחים בו נגזרים מאינטגרציה של מהלכים רוחניים וחומריים עם השפעות מן הטבע שמעצבים במשותף את תנאי הסביבה בהם מתקיימת החברה האנושית - מתפתחת ...
רון בריימן
רון בריימן
אסור שחיילי צה"ל ישמשו מגש הכסף להשלטת המחבלים "הטובים" של אש"ף - הארגון לשחרור פלשתין (כולה! מן הים עד הנהר!) - על המחבלים "הרעים" של חמאס    מטרתם זהה.
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il