|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מרפאת כאב תל אביב - מה חשוב לדעת לפני שבוחרים?
כתיבת המומחים
עמיטל נדלן מתקדמת לקראת רכישת בניין נוסף בבוקרשט!
ביידן בבסיס מרינס בצפון קרוליינה בחג ההודיע [צילום: פטריק סמנסקי, AP]

לביטחון ארה"ב השלכות על ישראל

ניתוח שני מסמכי היסוד: סין היא האיום מספר אחת, רוסיה יורדת למקום השני, המזרח התיכון נדחק לאחור – אך לישראל יש הזדמנויות
03/12/2022  |   יוחאי גויסקי   |   כתבות   |   תגובות

הממשל האמריקני פרסם בחודש אוקטובר גרסאות בלתי מסווגות של שני מסמכי יסוד, המציגים את גישתו לאתגרי הביטחון הלאומי האמריקני בעידן הנוכחי – אסטרטגית הביטחון הלאומית (National Security Strategy) שפרסם הבית הלבן ואסטרטגית ההגנה הלאומית (National Defense Strategy) שפרסם משרד ההגנה. הגרסאות המסווגות נשלחו לקונגרס עוד בחודש מרס, לצד הצעת תקציב הביטחון לשנת 2023, אולם המלחמה באוקראינה הובילה את הממשל לערוך בהן שינויים ולעכב את פרסומן הגלוי. משרד ההגנה פרסם שני מסמכים מרכזיים נוספים – סקירת היציבה הגרעינית האמריקנית (Nuclear Posture Review), וסקירת ההגנה מטילים (Missile Defense Review).

האסטרטגיה האמריקנית מבוססת על זיהוי העשור הקרוב כקריטי למגוון רחב של התפתחויות אסטרטגיות שיעצבו את המציאות הגלובלית במאה הקרובה, ובראשן עליית סין וההתמודדות עם משבר האקלים. ברקע ניצבת ההנחה שהמפתח להצלחה בתחרות האסטרטגית עם סין טמון בחדשנות המדעית והטכנולוגית ובמיצוי ההזדמנות של המהפכה התעשייתית הרביעית: קפיצת המדרגה הטכנולוגית המבוססת על מיצוי נתוני עתק (Big Data), בינה מלאכותית ולמידת מכונה.

המסמכים עצמם משקפים המשכיות ניכרת בין גישת ממשל ביידן לממשל טראמפ. הממשל הקודם הוביל את ארה"ב לאמץ את גישת התחרות הבין-מעצמתית תוך הצבת סין במוקד האתגר האסטרטגי והביטחוני לצד הפחתת הקשב לאתגרים אחרים וצמצום השקעת משאבים בהם (בדגש על המזרח התיכון), וכן הדגיש את חשיבות רתימתם של בעלות ברית ושותפים לטיפול באתגרים באזוריהם תוך מיקוד משמעותי בממד הטכנולוגי של התחרות, בעיקר עם סין.

ההמשכיות בין הממשלים בולטת במיוחד לנוכח השינויים שחלו בשנים האחרונות בסביבה האסטרטגית הגלובלית ובראשם סכנת ההסלמה הצבאית בין המעצמות (בהקשר לטייוואן ואוקראינה), משבר הקורונה, ועליית חשיבותו של המגזר הפרטי בכל ממדי הלחימה (בפרט תקשורת, לוגיסטיקה, סייבר). בהיבטים רבים דומה האסטרטגיה גם לזו שהציב ממשל אובמה ב-2010, אשר הדגיש את שיקום ארה"ב מבית לאחר המשבר הכלכלי של 2008 וחיזוק בריתות ודיפלומטיה, הגם שבלי ממד התחרות הגלובלית.

בהקשר הרחב, ממשל ביידן מדגיש את חשיבות התחרות האידיאולוגית כהיבט מרכזי וממשיג את ארה"ב כמובילת המאבק בין דמוקרטיות לאוטוקרטיות, השואפות לשנות את כללי ההתנהלות במרחב הבינלאומי, ובראשן סין. חיזוק הדמוקרטיות, זכויות אדם, ועקרונות של צדק ושוויון משולבים לכל אורך מסמכי האסטרטגיה, לצד דגש על שלילת היכולת של משטרים לא-דמוקרטיים לנצל התפתחויות בתחום הטכנולוגי על-מנת להדק את אחיזתם בציבור (בפרט על-ידי פיקוח ומעקב בסייבר, פיקוח במרחב הציבורי ושליטה ברשת האינטרנט המקומית).


אתגרים מרכזיים ומונחים חדשים
מטוס J-16D בתצוגה בבייג'ינג [צילום: נג האן-גואן, AP]

אסטרטגיית הביטחון הלאומי מציבה מספר אתגרים מרכזיים שעל ארה"ב להתמודד עימם:

  • סין כאתגר המהותי ביותר לארה"ב בשל היותה היריב בעל הנכונות והיכולות (כלכלית, מדינית, צבאית וטכנולוגית) לגבי עיצוב הסדר העולמי. סין מוגדרת כאיום הייחוס המתקדם בהתמדה (Pacing Challenge), שלמולו צריכה מערכת הביטחון האמריקנית להיערך ולבנות את כוחה.

  • האיום מצד רוסיה הונמך בחשיבותו יחסית ל-2017, ועתה היא אינה ניצבת יחד עם סין בראש סדר העדיפות, אלא מוגדרת כ"איום חמור" (Acute threat) ודחוף שיש להתמודד עימו ולהכיל אותו.

  • אתגרים גלובליים, ובראשם התחממות כדור-הארץ ומגפות, נדונים בהרחבה ועולים בחשיבותם.

  • השקעה במקורות העוצמה של ארה"ב מבית, ובכלל זאת יכולות ייצור, טכנולוגיה, הגנה על שרשראות אספקה, כחלק מהותי בתחרות.

  • חיזוק הדמוקרטיה בארה"ב ובקרב בעלות בריתה השותפות לערכיה, שהם בראיית הממשל חלק חשוב ממקורות העוצמה בתחרות האסטרטגית, ובסיס לחיבורים אסטרטגיים.

אסטרטגית ההגנה הלאומית עושה שימוש במספר מושגים חדשים (שאינם מבוררים עד תום):

  • "הרתעה אינטגרטיבית" (integrated deterrence) – תשתית רעיונית לחיבור כלל מקורות העוצמה של ארה"ב ובראשם הדיפלומטיה, לכדי מארג שלם ורציף (Seamless) של פעילות בכל הממדים, הזירות והמרחבים, בשיתוף עם בעלי ברית ושותפים, הגם שעדיין תתבסס על צבא מיומן והרתעה גרעינית. ההרתעה האינטגרטיבית תושג באמצעות שילוב בין שלילת הישגים מהיריב, העלאת המחירים של פעילות תוקפנית, הפחתת התועלת ליריבי ארה"ב מתוקפנות וחיזוק החוסן של המערכות והגופים המאוימים.

  • "ניהול מערכות" (campaigning) – שלפיו נדרש לשלב ולהפעיל מגוון רחב של כלים מתחת לרף הפעלת הכוח הצבאי, לצד הפעלת כוח, עד להתמודדות עם יריבים הפועלים במרחב זה בעצמם (Grey zone operations). התכליות הן חיזוק ושימור היתרונות הצבאיים של ארה"ב, צמצום היכולת של היריב להפעיל כלי אכיפה חריפים, ופגיעה במאמצי היריב לבנות כוח ולהפעלתו. זאת, באמצעות סנכרון היכולות והמאמצים של משרד ההגנה לשיפור התנאים במרחב לטובתה של ארה"ב.

  • "בניית יתרונות מתמשכים" (Building enduring advantages) - שנועדו לבצר את היתרון האיכותי, הטכנולוגי (והכמותי) המתמשך של ארה"ב ביחס ליריביה השונים, באמצעות האצה של תהליכי בניין כוח ופיתוח והטמעה של טכנולוגיות וכלים חדשים.

  • "חוסן" (resilience) – מסמכי הביטחון הלאומי מדגישים במיוחד את פיתוח וחיזוק החוסן של ארה"ב כעוגן מול כלל אתגרי העתיד. החוסן אמור להתבטא בממד הציבורי (במאבק בין דמוקרטיות לדיקטטורות), הכלכלי (יצור מקומי ושרשראות אספקה), בהתמודדות עם אתגרי סייבר, בחוסן של המערכות הצבאיות מפני שיבוש על-ידי אויבים הנוקטים שימוש בשיטות שונות למניעת גישה ושלילת שטח (Anti access / Area denial) ובכלים טכנולוגיים מתקדמים. עוד מדובר על חוסן מפני השלכות אתגר האקלים ומגפות על תשתיות ואנשים. ארה"ב גם תחתור לחיזוק החוסן של בעלות בריתה ושותפיה כדי למנוע מאויביהן לפעול בתוקפנות נגדן.

עייפות מתמשכת מהמזרח התיכון
ארה"ב נגד אירן, השבוע במונדיאל [צילום: ריקרדו מזלאן, AP]

בנוסף, המסמכים מדגישים את חשיבות ההרתעה הגרעינית כבסיס לאמינות ההרתעה האמריקנית בכל העולם ואת חשיבות מודרניזציית הנשק הגרעיני בארה"ב. בהקשר זה, הממשל מדגיש את המשך משטרי בקרת הנשק הקיימים (ופיתוח מנגנוני פיקוח חדשים) ואת מחויבותה של ארה"ב למנוע נשק גרעיני מאירן, לצד ציפייה מקוריאה הצפונית להתפרק מגרעין צבאי.

מבחינת המזרח התיכון, ניכרת ירידה משמעותית בחשיבותו בסדרי העדיפות של הממשל. האזור עדיין נתפס כמקור מרכזי לטרור, אולם בהיקף ובעוצמה פחותים בהרבה מבעבר. הטיפול באתגר זה יובל בראיית ארה"ב על-ידי שותפיה באזור, בסיוע אמריקני מוגבל.

הממשל מבהיר, כי בכוונתו להידבר עם מדינות האזור בתנאים שלו (ברומזו לאירן ואולי גם לסעודים) ומציב חמישה רכיבים למדיניותו – חיזוק השותפויות עם מדינות התומכות בסדר העולמי הקיים; מניעת היכולת משחקנים אזוריים או עולמיים לשבש את חופש התנועה הימית באזור (כולל מיצרי הורמוז ובאב-אל-מנדב) או להשתלט על שטחים באזור תוך איומים, בניין כוח והפעלתו; הפחתת עימותים באזור תוך שימוש בדיפלומטיה ככל הניתן; קידום אינטגרציה של מדינות האזור באמצעות שותפויות בתחום הגנה אווירית וימית; וקידום זכויות אדם.

ישראל עצמה מוזכרת כשותפה לפורום המשותף לה, לארה"ב, להודו ולאיחוד האמירויות (I2U2), כשחקן שהשתלבותו באזור חשובה ובמסגרת ציון החשיבות של קידום פתרון שתי המדינות לסכסוך הישראלי-פלשתיני. אירן מוזכרת כשחקן בעל מדיניות כוחנית וכופה בסביבתה (בדומה לרוסיה וקוריאה הצפונית), אשר ארה"ב תפעל נגדו ותסייע למדינות האזור לבנות יכולת להתמודד עימו. בהקשרי הגרעין, הממשל מבהיר שיעשה "שימוש בדיפלומטיה כדי לוודא שאירן לא תגיע לנשק גרעיני", אך יכין אופציות אחרות "למקרה שהדיפלומטיה תיכשל".

ירידת מעמדו של המזרח התיכון בסדר העדיפות האמריקני – רביעי, אחרי האינדו-פסיפי, אירופה ושאר מדינות יבשת אמריקה - משקפת פיחות באינטרסים האמריקנים בו ועייפות מתמשכת ממנו. הדבר ישפיע על דימויה ומעמדה של ארה"ב ועלול להוביל להמשך דעיכת השפעתה באזור, כאשר כבר ניתן לראות שחקנים אחרים שלהם אינטרסים מהותיים בו, בראשם סין ורוסיה, המרחיבות בו את השפעתם.

מה זה אומר מבחינת ישראל
חיילים אמריקנים בתרגיל בהודו [צילום: מניש סווראפ, AP]

סין היא מוקד האסטרטגיה האמריקנית ותוסיף להכתיב חלקים רבים מהאסטרטגיה של הממשל, כולל מול ישראל. ארה"ב תמשיך להפעיל לחץ על ישראל להפגין קשב ולעצב מדיניות שתיקח בחשבון את האינטרסים שלה, בעיקר בהקשרי פיקוח על טכנולוגיה ותשתיות לאומיות. לפיכך, מרחב הפעולה של ישראל צפוי להצטמצם במגוון סוגיות שנמצאות בליבת התחרות והחיכוך שבין המעצמות.

מנגד, האסטרטגיה של הממשל מהווה הזדמנות להידוק קשרים ולנכסיות בהקשרי טכנולוגיה וחדשנות, בניית חוסן לאומי – תשתיות, הגנת העורף, סייבר, מאבק בשינויי אקלים; פיתוח והטמעת אמל"ח; ושיטות פעולה מתחת לרף המלחמה. לישראל יכול להיות תפקיד חיובי משמעותי בסיוע לארה"ב לממש את חזונה לארכיטקטורה אזורית שתוכל לתת מענה למגוון סוגיות הביטחון שבו (אירן, טרור, חוסר יציבות), כולל בהקשרי התמודדות עם אתגר האקלים.

בשלב זה, התחרות מול סין אינה מביאה את ארה"ב לבחון מחדש את גישתה החותרת לצמצום השקעה במזרח התיכון ולגיבוש אסטרטגיה ממוקדת להתחרות עם סין באזור, אלא ממשיכה לחתור לביסוס מארג ביטחוני אזורי, שיוכל להתמודד עם בעיות האזור בתמיכה אמריקנית מאחור. סביר להניח, שבמציאות זו תימשך השחיקה במעמד ארה"ב במרחב, שבאה לידי ביטוי, בין היתר, בהתרסה של שותפות אמריקניות בכירות כלפיה (סעודיה, טורקיה), באופן שעלול לפגוע בדימוי ההרתעה הכולל של ישראל ובמעמדה, שבחלקו נסמך על דימוי יחסיה המיוחדים עם ארה"ב.

בהעדר מענה אמריקני ממשי מול סין, ולנוכח האינטרסים הגוברים של בייגי'ינג במרחב, סביר להניח שזו תמשיך להרחיב את נוכחותה באזור, מבחינות כלכלית, מדינית, ובמידה גוברת גם ביטחונית, משני צידי המתרס האירני-סעודי.

רכיב מודגש באסטרטגיית ממשל ביידן הוא שמירת זכויות אדם והתנגדות לכלי פיקוח מדינתיים נרחבים. הממשל אף מגדיר את התחרות שהוא מנהל כמתנהלת בין דמוקרטיות לאוטוקרטיות ולא בין סין לארה"ב בלבד. כך, ממד זכויות האדם בהקשר הפלשתיני עלול להציב מוקד חיכוך נוסף בין ארה"ב לישראל, בפרט לנוכח חילופי הממשלה בישראל.

המאמר פורסם בידי המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
יוחאי גויסקי הוא כלכלן, סא"ל במילואים ששירת בצה"ל ובמשרד הביטחון, מומחה לתכנון אסטרטגי ומחקר בהיבטי ביטחון לאומי, יחסים בינלאומיים ואקלים.
תאריך:  03/12/2022   |   עודכן:  03/12/2022
יוחאי גויסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לביטחון ארה"ב השלכות על ישראל
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חשדנית
9/12/22 02:23
 
חשדנית
9/12/22 19:35
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הממשלה החדשה רוצה לא רק להשתחרר ממגבלות שלטון החוק, אלא גם להתערב בתחומים בהם לפוליטיקה לא אמורה להיות דריסת רגל
02/12/2022  |  איתמר לוין  |   כתבות
השופט: יניב בן-הרוש, בית משפט השלום בבאר שבע
29/11/2022  |  איתמר לוין  |   כתבות
מחקר גנטי מעמיק באתר קבורה יהודי בגרמניה שופך אור על הקהילות האשכנזיות מהמאה ה-14. המחקר, שפורסם (יום ד', 28.11.22) בכתב העת היוקרתי CELL, ניתח דנ"א מ-33 חברי הקהילה היהודית שנקברו בעיר ארפורט שבגרמניה.
28/11/2022  |  עידן יוסף  |   כתבות
לקראת חג החנוכה הקרב ובא עלינו לטובה בחודש הבא, החליט הדואר הקנדי לציין את החג, באמצעות הנפקת בול מיוחד לכבוד לחג. בהודעה שפרסם הדואר הקנדי, הוצג חג החנוכה, כהזדמנות לשקף רוח של ניצחון ועקשנות, וכן סופר סיפור בית המקדש ונס פך השמן.
27/11/2022  |  יגאל לוי  |   כתבות
תוצאות הבחירות לכנסת ה-25 לא הפתיעו את הפלשתינים. כעוקבים תדיר אחר ההתרחשויות בישראל, הם זיהו את השינוי המתחולל זה למעלה מעשור ביחסה של החברה הישראלית לסוגיה הפלשתינית ואת ההתגברות הנמשכת בכוחן של מפלגות המתנגדות להסדר המדיני.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק ההיסטוריונים יקבעו בעתיד - וגם אז תהיה מחלוקת - מה היה נכון ממה, אך הפור נפל ומבחינה רגשית הוא בוודאי עונה על ציפיותיי
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
אומץ ליבה, דבקותה באדמתה, גאוותה הלאומית, אפילו שלוותה של אורה חתן, אכן מעוררים השתאות, קרן אור בצפון המופגז    "מרוב שאני עסוקה בעניינים שלי, לא תמיד אני שומעת את הבומים. אין לי זמ...
רון בריימן
רון בריימן
תזכורת לבני גנץ: מצב החירום עדיין קיים, ואף מחמיר    מכתבי ההתפטרות של שרי המחנה הממלכתי צפויים להיכנס לתוקף רק למחרת חג השבועות    אם כך, עדיין לא מאוחר מדי לנתניהו ולגנץ - ולא רק ל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il