|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
נתניהו ואבן-מאזן. שוב זה מול זה [צילום: פלאש 90]

מול ממשלת נתניהו: הפלשתינים מתלכדים

הממשלה המסתמנת ומדיניותה כלפי הפלשתינים גורמת להם להתקרב לפיוס פנימי במטרה להציב חזית מאוחדת כלפי ישראל
25/11/2022  |   יוחנן צורף, עלי אל-אעואר   |   כתבות   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות

תוצאות הבחירות לכנסת ה-25 לא הפתיעו את הפלשתינים. כעוקבים תדיר אחר ההתרחשויות בישראל, הם זיהו את השינוי המתחולל זה למעלה מעשור ביחסה של החברה הישראלית לסוגיה הפלשתינית ואת ההתגברות הנמשכת בכוחן של מפלגות המתנגדות להסדר המדיני.

התוצאות חיזקו למעשה הערכות המתגבשות בשנים אלה בקרב פלשתינים רבים, לפיהן: ישראל לעולם לא תכיר בפלשתינים כעם ובזכותם להגדרה עצמית; ישראל דוחה את פתרון שתי המדינות ובמקרה הטוב תסכים לאוטונומיה פלשתינית מורחבת; ישראל תמשיך להקים התנחלויות ביהודה ושומרון ולא תפנה מאחזים באזור; התיאום הביטחוני הוא העיקר מבחינת ישראל, ולא הסדר מדיני; הכוחות הישראלים השואפים למיסוד היחסים על בסיס דו-קיום ושלום, נחלשו מאוד; גוברת סכנת המעבר מסכסוך לאומי לסכסוך דתי.

הדיווחים מהמו"מ בישראל, לפיהם אנשי הציונות הדתית דורשים להעביר לידיהם את השליטה במינהל האזרחי, לבטל את חוק ההינתקות, להכשיר מאחזים ולספח התנחלויות, אך מגבירים בקרב הפלשתינים את הקריאות לפיוס ואחדות השורה. דרישות אלה מתפרשות כניסיון לייהד את יו"ש ולחסל סופית את רעיון שתי המדינות, שמרבית חברי ממשלת ישראל החדשה, כך לדעת מרבית הפלשתינים, אינם מאמינים בו ובעיניהם הרשות הפלשתינית היא מטרד שיש להסירו מן הדרך.

ואולם, נראה שדווקא תוצאות הבחירות בישראל והחשש שהממשלה החדשה תסתום את הגולל על הישגיהם המדיניים של הפלשתינים עד כה, הן שמעניקים עדנה מסוימת לרשות – המוכיחה שרידות גם לנוכח דה-לגיטימציה נגדה וביקורת חסרת תקדים על מדיניותה ותפקודה בזירת הפנים. אפילו דוברי אופוזיציה מכירים בצורך, שלמעשה הוא בלתי-נמנע, בהסכמה או שיתוף פעולה עמה.

לנוכח תוצאות הבחירות החל גם מחמוד עבאס (אבו מאזן) לדבר בזכות הפיוס הלאומי. עזאם אל-אחמד, נציג פתח לשיחות הפיוס, נפגש בלבנון בשבוע שעבר עם בכיר חמאס, מוסא אבו-מרזוק. הצעת הרשות לפנות לבית הדין הבינלאומי לצדק על-מנת שיקבע אם השליטה הישראלית בשטחי יו"ש היא בבחינת סיפוח, שנתמכה על-ידי האו"ם, זכתה לתגובות חיוביות רבות אף מחמאס. כך גם הודעת ה-FBI על אודות פתיחת חקירת מותה של העיתונאית שירין אבו-עקלה. לזכות הרשות נזקפת גם החלטת הוועדה השלישית של האו"ם, הקובעת שלפלשתינים זכות להגדרה עצמית.

30 שנה, שלושה תהליכים
גרם נזק לפלסטינים [צילום: ויסאם נאסר, פלאש 90]

בשיח הפנימי המתפתח אחרי הבחירות, גובר העיסוק בשאלת התוחלת שבהמשך ההישענות על האופציה המדינית כמתווה עיקרי להשגת עצמאות פלשתינית. גוברים הקולות הקוראים להתנער מהמחויבות להסכמי אוסלו ולהיענות לתביעה העממית לפיוס לאומי, בין-ארגוני. אומנם אין בכוחו של השיח החופשי והקולני אשר לפתרונות ותסריטים, העשויים לשרת את האינטרס הלאומי הפלשתיני, להיתרגם בשלב זה לקונצנזוס בר-ביצוע. עם זאת, נוכח שיח זה וגם ניסיונות לערער את יציבות הרשות מצד ארגוני אופוזיציה איסלאמיים והתארגנויות חמושות מקומיות בגדה, בולטת דווקא הרשות כגוף בעל פוטנציאל להתמודד ביעילות עם האתגרים המדיניים והבינלאומיים שממשלת ישראל החדשה עשויה להציב בפני הפלשתינים.

עיון בשלושה תהליכים העוברים על הפלשתינים במהלך למעלה מ-30 השנים האחרונות עשוי ללמד על האופן בו הם עשויים להתמודד עם אתגרים שתציב בפניהם ממשלת ישראל החדשה.

השלמה עם קיומה של ישראל התחילה לקבל ביטוי מעשי עם פרוץ האינתיפאדה הראשונה ב-1987, שביטאה למעשה הכרה בחולשת הכוח הפלשתיני ונכונות לחיות באורח עצמאי לצד ישראל ולא במקומה. 29 שנים לאחר מכן, ב-2017, הגיע גם חמאס להכרה במגבלות כוחו וקיבל את עקרון המדינה הפלשתינית בקווי 1967, אומנם בלי הכרה ושלום עם ישראל ותוך דרישה לקונצנזוס בעניין זה.

המעבר מעידן המהפכה לבניין מוסדות. יאסר ערפאת המשיך את רוח המהפכה לאחר החתימה על הסכמי אוסלו והסב נזק כבד לקידום ההסדר עם ישראל. עבאס, כסגנו, התנגד מאוד למדיניותו. בחירתו לנשיאות ב-2005 לוותה בשקיפות רבה ובהצגה פומבית של המדיניות שבכוונתו לנקוט, אשר ביטאה מחויבות מלאה להסכמי אוסלו ונכונות ליישמם ככתבם וכלשונם. בתקופת עבאס, בין היתר הודות לסלאם פיאד שכיהן כראש הממשלה בשבע שנות נשיאותו הראשונות, נבנתה המערכת הפלשתינית על יסודות מוסדיים ויעילים יותר מזו שניהל ערפאת כמערכת לא היררכית וללא חלוקה ברורה של תפקידים וסמכויות.

קבלת המרות הבינלאומית. הסכמי אוסלו הם הישגם המשמעותי ביותר של הפלשתינים מאז החלו במאבקם נגד הנוכחות היהודית באזור. הישג זה הוא במידה רבה תוצאה של היענות אש"ף לכללי המשחק וההחלטות הבינלאומיים שעד אז נדחו. כיום גם חמאס משקיע מאמצים, אומנם ללא הצלחה יתרה, בפיתוח מערכת קשרי חוץ, מה שמבטא מודעות לצורך בה. חשיבות שימורה של הרשות הפלשתינית תלויה במידה רבה בשימור הגיבוי הבינלאומי והרשות, חרף חולשתה המתמשכת, היא נכון לעכשיו "הבית הלאומי הפלשתיני".

מאבק מחאתי והמוני יותר
לא מוכנים לוותר על ההישגים [צילום: חסן עמר, AP]

לכן, אם ממשלת ישראל החדשה תנסה להשיב את הזירה הפלשתינית למציאות שקדמה להסכמי אוסלו או להגדיר מחדש את יחסיה עימה באופן היכול להתפרש על-ידי הפלשתינים כממשל עצמי שאיננו צועד לקראת עצמאות מלאה, היא תיתקל במערכת פלשתינית שלא תסכים לוותר על מה שכבר השיגה ועל השאיפות והתקוות המזינות את הצידוק להמשך קיום הרשות הפלשתינית.

הרשות, כישות לאומית, מקובלת על רובו הגדול של הציבור הפלשתיני והצורך בשימורה הוא קונצנזוס כמעט כל-פלשתיני. המחלוקת מתמקדת בשאלת המדיניות שעל הרשות לנקוט ואופן תפקודה. עד כה, הטענות הרבות שלפיהן הרשות איננה אלא קבלן ביצוע של ישראל, לא ערערו במידה ממשית את מעמדה.

חמאס, חרף התנגדותו לתיאום הביטחוני בין הרשות לישראל, מודע יותר מאשר בעבר למגבלות השימוש בנשק החם. השתתפות חמאס בבחירות, הלחצים שהוא מפעיל במטרה לקיימן וההודעות החוזרות ונשנות של ראשיו באוזני עבאס וראשי פתח לפיהן לא יוכלו לקדם לבדם את העניין הפלשתיני וכי רק שילוב מוסכם בין פתח לחמאס יביא לכך, מלמדים על התבגרות פוליטית והכרה במגבלות שבעבר זלזל בהן.

הממשלה החדשה בישראל טרם קמה, אבל כינונה מעורר חששות בצד הפלשתיני. המדיניות שתנקוט כלפי הפלשתינים, אם תבטא הקשחה בנוגע לסוגיית הסכסוך וההתנהלות מול הפלשתינים, עשויה לחולל דינמיקה של שיתופי פעולה בין מרכיבי הכוח השונים בזירה הפלשתינית. אומנם בשל הפערים הרבים בין הצדדים קשה בשלב זה לדבר על פיוס בין-ארגוני, אבל ההבנה המשותפת לפיה נוצר איום ממשי על החלום הלאומי, יש בה כדי ליצור שיתופי פעולה ולהעמיד את הצוּמוּד - העמידה האיתנה, רעיון השגור בפי כל פלשתיני כלקח מתבוסת 1948 - כחוליה מקשרת בין כל הפלגים והסיעות. זהו לקח שמשמעותו לעולם לא עוד - שוב לא נגורש ולא נאפשר השתלטות או לקיחה של אדמותינו אלא נעמוד איתן ונתנגד.

הממד ההמוני של המאבק עלול אז לבוא לידי ביטוי ממשי ולגרור עיסוק תקשורתי ובינלאומי מתמשך. הרשות הפלשתינית החלה למעשה לפעול בכוון זה. פעולות דומות נוספות מתוכננות זה מכבר על-ידי הרשות, והקמת הממשלה החדשה בישראל עלולה להאיצן. הזירה הבינלאומית תהיה מוקד המאבק הפלשתיני בישראל, והפעם יגברו סיכויי הצלחתו לזכות בתמיכה בינלאומית נרחבת, ואפילו מצד ארה"ב אם יממשו ראשי הצינות הדתית את כוונותיהם. או אז יהיה המאבק בשטחי יו"ש מחאתי והמוני יותר, וגם אפשרות הפיוס הלאומי הפנים-פלשתיני תהיה ריאלית יותר מאשר עד כה.

טוב תעשה ממשלת ישראל החדשה אם תגדיר לעצמה היטב את היעדים שברצונה להשיג ביחסיה עם הפלשתינים, תעמוד על הגורמים המעוררים את החששות בצד הפלשתיני ותבחן מה מבין שאיפות חבריה, שבוטאו ערב הבחירות, ניתן לממש, מה ראוי להידחות ומה מחירו של כל צעד. ראוי גם לנקוט צעדי הרגעה מול הפלשתינים, והידברות יכולה להיות גורם מועיל בעניין זה. פיתוח כלכלי ותשתיתי יכול אף הוא להועיל, אם תימנע הממשלה מהכרזות שיתפרשו כסתימת הגולל על רעיון ההסדר המדיני, ותבהיר זאת.

הכותבים הם חוקרים במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  25/11/2022   |   עודכן:  25/11/2022
יוחנן צורף, עלי אל-אעואר
+חשש בחמאס מתקיפה ברצועה
09:57 26/11/22  |  יוני בן-מנחם   |   לרשימה המלאה
בעקבות הפיגועים בירושלים, ישראל העבירה אזהרה לחמאס ברצועת עזה כי היא תגיב בתקיפות אם יתברר כי ההנחיות לפיגועים יצאו מרצועת עזה. גורמי ביטחון בכירים המליצו לדרג המדיני לשנות את דרכי התגובה הישראלית על פיגועים שמוכוונים מהרצועה
יוני בן-מנחם. עכשיו גם בוידאו
כוחות ימ"ס בפעילות [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter   אביגדור מעוז   אהוד יערי / Ehud Yaari   אופיר סופר / Ofir  Sofer   אורי מקלב / Uri Maklev   אורית מלכה סטרוק / Orit Malka Struk   איסמעיל הנייה   איתמר בן-גביר / Itamar  Ben Gvir   בצלאל סמוטריץ' / Bezalel  Smotrich   גדעון לוי / Gideon Levi   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   גלית דיסטל אטבריאן / Galit  Distal Atbaryan   דוד אמסלם / David Amsalem   חאלד משעל   חאלד משעל / Khaled  Mashal   חיים כץ / Haim Katz   יואב בן צור / Yoav Ben Tzur   יואב גלנט / Yoav Galant   יעקב טסלר / Ya'akov  Tessler   יעקב מרגי / yaakov Margi   יצחק גולדקנופ / Yitshak  Issaschar Goldknop   יצחק שמעון סרלאוף    יריב לוין / Yariv Levin   ישראל כץ / Israel  Katz   מאי גולן / May  Golan   מאיר פרוש / Meir Porush   מוחמד דף   מוסא אבו-מרזוק / Musa  Abu Marzook   מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli   מיכל מרים וולדיגר / Michal Miriam  Woldiger   מירי  רגב / Miri Regev   מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar   משה אבוטבול / Moshe Abutbul   משה ארבל / Moshe Arbel   ניר ברקת / Nir  Barkat   עודד גרנות   עידית סילמן / Idit  Silman   עמיחי אליהו / Amichay  Eliyahu   עמיחי שיקלי / Amichai Chikli   צבי יחזקאלי   ראמי חמדאללה / Rami  Hamdallah   רון דרמר / Ron Dramer   שלמה קרעי / Shlomo  Karhi 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מול ממשלת נתניהו: הפלשתינים מתלכדים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
התחקיר שנערך בגוף הביטחוני שהפעיל את מצלמת האבטחה שתיעדה את הפיגוע בירושלים גילה כי אבטחת הצילומים הייתה לקויה וכי קוד הגישה לצילומי המצלמה היה קל מדי לפיצוח. כך פורסם (יום ה', 24.11.22) בכאן חדשות.
24/11/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
החברה הפלשתינית והנהגתה חייבות להוקיע את מעשה הרצח הנפשע של נער יהודי, שהיה בדרכו ללימודים בישיבה. מאבק פוליטי, כשהוא משלב בדרכו רצח עלומים, הוא כבר אינו מאבק פוליטי.
מתחזק החחשד לפיגוע דריסה על-רקע לאומני בבאר שבע: בדואי דרס צעיר יהודי כבן 18 ופצע אותו באורח בינוני. הנהג, תושב רהט, נעצר ונבדק בין היתר חשד לרקע לאומני. הצעיר, תלמיד בבית הספר הטכני בעיר, היה לבוש מדים.
24/11/2022  |  מירב ארד  |   חדשות
שירות הביטחון הכללי סיכל פיגוע באמצעות מטען על-ידי תושב רצועת עזה שקיבל היתר עבודה בישראל – כך הותר (יום ה', 24.11.22) לפרסום. החשוד, פתחי זיאד זקות (31), תושב רפיח, נעצר לפני כשלושה שבועות, ומחקירתו עלה כי הוא גויס על-ידי ארגון הג'יהאד האיסלאמי כדי לבצע פיגוע הנחת מטען בקו אוטובוס באזור דרום הארץ. הבוקר הוגש נגדו כתב אישום.
24/11/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
הציבור הישראלי קם הבוקר למציאות מוכרת. מציאות שכולנו מעדיפים להדחיק ולשכוח כאשר נשמרת שגרה שקטה. שגרה משכרת ומשקרת. היא משכרת בכ' משום שמציאות שקטה, למרות יוקר המחיה והשסעים הפוליטיים והחברתיים בישראל, כל אחד ואחת עסוק ביום יום שלו. משפחה, עבודה, חופשה, בילוי וחוזר חלילה. היא משקרת בק' כי הבעיה מונחת לפתחנו. הפרדוקס הוא כפול: השגרה הפכה משכרת עוד יותר אחרי הסכמי אברהם. האפשרות לטוס למפרץ קסמה למאות אלפים, שפגשו מקרוב ערבים. ערבים אחרים. מהמפרץ. הפרדוקס השני הוא שהשקט מתעתע ומייצר תחושה שאין בעיה.
24/11/2022  |  גדי חיטמן  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il