|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
ברק-ארז וסקאליה. ליברלית ושמרן [צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90; קונין וולף, AP]
שישה בשישי / שני שופטים

ברק-ארז וסקאליה: מה וכיצד הם אומרים

מאמריה של דפנה ברק-ארז וקובץ של אנטונין סקאליה מציגים שתי גישות - הן למשפט ולשפיטה, והן להתבטאויות של שופטים בבתי משפט עליונים
16/12/2022  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   אקטיביזם שיפוטי   |   תגובות


הדומה והשונה
גם ערעור וגם חוקתי [צילום: ליאור מזרחי, פלאש 90]

שני ספרים משפטיים של שני שופטים בבתי משפט עליונים בשתי מדינות פורסמו בישראל בחודשים האחרונים – האחד תוצרת חוץ והאחר ייבוא מארה"ב. הראשון הוא "מחשבות על שפיטה" של השופטת דפנה ברק-ארז – ריכוז של מאמרים פרי עטה בעשר השנים האחרונות, מאז מונתה לבית המשפט העליון. השני הוא "בשם החוק" – קובץ פסקי דין, מאמרים והרצאות של השופט המנוח אנטונין סקאליה (תרגום: שמעון ותמי נטף).

קשה מאוד להשוות בין השניים, למרות שזה מה שננסה לעשות כאן. האמת היא, שיש הרבה יותר נקודות שוני מאשר נקודות דמיון. ראשית, ההבדל העצום בין בתי המשפט העליונים בשתי המדינות אצלנו: ערכאת ערעור ובית משפט חוקתי, עם קרוב ל-10,000 תיקים בשנה, השופטים נבחרים בידי הוועדה לבחירת שופטים, מכהנים עד גיל 70 ויושבים לרוב בדן יחיד או במותב תלתא. בארה"ב: בית משפט חוקתי בלבד, הדן ב-80-70 תיקים בשנה, ששופטיו ממונים בידי הנשיא ובאישור הסנאט, כל התשעה דנים בכל תיק ומכהנים עד פרישתם או פטירתם.

שנית, שופטי העליון בארה"ב מדברים וכותבים בהרבה יותר הזדמנויות מאשר שופטי העליון בישראל, ובצורה הרבה יותר גלויה ואף וכחנית; סקאליה בלט במיוחד בכך. התוצאה היא שקובץ דבריו חד בהרבה מאשר מאמריה של ברק-ארז, הכתובים בזהירות המקובלת בין השופטים בכלל ובבית המשפט העליון בפרט. סקאליה הביע את דעתו בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים; ברק-ארז כותבת בעיקר ברמה העקרונית ועמדותיה מצויות, אם בכלל, בין השורות. מצד שני, הקובץ של סקאליה כולל טקסטים בלבד כפי שנמסרו, בעוד מאמריה של ברק-ארז מלווים במאות הערות שוליים, המצביעות על רוחב מדהים של ידע ומחקר ולא רק בתחום המשפט.

שלישית, סקאליה היה אחד השופטים השמרניים הבולטים ביותר בבית המשפט העליון של ארה"ב בעשורים האחרונים, והדבר ניכר כמעט בכל עמוד של הספר. ברק-ארז נחשבת לשופטת ליברלית ואין פלא, למשל, שעמודים רבים בספר עוסקים בפמיניזם. לכן, למרות כל ההבדלים, נציג כאן כמה קטעים משני הספרים בנושאים זהים או קרובים, ללא תוספות משלנו.

השופט האידיאלי
משרת של החוק, למדן והתנהגות נאותה [צילום: AP]

דפנה ברק-ארז: אין תשובה אחת לשאלה מי הוא השופט האידיאלי, אלא מתכונות שונות של איזון בין הסגולות והכישורים הנדרשים למילוי התפקיד ושל דרכים להערכתם. עם זאת, קל לומר שאף שיטת משפט אינה דוגלת במודל הברכטיאני [ב"מעגל הגיר הקווקזי" של ברטולד ברכט] של שופט נטול כל מקצועיות, המביא עימו אל כס המשפט רק את נסיון החיים שלו ואת תבונתו המעשית (לצידו של בקבוק היין).

...יש להבין את המחזה כאתגר לשיפוט המקצועי, כדי שאף הוא יהיה שלוב בהכרת האדם וברגישות אנושית (ולא יהיה מבוסס רק על ידע משפטי פורמלי). היבט נוסף של הדברים הוא הכרה באנושיות של השופט, שאף לו עשויות להיות חולשות. המקצועיות השיפוטית משמעותה, בין השאר, הקפדה על הגינות ועל העדר פניות ביחס לבעלי דין, ולא פחות מכך שמירה על מראית העין שאלה הם פני הדברים.

אנטונין סקאליה: ראשית על השופט להיות, מעל לכל דבר אחר, משרת של החוק – ולא גורם האוכף את נטיותיו האישיות – בסוגיות הבאות בפניו. השופט הטוב נדרש להתעלם מדעותיו האישיות ולהחליט בכל מקרה ומקרה על-פי מה שהחוק קובע, ולא על הפתרון שהוא היה מציע אילו היה מנסח את החוק או את הוראת החוקה שבנדון.

...[את] התכונה השנייה שהייתי רוצה לראות בשופט אכנה "למדנות". במושג זה אני מתכוון לכך שבהכרעת תיקים בהתאם לחוק, על השופט להגיע למסקנתו באמצעות מסגרת קבלת החלטות ניטרלית ואובייקטיבית שאותה הכתיבו מסורות מערכת המשפט שהוא פועל בתוכה. השופט הטוב יקפיד לדאוג לכך ששיטות הפרשנות שהוא משתמש בהן הן השיטות המסורתיות, ולא אלו המכוונות אותו לתוצאה המועדפת עליו. על התהליך להיות קפדני, תוך מתן תשומת לב זהירה למקורות הסמכות המשפטיים הרלוונטיים.

...התכונה השלישית שלדעתי רצוי שתהיה לשופט היא התנהגות נאותה, המשדרת הגינות וחוסר פניות לצדדים ולציבור. אין זה אומר שאסור לשופטים להחזיק בדעות נחרצות או שעליהם להסתיר אותן. עם זאת, זה אומר שכאשר בעל דין מתייצב בפני בית המשפט הוא יודע שהמשחק יהיה הוגן ושטיעוניו המשפטיים ייבחנו בכובד ראש.

פרשנות
לחוקה יש משמעות קבועה [צילום: יוקי איוואמורה, AP]

דפנה ברק-ארז: במשפט הישראלי מושלת בכיפה הפרשנות התכליתית, המתמקדת באיתור התכלית שלשמה נוצרה הנורמה המשפטית שאותה יש לפרש. אכן, נקודת המוצא לתהליך הפרשני היא לשון החוק, אך עליה נוספים מקורות הפרשנות האחרים שצוינו, כדוגמת ההיסטוריה החקיקתית, אשר מסייעים בחשיפת התכלית. גישת הפרשנות התכליתית יושמה בהקשרם של ענפי המשפט השונים, תוך התחשבות בשיקולים המיוחדים לכל אחד מהם, כדוגמת אוטונומית הרצון (המדגישה את ההתחקות אחר כוונת הצדדים) בתחום דיני החוזים או עקרון החוקיות והחשש מפני הפללה ללא אזהרה נאותה בתחום המשפט הפלילי.

אנטונין סקאליה: אני חבר בקבוצה קטנה אך איתנה של שופטים ואקדמאים בארה"ב התומכים בעיקרון לפרשנות החוקה המכונה "אוריגינליזם". אוריגינליסטים מאמינים שלהוראות החוקה יש משמעות קבועה, שאינה משתנה (אלא באמצעות תיקון חוקתי): משמעותן היום היא המשמעות שהייתה להן במועד שאימצו אותן, לא פחות ולא יותר.

...תמיד היו ותמיד יהיו עימנו שופטים קשי עורף שיעקמו את הטקסט כך שיסתדר עם רצונותיהם. אולם בזמנים קדומים יותר הייתה להם לפחות ההגינות לשקר בעניין, להעמיד פנים שהם אומרים את מה שהחוקה הלא-משתנה דורשת. העמדת פנים כזו כבר אינה נדרשת. תחת פילוסופיית "החוקה החיה" ששולטת כעת במערכת המשפט האמריקנית, כבר לא משנה מה הייתה משמעות החוקה. השאלה הרלוונטית היחידה היא "מה ראוי שתהיה משמעותה היום?".

דעות מיעוט
מעצימות את בית המשפט [צילום: חוזה מגאנה, AP]

דפנה ברק-ארז: למה יש משקל רב יותר – לטיעונים בזכות הפומביות שניתנת לחילוקי הדעות או לטיעוני הנגד? התשובה לשאלה זו היא במידה רבה עניין של השקפה. האם כוחו של המשפט הוא במסר האחיד או בריבוי קולות? אני סבורה, וזוהי המסורת של שיטת המשפט שלנו, כי הפלורליזם עדיף כמעט תמיד. אולם אף בעניין זה ראוי להימנע מתשובות גורפות.

כמו-כן, התשובה לשאלה עשויה להשתנות בהתאם לפריזמה שממנה משקיפים עליה: מוסדית או אישית. עשויים להיות מקרים שבהם דיבור של בית המשפט בקול אחד עשוי לחזק את הלגיטימיות הציבורית של ההחלטה, אך בפועל לא ניתן להשיג הסכמה שכל השופטים יוכלו לקבלהּ. אפשר להעלות על הדעת גם מצב הפוך: דווקא קיומה של דעת מיעוט עשוי לחזק את הלגיטימציה של ההחלטה, אך מיעוט כזה אינו נמצא, משום שכל השופטים – חרף הכרתם בחסרונותיו של פסק הדין – סבורים שמדובר ב"רע במיעוטו".

אנטונין סקאליה: ייתכן אומנם שאנשים ייטו יותר לקבל ללא תלונה החלטת בית משפט שהתקבלה פה אחד – ממש כפי שיקבלו ברצון החלטות כואבות שהתקבלו פה אחד ברשות המחוקקת – אולם הטענה שסמכות בית המשפט תלויה בכך שהחלטותיה יתקבלו פה אחד היא בעינַי הפרזה. לאמיתו של דבר, אפשר לטעון כי החלטות שהתקבלו פה אחד מתוך הסכמה מלאכותית, כלומר מתוך השתקת עמדות המיעוט, שוללות מהסכמה אמיתית את כוחה הרב דווקא בשעה שהכוח הזה נחוץ במיוחד.

...יש סיבה נוספת לכך שדעות מיעוט מעצימות את יוקרתו של בית המשפט יותר משהן מכרסמות בה. כשההיסטוריה מראה כי החלטה מסוימת של בית המשפט הייתה בגדר טעות איומה, העובדה שלפחות חלק מהשופטים ראו את הסכנה בעיניים פקוחות ונתנו לדאגתם קול, לעיתים קול רם וברור – עובדה זו מספקת נחמה ואולי חיזוק חשוב למעמדו של בית המשפט.

משפט זר
מגנה כרטה. משפט אנגלי עתיק [צילום: אליסטר גרנט, AP]

דפנה ברק-ארז: שיטות משפט שונות נבדלות זו מזו במידת פתיחותן לשימוש במשפט השוואתי. חלקן פתוחות לקראתו יותר, ואחרות מתנגדות ככלל לשימוש בו. שיטת המשפט הישראלית מאופיינת בדרגת פתיחוּת גבוהה לשימוש במשפט השוואתי, בהיותה צעירה וקטנה יחסית, ואף מבחינה היסטורית ניזונה מ"ייבוא" ומהשראה ממסורות משפטיות שונות. מכל מקום, גם בשיטות משפט המקבלות במידה רבה יותר את ההיעזרות בתקדימים שמקורם בשיטות משפט אחרות ואת האפשרות "לייבא" מהן רעיונות, אין ספק שאלה הם מקורות משפטיים משניים, אשר להם ערך משכנע בלבד בפרשנותו ובפיתוחו של המשפט המקומי.

אנטונין סקאליה: אינני גורס שהמשפט הזר לעולם לא רלוונטי עבור פסקי דין אמריקניים. לעיתים הוא כן. דוגמה אחת היא בפרשנות של אמנות [בינלאומיות]... מעבר לכך, לפעמים סוגיה העולה בנוגע לחוק תלויה במשפט זר... לבסוף, אני סבור שיש מה להרוויח מעיון במשפט זר בפסקי דין אמריקניים כמענה לטענה שאם ניתן פרשנות מסוימת לחוק, או פרשנות מסוימת לחוקה, השמים יפלו. ניתן להצביע על המשפט הזר ולומר: "הנה, עשו את זה בגרמניה והשמים לא נפלו".

...אולם אלה אינם השימושים במשפט זר אשר מעסיקים את הציבור. את הציבור מעסיק בעיקר השימוש במשפט זר לקביעת משמעויותיה של חוקת ארה"ב. גם כאן, אני מוכרח לומר שהמשפט הזר איננו תמיד בלתי-רלוונטי. כמובן, המשפט הזר שאני רואה כרלוונטי הוא משפט זר עתיק – המשפט האנגלי העתיק, אם לדייק... מה לגבי חומרים משפטיים זרים מודרניים? ובכן, כאן דרכינו נפרדות. לדעתי חומרים משפטיים זרים אף פעם לא יכולים להיות רלוונטיים לפרשנותה של חוקת ארה"ב.

היסטוריה ומסורת
כמו הססמה של הנחתים [צילום: צ'רלס ארבוגסט, AP]

דפנה ברק-ארז: יחסי הגומלין בין ההיסטוריה לשפיטה הם מורכבים. לעיתים החלטות שיפוטיות ומסמכים שהוגשו לבית המשפט הם חומרי הגלם למחקרים שהיסטוריונים עורכים. במקרים אחרים ההחלטות השיפוטיות הן האירועים ההיסטוריים המשמשים נושא למחקרים אלה, כך שהשופטים עצמם עושים היסטוריה. בצד זה, השופטים פועלים בשדה של ההיסטוריה, כאשר הם עושים בה שימוש או אף כותבים אותה בהחלטותיהם.

...ההיסטוריה הנכתבת על-ידי בתי המשפט היא היסטוריה ממסדית, וזאת בשני מובנים. ראשית, ההיסטוריה שנכתבת בהחלטות שיפוטיות היא לא רק ההיסטוריה של המדינה, אלא גם ההיסטוריה של בית המשפט עצמו, כאחד ממוסדותיה. שנית, היסטוריה זו חשובה לחיזוק הלגיטימציה הממסדית של בית המשפט עצמו.

אנטונין סקאליה: הצלחתם או כשלונם של מוסדות אנושיים תלויים במידה ניכרת במסורות הטובות או הגרועות שמפיחות בהם חיים. כמו-כן, קשה עד בלתי אפשרי לייסד מחדש מסורות טובות שאבדו. לפיכך, עלינו לשמור ולטפח את כל המסורות החשובות שלנו באותן דאגה ומסירות שהנחתים מקדישים לססמה Semper Fidelis, "נאמנים תמיד".

ברצוני לשוחח הבוקר על אחת המסורות הוותיקות ביותר שלנו, ולדעתי מהחשובות שבהן, שנמצאת זה כמה שנים בסכנה קרובה וחמורה: האמונה המסורתית, שבאה לידי ביטוי ללא בושה בהצהרותינו הלאומיות ומשתקפת בנאמנות במדיניות הציבורית שלנו, ולפיה אנו אומה תחת האל... מסורת דתית זו שלנו הכירה בעקביות באמונה לאומית באל – אולם לא באמונה לאומית בזרם דתי מסוים. וזו אבחנת המפתח: בין עידוד רשמי של דת ככלל, שהיה המנהג מאז ומעולם, ובין העדפה רשמית לזרם דתי מסוים, דבר שהיה אסור.

דפנה ברק, "מחשבות על שפיטה", הוצאת כרמל, תשפ"ב-2022.
אנטונין סקאליה, "בשם החוק: על בית המשפט, החוקה ושלטון החוק". תרגום: שמעון ותמי נטף. עורך אקדמי: שוקי שגב. הוצאת סלע מאיר, תשפ"ב-2022.
תאריך:  16/12/2022   |   עודכן:  16/12/2022
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ברק-ארז וסקאליה: מה וכיצד הם אומרים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
טירה
16/12/22 19:07
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  אקטיביזם שיפוטי
הפרופסור אוריאל רייכמן, הנשיא המייסד ויו"ר דירקטוריון אוניברסיטת רייכמן, מגיב לעליית הימין לשלטון וקורא (יום ג', 29.11.22) למערכת הפוליטית לקיים דיון על רפורמות ובקרה שיפוטית, כדי שהדבר יאפשר "להמשיך יחד את המסע המופלא ששמו מדינת ישראל".
30/11/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
ח"כ שמחה רוטמן מתייחס (יום ג', 29.11.22) למו"מ הקואליציוני שנידון בימים אלה ואומר כי "המאמצים של הציונות הדתית במסגרת המו"מ הקואליציוני כוללים נושאים רבים. הדבר החשוב ביותר כמובן, זה מה שמכונה פסקת ההתגברות. צריך לומר, ביטול חוקים הינו דבר הקיים במדינות חסרות תרבות דמוקרטית. בית המשפט לא יכול לבטל חוקים. צריך ואפשר לדבר על המישור הטכני בנושא פסקת ההתגברות, אך מדובר בהצעה שעברה בקריאה טרומית בכנסת הקודמת, הצביעו בעדה נציגים מהקואליציה הקודמת והיא נתקעה בגלל הקמת הממשלה".
29/11/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
שר המשפטים לשעבר הפרופסור דניאל פרידמן אומר כי "גם ללא פסקת התגברות יכולה הכנסת להתגבר על הלכה לא רצויה של בית המשפט. לדוגמה, לקבוע דין מיוחד למסתננים. אין קושי לשנות את חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, כי ההוראה מסתמכת על גרסת ביהמ"ש העליון לפיה חוק זה הסמיך אותם לבטל פסיקה של הכנסת. אפשר לקבוע שהחוק לא יחול על מסתננים שנכנסו לארץ באופן בלתי חוקי".
08/11/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
השרים מחויבים לקבל "המלצות" לגבי מינויים בכירים וחלוקת פרס ישראל; בית המשפט אינו מתערב בהחלטות של רשויות האכיפה, במכרזים ובתכנון ובנייה התוצאה היא שליטה של הממונים במקום של הנבחרים, ואת זה צריך לשנות דרך חקיקה
01/04/2022  |  איתמר לוין  |   כתבות
ועדת החוקה קיימה השבוע (22.2.22) דיון מיוחד לציון 30 שנה לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו. בדיון השתתפו יו"ר הכנסת ח"כ מיקי לוי, מנכ"ל הכנסת גיל סגל, השופט בדימוס אליקים רובינשטיין, המשנה לשעבר לנשיאת בית המשפט העליון, מזכיר הממשלה בעת חקיקת החוק, דן מרידור שהיה שר המשפטים בעת החקיקה, אוריאל לין - יו"ר ועדת החוקה דאז, הפרופסור אמנון רובינשטיין (יוזם החוק) ונוספים שהיו מעורבים בחקיקת החוק ובהם דדי צוקר (יו"ר ועדת החוקה בעת תיקון חוק היסוד), הרב יצחק לוי, הפרופסור שמעון שטרית והפרופסור דוד ליבאי.
26/02/2022  |  עידן יוסף  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
[צילום: AP]
יאיר נבות
הנשיא לשעבר הוסיף: איש לא הטיל ספק בכך שהמחוקקים האמריקנים יאשרו "עזרה" לכנופייה של ניאו נאצים. זו הייתה הצבעה של ממזרים אמריקנים צוהלים על: המשך מלחמת האזרחים של העם המפולג של ארצ...
חברון [צילום: משה מילנר/לע"מ]
שירה אדרי
בשנת 1929, במהלך מאורעות תרפ"ט (1929), הרבה לפני "הכיבוש", נשים וילדות יהודיות רבות נאנסו על-ידי הפורעים הערבים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il