|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קרית הגרעין עיר המלך עבדאללה

סעודיה: נורמליזציה תמורת גרעין?

סעודיה עשויה להתנות את קידום יחסיה עם ישראל במתן אישור אמריקני להתקדמות בתוכנית הגרעין שלה זהו מחיר שאסור יהיה לישראל להסכים לו
25/03/2023  |   יואל גוז'נסקי   |   כתבות   |   ישראלי-ערבי   |   תגובות

חלק הארי בחזון 2030 של סעודיה עליו חתום יורש העצר והשליט בפועל, מוחמד בן סלמאן, מוקדש להכרח להפחתת תלותה בנפט וביסוס כלכלה מגוונת, תחרותית ובת קיימא. בין היתר, הממלכה החליטה לצעוד בנתיב הגרעיני והיא מעניקה לכך הצדקות אנרגטיות-כלכליות, הגם שהיא מונעת בהקשר זה בעיקר מנחיתות אסטרטגית ביחס לאירן ומשיקולי יוקרה ומעמד.

ב-2012 הצהירה הממלכה, החתומה על האמנה למניעת תפוצה גרעינית (NPT), על חזון לבניית 16 כורי כוח עד 2032, אך היעד נדחה ועומד כעת על 2040 - יעד שגם הוא אינו ריאלי. ב-2017 הסעודים פרסמו מכרז בינלאומי לבניית שני כורים ראשונים אך הם לא עמדו בלוח הזמנים. הסיבות לדחייה קשורות בין השאר לקשיים בהגעה להסכם לשיתוף פעולה גרעיני עם ארה"ב.

לאורך השנים הדגישה הממלכה שתוכניתה הגרעינית היא לצורכי שלום בלבד. אולם בכירים סעודים, בהם הנסיך מוחמד, הצהירו בפומבי ובמפורש, כי אם לאירן תהיה יכולת גרעינית, גם לסעודיה תהיה יכולת כזו. הצהרות מעין אלו, ההתקדמות האיטית בתוכנית האזרחית והחשש מאירן מחזקים את ההערכה, כי אין לממלכה עניין של ממש בתוכנית גרעין אזרחית וכי כאשר גבה יהיה אל הקיר היא תפנה לקיצורי דרך.

משום כך, כנראה, מתעקשת ריאד על "זכותה" להעשיר אורניום. היא מבקשת בכך ללחוץ על המערב כדי שימנע מאירן להשלים את הפיתוח הגרעיני שלה מחשש שאי-מניעה יביא למענה סעודי ולמרוץ חימוש גרעיני במזרח התיכון. ככלל, הסעודים מבקשים להעמיד עצמם כשווים לאירן, אם היא זוכה להעשיר אורניום, אומרים הסעודים, אזי גם לנו מותר. בנוסף, הסעודים מבקשים לשמור על כל האופציות הגרעיניות פתוחות, גם אם אינם מתכוונים לחתור מיידית לפיתוח נשק גרעיני.

במסמך המתווה את מדיניותה בנושא הגרעיני, הממלכה מתחייבת לפתח תוכנית גרעינית לצורכי שלום בלבד, העולה בקנה אחר עם האמנות הבינלאומיות המחייבות; לבטיחות גרעינית ולשקיפות בתחום הרגולטורי והאופרטיבי; למיצוי המשאבים (בעיקר אורניום) המצויים בשטחה. הסעודים מתקדמים לאט במימוש החזון הגרעיני שלהם, בוודאי ביחס לשכנתם, איחוד האמירויות, המפעילה שלושה כורים מתוך הארבעה מתוצרת קוריאה (APR1400) שנבנו בשטחה. בתמורה לסיוע בינלאומי בתחום, ויתר האיחוד על העשרת אורניום ועיבוד פלוטוניום - תקדים שזכה לכינוי "תקן הזהב". סעודיה אינה מקבלת תקן הזה, והיא בחרה בדרך שונה משכנתה ומקדמת באופן שיטתי את תוכניתה הגרעינית במספר ערוצים.

העשרת אורניום. בינואר השנה הצהיר שר האנרגיה הסעודי ואחיו של יורש העצר, עבד אל-עזיז בן סלמאן, כי הממלכה מתכוונת לנצל את מרבצי האורניום שבשטחה כדי להעשירו לרמה נמוכה (LEU). הצהרה זו מתווספת לדברי בכירים סעודים בשנים האחרונות, המדגישים את כוונת הממלכה לעצמאות בהפעלת מעגל דלק גרעיני.

האם ישנה כבר פעילות בפועל בתחום? ב-2020 פורסם שהתגלה בממלכה מתקן למיצוי "עוגה צהובה", שלב ראשון בהפקת אורניום לכל שימוש שהוא. המתקן נבנה בשיתוף פעולה עם סין, שהתהדק משמעותית בשנים האחרונות. עד עתה לא התגלו בממלכה מתקנים להמרה או להעשרת אורניום. אי-הכדאיות הכלכלית של העשרה עצמאית והחלופות ממקור חיצוני אמין, הפוטנציאל הסולארי ועתודות הנפט של הממלכה - כל אלה מזינים חשד סביר שפני הממלכה אינם רק לתוכנית גרעין אזרחית.

כורי כוח. סעודיהה פרסמה ב-2022 מכרז לבניית שני כורים, 1.4 ג'יגה-וואט כל אחד, שייבנו לשפת המפרץ הפרסי. הממלכה בוחנת הצעות מרוסיה, סין, צרפת, ארה"ב וקוריאה הדרומית. לאחרונה מיוחסים הסיכויים הגבוהים ביותר לזכות, בשל שיתוף הפעולה בקיים בין המדינות ובזכות הניסיון שנצבר בסיאול בבניית הכורים האמירותיים.

כדי שסעודיה תוכל לרכוש את הכורים מקוריאה הדרומית, סיאול זקוקה לאישורה של ארה"ב, בשל שיקולים פוליטיים ויתכן גם טכנולוגיים (האמריקנים טוענים שהטכנולוגיה בה נבנו הכורים שייכת לחברת ווסטינגהאוס). מכשול נוסף הוא חתימה סעודית על "הסכם 123" לשיתוף פעולה גרעיני עם ארה"ב (על שם סעיף בחוק האנרגיה הגרעיני האמריקני מ-1954).

תחפש קיצורי דרך
מוחמד בן סלמאן. חלק מחזון 2030 [צילום: AP]

רגולציה ומחקר. בשטח עיר המלך עבד אל-עזיז למדע וטכנולוגיה (KACST) נבנה כעת כור מחקר קטן מתוצרת ארגנטינה, פרויקט בו מעורבת גם קוריאה הדרומית (הטענת הדלק בכור תחייב הסכם חדש בין סעודיה לסבא"א). כור המים הקלים הוא בהספק נמוך (30 kW), נועד בעיקר להכשרת כוח אדם ולא מהווה סכנה בהיבטי תפוצה.

לממלכה ארגון נוסף העוסק במחקר גרעיני, קריית המלך עבדאללה למחקר גרעיני ואנרגיה מתחדשת (KACARE). ב-2022 חתמו שני הארגונים על שיתוף פעולה ואינטגרציה של תחומי פעילות שונים. באותה שנה נחשף דבר קיומה של חברת אחזקות גרעינית שתתרכז בבניית מתקנים גרעיניים והכשרת כוח אדם בתחום.

קיצורי דרך. לסעודיה מערכת יחסים אסטרטגית ארוכת שנים עם פקיסטן. בעוד ריאד נותרה משענת כלכלית לאיסלמבאד, פקיסטן עשויה לסייע לה במגוון דרכים להשגת מענה מהיר ומן המוכן כדי להתמודד עם פריצה אירנית לגרעין. גם קוריאה הצפונית עלולה לסייע לסעודיה והיא צריכה להילקח בחשבון. הנחיתות האסטרטגית של סעודיה ביחס לאירן וגם אופי ההנהגה הנוכחית בה ומשאביה העצומים - כל אלה מגבירים את הסבירות, כי במקרה שאירן תפרוץ לגרעין, ריאד תפנה למימוש "האופציה הפקיסטנית".

ההתקרבות האינסטרומנטלית שחלה לאחרונה בין ריאד לטהרן לא משנה באופן משמעותי את נתוני היסוד הללו או את תפיסת האיום האירני עבור הממלכה. הסעודים אף שרטטו לאחרונה את הקו האדום מבחינתם, שיאלץ אותם במשתמע לרכוש יכולת גרעינית, כנראה מן המוכן: נשק גרעיני מבצעי בידי אירן. בדצמבר 2022 אמר שר החוץ הסעודי, פייצל בן פרחאן, כי במקרה כזה "כל האפשרויות פתוחות" (“all bets are off”).

ממשלי אובמה וטראמפ דנו עם סעודיה על הסכם 123. נראה שהסיבה המרכזית לאי-ההתקדמות נעוצה בסירוב הממלכה לתנאי ארה"ב: ויתור על העשרת אורניום/עיבוד פלוטוניום בשטחה וחתימה על "הפרוטוקול הנוסף" של סבא"א, המאפשר פיקוח הדוק יותר על מתקניה ויספק תמונה מלאה יותר של המאמצים הסעודים בתחום הגרעיני.

בקשר לפיתוח תוכנית גרעין אזרחית ובמאמץ ללחוץ על וושינגטון להגמיש את תנאיה לחתימה על הסכם לשיתוף בתחום, ייתכן שהסעודים יפעילו מנוף לחץ נוסף: נורמליזציה עם ישראל. כבר דווח, כי אחד מתנאי הממלכה לחימום יחסיה עם ישראל הוא התרת פעילות גרעינית בה. לפי נוסחה זו, הסעודים יבקשו לרכך את התנאים האמריקנים לשיתוף פעולה גרעיני עימם בתמורה לצעדים בוני אמון מכיוונם כלפי ישראל.

בין ירושלים לריאד מתקיימת מערכת יחסים שקטה. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אף הצהיר על אודות כוונתו לחתור לחתימה על הסכם שלום עם הממלכה. אך בבוא ישראל לשקלל את המחירים האפשריים של הסכם כזה, עליה לקחת בחשבון גם היבטים של תפוצה גרעינית. לפרוליפרציה גרעינית אזורית בהקשר הסעודי יש להוסיף את הסכנה שבפגיעה בכורים אלו, למשל על-ידי מל"טים/טילים אירניים או של שלוחיה (בעבר התפארו הח'ותים כי ירו טילים לכיוון הכורים האמירותיים בבארכה – אירוע שהוכחש על-ידי אבו דאבי). בין הסיכונים שצריך למנות יש גם הפעלה בלתי מורשית ואובדן שליטה על נשק, אם יהיה, או אולי על חומרים גרעיניים.

יש לקיים דיון בנושא, גם אם לא באופן פומבי, וזאת בשונה מהתהליך שהביא לנורמליזציה עם איחוד האמירויות, במהלכו ניתנה ככל הנראה הסכמה ישראלית לרכישת F-35 בידי האיחוד. על ישראל להתנגד להסכם לשיתוף פעולה גרעיני בין וושינגטון לריאד, אם הוא לא יכלול אימוץ של "תקן הזהב". בעבר הסתירה הממלכה היבטים בתוכנית הטילים והגרעין שלה, ויש חשיבות לשימור ערנות מודיעינית על הנעשה בשטחה בתחום.

הדילמה אינה פשוטה, משום שלישראל יש עניין ברור שהסעודים ישתפו פעולה עם ארה"ב בתחום הגרעין, ולא עם סין או רוסיה. ישראל גם אינה צריכה להתנגד עקרונית לתוכנית גרעין אזרחית בסעודיה, שהרי התנגדות לא תועיל לאחר שהסוסים כבר ברחו מן האורווה. נורמליזציה עם סעודיה היא יעד חשוב וראוי, כי ישראל תשקול לערוך ויתורים כדי לממשו. אולם, על ישראל לשקול היטב את מחירו של שלום אפשרי עם סעודיה אם יכלול פעילות גרעינית בממלכה שלא על-פי "תקן הזהב". על ישראל לתת עדיפות להסדרת היחסים עם הממלכה, ולהיות מוכנה לערוך ויתורים שונים, אך לא בתחום הגרעיני.

הכותב הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  25/03/2023   |   עודכן:  25/03/2023
ד"ר יואל גוז'נסקי
+חיזבאללה נערך לתגובה ישראלית
10:14 25/03/23  |  יוני בן-מנחם   |   לרשימה המלאה
חיזבאללה נערך לתגובה ישראלית קרובה על הפיגוע בצומת מגידו  ▪  חסן נסראללה מעריך כי ישראל תגיב וארגונו נערך בהתאם  ▪  ההחלטה על התגובה ועיתויה היא של הדרג המדיני  ▪  במערכת הביטחון ממליצים שהתגובה תהייה מהירה, מידתית ואיכותית באופן שלא יגרור את ישראל למלחמה כוללת
נסראללה. שינה את כללי המשחק [צילום: חוסיין מאלא/AP]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סעודיה: נורמליזציה תמורת גרעין?
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חשדנית
26/03/23 00:33
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-ערבי
המתיחות בגבול הצפון בעקבות הפיגוע בצומת מגידו נמשכת. גורמים לבנוניים מעריכים שהתגובה הישראלית לפיגוע תגיע בקרוב וכי רק מדובר בשאלה של זמן מכיוון שישראל איננה יכולה לעבור בשתיקה על פיגוע שכזה והיא תנסה לשקם את ההרתעה שלה מול חיזבאללה. ישראל לא הטילה באופן רשמי את האחריות לפיגוע על ארגון חיזבאללה, אך להערכת גורמי ביטחון בכירים יחידה 133 של חיזבאללה מעורבת בפיגוע, ייתכן שביחד עם פעילי חמאס מדרום לבנון.
מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה נאם ב-23 במרס בלבנון באזכרה של חוסיין א-שאמי מבכירי הארגון התייחס לראשונה לפיגוע בצומת מגידו שישראל מעריכה כי ארגון חיזבאללה עומד מאחוריו. נאומו של נסראללה בא לאחר שראש הממשלה נתניהו הודיע כי ידה של ישראל תגיע לאדריכלי הטרור בכל מקום ולאחר שיוחס למוסד הישראלי חיסולו בדמשק של עלי אלאסווד, בכיר הג'יהאד האיסלאמי שתכנן פיגועים מגד ישראל בימים הקרובים.
מחאה ירדנית ממוסדת נגד ישראל. צירים בפרלמנט הירדני תלו (יום ד', 22.3.23) את מפת ירדן, המסומנת בדגל ירדן, כשהיא כוללת את צדו המערבי של הירדן, קרי - שטחה של מדינת ישראל, על דוכן הנואמים בפרלמנט הירדני. הצעד ננקט כמחאה על כך שבביקורו בפריז, נאם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מעל דוכן שבחזיתו היה איור קטן של מפת ארץ ישראל השלמה.
22/03/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
המכון למחקרי ביטחון לאומי INSS מפרסם הבוקר התרעה אסטרטגית דחופה אשר לפיה ישראל ניצבת בפני צירוף של איומים חמורים על ביטחונה הלאומי, הרעה כלכלית בצילו של משבר כלכלי עולמי, וסדקים מתרחבים ביחסיה עם ארצות הברית, וכי העימות הפנימי חסר התקדים בשל קידום הרפורמה המשפטית מעצים איומים אלה ופוגע ביכולת להתמודד אתם.
21/03/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
המחבל שביצע את הפיגוע בצומת מגידו בשבוע שעבר לא עבר את הגבול מלבנון לישראל באמצעות מנהרה תת-קרקעית. כך הודיע (יום ב', 20.3.23) דובר צה"ל.
20/03/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il