|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
מסורת דמוקרטית מפוארת [צילום: קלוגר זולטן, לע"מ]
שישה בשישי / 75 שנות עצמאות

יהודית ודמוקרטית

מדוע מגילת העצמאות מלאה במילה "יהודי" בעוד המילה "דמוקרטיה" אינה מופיעה אפילו פעם אחת? מה חשבו גדולי הרבנים בזמן אמת ומי היה מוכן לחתום עליה גם היום?
28/04/2023  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   סערת הרפורמה במשפט   |   תגובות


מה כתוב ומה לא
משה שרת, גולדה מאיר, דוד בן-גוריון [צילום: קלוגר זולטן, לע"מ]

היכל העצמאות בתל אביב עומד בחורבנו (אומרים לנו שמשפצים אותו, אבל קשה לראות התקדמות), וגם מושב הכנסת בבית פרומין בירושלים רחוק מלהזכיר את המוזאון המובטח לקום בו. לעומת זאת, למגילת העצמאות – הספונה בכספות ארכיון המדינה – הייתה עדנה. מתנגדי ההפיכה המשטרתית נושאים אותה על נס, מבטיחים להישאר נאמנים לה ומארגנים חתימות על ערכיה. מצד תומכי ההפיכה נשמרת שתיקה, אולי רועמת, מה שיוצר את הרושם שהם היו מנסחים אותה אחרת.

לכאורה זה מוזר, כי אם קוראים את המגילה כשלעצמה – היא מסייעת דווקא לצד ימין של המפה הפוליטית. למרות שבשנת תש"ח שלט השמאל ביד רמה ביישוב ולאחר מכן במדינה, למרות שהיה זה דוד בן-גוריון החילוני שנתן למגילה את ניסוחה הסופי והיה ראשון החותמים עליה – היא נראית הרבה יותר כמו משהו שנכתב בידי אנשי ימין ואפילו חובשי כיפות.

המילה "יהודי" נזכרת בה 19 פעמים, הצירוף "מדינה יהודית" מופיע חמש פעמים, כולל בליבת המגילה – "אנו מכריזים בזאת על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל היא מדינת ישראל". המגילה פותחת בתנ"ך, ממשיכה בחזון נביאי ישראל ומסיימת בביטחון ב"צור ישראל". לעומת זאת, המילה "דמוקרטיה" לא מופיעה אפילו פעם אחת ואין שום מחויבות ברורה לשלטון דמוקרטי במדינה היהודית. אז מה, מייסדי המדינה ראו בחזונם מדינה יהודית ולאו-דווקא דמוקרטית?

ההשמטה של בן-גוריון
משה שרת, דוד בן-גוריון [צילום: קלוגר זולטן, לע"מ]

ממש לא. שורה של מאמרים אקדמיים ניתחו את תולדות כתיבת מגילת העצמאות, והחוקרים דב אלבוים ועזרא ברום עסקו במישרין בשאלת היעלמותה של ה"דמוקרטיה" במאמר בכתב-העת "השילוח" (המזוהה עם הימין). המאמר נרחב, מרתק ומאיר עיניים ומומלץ לקרוא אותו במלואו.

אלבוים וברום מראים כיצד המילה "דמוקרטיה" עלתה וירדה בטיוטות השונות, וכיצד הוציא אותה בן-גוריון מן המגילה פחות מיממה לפני ההכרזה. ההשמטה ודאי לא הייתה מקרית, אלא נעשתה בכוונת מכוון – ולא משום שמישהו ממייסדיה של ישראל חשב לרגע שהיא לא תהיה דמוקרטית. הם בהחלט היו ערים למתח שבין הגדרתה של ישראל כמדינה יהודית לבין הגדרתה כמדינה דמוקרטית, ולא היו מוכנים לוותר על-אף אחד מן השניים.

בסופו של דבר, המגילה שמה דגש על היהודיות של המדינה – אך בן-גוריון סבר שבכך יש גם כדי להצהיר על הדמוקרטיות שלה. "מבחינת בן-גוריון התנ"ך הוא ערש הדמוקרטיה מבחינה רוחנית, ועל כן אין סיבה שלא לגזור את ערכי המדינה הדמוקרטיים היישר מתוך מקורות ישראל", כותבים אלבוים וברום. "אולי משום כך לא ראה בן-גוריון טעם להגדיר את המדינה כ'דמוקרטיה', הגדרה שהייתה יכולה ליצור מחויבות יתרה לדגם הדמוקרטי המערבי". ולא משום שרצה לצמצם, אלא להפך: בן-גוריון אמר במפורש בספטמבר 1948, כי הדמוקרטיה המערבית אינה מספיקה, ויש להחיל במדינת ישראל את ערכיו האתיים והמוסריים הרחבים יותר של העם היהודי.

"בעיני בן-גוריון, העורך האחרון של מגילת העצמאות, צורת המשטר הדמוקרטית וזכויות של שוויון, חרות וכבוד האדם והאזרח הם חלק מהותי ובלתי נפרד ממורשתו היהודית", מסכמים אלבוים וברום.

הבטחות מפורשות
הקהל מחוץ למוזאון תל אביב [צילום: שרשל פרנק, לע"מ]

חוץ מזה, מגילת העצמאות מבטיחה במפורש כמה מן החרויות הדמוקרטיות הבסיסיות ביותר: "מדינת ישראל... תהא מושתתת על יסודות החרות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל; תקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין; תבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות". היא קוראת לערביי ישראל "ליטול חלקם בבניין המדינה על יסוד אזרחות מלאה ושווה ועל יסוד נציגות מתאימה בכל מוסדותיה, הזמניים והקבועים".

עוד לפני כן קובעת המגילה, כי במדינת ישראל יהיו בחירות וחוקה. מועצת העם ומינהלת העם יהיו הפרלמנט והממשלה הזמניים, "עד להקמת השלטונות הנבחרים והסדירים של המדינה בהתאם לחוקה שתיקבע על-ידי האסיפה המכוננת הנבחרת לא יאוחר מ-1 באוקטובר 1948".

מעבר לכך, כפי שמציינים אלבוים וברום, ההכרזה על הקמת המדינה מסתמכת בין היתר על החלטת החלוקה של האו"ם – בה נאמר שלוש פעמים שהמדינות (היהודית והערבית) אשר יוקמו בשטח ארץ ישראל יהיו דמוקרטיות, ושהן יידרשו להצהיר בפה מלא על מחויבותן לעקרונות הדמוקרטיים. חוץ מזה, כפי שנראה מיד, תולדות התנועה הציונית לא יכלו אלא להוביל בכיוון אחד ויחיד: מדינה דמוקרטית.

הנס של הרצל
משה שרת, דוד רמז, דוד בן-גוריון [צילום: קלוגר זולטן, לע"מ]

אנחנו כל כך רגילים לדמוקרטיה היהודית – תחילה בתנועה הציונית ובמוסדות הלאומיים ולאחר מכן במדינת ישראל – עד שאיננו מבינים שזהו לא פחות מאשר נס. בית גידולו ומרכז פעילותו של בנימין זאב הרצל היו באירופה הקיסרית-רודנית, או במקרה הטוב הדמוקרטית-למחצה, של האימפריה האוסטרו-הונגרית והקיסרות הגרמנית. התנועה הציונית היכתה שורשים במידה רבה במזרח אירופה, במיוחד ברוסיה הצארית ובמדינות חסותה. ואילו בארץ ישראל שלטה הקיסרות העות'מאנית.

אם אתם חושבים שהיום הדמוקרטיה נמצאת במיעוט, אזי דעו שהמצב הרבה-הרבה יותר טוב מכפי שהיה בעת כינוס הקונגרס הציוני הראשון, בשנת 1897. דמוקרטיה הייתה אז בארה"ב, בבריטניה, בצרפת ובעוד כמה מדינות פחות חשובות – וזה הכל בערך. ובתוך כל הרקע הזה, התנועה שהקים הרצל הייתה דמוקרטית לעילא מיומה הראשון. נציגים נבחרו, החלטות התקבלו בהצבעות, ובשנת 1903 הובס הרצל עצמו בידי הרוב שהתנגד נחרצות לתוכנית אוגנדה.

אפשר לקשור את העובדה הזאת לכך שדווקא העם היהודי הגולה והנרדף, פיתח במשך מאות שנים מוסדות קהילתיים דמוקרטיים יחסית. דמוקרטיים – כי חלק ניכר מן הקהילות קיימו בחירות למוסדותיהן ואפילו לרבניהן. יחסית – כי לנשים לא הייתה זכות לבחור ולהיבחר. אבל ככלל, כמו שהיהודים היו הרבה יותר משכילים משכניהם (אנאלפבית יהודי היה נדיר ביותר), הם היו הרבה יותר דמוקרטיים מהם. ובעצם, זה הולך עוד יותר אחורה - לתרבות הדיון והוויכוח בבתי המדרש, בה הערך העליון הוא האמת ולכן חופש הביטוי הוא הכלי החשוב ביותר.

לעובדה הזאת יש חשיבות עכשווית עצומה. הדמוקרטיה הישראלית בהחלט בסכנה ממשית, החמורה ביותר לא רק מאז הקמת המדינה אלא מאז הקמת התנועה הציונית. אבל יש לה שורשים כה עמוקים, עד שמותר להניח שככלות הכל – היא לא תקרוס ואיש לא יצליח להרוס אותה. הדמוקרטיה הובסה ב-120 השנים האחרונות בעיקר במדינות בהן הייתה צעירה, בלתי מבוססת ובלתי אהודה. אצלנו היא ותיקה, נטועה היטב ומיליונים מוכנים להגן עליה.

הרבנים של תש"ח
ישראל רוקח, הרב איסר אונטרמן [צילום: קלוגר זולטן, לע"מ]

האם באמת יש סתירה בין "יהודית" לבין "דמוקרטית"? כאמור, מתחים בוודאי שיש. החובה להינשא כדת משה וישראל פוגעת בחירות האינטימית ביותר. חוק השבות מעניק ליהודים העדפה על פני בני דתות אחרות. זכויות להט"בים מנוגדות לתפיסה הדתית. ועוד כהנה וכהנה; כולנו מכירים זאת היטב.

אבל שמעו-נא את המעשה הבא. ערב הקמת המדינה ומיד אחריה, הכין ד"ר ליאו כהן – מזכיר המחלקה המדינית של הסוכנות היהודית – הצעת חוקה. ועדת החוקה של מועצת המדינה הזמנית פרסמה אותה כבסיס לדיוניה, ובין היתר קיבלה עליה תגובות של 13 מחשובי הרבנים בארץ. הדברים מובאים בהרחבה בכרך השלישי של "תחוקה לישראל על-פי התורה" – כתביו של הרב הראשי דאז, הרב יצחק אייזיק הלוי הרצוג (סבו של הנשיא יצחק הרצוג).

הסעיף הראשון של ההצעה קבע ששם המדינה הוא ישראל. בסעיף השני נאמר: "ישראל היא רפובליקה ריבונות, חופשית, דמוקרטית". בין המגיבים היו הרב הרצוג; עמיתו, הרב בן-ציון מאיר חי עוזיאל; הרב איסר יהודה אונטרמן, הרב הראשי לתל אביב ולימים הרב הראשי לישראל; הרב מאיר בר-אילן, נשיא המזרחי; הרב ראובן כ"ץ, הרב הראשי לפתח תקוה ופוסק מוביל; הרב יחיאל מיכל טוקצ'ינסקי, מחשובי הרבנים החרדיים בירושלים; הרב שלמה דוד כהנא, שהיה רב הרובע היהודי; הרב יהושע קניאל, הרב הראשי לחיפה; הרב צבי יהודה הכהן קוק, ראש ישיבת מרכז הרב ובנו של הראי"ה קוק; והרב מנחם אושפיזאי, הרב הראשי לרמת גן.

התגובות משתרעות על פני עמודים רבים, ועוסקות בעיקר באופי היהודי של המדינה, ביישום ההלכה בה ובענייני חינוך ומעמד אישי. מה אין שם? אף לא הסתייגות אחת מהסעיף השני של ההצעה ומכך שישראל תהיה דמוקרטיה. והלא דבר הוא: 13 רבנים בעלי השקפות עולם מגוונות, ממוצא שונה, בכל רחבי הארץ – וכולם מקבלים כמובן מאליו את ישראל הדמוקרטית.

יש בעיות עם זה? נסתדר. בדיוק כמו שההלכה מצאה ומוצאת תשובות למאות סוגיות של קיום מדינה מודרנית; ועם מה שלא נסתדר, נמצא דרך לחיות ביחד. אבל היום באים אנשים קטנים, שאינם מגיעים לקרסוליהם של אותם גדולי-דור, ואומרים לנו את ההפך. אני מעדיף להישאר עם הרב הרצוג והרב עוזיאל והרב קוק והרב אונטרמן.

מי מוכן לחתום
יסודות שבלעדיהם אין [צילום: משה פרידן, לע"מ]

נחזור לעיסוק העכשווי במגילת העצמאות. דומני שאפשר לסכם אותו בשאלה אחת ויחידה: מי מוכן לחתום עליה בה' באייר תשפ"ג כפי נתינה בה' באייר תש"ח. התשובה די ברורה. דווקא מי שנלחמים על הדמוקרטיה, מאמצים במלואה את מגילת העצמאות למרות שמילה זו איננה מופיעה בה. דווקא מי שמציגים את עצמם כנלחמים על ערכי היהדות, ממלאים את פיהם מים למרות שהמגילה מלאה באזכור שלהם.

לאחרונים כדאי להזכיר, שעל מגילת העצמאות חתמו שורה של אישי ימין, דתיים ואפילו חרדים. ואלה שמות: זאב גולד, הרצל רוזנבלום, זרח ורהפטיג, קלמן כהנא, סעדיה כובשי, יצחק מאיר לוין, מאיר לוונשטיין, צבי סגל, יהודה לייב פישמן-מימון, דוד פנקס, בכור שטרית, בן-ציון שטרנברג, משה שפירא. בסך-הכל 13 מבין 37 חותמי המגילה, אשר הבינו היטב שהם מקימים מדינה יהודית ודמוקרטית.

קיימת מחלוקת ארוכה בשאלת מעמדה המשפטי המחייב או הלא-מחייב של מגילת העצמאות. היא נמצאת כמקור השראה בחוק כבוד האדם וחירותו ובחוק חופש העיסוק, אך מעולם לא עוגנה בפני עצמה. אבל אין ספק, שהיא מניחה את יסודותיה-שבלעדיהם-אין מדינה. כפי שראינו, הן מנוסח המגילה והן מתולדות כתיבתה ברור, שהיא קובעת שהצידוק להקמתה של מדינת ישראל הוא בהיותה יהודית, והדרך לקיומה היא בהיותה דמוקרטית. לא ניתן לוותר על-אף אחד מעמודי התווך הללו, אשר עם כל הקשיים והמחלוקות – החזיקו במשך 75 שנה את הבניין המפואר שלנו.

תאריך:  28/04/2023   |   עודכן:  28/04/2023
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
יהודית ודמוקרטית
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נטיע
28/04/23 11:29
2
אבי
28/04/23 18:39
3
יוסי מ
29/04/23 14:03
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  סערת הרפורמה במשפט
שר המשפטים, יריב לוין, נאם מול כמאה אלף מפגיני הימין שהגיעו הערב לקריית הממשלה בירושלים והצהיר כי יעשה כל שביכולתו כדי להביא לשינוי במערכת המשפט.
27/04/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
כמאתיים אלף מפגינים תומכי הקואליציה הגיעו לקריית הממשלה בירושלים ומשתתפים בהפגנת התמיכה ברפורמה המשפטית שמקדמת הקואליציה. זוהי ההפגנה השנייה שמקיימות מפלגות הימין בעד הרפורמה המשפטית. ההפגנה הראשונה התקיימה בערב שבו הכריז ראש הממשלה, בנימין נתניהו, על השהיית החקיקה של הרפורמה.
27/04/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
מארגני "עצרת המיליון" מצפים להגעתם הערב (יום ה', 27.4.23) לירושלים של המונים ולהשתתף בהפגנה תחת הקריאה "לא יגנבו לנו את הבחירות". בבקשה לאישור הפגנה מהמשטרה הם ציינו שהם מעריכים כי יגיעו 100 אלף איש, אך אומרים כי הם מצפים להרבה יותר.
27/04/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
זר לו היה נוחת בסתם יום של חול באחד משלושת החודשים האחרונים במדינת ישראל, מציץ בטלוויזיה, מקשיב לרדיו, מסתובב ברחובה של עיר היה בטוח כי מדינת ישראל לפני קריסה מוחלטת, רגע לפני התפרקות. זר לו היה נוחת במדינת ישראל היה מביט בכותרות העיתונים ואתרי החדשות היה בטוח שהשמאל הקיצוני מנהל את המדינה וקיבל את קולו של הבוחר הישראלי.
פרופ' אמנון שעשוע, שקיבל הערב (יום ד', 26.4.23) את פרס ישראל על מפעל חיים נאם בשם מקבלי הפרס והתייחס למשבר הפוליטי בישראל.
26/04/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ציפי לידר
ציפי לידר
מי אמר שחומש ויקרא הוא טכני בלבד? שיקום! החומש עשיר במסרים מרתקים, מפתיעים, מעניינים ומרעננים    הידעתם ששמירה בתורה היא גם ציפייה? ומה הקשר לפרשתנו?    על כל אלה ועוד במאמר שלפניכם
דן מרגלית
דן מרגלית
פעמיים הודעת בשבת - וכפחדן עלוב בשם "גורם מדיני בכיר" במקום להתייצב מול המצלמות - כי צה"ל יתקוף את רפיח גם אם תהיה עסקה    כמובן, כדי שלא תהיה
יוסף אליעז
יוסף אליעז
יש לאפשר לאסירים שנאסרו בשל עבריינות "הצווארון הלבן" או חובשי המגבעות החרדיות, שנאסרו בשל עבירות-מס, מעילה, גניבות קלות ובעיקר עברייני-תנועה או עבירות כמעשני סמים קלים להגיש בקשות ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il