|   15:07:40
  עומר דוסטרי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כוחות צה"ל בגבול לבנון [צילום: חיים גולדברג, פלאש 90]

דרושה הסלמה מבוקרת והדרגתית מול חיזבאללה

מדיניות ההכלה מול חיזבאללה נכשלה, כפי שברור מהתגרויותיו בשנה האחרונה. לכן יש לעבור למתקפה מדודה, תוך נכונות לספוג כמה ימי קרב
23/09/2023  |   עומר דוסטרי   |   כתבות   |   ישראלי-ערבי   |   תגובות

אישור החלטת מועצת הביטחון של האו"ם ב-31 באוגוסט להאריך את מנדט כוח האו"ם בלבנון (יוניפיל) שווק כהישג מדיני ודיפלומטי של ישראל. זאת, לאור העובדה שמועצת הביטחון הוסיפה סעיף להסכם המאפשר לכוחות שמירת השלום בלבנון חופש תנועה לסייר בכל דרום לבנון, ולא רק באזור הגבול, וכן לפעול "באופן עצמאי". כלומר: כוח יוניפיל יוכל לבצע סיורי פתע בכל דרום לבנון, בניגוד למצב שלפני ההחלטה הנוכחית.

עם זאת, חשוב לצנן את ההתלהבות בצד הישראלי. ראשית, מכיוון שבהחלטה יש התייחסות כללית לכך שכוח יוניפיל צריך לפעול בתיאום עם צבא לבנון (גם אם צוין שהוא רשאי לסייר באופן עצמאי), ובכך יש משום אמתלה קלושה לצבא לבנון ולחיזבאללה לסכל סיורים של יוניפיל. שנית, מעבר לפלפולים על לשון ההחלטה, קשה להניח שכוח האו"ם יפעל בניגוד לרצון חיזבאללה.

אין לצפות שכוחות לשמירת שלום יעשו עבור ישראל את העבודה בדרום לבנון. בעבר כבר הוכח לא פעם, כי ברגע האמת, כוחות לשמירת השלום של האו"ם אינם מתפקדים. אף שיוניפיל הוסמך למנוע הברחות נשק מסוריה ללבנון, מאז הקמת הכוח לא צוין אף לא אירוע אחד של סיכול הברחת נשק. יוניפיל פועל בדרום לבנון מ-1978, ולמרות זאת לא הפריע לחיזבאללה להתעצם ולאגור מעל 200,000 טילים. לכן, אל לישראל לסמוך אלא על עצמה. חשוב להדגיש, כי באף זירה לא הצליח למנוע כוח האו"ם פעילות עוינת לישראל.

אשרור המנדט של יוניפיל מגיע על-רקע מתיחות מתמשכת בצפון בין ישראל לחיזבאללה. מתחילת 2023 התגרה חיזבאללה פעמים מספר בישראל. ב-13 במארס הפעיל מחבל לבנוני (ככל הנראה בשליחות הארגון, או לפחות בידיעתו) מטען צד דמוי כלימגור (המזוהה עם חיזבאללה) סמוך לצומת מגידו ואזרח נפצע קשה. ב-6 באפריל שיגרו פעילי חמאס בלבנון 34 רקטות לגליל המערבי ופצמ"רים למטולה, ככל הנראה בהסכמה שבקריצה מצד חיזבאללה. גם אם ארגון הטרור השיעי לא יזם או לא קידם את הפעולה, יש להניח שהוא היה מודע לה, בשל שליטתו הבלעדית בדרום לבנון.

ב-6 ביולי שוגר טיל נגד טנקים לעבר שטח ישראל, ובתגובה תקף צה"ל בירי ארטילרי את אזור השיגור. ב-21 ביוני הקים חיזבאללה שני אוהלים ובהם פעילים חמושים בשטח ריבוני של ישראל. כמו-כן, נעשו ניסיונות חוזרים ונשנים לפגוע בגדר הגבול. כך למשל, ב-12 ביולי ניסו פעילי חיזבאללה לחבל בגדר והורחקו על-ידי צה"ל באמצעות מטען הלם; שלושה מהם נפצעו. באותו יום פגעו פעילי חיזבאללה במצלמות תצפית קרוב לשער פאטמה בסמוך למטולה ואף גנבו מצלמה. לזאת מתווספים עשרות חיכוכים ואירועי חציית הקו הכחול על-ידי "חקלאים" ו"פליטים".

ככל הנראה, התגברות התעוזה מבחינת חיזבאללה מקורה בכרסום מתמשך בהרתעה הישראלית. ראשית, ישראל חתמה על הסכם הגבולות הימיים עם לבנון באוקטובר 2022 על-רקע איום מצד חיזבאללה לפעול צבאית נגד ישראל אם זו תחל להפיק גז ממאגר כריש ללא חתימה על ההסכם עם לבנון. במקביל, שלח חיזבאללה שלושה כטב"מים לעבר אסדת גז בישראל ביולי 2022. אישור ההסכם בעת שחיזבאללה מאיים על ישראל היה טעות. איומיו ופעולותיו של הארגון חיזקו את כוחו בזירה הפנים-לבנונית, אפילו בקרב המתנגדים לו. בלבנון טענו, כי ל"התנגדות" היה משקל באישור ההסכם על-ידי ישראל.

ההסכמה הישראלית לחתום על ההסכם יצרה מראית עין של כניעה ישראלית וחשש מאיומי חיזבאללה. יתר על כן: ממשלת ישראל נימקה את חתימתה בכך שהיא מנסה למנוע מלחמה עם חיזבאללה. נוסף על כך, ישראל לא הגיבה על מרבית ההתגרויות שחיזבאללה נקט בשנה האחרונה, לרבות הקמת האוהל הנמצא עדיין בשטחה. ההכלה הישראלית החלישה את ההרתעה מול חיזבאללה, והעלתה את רף התעוזה שלו.

חיזבאללה לא רוצה כעת מלחמה
דגלי חיזבאללה מול עמדות צה"ל [צילום: אייל מרגולין, פלאש 90]

כרגע, לישראל אין עניין להסלים את המצב בצפון ולצאת למלחמה נגד חיזבאללה. בפני ישראל עומדים אתגרים מדיניים וביטחוניים משמעותיים יותר בעת הזו, כגון הטיפול בשסעים ובקרעים בחברה (לרבות בצה"ל); המאמצים לקדם נורמליזציה עם סעודיה; הרחבת הסכמי אברהם; וכמובן ההתמודדות עם האיום האירני, לרבות האפשרות של הסכם גרעיני חשאי בין ארה"ב לבין אירן.

מנגד, ישראל חייבת לחזק את ההרתעה שלה נגד חיזבאללה. לכן, ישראל צריכה לעבור ממדיניות של הכלה בלבנון לתפישה המתמקדת בהסלמה הדרגתית ומבוקרת. בשלב הראשוני, יש למצוא חלופה שהיא פחות ממלחמה, בדומה למערכה שבין המלחמות (מב"מ) שישראל מנהלת בסוריה ובמקומות נוספים במזרח התיכון. פעילות צבאית ישראלית בלבנון צריכה להתבצע באופן הדרגתי, מן המטרה "קלת הערך" אל מטרות "יקרות ערך", תוך עמימות מרבית.

הסיכוי לתגובה אלימה מצד חיזבאללה לפעולה חשאית מצטמצם כאשר מדובר בתחילה בפעולות צבאיות נגד יעדים משניים. בכך יש כדי ליצור אפשרות "להרגיל" את חיזבאללה למשוואה החדשה ולגרום לו להבליג. כפיית המשוואה החדשה על חיזבאללה תכרסם בהדרגה ביכולותיו ותחזק את ההרתעה הישראלית.

יש להניח, כי חיזבאללה אינו מעוניין במלחמה נגד ישראל בעת הזו, מסיבות שונות. חיזבאללה מעוניין להתמקד כרגע בזירה הפנימית, בשל המשבר הפוליטי והכלכלי החמור בלבנון. הארגון עושה מאמצים רבים להעמיד לתפקיד נשיא המדינה מועמד המזוהה עם המחנה השיעי הנתמך בידי אירן. במאבק הזה מעורבות גם מעצמות עולמיות כמו צרפת וארה"ב ומעצמות אזוריות כמו סעודיה. חיזבאללה לא ירצה להצטייר כמי שפוגע במאמצים להוביל לפיוס לאומי.

בנוסף, חיזבאללה שיווק את החתימה על רישום הגבולות הימיים עם ישראל כהצלחה שלו ללא פתיחת מלחמה. לאחרונה החלו חברות אנרגיה לבצע חיפושי גז במים הכלכליים של לבנון, וחיזבאללה ככל הנראה לא ירצה להיות מואשם כמי שפוגע בכלכלה וביציבות הלבנונית בתקופה של משבר כלכלי ופוליטי חריף.

עם זאת, הגישה המוצעת טומנת בחובה אפשרות להסלמה ויש לקחת אותה בחשבון. ישראל צריכה להיערך מבעוד מועד לאפשרות של סבב קצר של כמה ימי קרב נגד חיזבאללה. במקרה כזה, ישראל תוכל לנצל את ההסלמה על-מנת לפגוע באופן משמעותי בכוחו הצבאי של חיזבאללה. למשל: באמצעות תקיפת מחסני הטילים של הארגון, ובכלל זה במתקנים, במפקדות ובתשתיות הצבאיות שלו, בעיקר בדרום לבנון.
ללא נכונות להסלמה, ההרתעה הישראלית תמשיך להישחק. לכן, ישראל צריכה להתכונן גם למלחמה רחבת היקף נגד חיזבאללה. ההכנות הצבאיות צריכות להיות מלוות בשיפור יכולות ההתגוננות מפני מטחי טילים מלבנון.

הכותב הוא חוקר במכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון (JCSS).

סדרת הפרסומים "ניירות עמדה" מטעם המכון מתפרסמת הודות לנדיבותה של משפחת גרג רוסהנדלר.
תאריך:  23/09/2023   |   עודכן:  23/09/2023
ד"ר עומר דוסטרי
+"רה"מ לא לחץ על הוועדה לאנרגיה אטומית"
21:52 23/09/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
לשכת ראש הממשלה מכחישה שהוא מפעיל לחץ על הוועדה לאנרגיה אטומית לתמוך בהעשרת אורניום בסעודיה  ▪  הוועדה מתנגדת למהלך, ומבקשת ביטחונות מהסעודים ורמת פיקוח אמריקנית גבוהה  ▪  נתניהו מתעקש על ההסכם, ומציין שהוא יהיה "עליית מדרגה" בדרך לשלום במזרח התיכון
משפחה בקיבוץ סעד צופה בנאום נתניהו באו"ם [צילום: צפריר אביוב/AP]
+כוח צה"ל ירה לעבר כלי הנדסי של צבא לבנון שחצה את הגבול
20:16 23/09/23  |  עידן יוסף
אחרי כמה שבועות של שקט וללא התגרויות וחיכוכים בגבול לבנון - הבוקר תקרית בהר דב בין צה״ל לצבא לבנון: במהלך התקרית כוח צה״ל ירה הבוקר רימוני גז ורימוני לעבר כוח של צבא לבנון, באזור הר דב, לעבר כלי הנדסי שחצה את הקו הכחול מלבנון בשני מטרים.
+שר החוץ כהן ועמיתו הטורקי דנו בנורמליזציה עם סעודיה
20:11 23/09/23  |  עידן יוסף
שר החוץ אלי כהן נפגש עם עמיתו הטורקי האקן פידאן בניו יורק. השרים דנו בהרחבת הסכמי אברהם ובאפשרות לנורמליזציה עם סעודיה. "התחממות היחסים חשובה ליציבות האזורית", מסר השר כהן. "הידוק היחסים בשנה האחרונה, בין היתר גם בזכות הסיוע הישראלי לאחר רעידת האדמה, תרם לחיזוק יחסי הביטחון, הכלכלה והתיירות בין המדינות".
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
דרושה הסלמה מבוקרת והדרגתית מול חיזבאללה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ערן
24/09/23 14:32
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-ערבי
"יש לנו חלון הזדמנויות מוגבל להגיע להסכם בחודשים הקרובים. אם לא נעשה זאת - התהליך עלול להימשך שנים", אמר הלילה (שבת) ראש הממשלה בנימין נתניהו בריאון לרשת החדשות האמריקנית פוקס ניוז. "כשיש שלושה מנהיגים משלוש מדינות, שרוצים לראות תוצאות - ארה"ב בהנהגת הנשיא ביידן, סעודיה תחת נסיך הכתר בן סלמאן ושיראל בהנהגתי, הסיכוי שההסכם יצליח עולה משמעותית", הוסיף נתניהו.
23/09/2023  |  מירב ארד  |   חדשות
ראש האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד, טען כי סיכום נאום נתניהו כולל התעלמות מהדרישה הסעודית להפוך למדינת סף גרעינית, התעלמות מההסכמה הפלשתינית ללכת להסכם ביניים, התעלמות מהדרישה האמריקנית לעצור את ההפיכה המשטרית והתעלמות מזה שמדינת ישראל קרועה בגלל הממשלה שלו. "לא מנסה אפילו לאחות את השברים ולאחד את העם. עצוב", צייץ בחשבון הטוויטר שלו לאחר נאום נתניהו באו"ם.
22/09/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
אין להעניק לפלשתינים זכות וטו על שלום בין ישראל לבין מדינות ערב – אומר (22.9.23) ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בנאומו בעצרת הכללית של האו"ם. נתניהו הקדיש את רוב נאומו לאפשרות השלום עם סעודיה, לצד סכנותיה וברכותיה של הבינה המלאכותית. הוא לא התייחס כלל למחלוקות הפנימיות בישראל.
22/09/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
ראש המטה הכללי של צה"ל, רב אלוף הרצי הלוי, הצהיר (יום ו', 22.9.23) כי צה"ל מוכן לעימות צבאי רב זירתי, אם יידרש להתמודד עם איום שכזה. את הדברים כתב באיגרת למשרתים בצה"ל, שפרסם לקראת יום השנה ה-50 למלחמת יום הכיפורים.
22/09/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
ראש הרשות הפלשתינית, מחמוד עבאס (אבו מאזן), אמר אמש (יום ה', 21.9.23) בנאומו בפני העצרת הכללית של האו"ם כי "הוזה מי שחושב שהשלום יתגשם במזרח התיכון בלי שהעם הפלשתיני יקבל את כל זכויותיו".
22/09/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il