|   15:07:40
  פזית רבינא  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

עדות הקולונל שמביכה את ממשלת בריטניה:

"ראיתי את נעדרי סולטן יעקוב על טנק ברחובות דמשק"

הכומר בוב קארול נפגש עם השגריר הבריטי בדמשק וגם עם הנספח הצבאי מדבריהם עולה כי בדוח שמסרו למשרד החוץ הבריטי ב-1982, הם ראו שלושה חיילים ישראלים מוסעים לראווה בדמשק הבריטים מסרבים לחשוף את הדוח פנייה לנסיכה דיאנה יורטה על-ידי הביורוקרטיה הבריטית
21/12/2010  |   פזית רבינא   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
נעדרי סולטאן יעקוב

יונה זכריה ומרים באומל [צילום: פלאש 90]

לדברי הכומר קארול, אמר לו הקולונל פק כי הוא זוכר בבירור את הטנק הישראלי וכי היו עליו שבויים ישראלים. פק זכר כי חייל אחד היה שרוע על הטנק וככל הנראה היה ללא רוח חיים

שגרירות בריטניה בישראל מכחישה בתוקף (יום ג', 21.12.10) את הדיווח בסוף השבוע כי משרד החוץ מחזיק במידע שעשוי לסייע בפתרון תעלומת שלושת נעדרי צה"ל מקרב סולטן יעקוב במלחמת לבנון הראשונה.

האם נעדרי קרב סולטן יעקוב היו בחיים בעת שנשבו על-ידי הצבא הסורי? מה עלה בגורלם ומדוע מסרבת ממשלת בריטניה לחשוף את המסמכים, שמעלים אבק במרתפיה כבר קרוב לשלושים שנה. בוב קארול, הכומר האוונגלי, העומד בראש הארגון ההומניטרי MIA UK הפועל לחשיפת המסמכים אומר כי טענת ממשל בריטניה לפיה חשיפת דוח השגריר הבריטי עלולה לפגוע ביחסי הממלכה המאוחדת עם בריטניה נובעת משיקולים זרים וכי מדובר ב"הבלים" וב"ניסיון להתחמק מן המציאות המביכה".

השבוע פרסם הג'ואיש כרוניקל ידיעה לפיה ממשלת בריטניה מסרבת לבקשת מרים באומל, אמו של החיל הנעדר זכריה באומל, להתיר פרסום מסמכים, היכולים לשפוך אור על גורלם של שלושת נעדרי קרב סולטן יעקוב, מחשש שהמידע הרגיש האצור במסמכים עלול לפגוע ביחסיה הדיפלומטיים של בריטניה עם סוריה. על-פי החשיפה בג'ואיש כרוניקל, המידע הסודי נמצא בדוח ששיגר שגריר בריטניה בדמשק באותה עת, אייבור לוקאס, למשרד החוץ הבריטי, ביום האחרון של מלחמת של"ג. לפיו הדוח, היה השגריר עד לשביית החיילים על-ידי כוחות הצבא הסורי ולהצגתם במצעד ראווה בדמשק.

בראיון בלעדי ל"מקור ראשון", אומר הכומר קארול, איש צבא בעברו, כי לראשונה למד על קיומו של הדוח הסודי לפני כשלוש שנים. לדברי קארול, הבסיס לתחקיר שערך היה תצהיר שנתן דין ברליס, כתב ה"טיים מאגזין" בדמשק, לפיו ב-11 ביוני 1982 ראה טנק שרמן ישראלי, שהוסע ברחובות דמשק עם כיתובים בעברית. על הטנק, לדברי ברליס, נראו שלושה חיילים שלבשו מדים ישראלים ונראו חבולים ותשושים. ברליס הוסיף כי הצליח להבחין שאחד הלוחמים הוא ג'ינג'י. מאוחר יותר, על-פי התצהיר, שוחח ברליס עם מקור בשגרירות הבריטית, שאמר לו כי הטנק נפגע וצוותו נכנע ברגע שכותר בידי הסורים".

בדיעבד התברר לכומר קארול, כי אותו מקור עלום בשגרירות הבריטית, שברליס דיווח עליו היה מקור בכיר ביותר: קולונל אדריאן פק, הנספח הצבאי הבריטי. בעקבות התחקיר שערך קארול, התברר לו כי הקולונל פק לא היה לבד. גם שגריר בריטניה בדמשק, אייבור לוקאס, וגם הנספח הצבאי הבריטי, אדריאן פק, צפו יחד בטנק שהוצג לראווה ברחובות דמשק.

חשיפת המסמכים תפגע ביחסים עם דמשק
מעדיף את היחסים עם סוריה. מיליבנד [AP]

התשובה שהגיעה מלשכתה של הנסיכה דיאנה, הייתה קצרה ומאכזבת: "הנסיכה מוויילס מודה לכם על מכתבכם, אולם אין באפשרות הוד מעלתה להתערב או להיות מעורבת ישירות בעניינכם"

בין לבין נפגש הכומר קארול עם שני נציגים של משרד החוץ הבריטי. פגישה ראשונה בדרג נמוך עם נציג הדסק הסורי-לבנוני במשרד החוץ הבריטי, בה נאמר לקארול כי "חשיפת המסמכים עלולה לפגוע ביחסי הדיפלומטיים של הממלכה המאוחדת עם סוריה". הכומר לא השתכנע. הייתה לו תחושה שמסתירים ממנו משהו.

בספטמבר 2009 הגיע הכומר קארול לפגישה בדרג בכיר עם אייבן לואיס, שר המדינה במשרד החוץ הבריטי. לואיס, אומר הכומר קארול, כלל לא טרח לספק לו הסברים. "הוא פשוט הודיע לי שלא אוכל לראות את המסמכים האמורים מסיבות ביטחוניות".

לואיס, שהוא יהודי, היה שר המדינה במשרד החוץ בימיו של דייויד מיליבנד, עד לבחירות האחרונות, שבהן נחלה מפלגתו הלייבור תבוסה. לואיס הוא חבר פרלמנט ומשמש היום שר לתרבות, לתקשורת ולספורט בממשלת הצללים של האופוזיציה. בעברו היה לואיס מנכ"ל ארגון הפדרציות היהודיות במנצ'סטר. על-פי הכומר קארול, יש לו קרובים בישראל, שחלקם משרתים בצה"ל.

עורך הדין דניאל ברק, המוביל יחד עם הכומר קארול את המאבק לחשיפת דוח השגריר על גורלם של נעדרי סולטן יעקוב, אומר כי מדובר בהתנהגות שערורייתית של משרד החוץ הבריטי: "ממשלת בריטניה חתומה על אמנת ז'נבה ומחויבת לנהוג על פיה. אם הגיע לידי ממשלת בריטניה ב-11 ביוני 1982 דוח לפיו שבויים ישראלים פצועים הוצגו לראווה בחוצות דמשק, ולאחר מכן הוחזקו 'אינקומוניקדו', הרי שהיה על ממשלת הוד מלכותה לפעול כמתחייב מאמנת ז'נבה, כל שכן כאשר מדובר במדינת ישראל, בת-ברית של בריטניה".

ברק אומר כי "משרד החוץ הבריטי מנצל כעת סעיף בפקודת חופש המידע הבריטית, המונע גישה למסמכי מדינה, בתירוץ הכושל שחשיפת דוח לוקאס תגרום לנזק ביחסי בריטניה עם סוריה. איזה נזק כבר יכול להיגרם מחשיפת אירוע שהתרחש לפני קרוב לשלושים שנה?", הוא שואל. "אין לי מושג מה יש בדוח שהם כל כך חוששים ממנו. אם ממשלת בריטניה רואה עצמה ככוח מוביל בעולם, עליה להתנהג בהתאם. האם הייתה רוצה ממשלת הוד מלכותה שחיילים בריטים המשרתים כעת באפגניסטן יזכו ליחס דומה בתואנה של 'נזק דיפלומטי'?", שואל ברק.

התנהלות משרד החוץ הבריטי שערורייתית למעשה עוד הרבה יותר. פנייתן של משפחות הנעדרים לממשלת בריטניה אינה הפניה הראשונה. יוסף כץ, אביו של החייל הנעדר יהודה כץ, חברו של זכריה באומל לטנק, חושף כעת כי כבר לפני 15 שנים, בפברואר 1996, הופנתה בשמו בקשה אישית למשרדה של הנסיכה דיאנה לנסות להתערב בעניין החיילים הנעדרים, על בסיס הומניטרי". הרעיון לפנות לנסיכה דיאנה, שנודעה כ"מלכת הלבבות" ולבקש את עזרתה, התבסס על כך ששר ההגנה הסורי דאז, מוסטפה טלאס, היה מעריץ מושבע של הנסיכה ואף קרא על-שמה זן של סחלב נדיר, שפותח במיוחד עבורו.

אולם התשובה, שהגיעה מלשכתה של הנסיכה דיאנה, הייתה קצרה ומאכזבת: "הנסיכה מוויילס מודה לכם על מכתבכם, אולם אין באפשרות הוד מעלתה להתערב או להיות מעורבת ישירות בעניינכם. אנו מצרים על תשובה מאכזבת זו".

מקור דיפלומטי בריטי, יודע דבר, אומר כי להערכתו "המענה הלקוני, לו זכה יוסף כץ, לא יצא כלל על דעתה של הנסיכה דיאנה. ייתכן, שהמכתב כלל לא הגיע אליה", מעריך המקור. "ככל הנראה, ההחלטה לסרב לבקשתו של כץ התקבלה באמצעות המזכיר של הנסיכה דיאנה, שהוא דיפלומט מקצועי, בדרך כלל ואיש משרד החוץ. כך שמשרד החוץ הבריטי לא רק סירב למרים באומל, אלא ככל הנראה אף לא טרח ליידע את הנסיכה דיאנה, ובוודאי שלא העלה בפניה את דבר קיומו של דוח השגריר לוקאס, שכבר אז העלה אבק בארכיון משרד החוץ הבריטי. זאת, למרות, שדווקא עניינים הומניטריים מסוג זה היו בראש מעייניה".

משפחות החיילים הנעדרים, כמו גם הכומר קארול ועורך הדין ברק, מקווים כעת כי בעקבות הלחץ הציבורי שיווצר בעקבות החשיפה, תעלה דרישה בראש ובראשונה מטעם ממשלת ישראל, שתביא לתוצאה המיוחלת של בירור תעלומת נעדרי קרב סולטן יעקוב.

ראיתי את השבויים הישראלים על הטנק
בקשת העזרה הוסתרה ממנה. הנסיכה דיאנה [AP]

ההחלטה לסרב לבקשתו של כץ התקבלה באמצעות המזכיר של הנסיכה דיאנה, שהוא דיפלומט מקצועי, בדרך כלל ואיש משרד החוץ. כך שמשרד החוץ הבריטי לא רק סירב למרים באומל, אלא ככל הנראה אף לא טרח ליידע את הנסיכה דיאנה, ובוודאי שלא העלה בפניה את דבר קיומו של דוח השגריר לוקאס

קארול החליט לפנות לשניהם. תחילה שוחח עם השגריר לוקאס, שהיה מסויג וכל שהסכים לומר לכומר קארול, לדבריו, היה: "אינני זוכר מה ראיתי באותו יום אך מה שראיתי דיווחתי למשרד החוץ הבריטי". לקארול היה ברור שהשגריר מצנזר אותו מסיבותיו הוא, אולם כך למד קארול לראשונה על עצם קיומו של הדוח. לוקאס סירב לומר דבר מעבר לכך. "דבר עם הקולונל פק" - הציע השגריר לשעבר לכומר.

ליותר מכך לא היה קארול זקוק. בעקבות ההצעה נפגש הכומר קארול עם הקולונל פק. השניים שוחחו באריכות ולעומק. בדיעבד התברר לכומר קארול כי הנספח הצבאי לשעבר דווקא זוכר היטב את אירועי אותו יום, ה-11 ביוני: "באותו יום סיפר הנספח לכומר, יצאתי עם הנהג שלי לשטח, מחוץ לדמשק, וצפינו מרחוק בקרב סולטן יעקוב, הנמצא לא הרחק מהגבול הסורי-לבנוני. כאשר שבתי לדמשק, הצטרפתי לשגריר לוקאס ויחד צפינו בטנק, שהוסע לראווה בחוצות דמשק".

לדברי הכומר קארול, אמר לו הקולונל פק כי הוא זוכר בבירור את הטנק הישראלי וכי היו עליו שבויים ישראלים. פק זכר כי חייל אחד היה שרוע על הטנק וככל הנראה היה ללא רוח חיים. עוד אמר הקולונל פק כי אותו יום נצפה בדמשק טנק ישראלי נוסף. אחד הטנקים הועלה על סיפונו של מטוס תובלה סובייטי שנחת בדמשק והועבר למוסקבה".

הקולונל פק מת בשנה שעברה. אולם הכומר קארול תיעד את הפגישה עימו ואף שלח דוח מפגישתו ליונה באומל, אביו של החייל זכריה באומל, זמן קצר לפני מותו.

בעקבות הנתונים מן המפגש עם הקולונל פק, החליט הכומר קארול, בשיתוף פעולה עם דניאל ברק, עורך דין יהודי ממנצ'סטר, לפתוח בשיתוף פעולה כדי לברר אחת ולתמיד, מה עלה בגורלם של שלושת נעדרי קרב סולטן יעקוב. חמושים בעדותו של הנספח פק הגישו לפני שנתיים למשרד החוץ הבריטי בקשה על-פי חוק חופש המידע הבריטי, לחשוף את דוח השגריר לוקאס. הבקשה נדחתה. בקשה נוספת מגובה במידע חדש הוגשה שוב ביולי השנה. גם היא נדחתה.

פורסם במקור: מקור ראשון
ביום שישי הקרוב יחשוף עיתון "מקור ראשון" בין היתר מסמך המעיד על כך שהבריטים הסתירו חומר. מן המסמך עולה כי הבריטים מודים בכך שקיים חומר שלא נחשף בפרשה.
תאריך:  21/12/2010   |   עודכן:  21/12/2010
פזית רבינא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"ראיתי את נעדרי סולטן יעקוב על טנק ברחובות דמשק"
תגובות  [ 17 ] מוצגות   [ 17 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ajn
21/12/10 23:26
2
לשם שינוי..
22/12/10 00:03
3
אורה הכפולה
22/12/10 00:49
4
שמיל ברגר
22/12/10 02:07
5
Gilead
22/12/10 04:10
6
קורןנאוה טבריה
22/12/10 04:47
7
קורןנאוה טבריה
22/12/10 05:52
8
מוציקו
22/12/10 07:41
9
ש. שאול
22/12/10 08:31
 
8
22/12/10 18:27
 
שריונר
25/12/10 14:12
10
"המקור"
22/12/10 09:45
11
אבא של חייל
22/12/10 14:37
12
משה, עורך-דין
22/12/10 15:56
13
3אלי
22/12/10 17:40
14
אברהם מערב השומרו
22/12/10 20:31
15
הניה
22/12/10 21:57
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
השופטת: ד"ר דרורה פלפל, בית המשפט המחוזי, תל אביב.
21/12/2010  |  איתמר לוין  |   כתבות
כיום, יותר ויותר רופאים מבינים את חשיבותה של התדמית אותה הם משדרים. במפגש הראשון עם המטופל, נוצרת תדמית הרופא, זהו בעצם הרושם הראשוני אותו משדר הרופא, רושם שמאוד קשה לשנות לאחר-מכן.
21/12/2010  |  מתי עובדיה  |   כתבות
מצד אחד, "לעוף על המיליון" עדיף על צפייה בערוץ 20 של "האח הגדול". מצד שני, לא ברור אם זאת מחמאה כל-כך גדולה. השעשועון החדש של ערוץ 10, בהנחיית השחקן ירון ברובינסקי נראה, נשמע ומריח כמו משהו מוכר. יותר מדי מוכר. המנחה תכול העיניים נראה בול כמו אברי גלעד לפני 20 שנה, הפאנל מזכיר את "הכספת" בואכה אחד נגד מיליון, סכום הזכייה הפוטנציאלי של מיליון שקלים נספר כמו "אל תפיל את המיליון" ומוזיקת הרקע מעצבנת כמו בכל השעשועונים בסגנון. נשאלת השאלה - האם באמת אנחנו זקוקים לעוד אחד בארסנל המעייף והמתיש של שאלוני הטריוויה הללו?
21/12/2010  |  אלונה בידר  |   כתבות
בעידן המידע הפוסט מודרני, האינטרנט מהווה במה מרכזית לצריכה של מידע. בשונה ממאגרי מידע מכובדים אחרים, הנמצאים במוסדות אקדמיה וספריות ציבוריות, רשת האינטרנט מאפשרת נגישות רבה למידע ובכך מסירה חסמים סוציו-כלכליים כאלה ואחרים, אותם כולנו מכירים היטב. למהפכת המידע עליה אני כותב אחראים הרבה גורמים ולא מעט מוחות יצירתיים. באופן כללי, ניתן לומר כי ברשת האינטרנט, המידע מוצג לגולשים על גבי פלטפורמות שונות כמו: אתרים מסחריים, אתרי WEB 2.0, בלוגים, רשתות חברתיות ושירותים נוספים. המשותף לכולם במרבית המקרים, הוא מערכת ניהול תוכן וקוד HTML המוצג בסופו של הליך לדפדפן.
21/12/2010  |  גלעד אלעזר  |   כתבות
בשנים האחרונות זוכה השילוב בין המושגים "רוחניות" ו"יהדות" לעדנה. רבבות חרדים, דתיים-לאומיים, מסורתיים וחילונים זורמים מדי ראש השנה לאומן שבאוקראינה, לקברו של רבי נחמן; בישיבות הסדר לומדים חסידות וקבלה, וחילונים גמורים ממלמלים את מילותיו של שולי רנד אל בורא עולם: "אייכה?". אין זה פלא שבאביב 2009 בחר כתב העת 'חברותא' של מכון הרטמן להקדיש לרוחניות היהודית החדשה גיליון שלם.
20/12/2010  |  רחל ורצברגר  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
הטילים ברקע [צילום: והאיד סלמי/AP]
גדי חיטמן
די בזה שאירן חושבת שישראל היא זו שעומדת מאחורי התקיפה כדי לייצר עבורה תמריץ להגיב    התמריץ הזה קיים בקביעות אצל משטר האייתולות, שרואה בציונים את האויב הקטן
דרור גרין
דרור גרין
יש סוג נוסף של בני-אדם, ואלו הם בעלי האישיות הפסיכופתית    לפסיכופתים אין סולם ערכים, והאישיות שלהם ריקה    הם אנוכיים באופן טבעי, והם מאמצים, כמו טפילים, את מחשבותיהם והישגיהם של אח...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il