|   15:07:40
  משה גולדבלט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

הרשעת קצב: הערות ראשוניות

עו"ד משה גולדבלט מעלה שש הערות לתקציר הכרעת הדין בעניינו של נשיא המדינה לשעבר משה קצב ומסביר על החובה לברר גרסה שלא נטענה; מציג את הקושי ביחס לעדותה של א' ומביע דעה על הביקורת לעסקת הטיעון שכמעט נחתמה עם קצב
03/01/2011  |   משה גולדבלט   |   כתבות   |   פרשת קצב   |   תגובות
הורשע. נשיא המדינה לשעבר משה קצב [צילום: לע"מ]

   איתמר לוין
קצב הורשע בשני מעשי אונס, במעשים מגונים ובהטרדה מינית

הייתי מעדיף לקרוא את הכרעת הדין השלמה, אולם משום מה הוחלט שעלינו להסתפק בתקציר. לאחר עיון בתקציר, נותרו הרבה מאוד שאלות ללא מענה ופרטים לא ברורים. דומה שמעטים הבינו שהתקציר אינו פסק הדין ויש בו חללים עובדתיים רבים. אסתפק בהערות ראשוניות בלבד, תוך מודעות לכך שבהמשך, עם פרסום כל העדויות, התמונה עשויה בהחלט להשתנות.

"אין ראיות מרשיעות"
עו"ד אביגדור פלדמן [מוטי קמחי, עכבר העיר]

קודם להשמעת הכרעת הדין, התראיין עו"ד אביגדור פלדמן וטען בתוקף כי על בסיס חומר הראיות לא ניתן להרשיע, אלא אם השופטים הושפעו מגורמים שאינם רלוונטיים. זו הערה תמוהה הראויה לתגובה. די בתמצית הכרעת הדין כדי לקבוע כי היו ראיות לכאורה לאשמה, שנתמכו בכשלים בגרסת ההגנה. לאור יריעת המחלוקת הרחבה שפרש הנאשם, קל היה למצוא ראיות סיוע לעדות המתלוננת העיקרית.

ללא קשר לשאלה אם נותר ספק או צריך להיוותר ספק כלשהו באשמת קצב, בעבירות בהן הורשע, אי-אפשר לטעון שלא היו ראיות לכאורה להרשעה. כאן הסיג עו"ד פלדמן את גבולות מקצועו והפך ליועץ אסטרטגי או ליחצ"ן שמטרתו השפעה על דעת הקהל, ואולי באמצעותה על בית המשפט.

הביקורת על עסקת הטיעון
מני מזוז. היועמ"ש לשעבר [צילום: פלאש 90]

כל ההסברים שניתנו על-מנת להצדיק את התנהלות היועץ המשפטי בנוגע לעסקת הטיעון, אינם משכנעים. עובדה היא שהיו בפרקליטות כאלו שסברו כי אין סיכוי להרשעה באונס, ומאחר שמדובר ב"אונס או כלום", בשל התיישנות העבירות האחרות, אין להגיש בכלל כתב אישום. תמונת הראיות לא השתנתה בהמשך באופן משמעותי, והיו בפרקליטות עצמה ספקות ביחס לגרסת האונס; ואילו מגרסאותיה של א' יש לקבל - המוקדמת או המאוחרת. לאחר שבבג"צ עשתה הפרקליטות מאמץ עליון להסביר את ספקותיה, אל לה לקבול על כך שהתנהלותה זוכה בדיעבד לביקורת נוקבת.

ההשערה שלי היא, שההסבר להתנהלות הפרקליטות נעוץ בפיק ברכיים שאחז בה לנוכח האפשרות שיוגש כתב אישום באונס נגד נשיא המדינה וההליך יסתיים בזיכוי. במקרה כזה, מעמדה של הפרקליטות ומעמד היועץ המשפטי היו נפגעים באופן קשה. אף אחד מאלו שעסקו בפרשה והיו עלולים לשלם מחיר אישי במקרה של כישלון, לא רצה לקבל על עצמו סיכון זה.

מצידו של קצב - למרות הסברי פרקליטיו של קצב, לפיהם הם העמידו אותו על הסיכון שבדחיית עסקת הטיעון והייתה זו בחירתו לעמוד על האמת שלו, ההתנהלות בפרשה זו נראית יותר כלקיחת הימור. ההימור היה שהפרקליטות ברגע האמת, לאחר שאמרה את מה שאמרה בבג"צ, לא תעז להגיש כתב אישום. מדובר בהימור שאסור היה לקחת ופרקליטים אחראיים היו עושים פשוט כל שביכולתם על-מנת שהלקוח שלהם לא יפוצץ עסקה חלומית. כמו בכל הימור, צריך לדעת מתי לסיים ולקום מהשולחן. הייתי רוצה, מבחינה מקצועית, להאמין שכך נהגו פרקליטיו של קצב.

החובה לברר גרסה שלא נטענה

בית המשפט המחוזי גרס, תוך הסתמכות על גישת בית המשפט העליון, כי היקף בירור העובדות מוכתב על-ידי העדויות במשפט. אם אישה טוענת שנאנסה (גרסה א') והנאשם טוען שכלל לא היה מגע מיני (גרסה ב'), על בית המשפט להכריע בין גרסה א' ל-ב' ולא לדון באפשרות שהתקיימה גרסה ג', עליה העדים לא העידו. קביעה זו נובעת מהשיטה האדברסרית, לפיה נוהגת מערכת המשפט בארצנו. לטעמי, גם אם אין חובה על שופט לאתר ראיות בעצמו ולברר שמא הוסתרו ממצאים רלוונטיים שלכל העדים הייתה סיבה להסתיר, או שלא התגלו עקב מחדל בחקירה, עדיין עליו לדון בגרסאות חלופיות העולות מתוך הראיות.

לענייננו - ברור שקצב, לאור מעמדו המיוחד, צפוי היה שיתכחש לכל מגע מיני עם מי מעובדותיו, גם אם מגע כזה היה בהסכמה. למרות זאת, לצורך בירור האמת, אם עולה מחומר הראיות אפשרות אחרת, חובה לדון בה, אפילו לא נטענה על-ידי הנאשם ישירות. לו היו למשל עדויות כי קצב והמתלוננת נהגו לבלות יחד, לצאת למסעדות, לרקוד וכיו"ב במשך זמן רב, האם ניתן היה להתעלם מראיות כאלו אפילו ידבקו השניים בגרסה א' או ב'? בוודאי שלא!

בתמצית הכרעת הדין, לא מצאתי הפניה לראיה כלשהי שיכולה הייתה לבסס טענת "רומן" בין קצב ל-א' והגרסה של יחסי מין בהסכמה, עם או בלי רומן, פשוט אינה עולה, ולו בעקיפין, מהעובדות שפורטו; אני מניח שלו היו ראיות כאלו, היינו מופנים אליהן לפחות על-ידי ההגנה - טרם ראיתי הפניות כאלו. מה שעלה מהגרסאות הראשוניות של א' עצמה היא האפשרות כי מה שבוצע בה היה מעשה מגונה ולא עבירת אונס.

מכל מקום, לטעמי, אם בית המשפט היה מברר עם הצדדים שמא קיימות ראיות לקשרים נוספים בין הנאשם למתלוננת שלא הוצגו בפניו, והיה דורש ראיות כאלו, אם קיימות, הוא היה ממלא בכך את חובתו, שהיא להגיע לחקר האמת.

הערת סיכום (זמני)

יהיה עלינו להמתין לפרסום פסק הדין המלא וכן לאפשרות של מגע עם חומר הראיות הגולמי. ללא מגע בלתי אמצעי עם חומר הראיות, יקשה להגיע למסקנה מבוססת בשאלה האם קיים ספק באשמתו של משה קצב בעבירת אונס. אין כלל ספק שקצב אינו טלית שכולה תכלת כפי שהיה רוצה שנאמין. גם אם יזוכה מחמת הספק מעבירת האינוס (לא מעבירת הטרדות מיניות), כבודו לא יושב לו. פרשת קצב רחוקה עדיין מסיומה.

הקושי ביחס לעדות א'
א' מבית הנשיא

נראה מהתקציר, שהקושי האמיתי בו התלבט בית המשפט לא היה בשאלה אם להאמין לקצב או אם לרחוש אמון למתלוננת א'. הקושי היה איזו מגרסאותיה של א' עליו לקבל, והאם העצימה א' את גרסתה הראשונית על בסיס הדרכה והשפעה חיצונית. אין מחלוקת ש-א' לא סיפרה בהודעתה הראשונית על אונס (דהיינו - על חדירה בפועל). נטען שסיפרה לעו"ד בן-טובים על משהו מעבר להטרדה מינית ולח"כ שלי יחימוביץ' על אונס; אם כי למרבה הצער, העדות לא פורטה בתמצית - עלי להודות שכל עדות של שלי יחימוביץ' בנושא זה חשודה מעט בעיניי, משום שלחברת הכנסת הנכבדה יש אג'נדה. ההסבר שנתנה א' נשמע הסבר סביר, דהיינו - שלא רצתה שמידע זה (בדבר האונס) ייחשף בפני בעלה. כנגד זאת ניתן להקשות - מדוע לא סיפרה את הגרסה המלאה על-מנת שתישמר בסוד, כמו למשל בפני עו"ד בן-טובים?

ההסבר שתחושת אשמה ביחס להתנהגותה בהמשך, לרבות אי-ניתוק קשרי העבודה ופגישה נוספת במלון מנעה ממנה לספר את כל הגרסה - אינו משכנע לחלוטין כשלעצמו. גם לו נפגעה המתלוננת "רק" ממעשה מגונה בכפייה ולא מאונס ממש, עדיין עליה להסביר את המשך הדרך. מה שלטעמי תומך בגרסתה על-פי העובדות שתוארו, היא העובדה שהמתלוננת לא יזמה את התלונה במשטרה, וכן העובדה שנעשה מאמץ להשיג את שתיקתה לפני התפוצצות הפרשה - אולי גם בגלל שידעו כי היא טוענת שפוטרה שלא כדין בגלל שלא נענתה לקצב.

גם גרסת ההגנה שהועלתה, הטוענת למניע של נקם בשל פיטורים, אינה משכנעת, כי גרסה זו אינה מתיישבת עם עדות כבושה. סביר כי מי שמונעת על-ידי רצון לנקום, מתלוננת מיוזמתה ובפה מלא.

לא נמצאה, כנראה, ראיה אובייקטיבית שתתמוך בגרסה המחמירה יותר של אינוס, לעומת הגרסה המקלה של מעשה מגונה בכפייה. זהו בדיוק המצב בו על בית המשפט להחליט האם הוא מאמין להסברי העדה או לא; ובית המשפט המחוזי האמין לגרסה המאוחרת מסיבות רציניות. בהתנהגותה הכוללת של א', לא נמצא שהייתה להוטה להעיד או לנקוט בצעד אחר נגד משה קצב, למרות יחסו כלפיה בסוף דרכה במשרד. בנקודות חשובות (כמו המפגש במלון והניסיון הנואל לארגן עדויות שיסתרו גרסתה) נמצאה לעדותה תמיכה אובייקטיבית, בנוסף לרושם הטוב שהותירה עדותה. על כן, רשאי היה בית המשפט לקבוע כי הוא נותן אמון מלא בעדותה בפניו. מאידך-גיסא, ייתכן שהיה רשאי להגיע גם למסקנה אחרת, דהיינו - לזיכוי מחמת ספק. כפי שפרקליט המדינה אמר: משפט זה לא מתמטיקה.

נושא שלא הובהר דיו בתקציר, היה שאלת רצונה של א' לעבוד עם הנאשם בבית הנשיא לאחר שפוטרה ממשרד התיירות ועל-רקע יחסיה עם הנאשם, כפי שתוארו, שכללו לא רק את התקיפות המיניות (ביחס אליהן אולי יכולה הייתה להניח שלא יישנו - בוודאי לא כשהנאשם הוא נשיא המדינה), אלא שעל-פי תיאורה של א', מערכת יחסי העבודה כללה בסיומה בעיקר יחס משפיל, עקב אי-היענותה לרצונו של הנאשם.

למדנו מהתקציר כי הראיות בנוגע לרצונה לעבוד בבית הנשיא בושלו ויוצרו על-ידי אורי יואלי, חברו של הנאשם, אולם גם אם פותתה א' להגיש בקשה לעבודה בבית הנשיא, כדי ליצור ראיה מזכה ל"יום סגריר", עדיין נשאלת השאלה - האם אכן רצתה לחזור ולעבוד עם הנאשם. אם כן, יש ליישב עובדה זו על-רקע טענותיה הקודמות ליחסי עבודה גרועים ומשפילים בעבר.

למרות זאת, עקרונית, אין בפנייה מאוחרת לחזור ולהיות מועסקת, ראיה לכך שהתלונה הבסיסית היא שקרית. ניתן להבין כי א' לא התפטרה מעבודתה, למרות פרשות האונס, מאחר שנזקקה כנראה למקום העבודה. היא פוטרה על-ידי הנאשם עצמו. אין לתמוה על כך שניסתה להשיג עבודה באמצעות הקשרים שהיו לה בלשכתו של קצב. עובדה זו אינה בהכרח ממעטת מאמינותה. בכלל, התנהגות בני אדם היא לעתים רחוקות עקבית והגיונית, ותמיד ניתן למצוא בה רגשות סותרים.

מחקרים על התנהגות קרבן עבירת מין כאסמכתה לאמינות התלונה

מחקרים כלליים ואפילו פסקי דין שמסבירים התנהלות מקובלת של קרבנות עבירות מין, מקומם באקדמיה ואין להשתמש בהם לצורך הסבר על מהימנות עדות של מי שטוען שהוא (היא) קרבן לעבירת מין. יש בשימוש במחקרים אלו כשל לוגי. אם המתלונן לא אמין, אז שום מחקר כללי שיסביר את גרסתו לא יועיל, מאחר שאין הוא כלל קרבן לעבירת מין; ואם עדותו אמינה, מחקר כזה לא דרוש. על-מנת לטעון שמחקר מסוים יש להחילו על מקרה פלוני, צריך לקבוע שהמתלונן הוא אכן קרבן עבירת מין ואז המחקר רלוונטי לגביו. בחיפוש אחר מחקר חיצוני לצורך הוכחת אמינות מתלוננת, יש משום הנחת מוצא של מה שצריך להוכיח.

תאריך:  03/01/2011   |   עודכן:  03/01/2011
עו"ד משה גולדבלט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 זכות השמיעה 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הרשעת קצב: הערות ראשוניות
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אתה טועה כאן
3/01/11 15:10
2
הוא לא שמע
4/01/11 01:53
 
נביל
4/01/11 06:09
3
אורי בן
4/01/11 02:47
4
מעשה מגונה וחזרה?
4/01/11 14:18
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לאחר שארה"ב הודיעה על כישלון ניסיונותיה לחדש את השיחות המדיניות בין ישראל לפלסטינים, לפני כחודש, הודיעו ברזיל וארגנטינה על הכרתן במדינה פלסטינית בגבולות 67' [ראה ידיעות בנושא משמאל]. משרד ראש הממשלה פרסם תגובה של "כעס ואכזבה". תהיתי על התגובה - מה רע בהכרה במדינה פלסטינית, כאשר מדובר במדינה שתחיה בשלום לצדה של מדינת ישראל? הפניתי את השאלה לעמיתיי במזכירות "המועצה ליוזמות שלום - המל"ש", אקדמאים רציניים ופטריוטים אמיתיים, ושמחתי להיווכח שכולם היו באותה דעה.
03/01/2011  |  נפתלי רז  |   כתבות
כינוס ון ליר שהתקיים השבוע עסק בשאלה האם מערכת הבריאות מופרטת, כשהחוקר דוד חיניץ, סיכם את המחקר שלו בטענה שאין הפרטה ממשית במערכת הבריאות, ושהיא נמצאת במצב יחסי טוב. בניגוד לנחרצות שבטענות של דוד חיניץ ושותפיו למחקר, ברצוני להציג תמונה קצת שונה ומדאיגה יותר, שנובעת מהנתונים הרבים שהוצגו גם בדיון הזה, וגם במחקרים אחרים שנעשו על מצבה של מערכת הבריאות.
03/01/2011  |  דניאל גיגי  |   כתבות
ביום הראשון של השנה האזרחית החדשה, 2011, יצאו גברים להפגין נגד האלימות כלפי נשים. היה זה רגע מרגש וחשוב בתולדות המאבק נגד האלימות כלפי נשים.
03/01/2011  |  ד"ר חנה ספרן  |   כתבות
בין המסמכים הלא ידועים שמצא לאחרונה יובל דניאלי, היסטוריון של האמנות הקיבוצית, בתיקו של יעקב רבי, בארכיון יד יערי, נמצא גם הפזמון הזה, שכתב אברהם שלונסקי:
02/01/2011  |  אלישע פורת  |   כתבות
השבוע נערכה באיסטנבול הפגנת שנאה גדולה לרגל חזרת אניית הטרור, ה"מרמרה", לטורקיה. זו הייתה הפגנה שגבלה בטירוף. "מוות לישראל!", צרחו מאות מוסלמים. השלטונות לא נקפו אצבע. המיוחד בהפגנה היה נוכחותו של ישראלי אחד, דרור פיילר, שגם השתתף במשט הטרור לעזה. לפיילר יש "רומן" ארוך עם ישראל: בראיון שנתן השבוע לאתר ynet הסביר שלא הרגיש זר בין דורשי חיסולה של ישראל. "כל הנאומים מדגישים שכולם כאן יחד - יהודים, נוצרים, וערבים - נגד המצור. לא מדובר בדת אלא בזכויות אדם, לכן גם אני הצגתי עצמי כיהודי. זו אחוות עמים", נימק. פיילר לא הסתפק בשמיעת הנאומים; הוא שילהב את הקהל. "שהידים", קרא להרוגי ה"מרמרה". לכתב אתר ידיעות אחרונות הסביר: "הם שהידים כמו ששמשון הגיבור היה שהיד. הם נהרגו בשביל רעיון גדול, ולא בשביל עצמם, כי הם רצו לעזור. גם אני אמרתי בנאום שהם שהידים שלנו בשבדיה, ושל כל מי שרוצה להילחם למען זכויות האדם בעולם".
01/01/2011  |  דוד מרחב  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
ביידן מחצין אינטליגנציה רגשית גדולה (אביגיל..), אך בגלל מחדלו גואה במשמרתו האנטישמיות בקמפוסים    כשיחזרו חטופים, נראה אנשים שבורים גופנית ונפשית; סינוואר ימשיך להחזיק חלק מהחטופים ...
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il