|   15:07:40
  סופיה רון-מוריה  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
[צילום: AP]
הכל פוליטי

רגל בחוץ

על-פי הערכות, בסוף ינואר יציגו האמריקנים יוזמה חדשה. אם נתניהו יסכים לקבלה, לעבודה יהיה תירוץ טוב לפרוש באביב. אם לא, כדור השלג שהולך וגדל במפלגה יכול לגלגל אותה החוצה מהממשלה כבר בתוך חודש-חודשיים
07/01/2011  |   סופיה רון-מוריה   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
ארבעה בכירים בעבודה פועלים לכאורה להאיץ את הפרישה. הרצוג, ברוורמן, בן-אליעזר ועופר עיני. לא בטוח שכל אחד מהשרים רוצה לצאת, אבל כל אחד מהארבעה רוצה לתפוס טרמפ על הגל המסתמן. להצטייר כמי שהוביל את הפרישה

אתמול צירף ראש הממשלה את שר התמ"ת בנימין בן-אליעזר לביקורו במצרים. נכון שלפואד שפה משותפת עם מובארכ, תרתי משמע, אבל לא במקרה ההזמנה להצטרף לביקור הממלכתי הגיעה לאחר ישיבת שרי העבודה ביום ראשון, שבמהלכה אמר בן-אליעזר שבאפריל תפרוש העבודה מהממשלה אם לא תהיה התקדמות מדינית. כמו-כן, נתניהו אפשר לבן-אליעזר להגדיל את מכסת האישורים לכניסת פועלים מהרש"פ.

באפריל מתכנס מרכז המפלגה. בישיבת הסיעה ביום שני חזר ברק והודיע שהוא מנחה את מזכ"ל המפלגה חיליק בר לכנס את המרכז. זה היה מפגן מנהיגות מגוחך. ברק משחק אותה מושך בחוטים, אך אחרים מניעים את הבובות. מזכ"ל המפלגה הוא איש של פואד. מרכז המפלגה יתכנס בכל מקרה כי בוז'י הרצוג גייס את כמות החתימות הדרושה. הדבר היחיד שברק הצליח לעשות הוא לדחות את הקץ, לקבוע את כינוס המרכז לאפריל ולא קודם לכן.

האם נתניהו הצליח לשכנע את בן-אליעזר להישאר? לא בטוח. ולא שבן-אליעזר להוט כל כך לצאת מהממשלה. זו הרי הקדנציה האחרונה שלו. אבל הוא לא רוצה להצטייר כנגרר, והלך הרוח בעבודה הוא החוצה.

ארבעה בכירים בעבודה פועלים לכאורה להאיץ את הפרישה. הרצוג, ברוורמן, בן-אליעזר ועופר עיני. לא בטוח שכל אחד מהשרים רוצה לצאת, אבל כל אחד מהארבעה רוצה לתפוס טרמפ על הגל המסתמן. להצטייר כמי שהוביל את הפרישה.

ויש מי שנוקב במועד מוקדם יותר. פברואר. על-פי הערכות, בסוף ינואר יציגו האמריקנים יוזמה חדשה. אם נתניהו יסכים לקבלה, לעבודה יהיה תירוץ טוב לפרוש גם באפריל. אם לא, כדור השלג שהולך ותופס גובה במפלגה יכול לגלגל אותה החוצה מהממשלה כבר בתוך חודש-חודשיים.

אז יתחיל המשחק הפוליטי. אולי האיחוד הלאומי יתמוך מבחוץ. אולי 'תקומה', קרי - אורי אריאל, תצטרף לקואליציה. אולי חלק ממורדי קדימה ייעדרו על-פי הסכמה שקטה מהצבעות אי-אמון ומהצבעות משמעותיות אחרות. הפילוג בקדימה לא מצטייר נכון לעכשיו כאופציה מעשית, אם כי אף פעם אי-אפשר לדעת.

ואולי העבודה תתפלג. חלק יפרשו, חלק יישארו יחד עם ברק. למשל, שני המתמודדים על ראשות קק"ל, שלום שמחון ומתן וילנאי, שככל הנראה לא יתמודדו לכנסת הבאה. ויהיו נוספים שיגיעו למסקנה שהספינה המפלגתית ממילא טובעת אז למה לקפוץ למים הקרים של האופוזיציה.

דבר אחד ברור. מרבית הסיכויים שהקואליציה הנוכחית לא תחזיק מעמד עד תחילת מושב הקיץ.

סקרים רבותיי סקרים
לא בוער לו לצאת, אך לא רוצה להצטייר כנגרר

בכנסת הנוכחית, לאחר שהפילוג הכה גם בבוחרים של הבית היהודי וגם באלו של האיחוד הלאומי, הדיבורים על התארגנות מחדש החלו כמעט עם הקמת הממשלה. אבל בתום מחצית הקדנציה, הרכבת טרם יצאה מהתחנה. בינתיים היא מרבה להרעיש, מוציאה עשן ומספקת לעוברי אורח אפשרות להאזין לצרחות שעולות מדי פעם מתוך הקרונות

חברי האיחוד הלאומי לא הסכימו על נוסח השאלות בסקר היערכות לקראת הבחירות הבאות, ולבסוף הוזמנו בנפרד שני סקרים, כשחלק מהתוצאות נשמרות בחשאיות. חלקן הגיע לידי 'מקור ראשון'
▪ ▪ ▪

שתי המפלגות של הציונות הדתית, האיחוד הלאומי והבית היהודי (היא המפד"ל בגלגול הקודם), סובלות מאותה תסמונת. אפשר לדמות אותן לתלמיד שטומן את ראשו בחול ומתעלם מהמבחן הקרב ובא. לאחר שהוציא ציון גרוע או בינוני-נמוך הוא לא מתחיל להתכונן למבחן הבא בטענה שזה מוקדם מדי ויש עוד זמן. ערב המבחן הוא מגלה שכבר לא נשאר זמן להתכונן ביסודיות כפי שנהגו חלק מחבריו לכיתה, ומשלם מחיר על רשלנותו. וחוזר חלילה.

הסיפור חוזר על עצמו לפחות מאז 1999, הפעם הראשונה שבה התמודדה רשימת האיחוד הלאומי בבחירות. אחרי הבחירות, שתוצאותיהן לא היו מספקות מאז הוקמה המפלגה, עולה הטענה שזה לא הזמן להתעסק בארגון מחדש ואפשר לדחות את המשימה הלא נעימה עד לבחירות הבאות. לפני הבחירות חברי הכנסת מקימים לעצמם ועדה מסדרת. לאחרונה המפד"ל, שהולכת מדחי אל דחי, אימצה גם היא את השיטה. הבעיה היא שבשונה ממבחנים, את הבחירות נוהגים להקדים.

בכנסת הנוכחית, לאחר שהפילוג הכה בבוחרים של שתי המפלגות ומנע מהן השפעה במישור המדיני וקבלת חלק ראוי בעוגה השלטונית, הדיבורים על התארגנות מחדש החלו כמעט עם הקמת הממשלה. אבל בתום מחצית הקדנציה, הרכבת טרם יצאה מהתחנה. בינתיים היא מרבה להרעיש, מוציאה עשן ומספקת לעוברי אורח אפשרות להאזין לצרחות שעולות מדי פעם מתוך הקרונות.

הפעם, לשם שינוי, לא מדובר במחלוקת בין מספר אחת למספר שתיים בבית היהודי. 'תקומה' הזמינה סקר שנידון שלשום בישיבת סיעה מיוחדת. התוצאות חסויות בינתיים. על-פי הידוע ל'מקור ראשון', חלקן צפויות אך חלקן מפתיעות.

הרעיון להזמין סקר לצורך התארגנות לקראת הבחירות עלה באיחוד הלאומי לפני כחצי שנה, אך לא יצא לפועל כי שני חלקי הסיעה לא הסכימו לגבי המדגם המייצג ולגבי נוסח השאלות. לבסוף הזמינו אריה אלדד ומיכאל בן-ארי סקר במכון 'גיאוקרטוגרפיה' ותקומה במכון 'הגל החדש'. תוצאות הסקר של אלדד ובן-ארי הגיעו מוקדם יותר, אבל גם הן לא פורסמו. סקר תמורת סקר, אומר אלדד לחבריו. תַראו מה יש לכם, נַראה לכם מה יש לנו.

בסקר של אלדד נבדקו מצביעי ימין שהצביעו בבחירות האחרונות לליכוד, לישראל ביתנו וימינה, כולל הסיעות החרדיות. בין היתר נבדקה פופולריות של מנהיגים מחוץ לאיחוד הלאומי ולבית היהודי.

המדגם כלל כ-700 איש שנבחרו מתוך 1,300. בשאלה מי המנהיג שאתה מזדהה איתו, עבר ליברמן את נתניהו ב-10%. שאלה נוספת הייתה מי מתאים לעמוד בראש רשימה משותפת של הבית היהודי והאיחוד הלאומי. למקום הראשון הגיע אריה אלדד עם 18-17 אחוזים, אחריו אורי אורבך עם 15-14 אחוזים. שני יושבי הראש הנוכחיים נדחקו למטה. לעומת זאת, כשנבדקה האופציה של התמודדות נפרדת קיבל מיכאל בן-ארי 2.1% מקולות מצביעי הימין, ואריה אלדד 0.3%.

בסקר של תקומה נבדק מדגם מייצג של 600 איש. 300 דתיים, 300 מסורתיים. התוצאות הפרסונליות חסויות. מה שנודע ל'מקור ראשון' הוא שבשונה מהסקר שהזמין אלדד, נתניהו גובר על ליברמן כשהשלישייה הפותחת מורכבת לפי הסדר נתניהו, ליברמן ובוגי יעלון. נקודה מעניינת שמאפיינת את ההבדלים בין ציבור דתי-מסורתי למעורב.

השאלה המרכזית שבשלה הוזמן הסקר היא שאלת ההתארגנות לבחירות. על-פי הסקר שהזמינה תקומה, רשימה משותפת של כ-ו-ל-ם יכולה להביא 12 מנדטים. לעומת זאת, אם 'תקומה' תרוץ ברשימה משותפת עם הבית היהודי, וברשימה נפרדת ישתפו פעולה אריה אלדד ומיכאל בן-ארי, הקולות יתחלקו בין שתי הרשימות בשיעור שני שליש – שליש. אבל לא בטוח כלל וכלל שהסך הכול יהיה דו-ספרתי. גם המספר 12 נתון בסימן שאלה, כי הדבר תלוי בשאלה איך מחשבים את שיעור המצביעים הדתיים והמסורתיים בציבור הכללי. שתי נקודות נוספות: על-פי הסקר מיכאל בן-ארי לא מבריח מצביעים שקרובים יותר למרכז, ואילו הצטרפותו של משה פייגלין, אם יפרוש מהליכוד, לא משפיעה משמעותית על הרשימה.

מה עם הרשימה הפרסונלית? הרשימה שהגיעה לידינו אינה כוללת את השאלה שנשאלה בסקר. על-פי הערכות, השאלה הייתה מי מתאים ביותר לעמוד בראש הרשימה המשותפת. התשובות שקיבלנו הן, לפי הסדר: אורי אורבך, אריה אלדד, זבולון אורלב - ואחריהם יעקב כץ, דניאל הרשקוביץ, אורי אריאל ומיכאל בן-ארי. לא מן הנמנע שבתקומה לא ממהרים לחשוף את תוצאות הסקר כי השניים שבראש הפירמידה לא נמנים עם נציגיה (התוצאה חופפת את הסקר שהזמין אלדד).

ברור שסקרים לא קובעים את הרכב הרשימה ולא את העומד בראשה. הם מצביעים על מגמות, וגם זאת בהתחשב בניסוח השאלות. אין פלא שלציבור נמאס מרסיסי מפלגות. לא מפתיע שהציבור סבור שאיחוד כוחות יביא קולות, במיוחד אחרי שבוחרי שתי המפלגות נוכחו לדעת מה גדול נזק הפילוג.

אלא שהפוליטיקה כידוע היא אמנות האפשר. המגעים שמתנהלים נכון לעכשיו ביוזמתו של היו"ר הנוכחי של סיעת הבית היהודי, אורי אורבך, הם בין הבית היהודי לתקומה, כשסיכום עוד לא נראה באופק. בחודש האחרון החלו מיכאל בן-ארי ואלדד לדאוג לאלטרנטיבה. השניים נפגשו כמה פעמים בכנסת ומחוצה לה כשהם בוחנים ריצה משותפת, זאת במקרה שתקומה תרוץ עם הבית היהודי. בן-ארי בוחן גם תסריט נוסף: איחוד מן הפה ולחוץ. כלומר, כל הגופים יתאחדו, אבל ברשימה המשותפת הוא ימצא את עצמו בעשירייה השנייה, כפי שבני אלון מצא את עצמו לפני הבחירות האחרונות במקום ה-17. בעיטה אלגנטית החוצה.

ושוב, השאלה היא כיצד תורכב הרשימה אם וכאשר האיחוד במתכונת זו או אחרת יצא לדרך. אריה אלדד ומיכאל בן-ארי רוצים פריימריז פתוחים. בבית היהודי, אורבך מצדד ברעיון והרשקוביץ ואורלב אינם מביעים התנגדות. תקומה מתנגדת. ההצעה שלה היא שהרשימה תורכב על-פי המפתח הקיים. שלושה לבית היהודי, שניים לתקומה, אחד לתקווה של אריה אלדד, אחד לארץ ישראל שלנו של בן-ארי - וכך בשביעייה השנייה. זאת בהנחה שהבית היהודי יסכים לצירופו של בן-ארי.

בסקר שהזמינה תקומה לא נבדקה השאלה האם הבוחרים רוצים פריימריז. בסקר שהזמינו אלדד ובן-ארי דווקא כן. מתברר שבקרב בוחרי האיחוד הלאומי, מעל 50 אחוזים רוצים פריימריז. בקרב מצביעי הבית היהודי השיעור גבוה עוד יותר.

מעבר לדיון הישן מהי השיטה הנכונה להרכבת הקואליציה, השיטה מעמידה בסימן שאלה את עצם האיחוד. גם אם רשימת המועמדים לכנסת תורכב בדרך כלשהי, לא יהיה מנוס מלקבוע מי יעמוד בראש הרשימה. ללא פריימריז או גוף בוחר רחב ומייצג, אין שום אפשרות להגיע להסכמה. עיין ערך הבית היהודי, המועצה הציבורית. הסיפור יחזור על עצמו ערב הבחירות. הסיכוי להביא מנהיג מוסכם מבחוץ קרוב לאפס.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  07/01/2011   |   עודכן:  07/01/2011
סופיה רון-מוריה
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רגל בחוץ
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
כנסו דחוף
7/01/11 16:20
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בעשורים האחרונים קיימת התעניינות ציבורית הולכת וגוברת בהופעה חיצונית הקשורה לגובה ובקומה נמוכה. עם הזמינות של הורמון גדילה המופק באופן סינטטי, אפשרויות הטיפול בהורמון גדילה רחבות יותר.
עם החורף עולה לא רק מפלס הכנרת, אלא גם מספר החיידקים ומספר החולים בבתי החולים. הרופאים ממליצים מכל מי שמחלתו אינה עשויה לסכן אותו, להתרחק ממקומות כמו בתי חולים או קופות חולים, שבהם ריכוז החיידקים גבוה וסיכוני ההידבקות גבוהים. באירופה, ובמיוחד במדינות סקנדינביה, אימצו את ההמלצה הזו ומספר המיטות בבתי החולים הצטמצם מאוד.
06/01/2011  |  ד"ר גרגורי קפלוביץ  |   כתבות
מי שחשב שהשחיתות בקופת-חולים מאוחדת היא רק בצמרת הארגון, שכח כנראה את האימרה "הדג מסריח מן הראש". ומי שחשב שמדובר בסתם אימרה נדושה, כדאי שיראה את סיפורו של ראול פסקל, כדי להבין עד כמה הקופה נגועה בשחיתות בכל רמותיה.
06/01/2011  |  איתמר לוין  |   כתבות
החג הקרב ובא מציג לפנינו, הצרכנים, שפע של פירות יבשים - הנתפסים כמאכלי בריאות, טובים ומזינים.
06/01/2011  |  יובל לובנשטיין  |   כתבות
"לא עשיתי סטטיסטיקה כדי לברר אם אני השחקן שהופיע בהכי-הכי הרבה סרטים בארץ. אני חושב שעברתי את העשרים ולא בטוח...אני שחקן שהופיע בכל התיאטראות בארץ. כמעט אין תיאטרון שלא הופעתי בו...לא יכול לשבת במקום אחד. כל דבר קבוע לא לרוחי. אני לא אוהב מנוחה. לדעתי, יש ניוון במנוחה...אני מוותר על הרבה דברים כדי שיהיה לי החופש שלי. לכן, אני מחליף מסגרות כל הזמן..."
05/01/2011  |  יעקב בר-און  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il