|   15:07:40
  משה צ'אנג מאי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

שושלת צ'אקרי משנת 2325 ועד היום

מתי החלה שושלת צ'אקרי את מלוכתה? כיצד קשור ראש קהילה יהודית להמשך מלוכת השושלת? כמה מלכים מלכו בסך-הכל בשושלת? מי היה המלך הראשון שיצר לראשונה קשרים עם צרפת? ואיזה מלך היה ידוע בזכות קשריו הטובים עם ישראל?
29/01/2011  |   משה צ'אנג מאי   |   כתבות   |   תגובות
מלך תאילנד [צילום: AP]

שושלת צ'אקרי (בית צ'אקרי), המלוכה הנוכחית החלה את פעילותה בשנת 1782. כדי לתאר שושלת זו נלך אחורה להיסטוריה הידועה ומתוארכת בתאילנד ולא לעבר של מעל 4000 שנה שבו למעשה התאילנדים לא היו גוף אחד עם שלטון אחד.

הכל החל במאה ה-2 כאשר החלה נדידת נזירים הודים ברחבי אסיה שביקשו להביא את תורת הבודהה (טאהארוודה) לישובים מרוחקים על-מנת להגדיל את קהל המאמינים. נזירים אלו גילו תרבות חקלאית מפותחת ושליטה מקומית בכל כפר וכפר. כך התחברו הנזירים לראש כפר שהנחה את תושבי כפרו לקבל את משנתו של בודהה.

באותה תקופה החלו להגיע יהודים שחיפשו פרנסה מאירן. אותה מושבה יהודית שהתפתחה (גם בית כנסת היה) לא הייתה בדגם של כפר אלא אנשים שנפגשים מדי פעם אך עצמאיים לחלוטין מבחינת עבודתם. גם ליהודים היה ה"מלך" התורן שלהם, בדוגמת ראש הקהילה ואליו הם נשמעו.

הקשר היהודי לשושלת

יש לזכור שאז השטח של תאילנד לא היה כמו שהוא היום וישב במרכז תאילנד, חלק מבורמה והאזור הדרומי של קמבודיה. האזור נקרא "סוברנאפום" (כמו שדה התעופה החדש בבנגקוק). מלחמות על שטחי מרעה ומים גרמו לתושבי הח'מר להשתלט אט אט על האזור הדרומי ולהעמיק את כניסתם למרכז תאילנד. שלטון זה נמשך למעשה עד למאה ה-12 המוקדמת. אז למעשה קם גנרל בצבא (בן משפחה עשיר) שסחף אחריו רבים מתושבי תאילנד אחריו ובמהרה הוכתר בתואר "ראם קאם האנג".

בעתיד נשאבה המילה "ראם" על-ידי שושלת צ'אקרי. סבב של מלחמות, חיבור עם המלך מנגראיי והשליטה התאית התפשטה לצפון ולמרכז. בזמן חיבור זה ראש הקהילה היהודית היה ואציין רק את שם משפחתו, מנופאני, בעבר הזכרתי את החיבור היהודי לממלכה הראשונה וכאן המקום לציין כי חיבורו של יהודי חשוב זה למלך הייתה לאחר התרשמות המלך מסגנון היהודים ודבקותם בדרך התנ"ך.

יהודי זה שימש שנים רבות כיועץ המלך לעיניינים שונים. ממלכת סוקוטאי, ממלכת לאנה וממלכת איוטיאה, לא נרחיב בנושא כי כל מלוכה היא כתבה בפני עצמה. לאחר המלחמה שהחלה ב-1763 על-ידי הבורמזים בה נחרבו מבנים רבים עלה לשלטון הגנרל שניצח את הבורמזים. מספר שנים לאחר מכן עלה לשלטון בן משפחה עשיר, כרגיל...שהוכתר כראשון בשושלת צ'אקרי (בית צ'אקרי על משקל בית הבסבורג וכו'). כידוע בתאילנד השנה היום היא 2552 וב-1/1/2010 השנה תהיה 2553.

הסמל של בית המלוכה הוא סמל כללי אחד, אך לכל תקופת מלוכה יש את הסמל המייחד אותה. לכל סמל מצורפת תמונת המלך אותו היא מציגה כולל ברכת הנזיר הראשון במעלה.

המלך ראמה הראשון
המלך הראשון

פרהבטסאם דג'פרהפוטיוד פוג'ללוק (2352-2325) - אחראי להעברת הבירה מטונבורי לעבר השני של הנהר, בנגקוק היום. מלך זה עסק "בניקוי" שאריות הממלכה הקמבודית וביצע טרנספר של אלפי תושבים משני הצדדים, על-מנת ליצור מוקד כח בנקודה אחת וממנה להתפשט.

המלך ראמה השני
המלך השני

פרהבטסאם דג'פרהפוטלסלנטליי (2352-2367) - המשיך את דרכו של אביו, הווה אומר התפשטות וחיבור לצפון. נהר הצ'אופראייה הפך להיות מרכזי בהעברת סחורות וממנו התפרנסו תושבי המקום.


המלך ראמה השלישי
המלך השלישי

פרהבטסאם דג'פרהננגקלה ג'ואה היו ((2394-2367) - המלך שהתחיל את יחסי הגומלין עם הארצות השכנות ובראשן סין. איש עסקים ממולח שהבין שייצור פנימה בלבד לא יביא להתפתחות ושיגשוג. ידועה פגישתו עם מלך סין שבה מלך תאילנד לראשונה ואחרונה מעולם נראה מרכין ראשו בפני מלך אחר,לא השתחוות אלא הרכנה,חשוב לציין. מלך זה גם "קיבל" את הכנסת האורחים הסינית ונראה מבלה בערבים השונים "לא עם אשתו..." מלך סין שהתרגש מהמחווה חתם מיד על הסכם שבו תוצרת חקלאית מתאילנד תימכר בשווקי סין, מה שהפך לראשונה את תאילנד למדינה עם הכנסות של כסף זר.

יש לציין כי יועצי המלך טענו כי תנועת הרכנת הראש הייתה מתוזמנת מראש ואינה חלילה פוגעת במוסד המלך, היות והמלך לא ביצע את שילוב כפות הידיים המסורתי, כפיפת ברכיים קלה והטיית חזה לכיוון הרצפה. מה שלא מנע כמובן מתאילנד להרויח חוזה מכניס...

מלך זה גם הוסיף להתחלת שמו את המילה "ראמה" ולמעשה תוספת זו הוחלה גם על שני המלכים לפניו שקיבלו את התוספת לאחר מותם וכמובן לשושלת אחריו.מלך זה שרצה ליצור לינקג' לראשון המלכים ראם קאם האנג (אלכסנדר מוקדון של התאילנדים) לא יכל להשתמש בשם ראם עקב קדושתו אבל הרגיש שהוא קרוב אליו ברפורמות שהוא ביצע ולכן "מתח" את ה"ראם" ל"ראמה".

המלך ראמה הרביעי
המלך הרביעי

פרהבטסאם דג'פרה ג'ומקלה ג'ואה היו (2411-2394) – הפיקח - מלך פוליטיקאי מהדרגה הראשונה שהמשיך את תנופת אביו ויצר קשרים עם צרפת לראשונה (תתארו לכם מדוע הגיעה לתאית המילה פאראנג...) ואח"כ עם מדינות נוספות.מדינות אירופה שראו בתאילנד צינור מקשר למזרח הסכימו ליצירת חוזים חדשים. מלך זה (שהיה נזיר במשך 27 שנים) יצר למראית עין מצב שמדינות אירופה לא הביעו התעניינות במדינה שבראשה עומד נזיר..., לגבי המצב הפנימי בתאילנד ולכן לא מצאו לנכון לנסות להתערב במצבה מעבר לקשרים מסחריים.

מלך זה גם יצר את "חוק החינוך חובה" שהחינוך הבסיסי שלו מגיע מתורת הבודהה. הוא הבין את עוצמת הנחלת התורה. בבסיס לא היו הלימודים עם נושאים שאנו מכירים,ראו פסלים רבים המציגים את בודהה בתנועות גוף וידיים שונות שאחת מהן,שהייתה מרכיב מרכזי בחיי המלך / נזיר, היא "הראה וקדש"(לא ללמד אלא להראות את הדרך והיא תהפוך לקדושה), מהלך שהביא להתפתחות מודרניזציה בתאילנד ושחרר את התושבים ממושג ה"בורים". בביקורו בצרפת הכיר המלך את ג'וזפין קרה (יהודיה...כמובן) ולאחר שני ביקורים עקרה יחד עם הוריה לתאילנד...איפה אנה ומלך סיאם.

המלך ראמה החמישי
המלך החמישי

פרהבטסאם דג'פרה ג'ולג'ום קלה ג'ואה היו (2453-2411) - בנו של המלך פיתח את תשתיות ארצו,חקלאות,תכשיטים והכי חשוב בנה את מסילת הברזל הראשונה(לצערנו עד היום אנחנו נוסעים בה). רכבת זו חיברה בין המרכז, צפון ודרום והביאה להתפתחות המדינה וקירבה את הכפרים לעיר. מוסד הבודהיזם זכה בתקופתו לעיית מדרגה כאשר עוזרו האישי לואן פוחון, יתום, מונה לראש הנזירים והוא מופיע בתמונות וציורים רבים, במיוחד ב"ברכת הבית" המסורתית של התאילנדים המוצבת בגאוה ופירושה "בבית זה יהיה רק טוב, בית זה יהיה עשיר".

מלך זה שניזון מראש נזיריו שאמר לו שפעולת ההשתחוות היא לבודהה בלבד ולנושאי דברו(קרי נזירים)ביטל את ההשתחוות למלך.פעולה זו חזרה רק בתקופת המלך ראמה ה-7(ולא נתייחס לסיבות שגרמו להפלתו...). כמו-כן ביטל מלך זה במסגרת הרפורמות את העבדות מהסיבה שעבד,תרומתו נמוכה וחוסר החשק גורם לו להיות פחות יצרני.לכן,הקצה להם שטחים כדי לייצר מס למלך. הרווח כפול, גם לא צריך לממן אותם וכעת הם מכניסים לקופת המלך מס על העבודה.

המלך ראמה השישי
המלך השישי

פרהבטסאם דג'פרה מנגקו קלה ג'ואה היו (2468-2453) - המחנך-הגיע מהאסכולה הבודהיסטית ודאג בכל שנות שלטונו למערכת מורכבת של חינוך מרמת הכפר ועד האוניברסיטה. על-מנת לא ליצור בלבול בתוך המערכת(מחשבים לא היו...) דאג שכל ראש כפר יתן שמות משפחה לתושביו על-פי תיאורי החיים, אדמה, חיות, נזירים, שמים. דבר זה קידם מאוד את הרפומה החינוכית ש"לכל אדם יש שם" וגם שם משפחה.

כידוע הקשר הראשון בין תאילנד לאירופה היה עם צרפת. מדינה זו מוערכת זה דורות על-ידי התאילנדים ולכן בתקופת מלחמת העולם הראשונה שלח המלך מאות של חיילים שישתתפו במלחמה לצד הצרפתים. פרט פיקנטי הוא שהחיילים התאילנדים היו למעשה בני כפרים שנשלחו ב"צו 8") ועליהם נאמר "תורתם אומנותם" היו לא מוכשרים בעליל ולכן שימשו בתפקידים"שאינם תפקידי לחימה", אך הרושם שהותיר מהלך המלך גרם בסוף המלחמה לבעלות הברית לתרום מהונם למערכת שבנה המלך. דרך אגב, מהלך זה גרם לקרע הראשון עם מדינות המזרח שהתנקם בתאילנד ברבות השנים. ראה יחסי תאילנד-סין-לאוס-קמבודיה דהיום.

המלך ראמה השביעי
המלך השביעי

פרהבטסאם דג'פרה פק קלה ג'ואה היו (2468-2477)-מלך זה שלט בתאילנד 7 שנים והמשיך במסורת הוריו. גורמים מחוץ לתאילנד שלא אהבו את משטר המלוכה(הגולם קם על יוצרו, פירוש, אחרי שהמלוכה דאגה לחינוכם נפקחו עיניהם והם פגעו בה) התארגנו עם הצבא וביצעו את אחת ההפיכות השקטות בהיסטוריה בו לא נורתה יריה, לא נפגע אדם והמלך קיבל אותה בהבנה(למראית חוץ). הוא נשאר מלך אך סמכויותיו האבסולוטיות נלקחו ממנו. בהמשך ויתר על כהונתו ועבר להתגורר באנגליה.

המלך ראמה השמיני
המלך השמיני

פרה בטסאם דג'פרה פל מנטרמה הננטם הידול (2467-2489) - שימש כבר כדמות ייצוגית (כדוגמת הנשיא בישראל) לא אוכל לתאר את השתלשלות האירועים,אך הוא נרצח 11 שנים לאחר מכן. לא "ידוע" מדוע...

מלך זה שהוכתר בילדותו לא יכל לשמש בפועל כמלך.אך לא טרח לשוב לארצו שנים רבות עד הגיעו לגיל 20. מהלך זה נתפס כחוסר נאמנות מוחלט לעם. מי ש"תרמו" לתחושה זו בעם היו מפקד הצבא וכן ראש הנזירות שלא ראו בעין יפה את המהלך ובטח לא את קץ שילטונם האבסולוטי בהגעת המלך בהגיעו לפירקו. בתקופת מלך זה שונה שם המדינה מסיאם לתאילנד לאחר הבחרה של ממשלה בתאילנד(1939).

המלך ראמה התשיעי
המלך התשיעי

פרה בטסאם דג'פרה פרמימינטרמה פומיפלו דולידס (מאז 2484)-המלך של תאילנד כיום השולט בתבונה זה 63 שנים (אלוהים ישמור את המלך) המלך הותיק בהיסטוריה. המלך עם ההשכלה הרחבה ביותר מבין המלכים שבילה מחוץ למדינה בצעירותו ולמד משפטים ומדע המדינה. דבר שעזר לו בפיתוח הקשרים עם כל מדינות העולם.למרות המלכתו בשנת 1946 נשאר המלך באירופה וסיים לימודיו וכעבור 4 שנים (1950) הגיע לתאילנד והחל במלכותו.בזמן היותו בלימודים החליפו דודו (הנסיך רנגסיט). בהגיעו לבנגקוק ולאחר מספר ימים נשא את מומה רצ'וונסד (סיריקיט קיטיקרה). להם יש 4 ילדים.לפני 10 שנים התגרשו בחשאיות (מכבוד המלך לא אכתוב את הסיבה תהיה פיקנטית ככל שתהיה).

מלך זה שמתפקד כביכול כנשיא, עבד בשיטה של ביקורי כפריים ו(המהווים את רוב העם) ובכך שאב את כוחו האדיר. זכורה התערבותו החד-משמעית ב-1973 שבו דרש להדיח מיד את טאנום קיטיאצ'ונוורט (הנהיג משטר צבאי בניגוד לחוקה הדמוקרטית ודרש גיוס חובה לתקופה ארוכה מהיום דבר שהכביד על הכפריים שחסרות להם ידיים עובדות). מהלך זה בא מצידו כדי להמשיך את אהדתו של העם אליו. בשנת 1987 הוסף למלך התואר ה"גדול" במשאל עם. לצידו ישנו גנרל שמתחלף על-פי קדנציה ולמרות ששלטון המלוכה הפך לייצוגי בעבר, מלך זה השכיל לשלב בין המלוכה, דת וצבא ולכן דבר לא מתקיים לפני אישורו.

מלך זה ידוע בקשריו הטובים עם ישראל ולראיה ביקורם של אנשי מפתח מישראל כבר בשנות החמישים ועד היום. בארמון המלך ישנם עבודות עץ רבות ורהיטים שיצרו עבורו יהודים ההקלות להם זוכים הישראלים בויזה בניגוד למדינות אחרות שאזרחיהן מקבלים ויזה של כניסה אחת, הם תוצר של יחסי גומלין ותיקים עם המשטר הנוכחי.

יכולתי להוסיף רבות על יחסי הגומלין בציר הבא: מלוכה - נזירות - צבא - מדיניות חוץ. אך כל יחס גומלין כזה הוא כתבה בפני עצמה...

כמו-כן ישנם פיקנטיים רבים נוספים...

תאריך:  29/01/2011   |   עודכן:  30/01/2011
משה צ'אנג מאי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שושלת צ'אקרי משנת 2325 ועד היום
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
את העברית
29/01/11 22:00
2
משה צ'אנג מאי
30/01/11 05:10
 
Aliki
23/10/11 07:15
3
ד"ר רועי לרנר
30/01/11 08:52
 
משה צ'אנג מאי
30/01/11 10:35
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רשת סופרפארם היא רשת הפארם המובילה בישראל ואחת הטובות בעולם. הרשת הצטיינה בחדשנות מתמדת, במבצעים, ביצירתיות ובהובלה בכל תחום אפשרי. הרשת הצליחה למלא ואף ויותר, בעקביות ולאורך זמן, את הבטחותיה "כבר מרגישים טוב יותר" ו-"קפיצה קטנה לחו"ל".
29/01/2011  |  יובל לובנשטיין  |   כתבות
את מצלמת הסטילס הראשונה שלו קיבל בן שני כמתנת בר מצווה. אביו הבחין שהילד הוא פריק של חדשות והעניק לו אותה כמכשיר למתעד המתחיל. אלא ששני הבין מהר מאוד שהוא דווקא טיפוס של וידאו. בתיכון אלון ברמת השרון שבו למד הוא הוקף באלו שלימים יהיו בקודקודי תעשיית הטלוויזיה - אלעד קופרמן (מפיק "האח הגדול"), רם נהרי (במאי "אהבה זה כואב" ו"אמא'לה") ותמר מרום (מגישת "היפות והאמיצות" ויוצרת "אמא'לה"), שגם הייתה המרואיינת הראשונה שלו כחלק מסרט תיעודי שעשה על תנועת הצופים. 28 שנה אחרי הבר מצווה, ולאחר ששני מיצב עצמו כמספר הסיפורים הבולט ביותר שיש כרגע לטלוויזיה להציע, הוא בחר לנסות שוב את הכוח הדומם של הסטילס.
28/01/2011  |  איתי שטרן  |   כתבות
מולד הירח בתאריך 3.2 נמצא במבנה כוכבים מורכב מאוד, שעלול לעורר ויכוחים ומריבות, או חוסר הסכמה וחילוקי דעות, על נושאים אידיאולוגיים גם ברמה הבינאישית. המבנה הזה מביא בכנפיו אנרגיה חלשה יותר ואם אתם רגשניים, זוהי תקופה מתישה יותר עבורכם. אלה מכם שרגישים במיוחד, הם אנשים המגיבים למחזור הירח, ובהורוסקופ האישי שלכם הירח דומיננטי, או שהירח/האופק, במזל סרטן.
28/01/2011  |  טובה ספרא  |   כתבות
בשבת בבוקר, לקראת מחצית היום, יוצאים בעצלתיים, כמו שראוי לאווירת-שבת, כמה אלפי אנשים משוגעים לכל סוגי המוזיקה, לשמוע קונצרטים במקומות שונים בארץ.
28/01/2011  |  שולמית קיסרי  |   כתבות
כשסיפרתי להיסטוריון תום שגב, מחבר הביוגרפיה על שמעון ויזנטל, כי ראש מכון ויזנטל אפרים זורוף מטיל ספק גדול במצוד של מארק גוּלד אחר הנאצי הבכיר ברנהרד פרנק, הוא הגיב מיד: "נו, הוא מתחרה. אפרים הוא צייד נאצים בזכות עצמו ולכן זה לא מוצא חן בעיניו".
28/01/2011  |  אמנון לורד  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il