|   15:07:40
  אריה גלוזמן  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
יהודים בסוריה. בני חסות [צילום: AP]

בחסות החשיכה

לפי התפישה האיסלאמית הפטרונית של 'בני חסות' כלפי יהודים ונוצרים, רק המקבל את התנאים המשפילים, הכוללים ניצול ונישול, זכאי לחיים ולרכושו. אידאולוגיית שנאה זו מביאה בסוף לרצח. כתבה לציון רצח משפחת פוגל
12/05/2011  |   אריה גלוזמן   |   כתבות   |   העולם הערבי   |   תגובות

בעיני הרוצחים לחיי בני משפחת פוגל הי"ד לא היה שום ערך, גם על חיי תינוקת בת חודשיים לא חסו. הרצח הנתעב לא הגיע לחלל ריק, הוא נובע מאידיאולוגיה ארוכת שנים של שנאה והשפלה.

היעד הסופי - טרור

השייח' קרדאווי הוא מנהיג רוחני שיודע לייצר כסף. אך הוא יודע גם לנתבו ליעד הסופי – תשתיות הרצח של הג'יהאד העולמי. השייח' דואג לערוצי מימון למחבלים במקומות שונים בעולם. אחד הערוצים הוא קואליציית הצדקה אשר הוקמה בתחילת מלחמת אוסלו וקרדאווי עומד בראשה. זהו אירגון גג של עשרות קרנות איסלאמיות בעולם, ביניהם IHH הידוע לשמצה. הקואליציה מממנת את התשתית האזרחית של חמאס ומעניקה סיוע לשהידים ומשפחותיהם. קרן קטאר שגם בראשה עומד קרדאווי, חברה בקואליצייה. לאחרונה אימצה הקרן את קבוצת הכדורגל ברצלונה. בתמורה לסיוע חסר תקדים של 165 מיליון אירו, סמל הקרן יתנוסס על חולצותיהם של שחקני הקבוצה.

רבים שותפים לרווחת הרוצחים של ילדי ישראל. ביניהם ה-IDB, הבנק האיסלאמי לפיתוח המשתייך לאירגון הוועידה האיסלאמית, "האיחוד האירופי" של 57 מדינות מוסלמיות. המוסד העביר למשפחות שהידים ואסירים מעל שני מיליון דולר מאז מלחמת אוסלו. גם הממשל של מחמוד עבאס מסייע בנדיבות רבה לרוצחים. אין חשיבות לאירגון המוצא. סיוע לרוצחים מעוגן בחוק היסוד מ-2004 החתום על-ידי אבו-עלאא'. על-פי חוק זה רוצחי משפחת פוגל יהיו זכאים לשלל הטבות לכשייתפסו: פטור מתשלום ביטוח רפואי ושכר לימוד אקדמי או מקצועי, הקצאת בגדים פעמיים בשנה, משכורת חודשית של לפחות 4000 שקל. גם משפחותיהם יזכו לסיוע נדיב. לחייך כל הדרך אל הבנק, כלשון הקלישאה.

תהליך השיקום של ילדי משפחת פוגל יהיה ארוך וכאוב, יש פצעים שלא יגלידו. הרוצחים לא יצטרכו להשתקם. לא רק קרדאווי, עבאס, אחמדינג'אד או ארדואן ידאגו להם. גם מי שיקנה כרטיס למשחקי ברצלונה, ישתה קריבו קפה במינסוטה, או סתם ינהג במשאית ברינקס מבנק ישראל לרמאללה מסייע לטרור.

הסדר כובל בהחלט

הקשבה לדוברים אסלאמו-פאשיסטיים יכולה לסייע בחשיפת אידאולוגיה המניעה לרצח. מנהיג האיסלאמיסטים בבריטניה אנג'ם צ'ודארי אמר בראיון לאתר החדשות האמריקני WorldNetDaily בינואר האחרון:

"השקפת האיסלאם, המבוססת על הקוראן ועל המסורת של מוחמד, גורסת שמלכתחילה אין שום קדושה לחייהם ולרכושם של הלא מוסלמים, כל עוד הם לא התאסלמו או קיבלו עליהם הסכם חסות".

ואולי לא נורא כל כך לקבל הסדר חסות? הרי לכאורה יהודים שגשגו בימי הביניים תחת הסדר כזה בספרד ובצפון אפריקה. תקופה זאת אף זכתה לשם "תור הזהב". הרמב"ם שחי אז ואף זכה להיות מקורב לשליטים מוסלמים, כתב באיגרת תימן:

"דעו, שה' השליכנו בגלל חומרת עוונותינו בתוך האומה הזאת. כוונתי לאומת ישמעל, המזיקה לנו והלומדת בעמקות כיצד להרע לנו ולשנוא אותנו... לא קמה על ישראל אומה שהזיקה לנו יותר ממנה ושהגדילה להשפילנו, להפחית בערכנו ולחזק את השנאה לנו, כמותם... למרות שסבלנו מהשפלתם, משקריהם ומכזביהם מה שאין ביכולת אנוש לסבול... כל אימת שאנו סובלים ומעדיפים לחיות עימם בשלום, הם מעוררים לנו קרבות ומלחמות."

תקופת "תור הזהב" בספרד אופיינה לא רק בהשפלה אלא גם בפרעות ביהודים שנערכו מדי פעם. בקורדובה נרצחו ב-1011, לפי הערכות שונות, בין מאות לאלפי יהודים. גם בגרנדה נטבחו אלפי יהודים ב-1066, ביניהם יוסף הנגיד.

מסע בעקבות הכסף

מי שוודאי בקי בהלכות בני חסות הוא מנהיגם הרוחני של האחים המוסלמים ופוסק סוני מקובל, השייח' יוסוף אל-קרדאווי. השייח' ידוע בפסיקותיו הרבות המתירות רצח נשים וילדים ישראלים. קרדאווי, יליד מצרים, חי במשך שנים רבות בקאטר עד שלאחרונה ערך מסע מתוקשר של שיבה למולדת.

אך מסתבר שקרדאווי גם דמות עסקית. קשה לתאר בלעדיו את הבנקאות האיסלאמית. לא מדובר רק בבנק אל-תאקווה בו הוא מחזיק במניות יחד עם איימן א-זוואהירי, סגנו של בין-לאדן. אל-תאקווה מוקצה מחמת מיאוס במערב עקב קשריו המוכחים לג'יהאד העולמי. קרדאווי, המסורב כניסה לארה"ב, מושקע גם באפיקים הנחשבים סולידיים.

השייח' קרדאווי עומד בבראש מועצת השריעה של QIB, הבנק האיסלאמי של קאטר, אשר נבחר ב-2010 לבנק השנה על-ידי מגזין העסקים המזרח-תיכוני Arabian Business. ל-QIB יש עסקים באסיה, אירופה וארה"ב. בשנה שעברה הבנק ערך מסע קניות של חברות מסחריות בבריטניה. וזאת באמצעות הסניף הלונדוני שלו הקיים מ-2008.

קרדאווי עמד גם בראש מועצת השריעה ב-Arcapita, לשעבר הבנק האיסלאמי הראשון של בחריין. הבנק נוהג לרכוש נכסים במערב. חלקם יקרים מאוד. כמו למשל חברת התשתיות הבריטית וירידיאן המספקת חשמל לצפון אירלנד שנרכשה על-ידי הבחריינים ב-2009. אבל הפרשה העסיסית הייתה דווקא סביב רכישת השליטה בחברת הקפה האמריקנית "קריבו קפה". ההשתלטות אשר החלה עוד ב-1998, הושלמה במהלך 2002-2005. מי שדחף בכל מאודו לביצוע העסקה, היה מיודענו השייח'. הדבר נודע לציבור האמריקני אשר רבים ממנו החליטו להחרים את חברת הקפה. כדי לרכך את הזעם, הבנק הבחרייני שינה את שמו ובאופן רשמי קרדאווי הודח מתפקידו.

קרדאווי, אם כן, אינו דמות מינורית בעולם הבנקאות האיסלאמית. מקורות אמריקניים טוענים שהוא התעשר מהשתלטות על קריבו קפה וממשיך גם כיום לנהל את ענייני Arcapita מאחורי הקלעים. ואילו מנכ"ל ה-QIB ציין בזמנו שרק בזכות השייח' הצליח הבנק לחדור לשווקים המערביים. קרדאווי, אגב, אומר בגלוי שמבחינתו זוהי דרך להשלטת האיסלאם בעולם.

ניצול בחסות האיסלאם

חוקרת בריטית יהודיה, ג'יזל ליטמן, אשר שם העט שלה הוא בת יאור, מכירה את תופעת בני החסות מקרוב. היא נולדה במצרים ב-1933. ב-1955 נשללה אזרחותה וכעבור שנתיים הגיעה עם הוריה לבריטניה. היא מתארת כיצד השפיע ניסיון חייה על מחקרה:

"הייתי עדה להרס, שנגרם תוך מספר שנים מועט, לקהילה יהודית תוססת, שחיה במצרים מעל 2,600 שנה... ראיתי את ההתפרקות והבריחה של משפחות, שנושלו מרכושן והושפלו, את הרס בתי הכנסת שלהם... התנסיתי אישית בקשיי ההגליה, בצער של העדר נתינות ורציתי להגיע לשורש העניין שגרם לכל זאת. רציתי להבין מדוע כמיליון יהודים מארצות ערב חלקו עמי ניסיון זה."

ספרה של בת יאור "הד'ימים-בני חסות: יהודים ונוצרים בצל האיסלאם" מספק שלל תובנות בנושא. העקרונות המובאים בספר אומתו מול מקורות איסלאמיים על-ידי כותב שורות אלו.

מעמדו של בן חסות, ד'ימי בערבית, נובע מהסכם הד'ימה המבוסס על שורה של הסכמים שנכפו על-ידי מוחמד על שבטים יהודים ונוצריים בחצי האי ערב. המפורסם שבהם הוא הסכם עם יהודי ח'ייבר. רובם נטבחו על-ידי צבאו של מוחמד אחרי שסירבו להתאסלם. הנותרים נכנעו וחוייבו לשלם מס משפיל.

בח'ייבר נוצר תקדים של שוד קרקעות. ד'ימי שנשלל מהם זכותם על רכושם, יכלו לעבד את אדמותיהם שוב בתמורה לתשלום מס בשם חראג' לשליט המוסלמי. מס זה היה למעשה דמי שכירות שאדם שילם על רכושו שעבר לבעלותם המלאה של השליטים החדשים.

בנוסף לחראג' ד'ימי היו מחוייבים לשלם גם מס גולגולת המכונה ג'יזיה. מס זה נגבה תוך כדי טכס משפיל, במהלכו אדם קיבל מכה בראש או בעורף. כדי לאשר תשלום ג'יזיה, ניתנו סימנים משפילים: קלף שנכרך סביב הצוואר, חותמת על כף היד או על החזה וכדומה. ללא סימנים אלה נשלל מהד'ימי חופש התנועה.

לאורך ההיסטוריה שליטים מוסלמיים שונים אף הגדילו לעשות והוסיפו גזירות נוספות. מיסים מוגדלים הוטלו על הד'ימי ואם הללו לא עמדו בנטל ולא שילמו, נשותיהם וילדיהם נלקחו לעבדים. השליטים העות'מאניים כלאו את הכמרים ואת בני האצולה הנוצריים, עינו אותם ודרשו כופר תמורת שיחרורם. כתוצאה משימוש בשיטות דומות הקהילה היהודית של פס שבמרוקו כמעט התרוקנה בתחילת המאה ה-19. לתשומת ליבם של תושבי הנגב והגליל שנאלצים לשלם פרוטקשן לעבריינים הבדווים: יהודי לוב, תימן ופרס עשו זאת לאורך מאות שנים. גם בארץ ישראל המנהג אינו חדש. יהודי טבריה וחברון שילמו סכומים גדולים לשייח'ים ששלטו במקום כדי שאלה יערבו לחייהם. המושל הקשיש של הגליל והשומרון במאה ה-18 התחתן מדי שנה עם קטינות וחייב את הנוצרים בארץ הקודש לממן לו את ליל הכלולות.

תהיה זאת טעות לדבר על תופעת הד'ימה בלשון עבר. דוח מחלקת המדינה של ארה"ב על חופש הדת בעולם משנת 2009 לא משאיר ספקות בעניין.להלן כמה דוגמאות.

אנשי הטליבאן דרשו מהקהילה הסיקית באחד המחוזות בפקיסטן לשלם ג'יזיה. הקהילה שילמה 20 מיליון רופי ועזבה את המקום. בתיהם נתפסו על-ידי הטליבאן. נוצרים רבים בקראצ'י נרצחו ונשדדו לאחר שסירבו לשלם מס דומה.

בעירק נרצחו בנסיבות דומות 14 נוצרים, 2000 איש עזבו את בתיהם. הארכיבישוף של מוסול נחטף ונרצח אחרי שלא שולמו דמי כופר.

מנהיגים קתוליים בפיליפינים קיבלו מכתבים החתומים על-ידי "לוחמים מוסלמיים" בהם דרשו מהקהילה הקטולית לשלם ג'יזיה ולא – יירצחו.

גם תופעת העבדות חיה וקיימת. אירגונים בינלאומיים מדווחים על 10000 עבדים נוצריים בסודן המשועבדים לראשי שבטים מוסלמיים. חלק מהאירגונים הללו עוסקים בפדיון העבדים, אך בשלב מסוים הם הבינו שפעיולתם דווקא מגבירה את התופעה. העריצים המקומיים נהנים מהכסף שזורם לכיסיהם ואף מעלים את גובה התשלום.

פורסם במקור: מוסף כלכלה, מקור ראשון
תאריך:  12/05/2011   |   עודכן:  12/05/2011
אריה גלוזמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
היו זמנים. פעם ישראלים היו נוסעים לארגנטינה וחוזרים משם עם איזו עוד טלנובלה או עם חבורת ילדים שרים ומרקדים. הם בתורם היו כובשים בסערה את הטלוויזיה הישראלית, אנשי החינוך היו מתפלצים ומתריעים על המסרים הבלתי חינוכיים שהם נושאים עימם ועל התדרדרותו של הנוער הישראלי. מאז חלפו הרבה מים בריו דה לה פלטה ואותן טלנובלות אומללות נראות היום תמימות להחריד לעומת ההיצע הטלוויזיוני הנוכחי והנזקים המוסריים והמוחיים שהוא יכול לעולל.
11/05/2011  |  זיו יצחקי  |   כתבות
התחלות חדשות
11/05/2011  |  הלגה רקנטי  |   כתבות
לרגע בא לנו לומר ערי בירה, אך האחרונה אינה עיר בירה, נכון שכולן ערים באירופה, אך לשם כך לא נלאה את עצמנו בכתיבת מאמר זה ומנגד מה הקשר של כולן למדף? רמז... הקשר הוא המדף בסופר, קרי מזון ודווקא המזון הקשור לעונה זו של השנה.
11/05/2011  |  יובל לובנשטיין  |   כתבות
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי והפעם - איך נער נהרג, פרשנות מקוממת לחוק, שוטים שימושיים באקדמיה הישראלית, סודו של המסוק הנעלם, עוד רחוב על-שם פאוול פרנקל ומה לעשות ביום העצמאות כהלכה
11/05/2011  |  אביתר בן-צדף  |   כתבות
הכשת נחש היא סכנה אמיתית שממתינה לחיות המחמד שלנו, במיוחד לקראת האביב והקיץ החמים הבאים עלינו לטובה. בעוד בני אדם רגילים לפחד מהנחשים, בעלי החיים לא תמיד מזהים את הסכנה ועלולים להתקרב לנחש ואפילו לנסות לשחק איתו. לכן, כאשר יוצאים לטיול עם הכלב או משחררים את החתול לגינה, בעיקר לקראת החשיכה, חשוב להיות מודעים לסכנות ולטיפול המיידי שיש להגיש להן במקרה של הכשה.
11/05/2011  |  ד"ר ערן לביא  |   כתבות
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
צבא סוריה הרג שישה אזרחים בבניאס  /  איציק וולף
כ-30 נהרגו בסוריה בהפגנות יום השישי  /  יואב יצחק
חיסול בן-לאדן יפגע בתעשיית התיירות במצרים  /  מירב ארד
"בנפול אויבך"...  /  אורי אבנרי
קרירות מרתיחה  /  מנשה שאול
כשהרוחות באירן מתלהטות  /  משה-חי הגיגת
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il