|   15:07:40
  צביקה קליין  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
שלטון הולך ושלטון בא [צילום: AP]
תיק החוץ של הממלכה העשירה

בית המלוכה הסעודי - הדור הבא

לאחר יותר מחמישים שנה שבהן המלוכה בסעודיה עוברת בין האחים, יצטרכו ראשי בית המלוכה להתחיל להכשיר את הדור הבא. הבחירה בין מאות המועמדים לא תהיה קלה
11/11/2011  |   צביקה קליין   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
נאיף בין עבדול-עזיז אל סעוד [צילום: AP]

מירב ארד
יורש העצר הסעודי הלך לעולמו בגיל 86

עם מותו של הנסיך סולטן אל-עזיז, ערב הסעודית עומדת לפני תפנית היסטורית. הנסיך, שנפטר בגיל 87, אמור היה לרשת את מקומו של המנהיג הנוכחי, המלך עבדאללה, לכשילך בדרך כל הארץ. עבדאללה עצמו כבר אינו צעיר (בקיץ ימלאו לו 88 שנים), והוא סובל מבעיות בריאותיות. מי שצפוי לזכות בתואר יורש העצר כעת, במקומו של הנסיך סולטן, הוא אחיו למחצה של המלך עבדאללה - הנסיך נאיף. אלא שגם גילו של נאיף מתקרב ל-80, ולאחר פטירתו נראה שבית המלוכה הסעודי ייאלץ להעביר את השרביט לדור הבא.

כדי להבין מדוע מדובר ברגע היסטורי, צריך להכיר את שיטת השלטון הייחודית בערב הסעודית. מ-1953, שנת מותו של אבן-סעוד - מייסד ממלכת ערב הסעודית - כל המלכים היו בניו הישירים, וזאת על-פי ציוויו. אבן-סעוד החליט עם מותו שרק בניו יירשו אותו, על-מנת להבטיח שההנהגה תישאר בידי המשפחה הקרובה.

לאבן-סעוד, המוגדר בערב הסעודית כ'אבי האומה', נולדו 55 בנים ומספר לא ידוע של בנות. כ-30 בנים נותרו בחיים, אך ההנחה המקובלת בערב הסעודית היא שהנסיך נאיף הוא הבן האחרון הראוי לרשת את המלכות.

"נאיף יורש את השלטון והופך למלך", מסביר פרופ' אלכסנדר בליי, ראש המרכז לחקר המזרח התיכון במרכז האוניברסיטאי אריאל. פרופ' בליי חוקר את הממלכה הסעודית שנים רבות. בספר שכתב, 'מנסיך למלך' (1984), עסק בין השאר בכללים הקובעים מי נכלל בין המועמדים לירושת הכתר, ומי יוצא מראש מהמשחק.

"נסיך שסובל ממחלה בולטת, נסיך שנגוע בפגם מוסרי, נסיך שאמו היא שפחה או נסיך שצבע עורו נוטה לשחור - כל אלה פסולים להיות בקו הירושה על-פי חוקיו של אבן-סעוד", מפרט בליי. בנוסף, ישנם נסיכים שהגיעו למסקנה שאינם רוצים להיות מלכים. בשורה התחתונה, הוא מסכם, בודדים מתוך 30 היורשים הפוטנציאליים נמצאים ברמה הפורמלית בקו הירושה.

אמנם, גם אלה שאינם יכולים לתפקד כמלך יכולים לכהן בתפקידים בכירים, ויעיד שר החוץ הסעודי סעוד אל-פייסל, המשמש בתפקיד משנת 1975. מסיבות בריאותיות סעוד אינו יכול להיות מועמד למלכות, אך הוא נמצא במקום בכיר ביותר בין מקבלי ההחלטות בסעודיה.

מכל מקום, לכשיגיע תורו של נאיף למנות לו יורש - הוא עשוי לבחור אחד מבניו או מאחייניו, והדבר צפוי לגרום לפתיחת מלחמת מעמדות בקרב המשפחה המלכותית. "לדעתי נאיף ינסה להכשיר את חלק מאחיו למחצה למלכות, אף שהדבר מורכב מאוד לאור החוקים הנוקשים שהתווה אביו. אני חושב שמשפחת המלוכה תנסה לדחות את ההעברה מדור לדור עד הדור הבא, כדי למנוע פתיחה של תיבת פנדורה משפחתית", אומר בליי. אפשרות נוספת שמוזכרת היא שנאיף ימנה את אחד מבניו למספר 3 בקו הירושה, כלומר יורשו של יורשו. גם אם ינהג כך, תהיה זו הפעם הראשונה בתולדות ערב הסעודית שבה אחד מנכדיו של אבי האומה יהיה מועמד לרשת את המלוכה. העניין צפוי אם כן להסתבך, מפני שמדובר במאות נכדים, שחלק גדול מהם מתאים לתפקיד.

אין 'פרישה מרצון'
אלכסנדר בליי

בינתיים הנסיך נאיף טרם נבחר רשמית לרשת את הנסיך סולטן. "נאיף צריך לקבל אישור למינויו מחברי 'מועצת הנאמנות' - גוף שיזם המלך עבדאללה ב-2006 בצו מלכותי", מסביר פרופ' בליי. "מועצה זו, המונה 30 איש, היא הגוף שאמון על בחירה של בני המלוכה שנכנסים לקו הירושה ועל אישורם. חציים של חברי המועצה הם בנים וחציים נכדים". ההערכה הרווחת היא שהבחירה בנאיף תתקיים בעוד כמה ימים, לאחר שיחזרו כל חברי 'מועצת הנאמנות' מחו"ל.

פרופ' בליי מציין שקיימת עובדה נוספת שהופכת את בחירת יורש העצר למעניינת בעיתוי הנוכחי. "הסעודים עומדים ערב עימות אסטרטגי עם אירן, הן בסוגיית הגרעין המאיים על ערב הסעודית לא פחות משהוא מאיים על ישראל והן בתחרות על שוק הנפט העולמי ועל הובלת עולם האיסלאם. בזמנים כאלה, הסעודים מודעים לכך שהם זקוקים למדיניות חוץ פרגמטית, שמצטרפת לקואליציה המערבית האנטי-אירנית. אלא שהנסיך נאיף נחשב שמרן המצדד בחוקי האיסלאם ובאכיפתם ומתנגד למודרניזציה ולקשרים עם מדינות מחוץ לעולם האיסלאם. לדעת נאיף, ערב הסעודית צריכה לחפש שותפויות בעולם הערבי ולא בזה המערבי, אך גם לו ברור שבסיפור האירני לא תהיה לו בררה".

לשאלתי האם 'האביב הערבי' השוטף את האזור מאיים גם על בית המלוכה הסעודי, על חוקיו המסובכים, עונה בליי כי להערכתו אין חשש כזה. "המשטר הסעודי הוא אחד המשטרים הנוחים לאזרחיו. המיסוי נמוך והמחירים נוחים מאוד עבור האזרחים הסעודים. העובדים הזרים, המהווים כשליש מהכוח העובד, מקבלים אומנם משכורות נמוכות למדי, אבל הם יחסית לא משמעותיים. בנוסף, ערב הסעודית היא מדינה ענקית. כדי שהמונים יתכנסו במקום אחד להפגנה גדולה חייבים המפגינים להגיע לאותו מקום ממקומות רחוקים מאוד, והתארגנות כזו מסובכת למדי".

בסעודיה עוסקים כעת בשאלת הזמן שנותר למלך עבדאללה עד לסיום תפקידו. המונח 'פרישה מרצון' לא קיים בערב הסעודית. אף מלך סעודי לא פרש מרצון עד כה. ככל הנראה, עבדאללה יסיים את תפקידו במקרה של מוות או לאחר החלטה של רופאיו שהוא אינו כשיר לניהול המדינה.

המלך כאמור סובל משורה של בעיות בריאותיות, בעיקר בעמוד השדרה, ובנוסף הוא סובל מרמה ראשונית של שיטיון (דמנציה). סיום כהונתו הצפוי, ומותו של הנסיך שאמור היה לרשת את כיסאו, מסמנים את העברת השלטון הסעודי לדור הבא, לאחר יותר מחמישים שנה.

מלחמת הוויזות: רוסיה משיבה אש
בתגובה ל'רשימה שחורה' של בכירים רוסים שנמנעת מהם הכניסה לארה"ב, גיבשו במוסקבה רשימה נגדית של בכירים אמריקנים, ביניהם כאלו שהשתתפו לטענת הרוסים בהרג אזרחים בעיראק ובאפגניסטן
▪ ▪ ▪

הכרזת משרד החוץ הרוסי על רשימת אזרחים אמריקנים שהכניסה לרוסיה אסורה עליהם היא צעד נוסף בהתחממות מלחמת הוויזות בין רוסיה וארה"ב, מלחמה שפרצה בעקבות מותו של סרגיי מגניצקי, עורך דין בן 37 שמצא את מותו בכלא הרוסי לפני כשנתיים.

מגניצקי עבד כיועץ מס עבור חברה בריטית ברוסיה, והוביל לחשיפת רשת הונאות מס ענקית בהיקף של 230 מיליון דולר. מגניצקי העיד שבכירים במשטרת רוסיה גנבו מסמכים מחברת 'הרמטינג' שבה עבד והשתמשו בהם במרמה.

לרוע מזלו של מגניצקי, השוטרים שעצרו וחקרו אותו הם אותם שוטרים שהואשמו על ידו בניהול רשת הונאות המס. החוק הרוסי קובע שאפשר להחזיק עצור במעצר ללא משפט עד כשנה, ורשויות החוק ניצלו את השנה הזאת עד תום. ואז, שמונה ימים לפני סיומה של שנת המעצר, מת מגניצקי מהתקף לב, לאחר חודשים שבהם פיתח מחלות שונות וקיבל טיפול רפואי לקוי. ביום מותו, לאחר שדיווח במשך חמישה ימים על הקאות מדי שעתיים, הוא נלקח באמבולנס לבית החולים, אך הרופא החליט לתת לו מרשם למשככי כאבים. "אסירים רבים עושים הצגות כדי לצאת מבית הכלא", נימק הרופא. כמה שעות לאחר מכן נמצא מגניצקי מת בתאו.

על-פי יומנו של מגניצקי, החוקרים ניסו לשדלו להעיד נגד חברת 'הרמטינג', ולוותר על ההאשמות נגד המשטרה ורשויות המס. כשמגניצקי סירב הוא הועבר לתא באזור מטונף ומזוהם בכלא. בחודש דצמבר 2010 הגיש ארגון בריטי לזכויות אדם דוח בן 100 עמודים לאו"ם ובו דיווח על העבירות החמורות שביצעו הרוסים נגד מגניצקי.

בעקבות הדברים הודיע ממשל אובמה לפני כשלושה חודשים כי על עשרות בכירים רוסים תיאסר הכניסה לארה"ב, וזאת כתגובה לפגיעה החמורה בזכויות האדם. "הרשימה השחורה" של האמריקנים כוללת אישים רוסים שעל-פי החשד היו מעורבים במותו של מגניצקי - בכירי ממשל, אנשי משטרה, עובדים ברשויות המס, אנשי שירות בתי הסוהר ועוד. החלטתה של מחלקת המדינה האמריקנית להקפיא את הוויזות של אותם אישים לא סיפקה קבוצה בין-מפלגתית של סנאטורים, ואלה מקדמים כיום הצעה מרחיקת לכת שתקפיא את הנכסים של אישים אלה בארה"ב.

ברוסיה, כאמור, לא עברו על צעדים אלו בשתיקה. מלחמת הוויזות בין ארה"ב לרוסיה עלתה שלב, כשמשרד החוץ הרוסי הכריז בתגובה על רשימה של אזרחים אמריקנים שתימנע מהם הכניסה לשטחי המדינה. הרשימה הרוסית כוללת בכירים אמריקנים שהיו מעורבים לטענת הרוסים בפשעים נגד אזרחים, ובהפרות בוטות של זכויות אדם. אלכסנדר לוקשביץ', דובר מטעם הממשלה הרוסית, אמר לאחרונה כי בין האמריקנים שייאסר עליהם להיכנס לשטחי ארצו יהיו כאלה שהשתתפו בהרג אזרחים בעירק ובאפגניסטן.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  11/11/2011   |   עודכן:  11/11/2011
צביקה קליין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בית המלוכה הסעודי - הדור הבא
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אלימלך
13/11/11 14:24
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רשתות הטלוויזיה הערביות והזרות זפזפו בין שתי מדינות שכנות, והציגו תמונות מקוטבות כביכול: בזו חגיגות סביב גופה, בזו חגיגת דמוקרטיה. הגופה היא גופתו של שליט לוב המודח מועמר קדאפי, שנתפס חי ונורה על-ידי אלמוני. היא הוצגה לכל דורש במשך ימים בבית מטבחיים במסראתה. והדמוקרטיה היא זו של תוניסיה, שערכה, לראשונה מאז היווסדה, בחירות דמוקרטיות חופשיות.
11/11/2011  |  אסף גבור  |   כתבות
אנחת אכזבה קלה נשמעה במרחב המגזרי לאחר הודעת הפרישה של נפתלי בנט ממועצת יש"ע. אנחה שהתגלגלה לכדי חרושת שמועות קטנה בנוגע לסיבתה האמיתית.
11/11/2011  |  הודיה כריש-חזוני  |   כתבות
אתמול ביקשה המדינה ארכה של שישה חודשים מבג"ץ, כשהיא מציגה מכתב שעליו חתומים חברי הוועד של גבעת אסף. וזו לשון המכתב: "מבלי להיכנס לדיון עקרוני לזכותנו על הארץ, אנו מסכימים להיכנס לדיון כן ואמיתי במשך ששת החודשים הקרובים במגמה לפתור את שאלת גבעת אסף בדרכי שלום". הסיכום הושג ביוזמתו ובשותפותו הפעילה של השר בני בגין. הנהלת מועצת יש"ע דחפה להגיע לסיכום שהוא גם על דעתם של יו"ר 'אמנה' זאב חבר (זמביש) ושל חבר הכנסת אורי אריאל, שהיה גם הוא שותף פעיל בהסכם.
11/11/2011  |  סופיה רון-מוריה  |   כתבות
שוחחתי לאחרונה עם שני עיתונאים מרוסיה שהגיעו ל'חופשת עבודה' בישראל. היא יהודייה מוסקבאית אסלית עם תוכנית טלוויזיה משלה; הוא אוקראיני, עורך בכיר באחד המגזינים הספרותיים הנחשבים. שניהם מוברגים היטב בתוך המציאות התקשורתית הרוסית. לשניהם אין שום אשליות לגבי רוסיה. דיברנו פוליטיקה, אלא מה.
11/11/2011  |  פזית רבינא  |   כתבות
על ההתקוממות בסוריה משלמים מחיר כבד לא רק תושביה, אלא גם מדינות האזור. כולם שמעו על מחנות הפליטים בטורקיה, אולם בחודש האחרון הולכים ומתרבים הדיווחים על מחנות פליטים לא רשמיים גם בירדן.
11/11/2011  |  פזית רבינא  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il