|   15:07:40
  יהודה יפרח  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

המונסון של חוק טל

חוק טל חוסל בבג"ץ, אבל זה כנראה היה רק התירוץ. הדרמה האמתית הייתה מלחמת ראש בראש בין ביניש לגרוניס. הנשיאה היוצאת התעמתה עם הנשיא הנכנס סביב עקרונות היסוד של השיטה: מהו תפקידו של בית המשפט במשטר דמוקרטי? ובתווך, העשן והגִצים הסתירו את סיפור המשנה, שכן עם חוק טל בוטלה גם התשתית המשפטית למפעל ישיבות ההסדר
02/03/2012  |   יהודה יפרח   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
איור: מושיק גולסט

שינוי אסטרטגי של קו הגבול
הנשיאה דורית ביניש הייתה מודעת לפוטנציאל הנפיץ ולכן הפיקה פסק דין ארוך ומושקע. עשרות העמודים שפרסמה נראים כמתוכננים מראש כדי להפוך לטקסט קנוני שייכנס לסילבוס של הסטודנטים למשפטים בשנה א'. היא ויתרה על האפשרות של עקיצה כירורגית נקודתית של יחידת קומנדו קטנה, והלכה על תמרון קרקעי כבד של כוחות משוריינים, המכוון לשינוי אסטרטגי של קו הגבול

סוף ההסדר?
איש לא שם לב, אבל סעיף 9 בחוק טל הוא הבסיס בחוק למסגרת השירות הייחודית של תלמידי ישיבות ההסדר. האם ביטול החוק שומט את הקרקע מתחת למוסד המיתולוגי? האם הביני"שים ייעלמו בקרוב מהעולם? חברי הכנסת זבולון אורלב ואורי אורבך מסיעת הבית היהודי זיהו את הסכנה והחליטו לנסות לקדם חקיקת בזק להצלת ישיבות ההסדר, אבל בזירה הפוליטית רוויית האינטרסים והאינטריגות אף פעם אי-אפשר לדעת מה ילד יום. זה לא נגמר עד שזה לא נגמר.

חוק טל התפגר; ההסדר ההיסטורי של דחיית גיוס החרדים לצבא נגמר. בניתוח של הדרמה שהתחוללה אפשר להתחיל מהאנקדוטות, מהשוליים, מסימן השאלה שבתוך הסוגריים. כי מי שמודאג מהסימביוזה הלא בריאה שהתפתחה בין בתי המשפט לתקשורת יתקשה להתעלם מהתזמון של פרסום פסק הדין. שלישי, שבע בערב, שעה לפני מהדורת החדשות בטלוויזיה: ארוך מספיק כדי לאפשר למערכת החדשות לנסח את הכותרת ולעדכן את האייטם הפותח, קצר מספיק כדי שלא לאפשר לפרובוקציה התורנית של אחמדינג'אד או (להבדיל) גילה אדרעי מהרכבת לגנוב את ההצגה. זה לא שכיח. השופטים נוהגים בדרך כלל לפרסם את פסקי הדין שלהם בשעות הבוקר. האם הפעם מישהו פה חיפש כותרות?

ובכלל, הטרנד החדש של שופטי העליון המבקשים לפרוש ב"בום" כדי "להטביע חותם" הוא מגונה, מזכיר את מסיבת הסיום הלא נגמרת של אשכנזי בפרישה מהרמטכ"לות. מדובר בנושאים רציניים מדי והציפייה מהשופטים היא שלא ישמרו את כל השפנים בכובע עד לחודש האחרון של כהונתם, שאת שיקולי המיתוג והיח"צ ישאירו מחוץ לפתח הלשכה.

אבל כל זה באמת אזוטריה. כי פסק הדין בעתירה לביטולו של חוק טל הוא ככל הנראה אחת הדרמות המשפטיות החשובות ביותר של השנה. מדובר בפסק דין שייזכר כנקודת ציון בולטת בשסע המדמם ביחסי דת ומדינה. הכרעת הרוב בתיק הזה מסתמנת כנשק שובר שוויון במערכת האיזונים הרגישה שבין המגזר החרדי והחילוני; כמפנה ביחסי בג"ץ והחברה הישראלית. לא פחות.

הנשיאה דורית ביניש הייתה מודעת לפוטנציאל הנפיץ ולכן הפיקה פסק דין ארוך ומושקע. עשרות העמודים שפרסמה נראים כמתוכננים מראש כדי להפוך לטקסט קנוני שייכנס לסילבוס של הסטודנטים למשפטים בשנה א'. היא ויתרה על האפשרות של עקיצה כירורגית נקודתית של יחידת קומנדו קטנה, והלכה על תמרון קרקעי כבד של כוחות משוריינים, המכוון לשינוי אסטרטגי של קו הגבול.

על-רקע זה בולט במיוחד פסק הדין הרזה של השופט אשר גרוניס. אף על-פי שמדובר בסוגיה נפיצה וטעונה שאף שופט לא החמיץ את האפשרות להעמיס עליה את השקפת עולמו ותובנותיו, גרוניס הסתפק בעמוד וחצי בסך הכול, כאילו היה זה מבחינתו לא יותר מסכסוך חוזי או ערעור של אסיר מכפר בצפון. ובכל זאת, כאן האורך לא קובע, כי בלקוניות התמציתית שלו הוא מתעמת חזיתית עם הקו שהובילה הנשיאה.

חסיד ההגדרה הצרה

המיעוט המתגונן
בית המשפט לשיטתו של גרוניס הוא כלי להתגוננות המיעוט מפני הרוב ולא מעבר לכך (ומאחר שחוק טל נותן זכות-יתר למיעוט, ולא ל'רוב הדורסני', אין בו פגם)

גרוניס נמנע במכוון מלהתבוסס בשלל הסטטיסטיקות והגרפים שהביאה ביניש ובשאלת הצלחתו או כישלונו של חוק טל. הוא אוחז את השור בקרניו: "דעתי היא, בניגוד לדעת חבריי, כי עדיף היה לו לבית המשפט שלא להידרש כלל לסוגיה ולהותירה במרחב הציבורי, מחוץ לתחומו של בית המשפט". כך!

ולמה? גרוניס מרענן את התפישה השמרנית (שהפכה כבר לחדשנית) בנוגע לתפקידו של בית המשפט במשטר דמוקרטי: "אין צידוק להפעיל ביקורת שיפוטית במקרה זה לגבי חוק של הכנסת. זאת משום שהחוק הרלוונטי הינו חוק שבו הרוב העניק זכות יתר למיעוט". בית המשפט לשיטתו הוא כלי להתגוננות המיעוט מפני הרוב ולא מעבר לכך (ומאחר שחוק טל נותן זכות-יתר למיעוט, ולא ל'רוב הדורסני', אין בו פגם). זו תפישה מינימליסטית של המושג "דמוקרטיה" ושל תפקיד בית המשפט, תפישה שונה בתכלית מזו שנהגה עד כה בין כותלי בג"ץ.

ברגע המכונן הזה נוטש גרוניס בהפגנתיות את הג'קוזי המבעבע והמענג של שלל הזכויות הליברליות 'הנגזרות מחוקי היסוד', שם נהנו כל כך להשתכשך ביניש וברק. תחת זאת הוא מתחיל לנקות את האבק מהכיסא ההיסטורי, הצנוע והמאופק שעליו ישבו השופטים טרם המהפכה החוקתית.

את ביניש העמדה הזו מרתיחה. בתגובתה היא מבחינה בין עמדות שופטי המיעוט שהתנגדו לדעתה. בעוד שביחס לשופטת ארבל היא כותבת כי "בין תפישות היסוד שלנו המרחק איננו רב", לגרוניס היא מקדישה, בפנייה אישית כמעט, אמירה או אולי 'צוואה' הכוללת נזיפה בין השיטין. שבוע לפני פרישתה היא מלמדת את היורש שיעור בדמוקרטיה: "הביקורת השיפוטית אינה מוגבלת לתפישה הצרה של הדמוקרטיה כשלטון רוב בלבד אלא משתרעת על תפישת הדמוקרטיה כשלטון המגן על זכויות היסוד של האדם. זהו הלקח המרכזי שנלמד לאחר מלחמת העולם השנייה ואשר הופנם בחוקותיהן של מדינות רבות... הגנה זו אינה מוגבלת למצבים של פגיעה במיעוט".

במחלוקת מולו היא אומרת עוד משהו: "ספק בעיניי אם הגישה המוצגת על-ידי חברי (גרוניס, י.י.) מתאימה למציאות הפוליטית בישראל". ומדוע? ביניש ממשיכה: "מהן אמות המידה להבחנה בין קבוצת רוב לקבוצת מיעוט? האם ההבחנה נשענת על חלוקה מספרית? האם ההבחנה מבוססת על היכולת להתמודד בהצלחה בהליך הפוליטי?". כדאי להתעכב פה לרגע, כי מה שהנשיאה טוענת כאן הוא שהרוב בכנסת הוא לא ה'רוב' של החברה הישראלית. מאחר שהכללים הפוליטיים לשיטתה מאפשרים הישגים לקבוצות מיעוט בקואליציה, ייתכן שהממשלה תקבל החלטות שאינן מקובלות על 'הרוב'. וכאן שואל הבן – אם הקואליציה אינה משקפת את הרוב אז איפה נמצא הרוב, ומי מייצג אותו? האם ביניש מנסה לומר ש'הרוב האמתי' מבחינתה הוא-הוא 'האדם הנאור' של אהרן ברק, המתגלם בדמות השופט הליברלי הפטור מהתחשבות ב'אילוצים' הפוליטיים?

ובחזרה לגרוניס. הנשיא הנכנס מוותר במוצהר על האוטופיה לטובת השיקול המעשי: "זו אשליה לצפות שהחלטות שיפוטיות יביאו לגיוסם של חרדים לצה"ל ולכניסתם לשוק העבודה. היכולת של בית המשפט להשפיע במקרה דוגמת זה שלפנינו היא מועטה". גרוניס אף איננו שוכח להזכיר לחבריו את המחיר ששילם בית המשפט על האקטביזם: "ההתעסקות החוזרת ונשנית של בית משפט זה בנושא של גיוס חרדים, בלא שמושגת התקדמות ממשית כתוצאה ממעורבות שיפוטית, בוודאי שאינה תורמת למעמדו של בית המשפט".

וזוהי, בתמצית, הדרמה. פסק הדין הזה מסמן את העברת הלפיד, את שינוי פניו של בית המשפט. המשמר הנכנס בראשות גרוניס, הבוחר במבט מפוכח, מציאותי, שאינו מפחד להביט למציאות בעיניים, היורד ממגדל השן ומבין שלא כל העולם משפט. מולו המשמר היוצא בהנהגת ביניש, הנאחזת בקרנות המזבח שבנה קודמה בתפקיד, המתעקשת להוביל את החברה, להגדיר את הערכים, לקבוע את העקרונות, לומר אמירות נורמטיביות הגם שאינן מקוימות, מתוך אמונה שלעצם האמירה יש משמעות.

מלחמות הדתיים

מחלוקת באג'נדה
אחרי מאה ועשרים עמודים הדילמה מתבהרת. הבעיה ברורה לכולם, המחלוקת היא באג'נדה: האם רוצים לפתור את המשבר או מעדיפים להמשיך לריב? האם מוכנים לוותר על האוטופיה לטובת גישה פרגמטית או מתעקשים לחנך את הצד השני? רב תרבותיות אמיתית או שלטון בית המשפט?

וזה לא הכול. בפסק הדין הזה יש מוקד שלישי ולא פחות חשוב: אליקים רובינשטיין וניל הנדל. שני השופטים הדתיים-לאומיים הצטרפו למחנה הרוב של ביניש בעד פסילתו של חוק טל. רובינשטיין מנצל את ההזדמנות לחשבון תאולוגי וחברתי נוקב עם החברה החרדית. פסק הדין שלו כולל מניפסט ציוני-דתי קלאסי שיכול לשמש חומר מקיף וממצה לתוכנית הלימודים בישיבות התיכוניות ובאולפנות.

רובינשטיין כותב על ערך לימוד התורה כאחד מערכיה של מדינת ישראל. הוא מצטט מקריאת שמע וגם מהמשנה בפאה הקובעת כי "תלמוד תורה כנגד כולם". משם, בכינון ישיר, הוא ממשיך אל ערך העבודה ועמל הכפיים: "כל המשים על לבו שיעסוק בתורה ולא יעשה מלאכה ויתפרנס מן הצדקה הרי זה חילל את השם וביזה את התורה וכיבה מאור הדת... וכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה וגוררת עוון..." (רמב"ם הלכות תלמוד תורה, ג י), ומשם אל החובה ההלכתית להשתתף במלחמת מצווה, "אפילו חתן מחדרו וכלה מחופתה".

ההקדמה הזו נחתמת בכתב אישום נגד האתוס החרדי: "ואולם, נודה על האמת, בישראל נבנה מערך סוציולוגי שלם וקשה, שגם מנהיגיו יודעים בסתר לבם כי אינו טוב ואינו ראוי, שבשל השירות הצבאי יושבים בישיבות אלפי אנשים שלא זה מקומם. אנשים אלה, אילו שירתו בצה"ל ואילו עבדו ככל האדם וגם קבעו עתים לתורה כ'בעלי בתים' היו מועילים הן למדינה, הן לקהילתם והן לעצמם. תמהני אם מנהיגי הציבור החרדי ערים די הצורך, ופועלים די הצורך, בכל הנוגע למצוקה הכלכלית הנובעת מהיעדר מקצוע בגלל המלכוד של הליך תורתו אומנותו". רובינשטיין מטעים את העניין באנקדוטה אישית: "בבית הכנסת שבו אני מתפלל יום-יום באים בוקר וערב מקבצי נדבות לא מעטים, כמעט כולם מן הציבור החרדי, רבים מהם אנשים חסונים ובריאים, שיכולים לעבוד למחייתם ולפרנס את ביתם בכבוד. אך הם כלואים בסיטואציה בלתי אפשרית, ולא קם מי שיאמר שבגדי המלך ('מאן מלכי, רבנן') אינם תואמים כל אחד".

עם המניפסט של רובינשטיין אף הוגה ציוני-דתי לא יתווכח. אבל מי שמתעמתת איתו בעקיפין היא דווקא עדנה ארבל, שהצטרפה גם היא לדעת המיעוט בתיק. בהקדמתה היא מדגישה כי "הדברים אינם קלים לי. אני מזדהה בכל לב עם אלה הקובלים על האי שוויון ועל חלוקת הנטל המפלה. אני עצמי חולקת את חיי עם בעל ששירת כקצין בכיר בצבא הקבע... בני משפחתי כולם שירתו ומשרתים בצה"ל מתוך תחושת מחויבות ונכונות לתרום. לבי נוטה אל אלה האומרים: לא עוד אי שוויון, ובמיוחד אי שוויון שעניינו בחובה שיש בה משום סיכון חיים. קל היה לי על כן להצטרף אל חבריי הגורסים כי חוק דחיית השירות אינו עומד בדרישת המידתיות".

ארבל מעשית. היא חוזרת שוב על מה שכולם יודעים: שתהליך עמוק ומהפכני כל כך אי-אפשר לעשות בכפייה, שאבולוציה עדיפה על רבולוציה, שלפעמים הדרך הקצרה מתבררת כדרך ארוכה. ארבל מזכירה למי ששכח שאורח החיים החרדי הוא חלק מההגדרה העצמית של המגזר, ושכל שינוי בו צריך לצמוח מלמטה, בשיתוף פעולה, בקשב ובהכלה ולא בכפייה חיצונית שתוביל רק לפיצוץ. ארבל חולקת על הפרשנות של ביניש על הנתונים של היקף הגיוס. היא מעדיפה להתמקד בחצי הכוס המלאה, בתהליך, בעובדה שהיום החרדים מתגייסים יותר מאי-פעם ויוצאים לעבודה יותר מאי-פעם. היא מצטטת מומחים כמו ראש אכ"א, מנכ"ל מנהלת השירות הלאומי ועוד, "המלמדים על התקדמות משביעת רצון".

אחרי מאה ועשרים עמודים הדילמה מתבהרת. הבעיה ברורה לכולם, המחלוקת היא באג'נדה: האם רוצים לפתור את המשבר או מעדיפים להמשיך לריב? האם מוכנים לוותר על האוטופיה לטובת גישה פרגמטית או מתעקשים לחנך את הצד השני? רב תרבותיות אמיתית או שלטון בית המשפט?

בשולי הדברים, בפסק הדין של הרוב טמונה ביקורת נכונה וחשובה על הממשלה. כי במהות אין הבדל בין דילמת חוק טל לבין משבר מגרון ועמונה. כאן כמו כאן הפוליטיקאים פוחדים להחליט, גוררים רגליים ויושבים על הגדר, אבל הבעיות לא נעלמות. בית המשפט ממתין וממתין עד שהוא מרגיש שהוא כבר לא יכול, ולבסוף מאשימים אותו באקטיביזם.

פורסם במקור: צדק, מוסף לדין, למשפט ולהלכה המצורף לעיתון מקור ראשון
תאריך:  02/03/2012   |   עודכן:  02/03/2012
יהודה יפרח
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המונסון של חוק טל
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דודי30
3/03/12 12:02
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בימים הקרובים שיקול הדעת אינו במיטבו, יש התחלקויות מילוליות פרוידיאניות, החושפות אמת שיכולה להכאיב. הנטייה היא להתווכח ולגלוש לעימותים מילוליים, לא תבינו איך הערה שולית לכאורה הופכת בתוך שניות למדורת אש מילולית בלי פרופורציות. נסו להימנע מכך אם אפשר, ואם השיחה נדלקת עם זיקוקי דינור, זוזו הצידה, או חפשו מילים חיוביות כדי לרכך את האווירה.
02/03/2012  |  טובה ספרא  |   כתבות
הערת פתיח ותקציר תוכן הפרקים הקודמים: בני דור ה-X (כיום בני 40 ומעלה), כבר מובילים את התאגידים של ימינו, ומעסיקים מנהלים בני דור ה-Y (כיום בני 30 ומעלה), ואנו בעיצומו של גל כניסת דור ה-Z לשוק העבודה (כיום בני 20). הפערים ההכרתיים שבין הדורות מביאים עימם לראשונה אתגרי השתלבות המאפיינים את בני דור ה-Z. מאפייניו העיקריים של דור ה-Z הם חיים בעולם דיגיטלי, וירטואלי, עולם של היצע וזמינות עצומים של ידע ורישות חברתי, במציאות של קצב שינויים מתגבר עם עוצמה גבוהה. בהיעדר הבנה מעמיקה של מהות השינוי ויכולת תואמת לניהול השינוי, עומדים תאגידים בפני סכנת "היעלמות" בשל חוסר רלוונטיות.
02/03/2012  |  דן אלון  |   כתבות
למרות הרגשות הלאומיים הצרפתיים העזים, לא פגשנו במונטריאול איש שאינו דובר לפחות אנגלית בסיסית על מצבת זיכרון בבית הכנסת ועל מגיני דוד בכנסייה מה עושה קנדה כדי לא להחזיר מע"מ לתיירים השלג הכבד במונטריאול דווקא משכנע מדוע לא כדאי להשקיע במפלסות בגולן וכיצד מציע המדריך לפתור את בעיית ההפסדים של האיצטדיון האולימפי
01/03/2012  |  איתמר לוין  |   כתבות
התושבים הנוסעים על הכביש שבין גוש עציון לקריית ארבע יודעים היטב שמדובר בנסיעה מסוכנת במיוחד, שמתחילה להזכיר את השנים הרעות של האינתיפאדה השנייה.
01/03/2012  |  יוחאי עופר  |   כתבות
המחזה "גליליאו" שעיבד עידו ריקלין מאיר תופעה שחוזרת ונשנית בהיסטוריה של התרבות: ממציאים דגולים נחשבים למורדים בקיים, ובמקרה הטוב - למשוגעים. המצאת הטלסקופ של גליליאו (מעניין כמה ילדים ונוער יודעים על כך כיום?) שאנו עדים לה על הבמה בצורה הכי מציאותית, היא שאימתה את תורתו של קופרניקוס על היות כדור הארץ אחד מכוכבי הלכת שסובבים סביב השמש. והשמש אינה מרכזו הסטאטי של העולם. הדבר היווה סטירה להגמוניה הנוצרית, ולתאוריות שלה על היות הכוכבים קבועים במקומם בתוך כדור זכוכית. הפיגור במחשבה היה והינו נחלת המימסדים הדתיים, שבהאחזותם בהתאבנות המחשבה הם מנסים לשמר את שליטתם במחשבת בני האדם.
01/03/2012  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
גודריאן מלמד את היטלר ורומל את תורת לוחמת השריון בחזית; גודריאן מפר פקודה אסטרטגית; הפולנים לא ניצלו הזדמנות אסטרטגית; "התגברות על מכשול מים בלתי עביר"; חידוש הלחימה הגרמנית; שיתוף...
לא לתמונת ניצחון לסינוואר
מיכאל דבורין
זה לא לעניין להאשים את הרמטכ"ל. נתניהו הוא ראש הממשלה והוא מוביל את זה. צריך להפסיק את המשחקים בעניין הזה    הייתכן שסינוואר מביס את נתניהו פעם אחר פעם מאז עסקת שליט? לדמיין את סינו...
דן מרגלית
דן מרגלית
ההפרעות האלה של אנשי המשטרה יובילו במוקדם או במאוחר למלחמה אלימה בין הציבור הדמוקרטי לבינם    איני בעד, אבל יודע שזה יגיע, ורק באשמת בנימין נתניהו ואיתמר בן-גביר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il