|   15:07:40
  דרור אידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת

סוף סוף, כמה אתה יכול

משה אופיר מטלטל את גיבור "אחת שאלתי" בין החרדיות הירושלמית לחילוניות התל אביבית שני העולמות סופגים ממנו ביקורת, והתוצאה היא רומן מרובד ואקטואלי
13/05/2012  |   דרור אידר   |   כתבות   |   תגובות
"אחת שאלתי" / משה אופיר

ספרו החדש של משה אופיר, "אחת שאלתי", הוא תענוג! עברית עכשווית בלולה בלשון העתיקים - תנ"ך ומדרש, כאב וחיפוש והרבה הומור. מצאתי עצמי קורא לאחרים בקול קטעים מצחיקים.

גיבור הסיפור הוא ענר קומרה, בן למשפחה ירושלמית דתית שמחליט בנערותו לחצות את הקווים ולהתחרד. עשר שנים הוא עושה בישיבה, בתחילה מצליח מאוד ועם הזמן בוחל בחייו ובאמונתו ואז הופך את חייו לגמרי: הוא מתפקר ופותח בחיים חדשים בתל אביב. אבל גם שם לא הונח לו והוא מנסה לברוח מחייו, הפעם כחילוני.

סיפורי התפקרות מלווים את הספרות העברית החדשה מאז התפרצותה לחיינו, אי-שם באמצע המאה הי"ט. אצל אופיר מדובר ברומן התפקרות עכשווי: הגיבור נוטש אומנם את חייו הדתיים, אבל לא את אלוהיו. אפילו הכפירה באלוהיו נעשית מתוך אמונה בו. נשמע פרדוכס? לא אצל אופיר. לאורך הסיפור שורה קומרה עם אלוהים ועם אנשים, כלומר עם הקבוצות החברתיות השונות שבתוכן הוא עובר בחיפושו המתמיד אחר האמת.

גם חידוש יש בספר - אומץ מצד אופיר הסופר לא להיכנע לבון טון הספרותי: בצד הביקורת החשובה על החיים החרדיים (אבל הידועה. הזכירה לי את ביקורתו של ברדיצ'בסקי על המסורת היהודית הדתית שזנחה את החיים לטובת הספר), יותר נכון על הקיבעון המנטלי והרוחני שחווה הגיבור בעשר שנותיו בעולם הישיבה, יש גם ביקורת חריפה ומצחיקה על החיים בתל אביב (בחלק שכותרתו "נינווה", היא עיר החטאים שאליה מצווה יונה להגיע ולבשר על חורבנה), כלומר על הקיבעון המנטלי והרוחני (וגם האינטלקטואלי) שבהוויה התל אביבית הפסוידו ליברלית. המציאות הישראלית ותחנות היסטוריות חשובות בעשורים האחרונים של המאה העשרים, ניבטות כרקע מבין קרעי החוויות של הגיבור ומזינות את המצבים השונים.

אפשרויות אמונה

מפתחות להבנת עומק של הרומן: התשתיות המקראיות, החז"ליות והספרותיות. אפשר לראות בספר פרודיה (במובן הרציני של המילה כ"חזרה אל טקסט קודם בתוך מרחק ביקורתי המאפשר איתותים אירוניים ביחס למושא הפרודיה". ראו בהרחבה בספרם החדש של גורביץ' וערב: "אנציקלופדיה של הרעיונות", עמ' 997) עכשווית על "תמול שלשום" של עגנון מצד אחד (עם ההסתייגות שבהבדלים בין שתי היצירות) - כמו יצחק קומר, גיבורו של עגנון, גם ענר קומרה מיטלטל בין ירושלים ליפו היא תל אביב, כלומר בין שתי אפשרויות קיום תרבותיות ורוחניות (ואפילו פוליטיות. למשל, התיאור הסרקסטי בחלק השלישי, של האבל התל אביבי בעקבות רצח רבין).

מצד שני, פרודיה על ספר יונה המקראי: הגיבור נמצא כמעט תמיד במצב של בריחה מהקול הפנימי הקורא לו - אם בריחה אל הישיבה החרדית ואם בריחה לעולם התל אביבי ואפילו בריחה אל ההתמסכנות שבאהבה הנכזבת. ולבסוף, כמובן, ניסיון כושל לברוח אל הים ולהיבלע בתוכו לנצח. כמו יונה (וכמו פינוקיו), דווקא בים פוגש גיבור הסיפור את מי שברח ממנו, או את נציגו ומגלה שבסופו של חשבון, אין ממש הבדל בין אופציות הקיום המגוונות, ו"מה שהיה הוא שיהיה" (קֹהלת).

משה אופיר מציע כאן אפשרויות אמונה מורכבות ומרתקות המחברות ישראליות ויהודיות לא רק באמצעות השפה אלא באמצעות הפרקטיקה של החיים עצמם המסוגלים להכיל את הסתירות שבין אמונה לכפירה, בין אגנוסטיציזם להדוניזם, ובין אפשרויות חיים מקוטבות - כל זה במסורת אחדות ההפכים הקבלית.

אפשר לראות ביטוי סמלי לכך בסיפור הפותח את הרומן, שם קופץ סב סבו מאונייה טובעת קרוב לחופה של יפו ועל זרועותיו בנו ובתו. האב שלא התנסה בשחייה מבין בשלב מסוים שעליו לוותר על אחד מילדיו, אחרת שלושתם יטבעו. הוא מחליט לוותר על הבת, אבל למשמע צעקתה "אבא", אוזר כוחות שלא מעלמא הדין ומתגבר על הגלים עד ששלושתם נופלים חיים על החוף. כמו הסב הקדמון, גם צאצאו, גיבור הסיפור, אינו מוותר על הקריאות הסותרות של חייו וגם לא על האב שבשמים. גם שמו הפרטי של הגיבור, ענר, מכיל שתי אפשרויות קיום המתגלות כאפשרויות רוחניות מתחרות. מצד אחד, במקרא ענר הוא מ"בעלי ברית אברם" (בראשית י"ד) המתואר במדרש כצדיק (ילקוט שמעוני); מצד שני, ענר, לפי מקור מדרשי אחר המצוטט לרוב, מייעץ לאברהם שלא למול את עצמו - אם מפני גילו המופלג (פסיקתא זוטרתא) ואם מפני שבכך יבדל את עצמו משכניו (אוצר המדרשים).

בקשת אלוהים

עשיית השלום בין ההפכים, או במילים עכשוויות - הכלת הסתירות, נעשית לא רק בחייו של קומרה אלא בעיקר בכתיבתו. קומרה מייעד עצמו להיות סופר, להתחרות בבוראו ולברוא עולם שבו יסתופפו בכפיפה אחת כל סתירותיו והפכיו. בסופו של מאמץ הוא מרגיש שנכשל, כאותו עוף, המצוטט במוטו לרומן, שביקש לנקום בים על שהציף את קינו. החל העוף ממלא פיו מים ושופכם ליבשה ולהפך. בא חברו ואמר לו "שוטה שבעולם... סוף סוף כמה אתה יכול". הנה גרסה יהודית למיתוס של סיזיפוס. מכל מקום, גם אם קומרה מרגיש שנכשל, הסופר שברא את קומרה לא נכשל, כלומר אופיר עצמו, שכן התוצאה היא הרומן שלפנינו.

וגם אהבה יש ברומן של אופיר ותיאור מיני עמוק ורב-משמעות המלמד איך אפשר לדבר על ולתאר את, ועדיין להישאר צנוע; "יונתי בחגווי הסלע, הראיני את מראייך"... אגב, ושמא לא בדרך אגב, שם הרומן לקוח מהפסוק בתהלים "אחת שאלתי מאת ה' אותה אבקש - שִבתי בבית ה' כל ימי חיַי...". האירוניה של אופיר גלויה: אם בחייו הוא מבקש את האחת ההיא שאבדה לו, את אהובתו - הוא מגלה בעצם שכל חייו הוא מבקש אחר אלוהיו. לא אלוהי הממסד הדתי או אלוהי החברה החרדית ואף לא אלוהי החברה התל אביבית; ענר קומרה מבקש מבין קרעי חייו את אלוהיו שלו. כמו העוף מהמדרש, הוא מטפטף מילים מעולם אחד למשנהו בתקווה לשנות סדרי עולם; כאותו עוף, גם הוא שומע לבסוף את הכינוי "שוטה שבעולם". מִשוטים כאלה מַחְכּים העולם.

ובכל זאת, דווקא בשל הפוטנציאל של אופיר, חשוב גם לבקר בעיות ברומן: לא אחת דומה שהשפה שולטת במחבר ואיננה כלי בידו. דמיונו העשיר של אופיר נוטה להתפרע דרך קבע; פעמים זה מקסים, אבל לא תמיד זה עושה חסד עם העלילה שבלאו הכי אינה ממש קוהרנטית. נוסף על כך, ישנם חלקים בסיפור הזועקים להרחבה בעוד חלקים אחרים דורשים קיצוץ. שני הפנים הללו דורשים עבודת עריכה מדוקדקת יותר. ועוד הערה: לאחר שני רומנים שבהם הביא אופיר את עולמותיו הביוגרפים לקדמת הבמה (אם כי בכיסוי), הגיע הזמן שיפנה מבטו החוצה, למשל לכיוון ההיסטורי או החברתי-פוליטי; יש לי תחושה שסופר מבטיח כמשה אופיר עשוי לחדש בסוגה זו ולהביא אל השיח הספרותי כיוונים שבעשורים האחרונים הוזנחו ואף הושתקו. "אחת שאלתי". כדאי לקרוא.

פורסם בעיתון 'ישראל היום' (11.5.12)
אחת שאלתי, מאת משה אופיר, הוצאת ידיעות ספרים, 359 עמ'
תאריך:  13/05/2012   |   עודכן:  13/05/2012
דרור אידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
האופרה הישראלית, באורפיאוס ואאורידיצ'ה של המלחין הגרמני מהמאה ה-18, כריסטוף ויליבדלד גלוק, העניקה לצופים חוויה חושית מושלמת. גם מי שלא ראה אופרה מימיו וזו לו הפעם הראשונה - יכול היה להתענג באופן טוטאלי על קסמי המוזיקה, הקולות, נפלאות הסיפור, הבימוי, התפאורה והשילוב ביניהם.
13/05/2012  |  שולמית קיסרי  |   כתבות
אחת הלהקות המשמעותיות במוסיקת הרוק הישראלי הייתה להקת "בנזין".
13/05/2012  |  רועי אורן  |   כתבות
בהיותי בן 16, לפני כארבעים וחמש שנים הלכתי לראות סרט חדש בתל אביב עירי. המדובר היה בקולנוע אוריון ,לימים אורלי, שהיה ממוכן ליד מגרשי הטניס והכדורסל של מכבי ת״א . שוק בצלאל של היום. שם הסרט עורר תקוות קבות. ״הרוסים באים, הרוסים באים״ בכיכובם של תיאודור ביקש ואלן ארקין. הסרט מצחיק בטרוף תיאר חשש אמריקני מצוללת רוסית שהגיעה לחופי ארה״ב.
13/05/2012  |  יורם דורי  |   כתבות
משרד האוצר מודאג מאיכות חישובי הזכויות ואיכות הנתונים של החוסכים בביטוחי המנהלים, קופות הגמל וקרנות הפנסיה. חוזר חדש שיישומו ייפרס בעצלתיים בשנים הקרובות משאיר מחוץ לגדר את המקרים המודעים לטעויות חישוב, מאפשרים לחברות לשמור את הנתונים הקשים אצלן ומנציח את המצב שבו מרבית האחריות לחישוב החיסכון הפנסיוני מוטלת על החוסך והיועץ הכלכלי.
13/05/2012  |  שפיר קמר  |   כתבות
בעבר תהליך המיתוג נעשה בעיקר באמצעות פרסומות בטלוויזיה ובמדיה המודפסת. כיום עסק שלא ממתג את עצמו באינטרנט יתקשה לגבור על מתחריו. מיתוג באינטרנט בסופו של דבר הוא אחד הגורמים המכריעים לפיהם לקוחות מגבשים דעה על עסק כלשהו ומחליטים האם להיות או לא להיות הלקוחות שלו.
13/05/2012  |  מיכאל גורודינסקי  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
בעיתונים משתקפת לאחרונה איזו לאות, עייפות, תשישות, רחוק ממלחמתיות. והכותרות כאילו כבדו עיניהן טרם נמנום    מעין שקיעה לתוך אפתיה
דן מרגלית
דן מרגלית
אם עד כה ראוי היה להציג את איתמר בן-גביר כעבריין לשעבר הרי שעכשיו הוא בלי לשעבר    רק, לכאורה, לפי שעה
רפי לאופרט
רפי לאופרט
מעקב אחר חלק מתוכניות החדשות של ערוץ 12 הוא בבחינת "דע את האויב"    הערוץ הוא הארסי ביותר בביקורתו המעוותת נגד ממשלת ישראל וראשה ולדעתי משמש בידי האופוזיציה הפנימית והחיצונית למדינת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il