|   15:07:40
  פזית רבינא  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
ילדים מבכים את הנרצחים. לטבח קדמה סדרה של עימותים באיזור בין הצבא הסורי לבין קבוצות המורדים, עימותים שעדיין נמשכים [צילום: AP]

והמערב לא מתערב

אזרחי סוריה נרצחים בידי כוחות הנשיא אסד, אבל מדינות המערב, שעושות קצת שרירים, עדיין לא פועלות להצלתם. אם טבח הילדים באל-חולה לא זעזע מספיק, כך חוששים בסוריה, יהיו עוד כמותו
07/06/2012  |   פזית רבינא   |   כתבות   |   מלחמה בסוריה   |   תגובות
אפילו עשר חולה
מקור סורי: "יש כעת ציפייה חזקה שמתקרב הרגע של פעולה צבאית, תקיפה של מדינות המערב. התקווה הזאת נותנת רוח גבית למי שרוצה לערוק אך עדיין לא אזר אומץ. זה לא יהיה בקרוב מאוד. תצרך להיות כנראה עוד אל-חולה ועוד אל-חולה, אולי אפילו עשר אל-חולה כדי שהמערב יחליט להפיל את בשאר. אבל הרגע בוא יבוא"

מדינות המערב מחזירות את שגריריהן הביתה, צרפת מאיימת בפעולה צבאית, הבית הלבן אומר שהאפשרות של שימוש בכוח מעולם לא ירדה מן הפרק, וביומיים האחרונים כבר נבנו תִלי תִלים על משפט אחד של שר החוץ הרוסי, שכביכול רומז על שינוי בעמדת הקרמלין בכל הנוגע לסוריה ולנשיאה, בן טיפוחיה בשאר אסד.

על כך נאמר - אז אמרו. נכון, מעולם לא נשמעו דברים קשים מאלו ולא בוצעו פעולות בעלות משמעות דיפלומטית חריפה יותר מאשר לאחר הטבח באל-חולה. ובכל זאת, המצב בסוריה רחוק מלהשתנות. יתרה מזאת, בכיר באופוזיציה הסורית חושש שאולי אל-חולה קבעה תקדים מסוכן - 'תקדים אל-חולה'. "כי עכשיו, לאחר טבח הילדים, לא השתנה שום דבר ממשי. כדי שמשהו אכן יקרה", הוא אומר, "האירוע הבא צריך להיות קשה יותר, חריף יותר ומזעזע יותר מאשר הטבח באל-חולה".

יש היגיון רב במה שאומר הבכיר. במבט לאחור, בעשרים השנים האחרונות אפשר לסמן סדרה של אירועים שהיו נקודות מכוננות, אירועים שהביאו ליציאה של המערב לפעולה צבאית. העניין הוא שכל קשר בין האמת לבין ההחלטה ליציאה לפעילות הוא במקרה הטוב רחוק מהאמת. הסיפור על התינוקות באינקובטורים בבתי החולים בכווית הכבושה, שלא היה ולא נברא; הסיפור על הטבח בכפר האלבני ראצ'ק ב-1999, שהביא למבצע נאט"ו בקוסובו ושכיום ידוע בוודאות שלא היה כל טבח אלא קרב שהוצג כך ושהביא למפנה בפעולת המערב; והסיפור על המשאיות המוסווית ללוחמה כימית ששר החוץ האמריקני דאז, קולין פאוול, הביא לאו"ם כדוגמה למזימות של סדאם חוסיין, בעוד שכיום ידוע מעל לכל ספק שלא הייתה זו אלא פיקציה של דיסידנט עירקי. היו בה אומנם לא מעט פרצות, אך היא התאימה לרוח התקופה, שירתה את האינטרס נכון לאותו רגע, ולכן גם הגיעה התקיפה.

אף שבאל-חולה נרצחו עשרות, ובהם נשים וילדים, נראה שהמקרה הנוכחי אינו הסף שלו מייחלת האופוזיציה הסורית. כי עד כה לא נעשה שום צעד מערבי מכונן. אין אינטרס מובהק לתקוף, ולכן ייתכן מאוד שאל-חולה הבאה תצטרך להיות, כמו שחושש הבכיר הסורי, מזעזעת אפילו יותר.

עדיין מקווים לעזרה

מחוץ לשליטת הצבא
השטח הוא בוודאות מחוץ לשליטת המשטר. ולכן, כאשר התברר שהצבא הסורי מתכוון להסתער על אל-חולה, הגיע לשטח צבא המורדים, ואז החלו ההפגזות לתוך היישוב

בניסיון להבין בכל זאת מה התרחש באל-חולה, שבתי אל המקור המהימן ביותר כיום באופוזיציה הסורית, המתעד על בסיס יומי את מקרי הרצח והעינויים עבור ה-Syrian Human Rights Observatory. המקור כבר הוכיח רמת אמינות גבוהה כאשר שבוע לפני הטבח באל-חולה כבר כיוון לאירוע של חיסול סוכן המשטר בעיירה, שככל הנראה היה ברקע האירועים שהובילו לטבח.

ביקשתי ממנו שיתמצת עבורי את הפרטים שהתרחשו באל-חולה ושהם מעבר לכל אפשרות של מניפולציה או ספק. לא הרבה מאוד ידוע, הוא ענה, ומה שידוע בוודאות הוא שלטבח קדמה סדרה של עימותים באזור בין הצבא הסורי לבין קבוצות המורדים. העימותים האלו, מדגיש המקור, עדיין נמשכים.

זה זמן אל-חולה נמצאת בשליטה כמעט מוחלטת של המורדים. לכן, כשהגיע הצבא של בשאר אסד והתברר לו שלא רק שאנשיו מתקשים להשתלט על העיירה אלא שאינם מצליחים לחדור אפילו לפאתי היישוב, הוחלט על הפגזה.

בינתיים, הוא אומר, כבר הספקנו לשמוע כל מיני גרסאות כמה נהרגו בהפגזה וכמה נרצחו בסכינים בדם קר. המידע המדויק ביותר, לדבריו, הוא ש-94 איש נהרגו בהפגזה עצמה. כל השאר נרצחו במגע מקרוב – בסכינים. הזהות של הרוצחים, הוא מוסיף, לא ידועה בוודאות. ככל הנראה אלו בריוני השאביחה בקבוצה אחרת של נאמני אסד או בקבוצות חמושות שזהותן אינה ידועה.

באזור יש נכון לעכשיו קבוצות חמושות רבות של עריקים מן הצבא הסורי, אומר המקור. השטח הוא בוודאות מחוץ לשליטת המשטר. ולכן, כאשר התברר שהצבא הסורי מתכוון להסתער על אל-חולה, הגיע לשטח צבא המורדים, ואז החלו ההפגזות לתוך היישוב. המידע הזה, הוא אומר, מגיע ישירות מתוך אל-חולה, וזה המידע היחיד שהוא בדוק ומהימן.

משהו בסיסי השתנה בעקבות הטבח?

"בתוך האופוזיציה הסורית יש כרגע תחושה שלפעולת גירוש השגרירים הייתה השפעה על דמשק: זה מסר ברור וחד מאוד למשטר, שאומר שרמת הבידוד המדיני ועוצמתו קפצו מדרגה. ייתכן מאוד שזה יגרום להם לחשוב ברצינות על דיאלוג ממשי עם אנשים מסוימים מקרב האופוזיציה. הכוונה למה שמכונה אצלנו ה- Coordinating Committee (ועדת התיאום). זה מה שאנחנו בעצם מקווים ומייחלים לו כרגע.

"באופן רציונלי, אי-אפשר לצפות ליותר. ואם זה יקרה, זה לא מעט, כיוון שזו גם הדרך לכך שרוסיה וסין לא יתקעו מקל בגלגלי התהליך. אחרת, לכל הדם שנשפך באל-חולה אין כל תקנה".

המקור מעריך שכעת צפוי להתגבר עוד יותר זרם העריקות מן הצבא הסורי. לדברים שהתרחשו הייתה השפעה, הוא אומר, גם מבחינת רמת הפחד. "יש כעת ציפייה חזקה בקרב המורדים, וגם בקרב אלו שפוסחים עדיין על שני הסעיפים, שהנה-הנה מתקרב הרגע של פעולה צבאית, תקיפה של מדינות המערב. התקווה הזאת נותנת רוח גבית למי שרוצה לערוק אך עדיין לא אזר אומץ. אנשים מכינים את עצמם לשלב הבא".

ולא, הוא אומר לפתע כמתפכח, זה לא יהיה בקרוב מאוד. "תצרך להיות כנראה עוד אל-חולה ועוד אל-חולה, אולי אפילו עשר אל-חולה כדי שהמערב יחליט להפיל את בשאר. אבל הרגע בוא יבוא".

הדאגות של רוסיה
אסד ומדבדב [צילום: AP]

גלי ההדף יתפשטו
אירן מדאיגה את המערב. לרוסיה יש דאגות נוספות. החשש מפני התפשטות האביב הערבי למדינות מרכז אסיה, למשל. יש סיכוי לא רע שעד 2014, כשהאמריקנים יצאו מאפגניסטן, גלי ההדף של האביב הערבי יתפשטו למדינות שעד כה נחשבו יציבות

במוסקבה עדיין לא החליטו אם לנטוש את הבן יקיר להם אסד או לא, וגם לא מה הם יעשו אם תפרוץ מלחמה במפרץ. החשש הוא מפני התפשטות האביב הערבי למרכז אסיה, והעיניים נשואות אל הקווקז
ישבתי לשיחה עם הפרשן הצבאי הרוסי פאבל פלגנהאור, אחד מהמוערכים ביותר בתחומו. שוחחנו על אל-חולה, על רוסיה, על סוריה ועל אירן.

כולנו יודעים מהי העמדה הרוסית ביחס לסוריה. גם ביחס לאירן. מה שפחות מובן הוא מה תעשה רוסיה אם וכאשר ארצות הברית או ישראל יחליטו על תקיפה באירן. בשלב הזה, אמרתי לו, הרוסים לא יסתפקו יותר בנאומים הזועפים של שר החוץ שלהם סרגיי לברוב.

"במה שנוגע למדיניות הרוסית ביחס לסוריה", אמר פלגנהאור, "מה שחשוב להבין הוא שבתוך הממשל הרוסי יש כרגע סוג של התרוצצות, תחרות של דעות אם לנטוש את בשאר אסד או לא. ואם כן, מתי. האם הרגע כבר הגיע או שצריך עוד להמתין מעט. הדעה השלטת כרגע היא שאסור לחזור על הטעות של רוסיה בלוב, מה שנתפס היום כנטישת קדאפי ומה שהביא בשורה התחתונה לנפילת לוב לידי האמריקנים.

"בדעה הזאת תומכים בעיקר ארגוני הביון כמו GRU ו-SVR, שיש להם אינטרסים בסוריה וקשרים עם הכוחות הסוריים המיוחדים. בכל מה שקשור לאינטרסים ולנכסים צבאיים, אני יודע שמדברים אצלכם הרבה, אולי הרבה מדי, על האינטרס הרוסי בנמל טרטוס. זה אומנם אינטרס, יש לנו בסיס תחזוקה בים התיכון עבור הצי הרוסי, אבל מייחסים לעניין הזה עודף משמעות. מה שהרבה יותר משמעותי מבחינתנו הוא העובדה שהיום עדיין יש לנו בסוריה בסיס מודיעין צבאי. יש לנו בשטח יועצים צבאיים ואנשי מודיעין צבאי. יש לנו יחסים קרובים עם הכוחות הסוריים המיוחדים. וזה העניין העיקרי.

"באירן, לעומת זאת, המצב שונה בתכלית", מדגיש פלגנהאור. "שם אין לנו נוכחות משמעותית. לפני חמש שנים עשינו ניסיון משמעותי לשפר את יחסינו עם אירן. פוטין הגיע לטהרן לביקור. זה היה צעד גדול של הושטת יד מבחינתנו. אולם המנהיג העליון, חמינאי, קיבל את פוטין ככופר שלא מגיע לו כבוד מיותר, וזאת בניגוד ליחס החמים שהפגינו הסעודים כלפינו. כך שאין לנו אשליות בקשר לטהרן. אנחנו בעצם בעמדת המתנה. את נקודת המבט הצבאית ביטא הרמטכ"ל, הגנרל מאקרוב, שאמר שבעצם המלחמה במפרץ היא בלתי נמנעת".

ומה זה אומר? שלצבא הרוסי יש תוכנית פעולה אם וכאשר יפרוץ משבר במפרץ?

"כן. יש לנו תוכניות משלנו במפרץ הפרסי, ויש גם הכנות משמעותיות מאוד. אנחנו נערכים לאפשרות של כניסה מסיבית של כוחות צבא משלנו לטרנס-קווקז ולאזור הים הכספי, במגמה לייצב את האזור.

"ייתכן מאוד שזה ייתפש במערב כטיעון שווא ואפילו לעג, בשלב הזה של הסכסוך. יאמרו שצעד כזה הוא כל כך מרחיק לכת, שלא ייתכן בכלל לחשוב בכיוונו אפילו במקרה של משבר. אבל לרוסיה יש אינטרסים מובהקים באזור, ולא מן הנמנע שהתלקחות במפרץ תייצר אופציה כזו עבורנו.

"מעבר לכך, כבר עכשיו, הצבא הרוסי עסוק מאוד בחימוש מזורז של הכוחות באוסטיה ובדגסטן בקווקז. קרוב לשמונים אחוז מהציוד הצבאי באזור הוא חדש, עדכני ומשוכלל – מסוקים, מערכות פיקוד ובקרה, טילים. אנחנו מוכנים לכל התפתחות בקווקז, ובעיקר לניצול חלון ההזדמנות באזור, אם וכאשר.

ובינתיים?

"בינתיים נוח לנו לשבת על הגדר", השיב פלגנהאור. "מלחמה במפרץ אינה אופציה גרועה לרוסיה. מחירי הנפט רק יעלו, וזה טוב לרוסיה. כמובן, אנחנו בעד הגעה לפשרה והימנעות ממלחמה. בסבב השיחות הקרוב בין אירן למערב שיתקיים במוסקבה ביוני, אנחנו נצהיר שכולם צריכים להתפשר.

"הבעיה היא שאין לנו השפעה ממשית על-אף אחד מהצדדים. לא על האירנים ולא על המערב. גם אין לנו אשליות שמשהו יושג באמצעות לחצים. כך שמה שצפוי לקרות הוא שלא נתמוך באירן, אך גם לא בשום הטלת סנקציות חדשות. ואם תפרוץ מלחמה, סביר שנשלח להם חלקי חילוף למערכות נשק מתוצרת רוסיה שברשותם. לא מעבר לזה".

כן, אומר פלגנהאור, אירן מדאיגה את המערב. לרוסיה יש דאגות נוספות. החשש מפני התפשטות האביב הערבי למדינות מרכז אסיה, למשל. "יש סיכוי לא רע שעד 2014, כשהאמריקנים יצאו מאפגניסטן, גלי ההדף של האביב הערבי יתפשטו למדינות שעד כה נחשבו יציבות. כך, אי של שקט יחסי כמו אוזבקיסטן יעלה בלהבות. עלינו להיות מוכנים לפתרון עמוק ודרסטי של הבעיות המידיות שלנו, ובראשן חוסר היציבות הגובר בקווקז. מכאן העניין העמוק שלנו באפשרויות בטרנס-קווקז".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  07/06/2012   |   עודכן:  07/06/2012
פזית רבינא, מוסקבה
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
והמערב לא מתערב
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קורןנאוה טבריה
7/06/12 16:38
2
חשדנית
8/06/12 11:54
3
אנג'ל
9/06/12 22:43
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אנו נמצאים בפתחה של עונת הקיץ ועלינו להיות ערוכים כראוי לסכנות השמש. קיימות עדויות אפידמיולוגיות לכך שסרטן תאי הבסיס או תאי הקשקש אכן קשור באופן מובהק סטטיסטית לחשיפה תעסוקתית לשמש. מלנומה ממאירה של העור מתפתחת במיוחד אצל עובדים החשופים לשמש אפילו משך שעות מעטות וכאלו שכושר השיזוף שלהם מוגבל, ובאופן טיפוסי – באזורי הצוואר, הפנים והראש.
07/06/2012  |  אנדרי מטיאס  |   כתבות
כינוס נשים עיתונאיות ראשון מסוגו של שולחנות עגולים שידון במצבן של נשים עיתונאיות בישראל ויבדוק אפשרות להקמת תא לנשים עיתונאיות שיהיה רשת תמיכה לכל נשות המקצוע - ייערך ביום ו' (8.6.12) ב"בניין נפתלי" באוניברסיטת תל אביב.
07/06/2012  |  אלי אלון  |   כתבות
ארגון 'הצלה' החרדי המסייע לאלפי יהודים בישראל ובארה"ב אינו מקבל לשורותיו נשים מתנדבות לתפקידים מבצעיים. נשים שניסו להתקבל לשורות 'הצלה' ונדחו, החליטו להקים ארגון מקביל בשם 'עזרת נשים' שיופעל על-ידי נשים חרדיות לטיפול בנשים בלבד.
07/06/2012  |  צביקה קליין  |   כתבות
באוגוסט 2011 נחתם הסכם הבטיחות ברכבת ישראל. החתימה עליו נעשתה רק לאחר איומיו של שר התחבורה ישראל כ"ץ כי יסגור את הרכבת. עשרה חודשים חלפו מאז אותה חתימה, ומעקב News1 מגלה כי ההסכם אינו מיושם, ואפילו לא לקראת יישום. במילים אחרות: הכתובת על הקיר - אסון ברכבת ישראל הוא רק שאלה של זמן ומזל.
07/06/2012  |  עידן יוסף  |   כתבות
6 בנובמבר 2008. שריפה במפעל רהיטים בהוד השרון התפשטה למפעל "סנו" הסמוך. עשרות טונות של חומרי גלם המשמשים את תעשיית חומרי הניקוי זרמו מהמפעל למערכת הביוב ומשם נשפכו לירקון.
07/06/2012  |  עידן יוסף  |   כתבות
רשימות נוספות   /   מלחמה בסוריה  /  מי ומי    / 
המועצה הלאומית הסורית הכריזה יום אבל  /  איציק וולף
טבח נוסף: כמאה הרוגים במרכז סוריה  /  איציק וולף
סוריה גירשה את השגריר הטורקי  /  הדר פרבר
הפתרון לטבח בסוריה: נסיגה מהגולן  /  גורי גרוסמן
טבח עם, שונה אבל דומה...  /  עפר דרורי
עולם מכוער  /  שולמית קיסרי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il