|   15:07:40
  עליס בליטנטל  
מבקרת אמנות ותיאטרון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
"The Charnel House" - מבטא את רגשותיו לסבל האנושי ולמוות [צילום: יח״צ מוזיאון גוגנהיים]

מוזיאון Guggenheim: פיקאסו בשחור לבן

מכל התערוכות של פיקאסו שראיתי ברחבי העולם, זו המוצגת כעת במוזיאון גוגנהיים (Guggenheim) בניו-יורק - Picasso Black And White שונה ומרתקת מכולן ייחודה: בהתמקדות האמן דווקא באור וצל, בקווים, ללא המחויבות לצבע המירכוז הזה הוא שמעצים את האימפקט של היצירות
17/10/2012  |   עליס בליטנטל   |   כתבות   |   תגובות
"Head of a Woman" - "ראש של אישה". הנציח את אהובתו [צילום: יח״צ מוזיאון גוגנהיים]

מעטים האמנים שכה ניכרת השפעתם על האמנות כמו פבלו פיקאסו (מלגה 1881 - צרפת 1773). רבים מייחסים לו את יסוד הזרם המופשט בציור, ולא היא. מדויק יותר לייחס לו את הזרם הקוביסטי. פיקאסו היה כה גאון ורב יכולות, שגם אם ניכרו בעבודותיו מחוות לגדולי האמנים שלפניו והשפעות אמנים-חברים בני דורו, הרי תמיד ניכר כתב ידו האישי בזרימה החופשית המדויקת והבטוחה של הקווים בציוריו.

רק אמן שניחן בכשרון כה ענק, מסוגל ליצור כמות כה ענקית של יצירות שאף אחד לא יצר מעודו. בסרט שנעשה על חייו ואופן עבודתו, והמוקרן מדי יום שישי בגוגנהיים, נמצאת המצלמה מתחת למשטח זכוכית עליו מצייר פיקאסו. רק אז נוכחים במידת כשרונו העצום. כבן לאב צייר ומורה לאמנות, קיבל הרבה עידוד מאביו ללמוד אמנות. לאחר לימודיו בספרד, התיישב בפאריס, התאקלם במילייה האמנותי, והפך, הודות להיותו גם אייקון חברתי, לאמן הידוע ביותר בעולם במאה העשרים. כל תערוכה שלו גודשת את המוזיאונים.

בתערוכה בניו-יורק, שהוצגה קודם בגוגנהיים הגרמני, ותעבור אחרי ניו-יורק למוזיאון ביוסטון, מוצגים בסדר כרונולוגי, שכדאי להיצמד אליו מהחלק התחתון של הרוטונדה, כמה ציורים ורישומים אלמותיים, חלקם גדולי מידות, והרבה דיוקנאות של נשים - אותן פיקאסו כל כך חמד. כך גם כמה פסלים במגוון סגנונות שחוט בלתי נראה מקשר אותם לגדולי הפסלים במאה העשרים. בין הציורים מצויים כמה סקיצות הכנה מתוך 45 הסקיצות שהכין לפני יצירת ציורו הנודע ביותר ״גרניקה״. יצירה שאותה הוזמן ב-1937 ליצור עבור הקיר בביתן הספרדי בתערוכה העולמית בפאריס. את הציור ציווה שלא להחזיר לספרד עד שמשטרו הפשיסטי של הגנרל פרנקו יתמוטט. וכך, מדי ביקורי במוזיאון MoMA בניו-יורק, הייתי מתפעמת ממנו בעלותי מהקומה השניה לשלישית, שם הייתי רואה אותו ממרחק מכובד במלוא הדרו.

בהתחלף השלטון, הושבה הגרניקה לספרד, והזעזוע שגרמה הפצצת חיל האוויר הגרמני לכפר הבסקי השליו, תוך השמדת כל תושביו, הזעזוע שהונצח בציורו של פיקאסו בשחור לבן, מעביר את המסר היטב לכל הצופים המבקרים במדריד.

הצבע רק מחליש את העוצמה שבציור

לא בכדי בחר פיקאסו להתמקד בגאמה של השחור-לבן. לדעתו, הצבע רק מחליש את העוצמה שבציור. וכפי שהזכרתי בביקורת על תערוכת הרישומים במוזיאון Frick, כל ענקי האמנות של אי פעם המוצגים שם, בחרו ברישום ככלי לביטוי הנוקב ביותר.

אם נזכיר כמה מהמרגשים ביותר בתערוכה, הרי הציור ״אשה וילד מת״ המזכירה את ה״פייטה״ של מיכלאנג׳לו, שנמנית על ציורי ה״פוסט-גרניקה״ ל״גרניקה״, אינה מניחה לך להישאר שליו. כך גם בציור ״ראשו של סוס״ שהיה גם הוא סקיצת הכנה לגרניקה, אינו מאפשר לך להתיק את עיניך ממנו. ציורו מ-1926 The Milliner's Workshop, מהווה תקדים לגרניקה בעוצמת חלוקת השטח במכביר לחלקים מוגדרים ועזים.

גם אם היה אדם גס רוח וקשה בחייו הפרטיים, הרי ידע לבטא בציוריו גם רוך ועדנה. בין הציורים העדינים והמקסימים (בצד אחרים גולמיים וכבדים יותר של אותן הדוגמניות/המאהבות שלו) מצויים הציור הנודע ״אשה מגהצת״ מ-1904; ״גבר,אשה וילד״ מ-1906 שנעשה בהשפעת הולדת בנו הראשון; ציורו ״ראש של אשה״ בו צייר את אהובתו מארי-תרז, שאת משיכתו העזה עליה הנציח בציורים ופסלים לעין ספור. ביניהם, ברישום: האקרובטית, שם המחיש את גופה האתלטי והחטוב.

ציורו ״האקורדיוניסט״ הוא המופשט ביותר בין ציוריו, והסגנון הגיאומטרי שלו מרמז על הביקורים היומיומיים שלו בסטודיו של חבריו הנודעים גם כן. אצל פיקאסו אינך יודע אף פעם אם הדו פרצופיות בציורי הדיוקנאות הוא כמה צדדים של אותה דמות, או חיבור של שניים המתמזגים יחדיו. בציורו ״נערות הכלה״ שיצר לפי Las Meninas, בעקבות דייגו ולסקס, שהוא כמעא ריאליסטי, אך בכל זאת סגנונו וכתב ידו שולטים ביצירה, הוא עושה מהרעיון של ולסקס משהו אחר, משלו.

כך גם בציורו ״אונס הנשים הסאביניות״ שלקוח ממיתולוגיה היוונית, שמושפע מניקולה פוסן, מודגשים היטב הרוע והאכזריות מצד אחד, מול התום והטוהר מצד שני - כביטוי למסר האנטי מלחמתי שלו.

הנשים שבחייו

רשימת הנשים שהיו לו יחסים איתן ארוכה. ביניהן פרנאן אוליבייה, אהובתו במשך 7 שנים מ-1904; ב-1907 יצר את היצירה הנחשבת לטובה ביותר שלו - ״העלמות מאוויניון״. את הרעיון לצייר את הנשים שם בזרועות מורמות, לקח מצילומי נשים אפריקניות, שהוא הושפע מאוד מאמנות זו. כך גם אסף לביתו פסלים אפריקניים רבים, שהשפעתם ניכרת בפסליו שלו. אשתו הראשונה אולגה חוחלובה, אותה הכיר לאחר שידידו ז׳אן קוקטו הכיר לו את סרגי דיאגילב, מנהל הבלט הרוסי הנודע, שהזמין אצלו עיצובי במה ותלבושות לבלטים. דרכו הכיר את אולגה ב-1917. את מארי תרז וולטר הכיר ב-1927, והיא הייתה למאהבת ואם לבתו מאיה פיקאסו. בהמשך היה לו רומן במשך 10 שנים עם הצלמת האמנית היהודייה דורה מאאר.

פיקאסו הושפע גם מפרנסיסקו דה גויה ומסדרת רישומי ״אימי המלחמה״ שלו, מ-1810-1820. כך מבטא ציורו ״The Charnel House" את רגשותיו לסבל האנושי ולמוות. אפילו ציורו את נקניק הדם, בו סכין ענקית מונחת על השולחן, יש בו ביטוי עז נגד המוות והכליה שממיטים בני האדם על אחיהם. בשנת 1952 הכיר את אשתו השניה, ז׳קלין רוק, אם בתו החורגת.

תקצר היריעה מלתאר את עושר היצירות המוצגות כאן, בפרט שחלקן לא הוצגו מעולם, וחלקן לא הוצגו בארה״ב כלל. מומלץ ביותר לבקר בתערוכה שתוצג עד ה-23.1.2013.

"The Maids of Honor" - עושה מהרעיון של ולסקס משהו אחר, משלו [צילום: יח״צ מוזיאון גוגנהיים]
תאריך:  17/10/2012   |   עודכן:  23/10/2012
עליס בליטנטל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מוזיאון Guggenheim: פיקאסו בשחור לבן
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תיאטרון "גשר" הציג השנה מחזה שנכתב על-פי הנובלה "בין לילה ובין שחר" של יהושע קנז. בראיון שהתפרסם במוסף "7 לילות" של העיתון ידיעות אחרונות מיום 28.9.2012, הודה קנז שלא קרא את המחזה שנעשה על-פי יצירתו וגם לא ראה את ההצגה עצמה. באירוניה האופיינית לו נימק את התרחקותו מההמחזה ומההצגה במשפטים הספורים הבאים: "אני כבר מכיר את הסיפור. . .אמרתי להם, 'תעשו כמו שאתם מבינים, ואני מאחל לכם הצלחה'. במחזאות הם מבינים יותר ממני".
17/10/2012  |  יוסף אורן  |   כתבות
שתי מסעדות ירושלמיות: "תמול שלשום" ו"לה בוקה" האחת משמשת לא רק ביזנס של אוכל, אלא גם מקום של קריאת ספרים ושל תרבות והשנייה מציעה טעמים לטיניים דרום אמריקניים
17/10/2012  |  משה ניסנבוים  |   כתבות
בעקבות גל המסעדות האסיאתיות ששטף את הארץ בשנים האחרונות, נותרו מהן על המפה הקולינרית רק מעטות. אחת כזו היא "צ'יינה קלאס" (בן-גוריון 33), שעיצובה, ברוח הפנג-שוואי, מזכיר, עם קצת דמיון פורה, מסעדות עממיות ב"צ'יינה טאון" המקורית. על כל שולחן בה מוצב אקווריום עם פרחים ונרות רומנטיים, ובחלל המסעדה יש מגוון של אביזרים אותנטיים מהמזרח הרחוק.
17/10/2012  |  ראובן לייב  |   כתבות
בסמינר הקיבוצים (כמדומני) ירדתי מקו 24 של דן. הגיע קו 149 של מטרופולין, ועליתי עליו.
17/10/2012  |  ירעם נתניהו  |   כתבות
"בית המשפט מודיע, כי עקב תקלה לא נשמרו הדברים שטענתי בפרוטוקול והחקירה הנגדית". בהודעה בלתי שגרתית זו נפתחת החלטה בבקשה להארכת מעצר, שנתן (14.10.12) שופט בית משפט השלום בראשון לציון, מנחם מזרחי. פתיחה לא שגרתית - אך ראי לבעיה שגרתית, הרבה יותר מדי שגרתית.
16/10/2012  |  איתמר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il