|   15:07:40
אבישי אפרגון חוקר ופרשן לעניני צבא וביטחון   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

אזהרות חריפות לסוריה מפני שימוש בנשק כימי

בימים האחרונים אותרו בסוריה "סימנים מעידים" לשימוש אפשרי בנשק כימי על מהות הסימנים, האזהרות החריפות של המערב, ומהות האיום על ישראל - בטור שלפניכם
06/12/2012  |     |   כתבות   |   מלחמה בסוריה   |   תגובות
סוריה. "סימנים מעידים" [צילום: AP]

   עידן יוסף
צבא סוריה טוען פצצות בנשק כימי

בנאום פומבי באוניברסיטת "ההגנה הלאומית" בוושינגטון, הזהיר נשיא ארה"ב את סוריה מפני שימוש בנשק כימי. ה"קו האדום" שמתח הנשיא האמריקני, מצטרף לאיומים שהשמיעו גם בריטניה, צרפת, גרמניה וכן מזכ"ל ברית נאט"ו. הרקע לאזהרות החמורות הוא ככל הנראה איתורם של מה שמכונה "סימנים מעידים" - לקראת מתקפה כימית.

סימנים אלו יכולים לכלול הוצאה של החומרים הכימיים ממקומות אחסונם, שינוע שלהם לעבר אמצעי השיגור, הכנת הנשק הכימי לשימוש (במיוחד מהסוג ה"בינארי" - ראה לקמן), והטענתו על אמצעי השיגור (בעיקר פצצות למטוסים וטילי סקאד לדגמיהם השונים).

הנשק הכימי בסוריה

סוריה מחזיקה כיום במאגר הנשק הכימי הגדול והאיכותי ביותר במדינות ערב. בתחילת דרכה התבססה סוריה על נשק כימי מצרי שהועבר לה כחלק מההכנות למלחמת יום הכיפורים (לא נעשה בו שימוש באותה מלחמה), ובהמשך פותח ארסנל כימי בהיקף נרחב על-מנת ליצור את ה"איזון האסטרטגי" אותו שאף אסד להשיג מול ישראל (דהיינו על-מנת לאזן את יכולתה בתחומי הגרעין - כפי שנתפסה על ידו, ולהרתיע את ישראל משימוש בנשק אסטרטגי נגד סוריה). כבר ב-1986 אמר שר החוץ הישראלי כי סוריה מייצרת פצצות של גז סארין בתצורת "נשק בינארי". בהמשך יוצרו גם ראשי קרב כימיים עבור טילי הסקאד.

"נשק בינארי"

נשק זה הוא למעשה צורת אחסון וייצור של הנשק הכימי (שפותחה לראשונה על-ידי צבא ארה"ב, והועתקה בבריה"מ ובמדינות רבות נוספות). אין המדובר כאן בנשק שהוא "חזק" או מאיים יותר מנשק כימי רגיל (בניגוד לפרסומים הנפוצים בתקשורת). בשונה מנשק כימי "רגיל", בו מאחסנים את החומר הרעיל ישירות בתוך הטיל/פצצה, הרי שבנשק "בינארי" לא מייצרים את "השלב האחרון" (והרעיל) של הנשק הכימי, אלא מאחסנים בנפרד (בתוך הטיל/פצצה או בתוך המאגרים), את שני חומרי המוצא (PRECURSORS) המשמשים לייצור התרכובת הרעילה.

האחסון הנפרד של שני החומרים הינו לא רעיל (באופן יחסי) - והוא מאפשר טיפול בטיחותי בנשק הכימי, ייצור ואחסנה ללא סכנה לבני אדם ולסביבה, והוא גם מאפשר לחומר להישמר זמן רב הרבה יותר באחסון ללא התוצאות של התיישנות (אשר גורמת לירידה הדרגתית בקטלניות החומר, לאורך זמן אחסונו). החומרים המשמשים לייצור גז עצבים סארין הינם (Methylphosphonyl difluoride (DF, וכוהל איזו-פרופילי ISOPROPYL ALCOHOL אשר הינו חומר מסחרי המשמש לצרכים אזרחיים שונים (וכנ"ל שזהו אחד מיתרונות השימוש בנשק "בינארי", העושה שימוש במרכיבים שאינם רעילים (באופן יחסי)).

בחלק ממערכות הנשק נעשה ערבוב שני החומרים הנ"ל באופן עצמאי, במהלך שיגורו ותנועתו (וזאת על-ידי קריעת המחיצות המפרידות בין שני החומרים בשל הסחרור של אמצעי השיגור באוויר במהלך טיסתו), ובחלקם נחוץ לערבב את שני החומרים לפני השיגור. יש לציין כי ברשות סוריה גם נשק כימי שאינו בינארי.

ברור מאליו כי אחד "הסימנים המעידים" על שימוש קרוב בנשק "בינארי", יהיה איתור של פעילות שנועדה לערבב בין שני החומרים הנ"ל, על-מנת ליצור את התרכובת הכימית הרעילה, שנועדה לשימוש המבצעי. על-פי הדיווחים המתפרסמים אכן אותרה בסוריה פעילות ערבוב שכזו, בחלק קטן בלבד מן הנשק הכימי. יחד עם זאת, הכנת החומרים לשימוש אינה מעידה עדיין בהכרח על שימוש מיידי בנשק זה. צריך עדיין להעביר את התרכובת שנוצרה למקומם של אמצעי השיגור, להטעין את הפצצות/טילים, להכינם לשיגור וכולי. נוסף לכך, ייתכן מאוד שסוריה נקטה בצעד זה כהרתעה בלבד אל מול התערבות צבאית מערבית כלשהי, וזאת על-רקע פריסת סוללות ה"פטריוט" שברית נאט"ו שולחת לטורקיה, ולא כצעד ממשי לקראת הפעלת נשק כימי (מה גם שכנ"ל, פעולות ההכנה בוצעו בחלק קטן בלבד מהנשק הכימי).

נטרול האיום הכימי

גורמים רשמיים אמריקנים, בריטים וצרפתים, כבר הצהירו בעבר על הכנות מעשיות שמתבצעות על-מנת להתמודד עם האיום הכימי הסורי. מלבד פריסתם של כוחות צבאיים באזור (שנמשכת גם בשעות אלו), מתקיים גם מעקב מתמיד ופיקוח צמוד, באמצעים רבים ומגוונים, על כל מתקני הנשק הכימי בסוריה.

בניגוד להערכות המובאות באמצעי התקשורת הזרים, מספר האתרים הכימיים העיקריים, אינו כה גדול, ורובם מצויים במקומות מבודדים כך שניתן להשתלט עליהם בלא הסתבכות בקרבות יבשה גדולים. יחד עם זאת, לשם מימוש השתלטות מוחלטת, גם על כל האתרים המשניים, ועל-מנת לטפל בו בזמן גם באמצעי השיגור (בסיסי טילים וכולי), יהיה צורך בהפעלת אלפי חיילים. על-פי דיווחים זרים שונים, כוחות קומנדו ונחתים אמריקנים ובריטים כבר נפרסו באזורנו, ומוכנים לפעולה שכזו. בנוסף לכך, גם מדינות כירדן, טורקיה וסעודיה (ואולי אף ישראל) יוכלו להשתתף בפעולה מתואמת רחבת-היקף, והן אף תירגלו זאת בחודשים האחרונים.

במשולב עם ההשתלטות, יעשו הצבאות הנ"ל גם שימוש מסיבי בכוח אווירי. מאות מטוסי קרב אמריקנים, בריטים וצרפתים מוצבים במדינות המפרץ, טורקיה, קפריסין ועל גבי נושאות מטוסים. כמו-כן ישוגרו מספינות ומצוללות גם טילי שיוט "טומאהוק", ארוכי-טווח ומדויקים, אשר יפגעו במתקנים הנ"ל, ובכוחות הסורים המגנים עליהם. בפעולה בינלאומית מסיבית שכזו אין למעשה צורך בהפעלת חיל האוויר הישראלי, והיא תיעשה רק אם ייווצר איום ממשי על ישראל חס ושלום.

רובן של מערכות ההגנה האווירית הסוריות הינן מיושנות, ועל-אף שדרוגים מסוימים שהן עברו בשנים האחרונות, להערכתי ניתן יהיה לחסום/לשבש אותן באופן אפקטיבי תוך שימוש בלוחמה אלקטרונית מתקדמת ובלוחמת סייבר.

חשוב מאוד לזכור שהמורדים הרסו כבר חלק ניכר מיכולות הנ"מ של הצבא הסורי, כבשו רבים משדות התעופה שלו, ופגעו קשות גם במערכות מכ"ם, במערך הבקרה האווירית (המנהל את כל פעולות היירוט) ובמודיעין האווירי.

לפיכך היכולת הסורית להגן על המתקנים הכימיים היא נמוכה ביותר.

האיום על ישראל

ככלל, הנשק הכימי בסוריה נחשב ל"נשק אסטרטגי". משמעות הדבר היא, שבניגוד לשאר סוגי הנשק, אשר נמצאים באופן תמידי במחסני יחידות הצבא, הרי שהנשק הכימי שמור ומוגן באופן מיוחד, ומחולק ליחידות הצבא רק במקרים מיוחדים, בהוראת הנשיא בלבד, ורק בסמוך מאוד להפעלתו. עובדה זו מקלה מאוד על גופי המודיעין השונים במדינות המערב ובישראל, לעקוב אחר נשק זה ולוודא את מצבו בכל רגע נתון. נשק זה נועד בסוריה להפעלה רק במצבי חירום קיצוניים המהווים איום על עצם קיומו של המשטר (במלחמת יום הכיפורים, למשל, לא עשו הסורים שימוש בנשק זה, לא במהלך הפתיחה של המלחמה, וגם לא כשצה"ל הפגיז את דמשק ואיים בכיבושה). נכון לעכשיו, הצבא הסורי עדיין לא התפורר, וגם אין סימן לפלישה צבאית מסיבית קרובה, ולפיכך אין מניע מיידי להפעלת נשק זה.

בנוסף לכך, ברור לאסד כי שימוש בנשק זה עלול להביא לתגובה ישראלית חריפה ביותר של ישראל, אשר לדעתו חמושה בנשק גרעיני רב ובאמצעי שיגור רבים. גם לאזהרותיהן של ארה"ב וברית נאט"ו יש משקל רב, וחשוב להזכיר שגם רוסיה, שמהווה את עיקר המשענת בזירה הבינלאומית עבור סוריה (ואולי תספק לאסד מקום מקלט), איימה בעבר על אסד לבל יעשה שימוש בנשק זה. ברור למשטר הסורי כי צעד שכזה יביא למכה צבאית קשה ביותר, אמריקנית-אירופית-ישראלית, שתביא למיטוטו הסופי, ולכן הסבירות לשימוש בנשק זה נגד ישראל הינה נמוכה ביותר.

היות שאמצעי השיגור העיקריים של נשק זה הינם טילי סקאד, ופצצות המוטלות ממטוסי קרב, ראוי להזכיר את שכבר כתבתי בטורים קודמים: לישראל כיום יש את מערך ההגנה מפני ירי טילי סקאד הטוב בעולם - המורכב מסוללות החץ2, סוללות ה"פטריוט המשופר", וכן מספינות האמריקניות מדגמי ה-AEGIS, המוצבות בים התיכון ואשר יש להן יכולת יירוט טילים, וכן מסוללות פטריוט אמריקניות אשר נפרסות בארץ בעתות חרום. לישראל ישנה גם יכולת מצוינת לפגוע במאגרי הטילים, המשגרים, והנשק הכימי - עוד בטרם שיגורם (לדברי שר החוץ הטורקי (5.12.12) גם ההגנה שתוענק לטורקיה כוללת שלושה רבדים - פטריוט, מערכת ה-THAAD (המקבילה לחץ), ומשחתות AEGIS שכבר נפרסו בים התיכון).

האיום בהפצצה ממטוסי קרב נמוך אף יותר. הפער - האיכותי והכמותי - בין חיל האוויר הישראלי לסורי - הינו גדול ביותר, ומצבם של הסורים רק הולך ומידרדר מיום ליום - לפחות כ-100 מטוסים ומסוקים סורים כבר הושמדו במהלך הקרבות עם המורדים, וכנ"ל בסיסי נ"מ, מערכי בקרה ומודיעין, וכן שדות תעופה רבים נכבשו או נפגעו קשה. לפיכך, היכולת הסורית לאיים על ישראל בשיגור טילים/הפצצה אווירית - הינה נמוכה ביותר.

פרסומי ניסא

עם הגיעם של ימי החנוכה אלינו, זהו הזמן המתאים ביותר להתבוננות בחסדי ה' וברחמיו הגדולים על עמו ישראל - כאשר אל מול עינינו קורס לחלוטין בנסים גלויים אויבנו הגדול ביותר - הצבא הסורי על כל אלפי כלי המשחית שלו, וסוגי הנשק הנוראים שברשותו, קריסה זו נעשית ללא שום אבדות מצידנו רחמנא לצלן ואף ללא שום מאמץ או התערבות שלנו!

קריסתו של המשטר הסורי מהווה מכה אנושה גם לחיזבאללה, משום שדמשק היא צינור החמצן של הארגון (דרכה עובר החימוש הרב מאירן, והיא סיפקה בעצמה אלפי רקטות, טילי נ"מ ונ"ט לארגון). סוריה היא גם בעלת הברית היחידה של אירן, ונפילתה תשאיר אותה מבודדת לחלוטין, ופגיעה בהרבה, לכל מתקפה צבאית אמריקנית ו/או ישראלית על אתרי הגרעין.

נושא הנשק הכימי צריך לעורר אותנו להודיה לבורא עולם, על כך שברוב חסדיו, נשק זה לא הופעל בשום מלחמה נגד ישראל, ובטחוננו המוחלט בבורא שגם לא יופעל בעתיד. בהקשר זה ראוי לפרסם את הבטחת הרבי מליובאוויטש בתקופת מלחמת המפרץ ש"ארץ ישראל הינה במקום הבטוח ביותר בעולם", ואת נבואתו מאז ש"לא יצטרכו את מסיכות הגז". הרבי מליובאוויטש אמר שדבריו אלו מבוססים על הפסוק המפורש שארץ ישראל היא "ארץ אשר עיני ה' אלוקיך בה מרשית השנה ועד אחרית שנה" [דברים, עקב], ועל כך שחיים בה מיליוני יהודים כן ירבו ואשר בה נמצא מקום המקדש. עובדות אלו לא השתנו, ולפיכך ברור כי הבטחת הרבי תקפה גם כעת ולא ייעשה שימוש כנגד ישראל בנשק לא קונבנציונלי.

"ישראל בטח בה' עזרם ומגינם הוא"!

כל המידע בטור זה מבוסס אך ורק על מקורות גלויים (נתוני "המכון למחקרי ביטחון לאומי" בישראל, המכון ללימודים אסטרטגיים בלונדון, ו-JANES בארצות הברית).
הכותב הוא חוקר ופרשן צבאי.
תאריך:  06/12/2012   |   עודכן:  06/12/2012
אבישי אפרגון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אזהרות חריפות לסוריה מפני שימוש בנשק כימי
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חזק הנביא
8/12/12 09:21
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות
הלחימה בסוריה, בין המורדים בנשיא בשאר אסד לבין הצבא הנאמן לו, זולגת לאזורים שבהם נמצאים מצבורי נשק כימי. עובדה זו מעידה על אובדן השליטה ההולך וגובר של המשטר הסורי בנעשה במדינה.
05/12/2012  |  איציק וולף  |  כתבות
המזכיר הכללי של נאט"ו אמר (יום ג', 4.12.12) כי השימוש בנשק כימי על-ידי ממשלת סוריה מחייב תגובה מיידית מצד הקהילה הבינלאומית.
04/12/2012  |  עופר וולפסון  |  כתבות
מקורות מודיעין מערביים דיווחו (יום א', 2.12.12) על סימנים חדשים שהתגלו לאחרונה ואשר מעידים על פעילות באתרים הסוריים שבהם מאופסן הנשק הכימי של המשטר הסורי. לדברי המקורות, שדבריהם פורסמו בניו-יורק טיימס, לא ברור האם מדובר בניסיון נואש של הנשיא הסורי, בשאר אסד, להשתמש בנשק הכימי במאמץ אחרון להצלת משטרו או שמא מדובר בניסיון שלו לאותת מה הוא עלול לבצע אם מדינות המערב יגבירו את הסיוע למורדים.
02/12/2012  |  איציק וולף  |  כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il