|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים

רשלנות רפואית בניתוח אף

ניתוחי אף הם ניתוחים פופולריים מאוד בשנים האחרונות. לצערנו, מקרים של רשלנות רפואית הם רבים...
19/02/2013  |     |   כתבות   |   תגובות
ניתוח אף - ניתוח נפוץ [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

במקרים שבהם נגרם נזק כתוצאה מניתוח אף כושל, ייתכן שקיימת עילת תביעה נזיקית בגין רשלנות רפואית בניתוח. נזקים אלה יכולים להיות פיזיים, אסתטיים אך גם נפשיים, ובמידה ובאם ארעו עקב רשלנות רפואית קיימת זכאות לפיצויים.

ניתוח אף הוא אחד מסוגי הניתוחים הנפוצים ביותר. ניתוח אף יכול להיות על-רקע אסתטי (רצון לשפר את מראה האף) אך גם על-רקע רפואי, ולעיתים, מבצעים את הניתוח בשני האספקטים הללו: כלומר ניתוח אף אסתטי ורפואי. לעיתים, לאחר ניתוח אף יש צורך בניתוחים חוזרים מתקנים.

היות שלרוב, ניתוח אף הינו ניתוח אלקטיבי (כלומר ניתוח בחירה, להבדיל מניתוח דחוף), קיימת חשיבות רבה למסירת כל הפרטים וכל המידע הרלוונטי למטופל, לרבות סיכויי הצלחת הניתוח והסיכונים תוך כדי הניתוח. יש הכרח כי פרטים אלה יימסרו למטופל באופן שיובן על ידו, זמן סביר לפני הניתוח, באופן שניתן יהיה לקבל את הסכמתו מדעת לניתוח. באותם מצבים שבהם לא נמסר כל המידע למטופל או שבפועל בוצע ניתוח מסוג שונה או רחב מההיקף שנמסר למטופל עם סיכונים שונים, ייתכן שקיימת עילת תביעה בגין רשלנות רפואית.

דוגמאות מהפסיקה לרשלנות רפואית במקרים של ניתוחי אף:

1. בת"א 298/94 מ.ג נ' הסתדרות מדיצינית הדסה נדון ניתוח אף שבוצע בבית חולים הדסה. בעברה בוצעו לתובעת מספר תיקוני אף, ובמקרה הנדון היא הגיעה לתיקון הפרעות בנשימתה כתוצאה מחסימתו של חלל האף השמאלי, במהלכו הוצאו סחוסים עליונים ותחתונים, וכתוצאה עוותה צורתו של האף בצורות שונות, והורע מצב נשימתה של התובעת. לטענת התובעת הנזקים לאפה נגרמו כתוצאה מרשלנות רפואית. לדבריה, בגלל העיוות בחזותה נמנעת התובעת מעבודה במקצועה - מניקוריסטית - מחוץ לבית ומפסידה סכומי כסף ניכרים, וכן נגרמות לה הוצאות שונות לתמרוקים.

התובעת העידה כי במהלך הביקורות לפני הניתוח ובמהלך הניתוח לא הוסבר לה שישנם סיכונים בניתוח, וכן שקיימת אפשרות לאי-הצלחת הניתוח. פנייתה לבית החולים הייתה אך בשל קשיי נשימה בגלל חוסר מעבר אוויר בצד שמאל ולא בגלל בעיה אסתטית, וכי מראה אפה לפני הניתוח היה סביר ולא היו לה בעיות. גם לא הוסבר לה כי ניתן לעשות את הניתוח בשני שלבים, וכי ניתוח משולב - אסתטי ונשימתי - מסוכן משני ניתוחים נפרדים. לדבריה, לא קיבלה הסבר באשר לסיכונים. התובעת הוחתמה על טופס לניתוח crp קוסמטי בעוד שהניתוח היה srp משולב. לא היו רישומים באשר למה שהוסבר לה. הניתוח נעשה על-ידי רופא מתמחה, וללא סיוע רופא מומחה. ועוד, היה מקום לבצע את הניתוח בשני שלבים ולא בשלב אחד.

התובעת צירפה לתביעתה חוות דעת של מומחה פלסטיקאי אשר מצא בבדיקתו "צלקת ארכית בין הגבה הימנית לגב האף, וצלקת כהה במרכז שורש האף. קצה האף בולט למאד לעומת שאר האף... שאריות הסחוס בקצה האף אינן סימטריות בגדלן, ועל כן הקצה מעוות. כנפי הנחיריים שקועים, בשל הרחקת הזנבות הצדדיים. בעת שאיפת אויר הם שוקעים לחלוטין, וסוגרים מעבר האויר. גודל פתח הנחיריים אינו שוה, והפתחים אינם סימטריים בצורתם. האזור שמעל כנפי הנחיריים שקוע... בגב האף שקע... פיסטולה בין מחיצת האף הסחוסית והקולומלה... האף כולו מעוות במראהו".

המומחה קבע לתובעת נכות רפואית של 20% בגין העיוות האסתטי לפי תקנה 75(2) ג' לתוספת לתקנות הביטוח הלאומי (קביעת דרגת נכות לנפגעי עבודה) בתוספת 10% (תקנה 15 לתקנות הללו) בשל היותה של התובעת אישה, וכן הפרעה תפקודית במעבר האוויר הגורמת 10% נכות לפי תקנה 69(1) ב'. העיוות בפניה של התובעת הוא לדעתו תוצאת כשל בניתוח והרחקת יתר של הסחוסים.

בנוסף טען המומחה הפלסטיקאי, כי ההבדל בין crp ל-srp לדעתו הוא מהותי, כיוון שיש ב-srp אפשרות סיבוכים. לעתים מפצלים בין יישור המחיצה לניתוח אסתטי; ובמקרה דנן היה מקום לפיצול כזה.

התביעה ביקשה לקבוע כי לתובעת אף מעוות בצורתו, וכי אפה לפני הניתוח היה סביר וכי אכן הניתוח שינה את המצב לרעה על-ידי צניחת כנפי האף בשל הוצאת הסחוסים. הייתה רשלנות בטיפולו של הרופא שהייתה לו חובת זהירות כלפי התובעת, ומשנה זהירות בשל רקעה הרפואי הקודם. הרופא המנתח ערך כריתת יתר של הסחוסים, ובכך הייתה התרשלות וחריגה מסטנדרט ההתנהגות הסביר, וכן גם באי-גילוי ומסירת מידע על תוצאות אפשריות של הניתוח, לרבות סיבוכים.

בית המשפט קבע כי לא כל מקרה של אי-הצלחה בניתוח הוא רשלנות; המבחן - מבחן הרופא הממוצע בשעת מעשה. בית המשפט קבע כי אכן אפה של התובעת במצבו כיום פחות נאה במידה הנראית לעין מאפה לפני הניתוח על-פי התמונה שהוצגה. בית המשפט העביר את נטל ההוכחה אל הנתבעת וציין כי אין ראיה כי הוסברו לה הסיכונים שבניתוח, וממילא כי הסכמתה, ככל שניתנה, הייתה מודעת. הסברים, ככל שניתנו לא נרשמו, ויש נטייה להאמין כי לא הוסברו לה הסיכונים. וכידוע, אף אם ניתנה הסכמת התובעת, להסכמה זו אין נפקות אם לא קדמו לה הסברים מתאימים.

לדברי בית המשפט, התובעת הוכיחה שתוצאת הניתוח הייתה שינוי לרעה באפה. דווקא בהיות הדבר סיבוך מוכר, היה מקום לזהירות מצדו של המנתח, ואין מנוס מלראות בתוצאה התרשלות מצדו. התובעת העידה כי מראה אפה כתוצאה מהניתוח גורם לה לבושה, לעוגמת נפש ולרגשי נחיתות. היא נבוכה לצאת למקומות חדשים ולהכיר אנשים חדשים. היא נמנעת בשל כך מעבודה הכרוכה במגע עם קהל. בנוסף, סובלת היא מהפרעה בנשימה ונשימותיה קצרות ומאומצות, ופיה מתייבש בלילה. בעוד שלפני הניתוח היה רק נחירה השמאלי סתום, כיום סתומים שני הנחיריים.

מטעם התובעת העידו בעניין שכרה שלושה עדים שלדבריהם, לו עבדה בחוץ יכולה הייתה להרוויח כמעט כפול מעבודתה בבית, וכן כי לתובעת נתונים טבעיים לדוגמנות מלבד הפגיעה באף שהוא מעוות. בית המשפט החליט להעמיד את נכותה של התובעת בעניין האף על 15%, אך כיוון שהייתה לה גם פגימה לפני הניתוח - נקבע כי נתח הניתוח 10% בתוספת מחצית בגלל היותה אישה (תקנה 15). באשר לנכות הנשימתית, כזכור הייתה לתובעת בעיה קשה לפני הניתוח. הניתוח שיפר את מצבה באשר לאותה בעיה, אך הוסיף ככל הנראה בעיה אחרת, פחותה מן הקודמת. ולכן בנסיבות אלו הועמדה על מחצית הנכות שנתן מומחה התובעת.

בית המשפט פסק לתובעת פיצוי בסך 60,000 שקל בגין כאב וסבל ועוגמת נפש, וכן סך של 100,000 שקל בגין הפסדי שכר לעבר ולעתיד, ובסך-הכל: 160,000 שקל. עוד נקבע כי הנתבעת תשא בהוצאת התובעת ואף תשלם שכר טירחת עורך דין.

2. פסק דין נוסף העוסק ברשלנות רפואית בניתוח אף נדון בת"א 23605/88 ט.א נ' ד"ר עמי גלעדי. באותו מקרה התובעת הגישה תביעה בגין נזקי גוף ונזקים ממוניים שנגרמו לה כתוצאה מניתוח פלסטי אסתטי לשיפור צורת אפה, שבוצע בה על-ידי הנתבע, לטענתה, ברשלנות. לאחר הניתוח התלוננה התובעת על נזלת ובעיות נשימה, ופנתה אל הנתבע בעניין זה כמה פעמים. בשלב מסוים, התייעצה התובעת עם רופאים אחרים, ונותחה באפה בשנית, בניתוח משולב. ניתוח זה כלל פתיחת סתימה בנחיר הימני של אפה ותיקון עקמומיות עצם האף. אף הניתוח השני מומן על-ידי התובעת באופן פרטי.

בית המשפט קבע כי חובתו של רופא ליתן לחולה הסבר בדבר הטיפול המוצע על ידיו, הסיכונים המהותיים והסיכויים הכרוכים בו, היא בגדר הלכה פסוקה. לפי עדות התובעת, עובר לניתוח לא הסביר לה הנתבע דבר לגבי אופן ביצוע הניתוח, לא שוחח עימה על תקלות אפשריות בניתוח, והיא אף לא שאלה דבר בקשר לכך. עולה כי הנתבע לא הסביר לתובעת כלל את הסיכונים הכרוכים בניתוח שעמד לבצע באפה, אשר לגבי חלקם, מודה הוא, כי היה מודע, ולפיכך, יש לקבוע כי הנתבע הפר את חובת הגילוי.

לטענת התובעת, כתוצאה ממחדלי הנתבע, היא הפכה מאישה בריאה ועליזה "לאשה מכונסת וקודרת אשר אפה נוזל ומטפטף, דיבורה מאנפף...". בית המשפט קבע כי גודש באף, קשיי נשימה, קול מאנפף והיזקקות תכופה לרופאים ולתרופות, גורמים לתובעת סבל רב, וכי הפיצוי הנאות המגיע לתובעת בגין נזקיה אלה, הוא 75,000 שקל. בנוסף קבע בית המשפט כי על הנתבע להחזיר לתובעת את הוצאות הניתוח שביצע, הוצאות הניתוח השני, פיצוי בגין הפסדי שכר בתקופת אי-הכושר לאחר כל אחד מהניתוחים וכן 15,000 שקל בצירוף מע"מ כשכר טירחת עורך דין.

3. פסק דין נוסף העוסק ברשלנות רפואית בניתוח אף הינו ת"א 3986/02 ו.פ נ' מרכז ארצי לניתוחים פלסטיים בע"מ, שם נדונה תביעה לפיצוי נזק גוף בגין רשלנות רפואית נגד הרופא המומחה המנתח וכנגד המרכז הרפואי בו בוצע ההליך. התובעת עברה ניתוח פלסטי לשם יישור מחיצת האף, וכן ביצוע אסתטי של מבנה האף. לאחר הניתוח חשה התובעת חסימה של מעבר אוויר דרך הנחיר הימיני, וכן נראתה בליטה מתחת לגשר האף, מצד ימין. לאחר מכן בוצע ניתוח נוסף במרפאה הפרטית של הרופא לתיקון תוצאות הניתוח הראשון. התובעת טענה כי הרופא ביקש ממנה לא לספר על הניתוח וכן לא ציין אותו ברישומיו הרפואיים. התובעת טוענת, כי מאז עברה את שני הניתוחים היא סובלת מסטייה ימינה של האף, נזלת בנחיר הימני, קשיי נשימה דרך האף, אלרגיה ברירית האף, ומראה אף לא אסתטי. התובעת טוענת כי עומדת לה הטענה כי הדבר מעיד על עצמו, ולחלופין כי ניתן לה טיפול רפואי רשלני שהוביל לסבלה ונכותה.

המומחה מטעם התובעת קבע בחוות-דעתו, כי לתובעת נותרה נכות צמיתה בשיעור של 19%, וכי הטיפול הרפואי שניתן היה רשלני, ואילו המומחה מטעם הנתבעים קבע, כי לא נותרה אצל התובעת נכות צמיתה כלשהי, וכי הטיפול הרפואי שניתן לה לא היה רשלני. בשל הפערים בין חוות הדעת מונה מומחה מטעם בית המשפט שקבע בחוות-דעתו, כי לא הייתה כל רשלנות רפואית בכל הקשור לניתוח ולטיפול הרפואי שנעשו לתובעת. יחד עם זאת, קבע כי מצבה הרפואי של התובעת מזכה בנכות בשיעור של 10% בגין שינויים בצורת האף, עם הפרעות בנשימה. בית המשפט פסק כי הניתוח לא הביא לתוצאות משביעות רצון, ולא רק בעיניה של התובעת, אלא אף בעיניו של המומחה מטעם בית המשפט.

בית המשפט התקשה לראות שחל שיפור קוסמטי כלשהו וחוסר היכולת של המומחה לדעת אם ההיצרות בנחיר הימני הייתה קיימת טרם הניתוח או האם הנחיריים היו סימטריים לפני הניתוח, נזקפה לחובת הנתבעים. בית המשפט פסק כי יש ליישם במקרה זה את הלכת מלול (אשר בינתיים כבר שונתה) וכי יש להסתפק בקיומו של קשר סיבתי הסתברותי בין ההתרשלות לנזק, ובכך למעשה לזכות את התובע בפיצוי חלקי על נזקיו המוכחים. היעדר רישום על אודות מצב האף עובר לניתוח, והיעדר כל רישום לביצוע "הניתוח המתקן" - הניתוח השני, וכל זאת נוכח הנזקים שנגרמו לאפה של התובעת הן במישור האסתטי והן במישור האורגני-תפקודי גרמו לעמימות הסיבתית, אשר בהצטרפה לתוצאות הניתוח הבלתי רצויות, הביאו את בית המשפט להסתפק בנסיבות המקרה בקיומו של קשר סיבתי הסתברותי בין ההתרשלות לנזק. הוחלט לזכות את התובעת ב-40% מהפיצויים, בגין נכות בשיעור של 10%, כדלקמן: הפיצוי הכללי הועמד על סך של 85,000 שקל, מתוכו ישלמו הנתבעים 40% כאמור, בצירוף הוצאות משפט ושכר טירחת עורכי דין.

אם נגרם לכם נזק משמעותי כתוצאה מניתוח אף, מומלץ לפנות בהקדם לעורך דין רשלנות רפואית לבדיקת אפשרות לתביעה נזיקית.

פירמת עורכי הדין ניצן מרום ושות' מעניקה שירותי ייצוג לנפגעי רשלנות רפואית, ביטוח לאומי, נפגעי עבודה ועוד.
תאריך:  19/02/2013   |   עודכן:  19/02/2013
עו"ד ניצן מרום
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רשלנות רפואית בניתוח אף
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יניב11
20/02/13 08:35
2
ליאת12
22/02/13 09:34
 
ירון11
23/02/13 12:34
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
השופט: יוסף ריבלין, סגן נשיא בית המשפט לתעבורה בירושלים
19/02/2013  |  איתמר לוין  |   כתבות
השבוע קרה לכולנו משהו רע במיוחד. לא לי. לנו! לגמרי במקרה שימשתי אני מדיום בסרט האימה הזה. אין לי כישורי משחק. אבל הבמאי בחר דווקא בי להיות ה-Prima-balerina. התעקש וליהק אותי לתפקיד הראשי בהצגה. צייתתי. לא ממש שאלו אותי. למרבה ההפתעה...הייתה הופעה נהדרת. כפיים!
18/02/2013  |  מורה מצפון הארץ  |   כתבות
בתוך תפאורה ריאליסטית ומדויקת של בית עתיק בברוקלין, המדיף גינונים של סלון אנגלי, מתרחש מחזה מתח בלשי, שברגע מסוים כה הבהיל, כפי שרק סרטי פרנקנשטיין היו פעם , כך מספרים. אבל מה הקץ'? הבימאי המחונן משה קפטן, העמיד כאן הצגה כה רווית הומור, גם אם לפעמים שחור, עד שרוב הזמן נגבתי את דמעות הצחוק. כמעט ללא הפסקה. ובימים מעצבנים אלה, כשהרדיו והטלוויזיה לא חדלים לחפור ולטחון את אזנינו בחזרות נשנות של השערות וניחושים אידיוטים מה יהיו פני הממשלה הבאה - הרי להשתרע בכורסות המהודרות שבאולם היפה ביותר בארץ, ולראות את שתי ה"גראנד דאמות" של התיאטרון הלאומי עושות לנו בית ספר למשחק - אין יותר טוב מזה.
18/02/2013  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
לא מזמן פנה אליי בחור בן 36, איש היי-טק מצליח, נאה, בעל חוש הומור ורגיש - לכאורה, הפנטזיה של כל בת ישראל.
18/02/2013  |  הראלה ישי  |   כתבות
לא צריך להיות מומחה או להיות בוגר קורס מתקדם בתחום הבטיחות כדי להבין שמעקה בטיחות, גדר הפרדה או מחסום נדרשים להיות מוצבים במקומות אשר בהם ישנה סכנת החלקה או סכנת נפילה. עוד יותר ברור הדבר כאשר אפשרי להדרדר ולהחליק למקום שיש בו רעלים, חומרים מסוכנים וכיו"ב כפי שאלו נמצאים במים העכורים של נחל הירקון בתל אביב.
18/02/2013  |  דרור עמית  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
אין צורך בחוק גיוס מגזרי, ובוודאי שאין צורך בחוק השתמטות מקומם    החובה לשרת צריכה לחול על כל בני ה-18 ובנות ה-18, כאשר משך השירות - 3 שנים - והשכר הניתן לחיילי החובה צריכים להיות א...
יואב יצחק
יואב יצחק
חקירה שהתקיימה בישראל נגד גרטלר במחלקה לחקירות שוטרים בחשד שנתן שוחד לדנינו ולגורמים נוספים, הסתיימה בלא כלום, לאחר שלא נמצאו ראיות; כך גם חקירה שהתקיימה ע"י FBI בחשד לשוחד בקונגו ...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כאמור, ישראל נמצאת עתה במלחמה רב חזיתית. חיזבאללה בדרום לבנון - אומנם באיחור מבחינת תקוות חמאס - פתח את החזית הצפונית    סוריה הפכה קרש קפיצה לסוכנים אירניים חתרניים, ביו"ש ובבקעת ה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il