|   15:07:40
  לאה טרן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי

יומן תרבות (7)

על סרטו הראשון של השחקן והבמאי דסטין הופמן; על קולנוע עכשווי בפסטיבל אפוס; ועל אמנותו של פנחס כהן-גן
08/03/2013  |   לאה טרן   |   כתבות   |   תגובות
פוסטר הסרט "קוורטט"

סרטו של השחקן והבמאי דסטין הופמן ערב לעיניי. האלמנט העיקרי בו הוא המוזיקה. העלילה מתרחשת בבית-אבות למוסיקאים. בית יפהפה, נוח, עם מדשאות רחבות, נוף יפה ובו כל הדיירים הם מוסיקאים בדימוס. העלילה מרוכזת בקונצרט גאלה גדול, שתושבי הבית מתכוננים אליו, וזאת כדי לאסוף כסף ותרומות, על-מנת שהבית ימשיך להתקיים ולא ייסגר. במהלך הסרט אנו עדים לחיי השגרה של המוסיקאים, הזמרים והשחקנים, החיים את עולם המוזיקה, גם בשנות חייהם המבוגרות. למרות שיש כאן אמירה על הזיקנה, על חיים במשותף בדיור מוגן, על בעיות הזיכרון ובגידת הגוף, היא נאמרת קצת בבדיחות הדעת ובהומור דק, כפי שמתאים לאווירה האנגלית והפסטורלית שאנו עדים לה.

אל הבית מגיעה דיירת חדשה (השחקנית מגי סמית), שהייתה זמרת סופרן מפורסמת מאוד וקצרה תהילה יותר מכל דייר שגר בדיור המוגן. מסתבר, שבעבר הייתה נשואה לאחד מהדיירים, בגדה בו והצליחה לשבור את ליבו. הוא מזדעזע כששומע שאשתו לשעבר עומדת לגור באותו מקום ואף מסרב לראותה. אך במהלך הסרט מתפייס ומתרצה, ויחד עם עוד שלושה מחבריו למקצוע מנסה לשכנע אותה להצטרף לקוורטט, שהם עומדים לבצע בערב הקונצרט מול תומכים ותורמים לבית המוגן. יש לציין שהצלחתו של הסרט נגרמה לא מעט בבחירת השחקנים האנגליים הנפלאים שבחר דסטין הופמן. ועוד עובדה חשובה היא שלמעשה השחקנים לא ממש שרים, ולא מפגינים את יכולות השירה והמוזיקה עליהן מדבר הסרט.

פסטיבל אפוס
הפסטיבל הבינלאומי לסרטי תרבות ואמנות
▪ ▪ ▪

בתאריכים שבין ה-27 בפברואר ל-2 במרס התקיים זו הפעם הרביעית במוזיאון תל אביב לאמנות פסטיבל אפוס, קולנוע עכשווי בתחום סרטי התרבות והאמנות. אפוס חוגג את החיבור בין קולנוע לשאר אמנויות. בחרתי לראות בו שישה סרטים. ביניהם: סרט הפתיחה לענק התרבות הישראלית, יוסי בנאי.

שם הסרט הוא "אלבום פרידה". כשמו כן הוא, בנאי נפרד מן החיים באמצעות השירים שכתב. בסרט משתתפים יוצרים ומוסיקאים שליוו את יוסי בדרך יצירתו האחרונה. ולא רק יוצרים, כי אם גם בני משפחה וחברים קרובים, שדרך עיניהם משתקפת התרבות הישראלית במיטבה.

הסרט השני היה "להיות איב מונטאן". איב מונטאן נולד באיטליה (תמיד חשבתי שהוא צרפתי). בעקבות עליית הפשיזם היגר לצרפת יחד עם משפחתו, כשהיה רק בן שלוש. קולו העמוק של מלך השנסון הצרפתי מלווה את הסרט. כישרון השירה שלו ויותר מאוחר גם כישרון המשחק בסרטים, מעמידים אותו בשורה אחת עם גדולי האמנים המבצעים של צרפת, בזכות עצמיותו, ובתוספת לו השחקנית, אשתו המדהימה סימון סניורה. איב מונטאן היה ידוע בקסם האישי הגדול שלו ובכיבושיו הרבים נשים יפות. כמו-כן ניצל את קסמו ואת הכריזמה שלו ללחום למען זכויות אדם ולשם כך נסע והופיע בכל מקום שהייתה בו עוולה למען חלשים ונזקקים.

הסרט השלישי היה "שיחות עם סולז'ניצין". המאה ה-19 וראשית המאה העשרים ידועות בספרות הרוסית הנפלאה. גדולי הספרות הרוסית, דוסטויבסקי, טולסטוי, טורגניב, גוגול, צ'כוב ואחרים, יכולים בהחלט להתגאות בבן עמם אלכסנדר סולז'ניצין שב-1974 הוגלה מארצו, לאחר שעונה והושפל על-ידי בני עמו. השיחות הארוכות עמו הן שיחות על חייו, מקום הולדתו בדרום רוסיה, היכן שהרוסית המדוברת והנכתבת אינה איכותית, כמו בצפון ובמרכז. הסופר מדבר על ספרות, על אמונה ודת, על מוסר, על חינוכו מגיל צעיר בידי אמו, וגידולו על-ידי סבא וסבתא שלו. בכנות אינטלקטואלית וישרה מביע הוא את רחשי לבו ותודעתו מתוך ימים קשים, כשאביו נהרג במלחמה, דרך מסע חייו המרתק.

הסרט הרביעי בו צפיתי היה "פעם היה כאן גן עדן". זהו סרט על אודות הבוהמה הניו-יורקית שגרה שנים רבות על גג הבניין העצום שבנה אנדרו קרנגי העשיר המופלג בלב מנהטן. הוא היה אוהב אמנות גדול, ורצה לסייע לאמנים בכך שיוכלו לחיות וליצור בדירות הסטודיו שהעמיד לרשותם. לא רבים הם האנשים שיודעים על המקום הזה, בו גרו מיטב האמנים, כמו מרלון ברנדו, מרילין מונרו, אייזק שטרן, ליאונרד ברנשטיין, לי שטרסברג ואחרים. אבל הקפיטליזם החזירי מודיע לדיירים שעליהם להתפנות, ביניהם נמצא הבמאי ג'וזף בידרמן אסטור, במאי הסרט הזה שמחליט לתעד את האמנים המבוגרים בימי חייהם האחרונים במקום. החבורה הססגונית שמשתתפת בסרט, משתפת אותנו בפרטים מלבבים ובסיפורים מהחיים בגן עדן שהיה פעם. כולם הכירו את כולם, דאגו אחד לשני, ביקרו זה את זה וחיו חיי שיתוף ויצירה שאינם קיימים יותר בעולם המודרני.

הסרט החמישי היה "אל חאדרה - משוררת המדבר". זוהי אישה קשת-מדבר, מבוגרת כבת שמונים, יושבת במחנה פליטים על אדמה אלג'יראית, ומתגעגעת לביתה שנלקח ממנה לפני יותר משלושים וחמש שנים בפלישה המרוקאית. אל חדארה היא משוררת מחאה, שאינה יודעת קרוא וכתוב, אך שיריה אותנטיים חזקים. היא ממציאה את השיר בראשה, וברגע שהוא מוכן מישהו כותב למענה. הדור הצעיר של פליטי המחנות מכיר אותה היטב, מעריך אותה ונותן לה כבוד גדול. היא מזכירה להם לא לשכוח את הבית שנגזל ושאליו ישאפו לחזור.

"חייה ומותה של מארינה אברמוביץ'" - הסרט השישי. הסרט עוקב אחר תהליך היצירה של האמנית, שתמונתה המדהימה מופיעה על גבי הקטלוג כולו. חייה בצל הוריה המיליטאריסטיים והאכזריים, שהיכו אותה בילדותה עד זוב דם, מביאים לפנינו סרט מרגש ואנושי, שיש עמו יסודות דרמטיים, פילוסופיים. בכישרון ענק מרינה מתרפאת דרך האמנות, בכך שהיא מעלה את השאלות הגדולות של החיים והאמנות.

מרינה זימנה אל הסרט את הבמאי רוברט וילסון וביקשה ממנו לביים את מותה. כך נפתח הסרט. אליו מצטרף המלחין והזמר אנתוני הגרטי, והשחקן ויליאם דפו. הם יצרו אופרה על חייה של האמנית. הסרט מלווה בשיחות ובראיונות עם היוצרים, ובראש ובראשונה עם מרינה, החושפת פרטים ביוגרפיים על חייה האישיים והאמנותיים.

האמת היא שיכולתי לראות יותר, אבל היה פסטיבל אישה שגם הוא נפתח באותו שבוע, אז כמה אפשר?

תערוכת האמן פנחס כהן-גן
פנחס כהן גן [צילום: באדיבות ערוץ 1]

מוזיאון תל אביב
▪ ▪ ▪

שמה של התערוכה - "אנצור דמעתי/עם/בוא גאולתי" - מעיד גם על תכניה. האמן מאופק ברגשותיו, מינימליסטי בעבודותיו, האוצרות מטעני חיים רבים, מחכה לרגע זוהר, מספק, משמח, בו יחלוק את מחשבותיו, רגשותיו ועמלו הרב, ברגע שיוצג. התערוכה הרחבה הזאת היא מין גאולה, שחרור הנפש, ההכרה הגדולה של אחרים בעבודותיו.

האמן החל ליצור בשנות השבעים, ותערוכתו זאת מגיעה עד ימינו אנו. אצרה אותה גליה בר-אור, תהליך שהחל עוד בימיו של ראש המוזיאון מוטי עומר ז"ל.

במסגרת לימודי האמנות שלי במוזיאון תל אביב, יצא לי רק לאחרונה להביט לעומק בתערוכת האמן הנפלא פנחס כהן-גן, שמעבר להיותו מהגר, רדוף (נולד במרוקו), הוא רואה את האחר בכל הרמות. אמן בדרך כלל מתעסק עם עצמו, וממעט לחוות חמלה ורגישות לגבי הזר, השונה, האחר. לא כן האמן שתערוכתו הרטרוספקטיבית, מקנה לו מקום מובטח בתולדות האמנות הישראלית.

אמנותו של כהן-גן היא אמנות קונספטואלית (מושגית), המלווה באובייקט. הוא אמן אינטלקטואלי ורב-תרבותי שיצירותיו מלוות גם בכתיבה, ובנתינת שמות לחלק מעבודותיו. למשל בעבודתו המרשימה על אודות השואה הוא נותן לכל עבודה שם של קהילה ולידה מספר האנשים שנרצחו באותה קהילה, כולל כמובן השמות של הקהילות הספרדיות, שאין מרבים לאזכרם בהקשר עם שואת אירופה. העבודה נעשתה ב-1992 לרגל הביאנאלה באיסטנבול, היא נקראת "ואלה שמות", וכך יוצרת יד לקהילות עם ישראל שחרבו בשואה. סביר להניח שפנחס כהן-גן מנסה בעבודה זאת, גם לסגור את הפער שבין מזרח למערב, אותו הוא חש מראשית דרכו, למרות ההכרה וההתייחסות המכובדת אל עבודותיו. הוא מרגיש כזר, כנווד ואפילו בלתי שייך.

יחד עם זאת מדבר כהן-גן על האדם האוניברסאלי, ברוח המינימליסטית של ג'אקומטי. האדם הקטן, המגומד, העומד מול אגרסיביות ואלימות של העולם. דמות זו הייתה לסימן ההיכר של האמן במשך שנות עבודותיו הרבות. על אחת העבודות הוא כותב את המשפט: "לא תרצח", בבחינת האני מאמין האוניברסאלי שלו. הוא זכה לפרס ישראל.

תאריך:  08/03/2013   |   עודכן:  10/03/2013
לאה טרן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מבחינת המישור הפוליטי, יש כאן בעיה. כעם שהגיע לתקומה לאחר אלפיים שנות גלות שכללו טבח בלתי פוסק ובסופן - כליה במשרפות של כמעט חצי העם - הרי כעת, לאחר שחזר מהאפר כעוף החול לאדמה החרבה שהשאיר כאן במאה הראשונה לספירה, ומצא אותה כשהיתה, והפריח את השממה בדם המתנחלים הראשונים מסוף המאה ה-19 (מה שהביא בעקבות השינוי המדהים להגירת המוני ערבים מכל הארצות שסביב לנו, כדי ליהנות גם הם מהפריחה); וכעת, כשאנו רוצים לשבת בשלווה איש תחת גפנו ותאנתו - עלינו להתמודד עם התנכלויות ורציחות ופיגועים בלתי פוסקים מצד הערבים שהחלו להמציא את עצמם כבעלי הארץ שלנו, ומכנים את עצמם "פלשתינים", תוך שימוש בשם שהאנגלים נתנו לארץ כשכבשו אותה ב-1917 - פלשתינה ארץ ישראל.
08/03/2013  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
אלחנן רוזנהיים, 67, הוא לכאורה איש עסקים צנוע, המתגורר ועובד ברעננה ואיננו מוכר לציבור הרחב. אבל לגבי 1,300 ישראלים הוא אחד האנשים החשובים ביותר בפעילותם העסקית: רוזנהיים הוא בעליה של חברת פרופימקס, המארגנת קבוצות של משקיעים ישראלים, לרכישת נתחים במיזמי נדל"ן ברחבי העולם.
08/03/2013  |  אלעזר לוין  |   כתבות
האמוציות חזקות יותר ולכן כל נושא בימים האחרונים ובימים הבאים, מקבל גוונים עזים, הצובעים את הרגשות ומשפיעים על אופי האירועים במילים ובמעשים. התקופה אינה קלה (לשאלותיכם בימים אלה), בגלל העומס הרגשי. זה זמן בו קיימת תחושה שאנו נפגשים בכמה רוחות רפאים מהעבר, לפני שאנו ממשיכים קדימה, לכן זה לא הזמן להכין תוכניות מוגדרות, או להמשיך בסדר יום נוקשה או בשגרה. מרקורי עדיין בנסיגה גורם לקצת שיכחה, בלק-אאוט במחשבה, קושי להתרכז, לצד הרהורים על מה שהיה. אלה לא ימים לקידום אמביציות אישיות או לדחוף חזק מדי לאיזשהו מקום.
08/03/2013  |  טובה ספרא  |   כתבות
בשלהי מלחמת העולם הראשונה נשלח הסופר, העיתונאי והמחנך הצעיר, משה דוד גאון, לארגנטינה לצרכי הסברה בקרב עדת יהודי ספרד. משנשאל על-ידי אותם מיוחסים שבפניהם הופיע באיזו לשון ידבר אליהם - הוא השיב קצר ולעניין: "בלשון הדיבור של אבותינו - לאדינו".
08/03/2013  |  ראובן לייב  |   כתבות
שתי שאלות העסיקו את חברי סיעת הבית היהודי שהתכנסו לישיבה. מי העביר את פרשת מפקד הארגזים לידיעות אחרונות, ומה תהיינה ההשלכות. כלומר, מי יתמנה כעת לשר מטעם הבית היהודי. המתח בחדר היה רב. ניסן סלומינסקי פילס את דרכו בקרב המתכנסים תוך לחיצות ידיים והתיישב במקומו כשעמיתיו לסיעה מביטים בו כפי שמביטים בני משפחה בחולה שצפוי להוריש להם כסף רב.
08/03/2013  |  סופיה רון-מוריה  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
ביידן מחצין אינטליגנציה רגשית גדולה (אביגיל..), אך בגלל מחדלו גואה במשמרתו האנטישמיות בקמפוסים    כשיחזרו חטופים, נראה אנשים שבורים גופנית ונפשית; סינוואר ימשיך להחזיק חלק מהחטופים ...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
מעקב אחר חלק מתוכניות החדשות של ערוץ 12 הוא בבחינת "דע את האויב"    הערוץ הוא הארסי ביותר בביקורתו המעוותת נגד ממשלת ישראל וראשה ולדעתי משמש בידי האופוזיציה הפנימית והחיצונית למדינת...
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il