עליית מחירי הנסיעה בתחבורה הציבורית ב-1 בינואר בכחמישה אחוזים אינה קלה למשתמשי התחבורה הציבורית, אנשים קשי יום ברובם. אחראית לה אי-הסכמה בין שרי האוצר והתחבורה.
הסכמה שכזו הייתה אמורה למנוע התייקרות אוטומטית של הנסיעה באוטובוסים וברכבות. המחירים מתעדכנים אוטומטית פעמיים בשנה ב-1 בחודש, בינואר וביולי. המנגנון האוטומטי הצמוד למדד קיים במסגרת צו הפיקוח על המחירים.
לרוב כאשר העלייה במדד אינה משמעותית, מעדיפים השרים שלא להעלות את המחירים ולהמתין אולי יהיה שיפור במדד הבא.
שר התחבורה ישראל כ"ץ פנה לשר האוצר
יאיר לפיד בבקשה למנוע את עליית התעריפים הצפויה בשיעור ממוצע של 4.7%. כ"ץ הציע ללפיד לפנות יחדיו לממשלה במטרה למנוע את עידכון התעריפים בסבב הנוכחי, אולם לפיד דחה את הצעתו וציין כי מחירי התחבורה הציבורית מתעדכנים פעמיים בשנה, בהתאם לעליית המדד.
שר האוצר לא קיבל את ההצעה להקפיא את התעריפים בנימוק כי בשנים האחרונות הקציב משרד האוצר סכומים גדולים לתקציב הסובסידיה של התחבורה הציבורית. לדבריו, דחיית ההתייקרות עלולה להגדיל את הסובסידיה של משרדו לתחבורה הציבורית. אלמלא ההתייקרות, מדובר היה בתוספת סובסידיה של 140 מיליון שקלים. הסובסידיה הנוכחית עומדת על 6 מיליארד שקלים, פי שניים מאשר בשנת 2006.
במכתב בתשובה ששלח, ציין לפיד בפני כ"ץ כי
משרד התחבורה פנה לוועדת המחירים הבין-משרדית בבקשה לעדכן את המחירים, מעבר ל-3.7% שנקבעו אוטומטית, בשיעור נוסף של כ-1%, וזאת על-מנת לעדכן באופן חלקי את מחירי הנסיעה בהתאם לעליית המע"מ (ב-2%) וזאת על-מנת לסבסד את עלות הפעלתם של כרטיסי נסיעה משולבים במטרופולין ירושלים, שאושר בזמנו בצו עליו חתמו ב-2012 השר כ"ץ ושר האוצר הקודם
יובל שטייניץ.
חברת הכנסת
שלי יחימוביץ' קראה לשני השרים לעצור את ההתייקרות. לדבריה, המשמעות של הייקור היא עוד 1,500 שקלים בשנה שיצטרכו לשלם משתמשי התחבורה הציבורית. "אוטובוס זה הכל חוץ ממותרות, מוצר בסיס ממש", אמרה יחימוביץ'. "הייקור לא רק מקומם, מיותר, לא צודק, פוגע בחלשים – הוא גם מרחיק מאיתנו עוד יותר את הנגישות לתחבורה ציבורית. תחבורה ציבורית זולה ונגישה היא בסיס לכלכלה משגשגת, לרווחת הפרט, לאוויר נקי, לצמצום תאונות דרכים. היעד הוא בכלל הפוך - תחבורה ציבורית חינם".
על-פי נתונים שקיבלה יחימוביץ' ממשרד האוצר, עלות של נסיעה באוטובוס חינם לכל המשתמשים היא 3.5 מיליארד שקלים. החיסכון למשק אם רק 10% ממשתמשי הרכב הפרטי יעברו לאוטובוס יגיע ל-5.5 מיליארד שקלים. עוד נתון אותו היא מציינת הוא שהמדינה מפסידה 15 מיליארד שקלים רק בגלל אובדן שעות עבודה ורק בגלל הגודש בכניסה לערים.
מנכ"ל עמותת "אור ירוק" הגיב אף הוא להעלאת מחירי הנסיעה בתחבורה הציבורית ואמר כי מדובר בהחמצה לאומית של ממשלת ישראל. לדברי שמואל אבואב, "במקום לעודד את השימוש בתחבורה הציבורית, המדינה מבריחה את הנוסעים על-ידי העלאת המחירים. תחבורה ציבורית יעילה, נוחה, זולה וכדאית תגרום לאנשים להשתמש בתחבורה הציבורית ותתרום לבטיחות, לזיהום האוויר לפקקים ולכלכלה".
בדיקת ארגון נוסעי התחבורה הציבורית הירושלמי "15 דקות" מגלה כי בפועל, ביישובי הפריפריה ההתייקרות היא יותר מ-5% ובחלק מן המקרים מגיעה לכאחוז אחד יותר מהשיעור הממוצע (4.7%) [ראו את הטבלה למטה]. מנכ"ל 15 דקות, גיל יעקב, הפנה אצבע מאשימה לשר התחבורה ואמר: "ישראל כ"ץ הוא בולדוזר שרומס את נוסעי התחבורה הציבורית בישראל, פוגע ביישובי הפריפריה ובתקופתו הפגיעה בנוסעים בתחבורה הציבורית הפכה למסורת".