|   15:07:40
  בלפור חקק  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

זיכרונות ילדות על פנחס שדה

בימים אלה מלאו 20 שנה לפטירתו של המשורר והסופר פנחס שדה קבוצת סופרים ושוחרי ספרות עולים מדי שנה לקברו בירושלים, וגם השנה עלינו לקברו, ולאחר שקיימנו אשכבה, קראנו משיריו וסיפרנו עליו הפעם לראשונה הצטרפה אלינו רעייתו הראשונה יעל זקס, גיבורת ספרו "החיים כמשל"
19/01/2014  |   בלפור חקק   |   כתבות   |   תגובות
עיתון לילדים שבו כתב פנחס שדה [צילום: בלפור חקק]

בילדותי היית ע"ק בעיתון הילדים "הארץ שלנו", וצריך לזכור שע"ק היה תואר כבוד כילד: ע"ק הוא עיתונאי קטן. עד היום שמורה עימי תעודת העיתונאי הקטן שקיבלתי עם התצלום שלי בה.

לא פעם הייתי הולך לקולנוע כשהיה סרט ילדים מעניין, הייתי מציג בכניסה את תעודת העיתונאי הקטן, ומתברר שבתי הקולנוע כיבדו אותה והרשו לי לראות סרטים, בתקווה שאסַקר אותם ואזכיר את שֵם בית הקולנוע...

זכור לי שהפגישה עם פנחס שׂדה הייתה בסוף כיתה ח'. בחופש הגדול של כיתה ח' (אוגוסט 1962) או ראשית הלוח העברי, שנת תשכ"ג, בספטמבר 1962.

הגעתי לרחוב מזא"ה 56 בתל אביב לכינוס הע"קים שאליו הוזמנתי על-ידי העורך יעקב אשמן והמזכירה אסתר קל. אסתר הייתה היד שהכניסה אותי אל היכל הכתיבה. היא זו שקיבלה את כתבי היד הראשונים שלי, העירה לי הערות וגם פרסמה את דבריי. המדור לקוראים היה "מִשֶּלנוּ".

באותה ישיבת ע"קים נכחו מלבד העורך יעקב אשמן והמזכירה אסתר קל, גם חברי מערכת אחרים, שלא את כולם הכרתי. העורך יעקב אשמן בירך אותנו וסיפר בגאווה שעיתון הארץ הקים את "הארץ שלנו" עבור הילדים, והמקום של המערכת הוא ותיק מאוד ברחוב מזא"ה, 30 או 40 שנה. לאחר שתיאר את המדורים השונים בעיתון ואת התוכניות של המערכת, ביקש לשמוע מאיתנו מה אנו אוהבים בעיתון "הארץ שלנו".

ע"קים שונים דיברו, ואני זוכר שאני אמרתי שאני אוהב את הסיפורים של ש' פנחס ויריב אמציה. שאלתי האם ניתן להכיר את כותבי הסיפורים ב"הארץ שלנו". העורך יעקב אשמן חייך, ואז הבחנתי שהאיש האדמוני היושב ליד אשמן עם מקטרת מחייך ונראה שׂבע רצון מאוד. אשמן אמר: האיש היושב כאן שמו פנחס שׂדה, והוא סופר חשוב מאוד למבוגרים. כשתגדלו תקראו אותו. הוא כותב את הסיפורים של ש' פנחס ויריב אמציה. אני זוכר אותו כאדם עם עיניים נוצצות ונוקבות, עם ראש גדול יותר ממידות גופו.

שאלתי את פנחס שׂדה איך הוא כותב את הסיפורים שלו, אמרתי לו שבעיקר התרגשתי מהסיפור "נער הייתי" שפורסם בהמשכים. הסיפור זכה לתגובות מאוד נרגשות בקרב הילדים הקוראים. אני זוכר שאנו היינו מנויים של העיתון, והיינו מחכים לדוור שיגיע לשכונת בתי סיידוף, ממש שכונת עוני, רק שיביא לנו את גיליון "הארץ שלנו". כל המשפחה גרה אז בדירת חדר אחד, ובכל זאת אבינו עשה מנוי על "הארץ שלנו" עבורנו.

פנחס שדה סיפר לע"קים שהוא כותב מתוך דברים שקרו לו: "הייתי ילד שגדל בפנימיות", אמר לנו, "וכשהייתי שם אספתי בראש את החומרים וידעתי שיום אחד אהיה סופר ואכתוב על דברים שאני יודע". הוא המליץ גם לנו ככותבים: "קודם כל תכתבו על דברים מתוך החיים שלכם, דברים שקורים לכם. על זה תמיד אתם יכולים לדמיין דברים שלא היו לכם. אם מישהו אומר לכם משהו, ואתם נבוכים ולא יודעים מה לענות. וזה קורה. בסיפור שתכתבו תוכלו להיות גיבורים יותר ולענות לו ולנַצח אותו, למרות שבמציאות יצאתם נעלבים ולא עניתם. יש לכם כישרון כתיבה, תכתבו בעתיד סיפורים ותמיד תשתמשו בדמיון שלכם", אמר לנו.

אני זוכר שדבריו מאוד הרשימו אותי כילד, כיוון שכבר אז ראיתי עצמי סופר ומשורר. פרסמתי אחר-כך סיפורים גם ב"מעריב לנוער" ככתב נוער. באירוע עם פנחס שדה אני זוכר שישבו לידי יואב טוקר, שלימים היה כתב קול ישראל בפריז וגם עודד מודריק, שהיה לימים שופט מחוזי (וזכוּר כשופט במשפט החשבוניות הפיקטיביות של אהוד אולמרט).

יעקב אשמן החמיא אז לפנחס שׂדה בפנינו, אמר שהוא סופר גדול שכותב בעיתון "הארץ שלנו", המליץ לנו שבעתיד נקרא אותו. האמת, כשראיתי את שׂדה באירועי ספרות לאחר שנכנסתי לפעילות באגודת הסופרים העברים, חששתי מאוד ליצור קשר או לשׂוחח איתו. הוא שידר מבט שאינו אוהב חברת בני אדם.

הפגישה האחרונה שראיתי אותו הייתה בכינוס של סופרים יהודים וערבים בבית הגפן בחיפה באוגוסט 1992, שנה וארבעה חודשים לפני מותו. את הכינוס ארגנה רבקה ביאליק וסייעה לה המשוררת רחל פורמן אלבז. פנחס שׂדה היה אמור אז לסיים את הכינוס בנאום של מחווה לסובלנות בין העמים ובין הדתות. הוא קרא להידוק הקשר בין התרבויות, אמר שנהנה מאוד לקרוא תרגומי שירה מערבית לעברית שנעשים בשנים האחרונות, ושאחד הספרים האהובים עליו הוא "המרובעים" של עומַר כיאם. שׂדה לא הקפיד על לוח הזמנים והתעקש להמשיך לדבר, והתברר שמארגני הצגת התיאטרון שעמדה להתקיים במקום היו לחוצים בזמן ונכנסו לאולם לזרז את סיום הכינוס היהודי ערבי. קראו לשׂדה בעדינות לסיים את דבריו, אך הוא המשיך לדבר.

רחל פורמן אלבז עלתה לבמה, שׂמה יד על כתפו וניסתה במילים מרגיעות לומר לו שהכינוס הסתיים. הוא ירד מן הבימה בפנים זועמות. רחל נטלה את ידו ויצאה איתו החוצה. אני זוכר שהוא ישב נרגן וכועס, והיא לידו. שוב ושוב הייתה מחליקה על כתפו ואומרת לו דברים מפייסים. בשלב מסוים אמרה לו: בוא אקח אותך לסיור בוואדי ניסנַס ולנמל. נראה שהוא נרגע מן הדברים. שׂוחחתי איתה על כך אחר-כך, והיא אמרה שטיילה איתו ברחוב העצמאות ומשם לכיוון הוואדי והנמל, והוא סיפר לה שגם הוא היה בעבר ימאי, והנופים האלה עושים לו טוב. לכן גם שׂמח כשהזמינה אותו לבוא אל הנמל.

מאז לא פגשתי את שׂדה, וכעבור שנה ומשהו שוּדר בטלוויזיה סרטון המתאר אותו ואת מאבקו בסרטן הריאות. ימים ספורים אחר שידור הסרטון, ב-29 ינואר 1994 הוא הלך לעולמו. סמוך ליום השנה לפטירתו ארגנתי אירוע לזכרו בבית עגנון בירושלים, וגם סיור בעקבות יצירותיו באמצעות בית עגנון. קיימתי את הסיור בעקבות פנחס שדה מספר פעמים אחר-כך מטעם יד בן צבי ומטעם בית עגנון). כך התוודעתי לחוג הקרוב לפנחס שדה, ובתוכם מיכל שין חברתו, עזה צבי ומשה גנן. באמצעותם התוודעתי גם לחברים האחרים בקבוצת שוחרי שירתו.

ביום השנה קיימתי את האשכבה לזכרו, אשכבה מסורתית, והחברים קראו שירים על קברו. מאז כל שנה האירוע הפך למסורת: אנו נפגשים ליד קברו ביום השנה העברי למותו (י"ז בשבט) ומשמרים את זכרו. בדרך-כלל אנו נוהגים לאחר העלייה לקבר להיפגש כולנו בבית אנה טיכו בירושלים לארוחה משותפת, שם אנו מספרים עליו ומעלים גם דברים שיוצרים ומבקרים כתבו עליו.

בספר שיריי "מצב החומר מצב הרוח" (1998) פרסמתי שני שירים לזכרו של פנחס שדה. רצוני להביא כאן את השיר "סוף הזיכרון של פנחס שדה", שפורסם קודם בכתב העת "מאזניים", פברואר 1995, עמ' 60: סוף הזיכרון של פנחס שדה / בלפור חקק

פִּנְחָס שָׂדֶה הוּא יֶלֶד עַל חוֹף הַשָּׁנִים פָּנָיו לַיָּם
פִּנְחָס - הוּא יֶלֶד בְּחוֹף בּוּגְרָשׁוֹב חָסוּם בְּמֶלֶט
בּוֹדֵד בְּחוֹף הוֹמֶה אָדָם
כּוֹתֵב עַל הַחוֹל אֶת נְבוּאַת הַיֶּלֶד.
מִתֵּל אָבִיב נוֹדֵד לִירוּשָׁלַיִם הַמְּשׁוֹרֵר הַדַּל
לִכְתֹּב סֵפֶר הַזִּכְרוֹנוֹת, מָשָׁל אַחַר מָשָׁל.

פִּנְחָס עוֹלֶה לִירוּשָׁלַיִם, רֵאשִׁית חָכְמָה 6
כּוֹתֵב בַּעֲלִיַּת גַּג אֶת זְמַן הַמְּשׁוֹרֵר.
כָּל עִקְבוֹת הַזִּכָּרוֹן הוּא רוֹשֵׁם בָּאֵשׁ
בְּעִפָּרוֹן מִתְפּוֹרֵר,
בְּחֶרֶט אֱנוֹשׁ.
הוּא כּוֹתֵב אֶת הַמָּשָׁל
עַל הַיֶּלֶד הָעוֹלֶה מִן הַגַּלִּים וַיְּהִי לְנַעַר
הוּא שָׁר בִּירוּשָׁלַיִם
עַל הַנַּעַר שֶׁהָיָה לְאִישׁ
וְהָאִישׁ כָּל יָמָיו נֶחְבָּא אֶל הַשַּׁעַר.
כָּל יָמָיו זוֹרֵם עִם שִׁירָיו כַּמַּיִם
הוֹלֵךְ בִּתְעָלוֹת הַבִּיּוּב לְמַלְכוּת יְרוּשָׁלַיִם.
עֵינָיו הכְּחֻלּוֹת עֲיֵפוֹת מַבָּטָן נֶאֱדָם
עֵינָיו שֶׁשָּׂבְעוּ שֵׁנוֹת רַבּוֹת
זוֹכְרוֹת חֲלוֹמוֹת שֶׁשָּׁכַח מִלִּבּוֹ
תּוֹהוֹת עַל מַצָּבוֹ שֶׁל הָאָדָם.

בְּסוֹף יָמָיו חוֹזֵר הַמְּשׁוֹרֵר לְמַלְכוּתוֹ
לְשׁוֹרֵר אֶת אַחֲרִיתוֹ.
הַמָּוֶת רוֹכֵב אֵלָיו כְּאִשָּׁה יָפָה
עוֹלֶה בְּחַלּוֹנוֹ וְחַרְבּוֹ שְׁלוּפָה.
מֵחַלּוֹנוֹ נִשְׁקָפִים לוֹ גְּנָזִים שֶׁל יִפְעָה
שְׁאֵרִית נֶצַח צָהֹב בְּאֹפֶק הַשְּׁקִיעָה
שֶׁאָפַל.
וְשָׁם בִּרְחוֹב הַנָּגִיד הַמְּשׁוֹרֵר
וְשָׁם מוּל מִנְזַר רַטִיסְבּוּן בִּירוּשָׁלַיִם
אִישׁ שָׂדֶה נָפַל.

שַׁבָּת, י"ז בִּשְׁבָט תַּשְׁנָ"ד -
עַכְשָׁו חוּט אַחֲרוֹן שֶׁל חֶסֶד
שִׁירִים מִתְפּוֹרְרִים, מַלְכוּת מִתְבּוֹסֶסֶת.
חוֹף בּוּגְרָשׁוֹב מְחוֹז יַלְדוּתוֹ
מַשִּׁיר פֵּרוּרֵי חוֹל
שׁוֹטֵף אֵלָיו מִמֶּרְחַקִּים בּוֹכֶה עַל מוֹתוֹ.
רוּחוֹ חָפְשִׁיָּה עַכְשָו, נִשֵּׂאת כְּצִפּוֹר מַיִם
נוֹגַעַת בָּאַגָּסִּים הַצְּהֻבִּים הָרוֹטְטִים.
גּוּפוֹ (קְלִפָּה בִּלְבָד) בַּחֲדַר הַמֵּתִים
נִשָּׂא אֶל הַר הַמְּנוּחוֹת בִּירוּשָׁלַיִם.
זְמַן הַמְּשׁוֹרֵר אוֹזֵל כְּיַם נִשְׁבָּר
אוֹזֵל הַיָּם כִּזְמָן כְּנָהָר.
זוֹרֵם יַם יַלְדוּתוֹ בְּגִלְגּוּל מְחִלּוֹת
אֶל הָרֵי יְרוּשָׁלַיִם
זוֹרֵם אֶל מְעָרַת קְבוּרָתוֹ
לְלַטֵּף אֶת פָּנָיו הַתּוֹעוֹת
אֶת יָדָיו שֶׁאֵינָן כּוֹתְבוֹת עוֹד.

אוֹזֵל הַמְּשׁוֹרֵר וְגַם הָעִפָּרוֹן.
גִּבְעַת שָׁאוּל, חלקה ו', שורה ב' קבר 10.
פָּשׁוּט כְּאֵב אַחֲרוֹן.
סוֹף הַזִּכָּרוֹן.

תאריך:  19/01/2014   |   עודכן:  19/01/2014
בלפור חקק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
זיכרונות ילדות על פנחס שדה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ראובן א.
23/01/14 12:16
2
משה שפריר
26/01/14 10:47
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אל תוך דירה מעוצבת בסופר-עכשוויות, מלאה ביצירות אמנות שלא כל אחד יכול לעכל, פוגשים את פרנסואיה פיניון, מובטל, מסכן, עם הערכה עצמית נמוכה, שקיבל עליו לשמור על דירת הפאר עבור הסנדק שלו, אותו לא ראה מאז היה תינוק. ששון גבאי, כמסכן שלא מרגיש בדיוק בבית בתוך כל הפאר, מבקש מאיש מס ההכנסה (פיני טבגר העושה ברהיטות ובשכנוע רב תפקיד של טיפוס שכזה) שיערוך עליו בדיקה, על מנתי שכל הסובבים אותו יחשבו שבטח הוא מסתיר הון, ובשל כך, ישנו את יחסם אליו כאל נחות ויכבדו אותו. ולאחר שהלה משתכנע לשתף עמו פעולה - העסק מתגלגל.
19/01/2014  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
לא כל אמת צריכה להיאמר. ואין זה סוד שאנשים נוהגים להעמיד פנים כשלזירה נכנס המוות. אורית סטרוק הפרה במוצ"ש את כללי המשחק. קורה. כשנפטר (או נכנס למצב של קומה) פוליטיקאי שתמול שלשום היה בשיא כוחו, תמיד יש מי שמפיק מהסתלקותו מהזירה תועלת פוליטית או אלקטורלית. לרוב אישית, לעתים קולקטיבית. המתנגדים להינתקות לא כישפו את שרון כדי שיקבל אירוע מוחי אך נשמו לרווחה כשהבינו שהוא לא יחזור לזירה ולא יבצע את ההתכנסות שתכנן לבצע ביו"ש. זאת הייתה תגובה טבעית בדיוק כמו תגובתו של אהוד אולמרט שללא ספק חש שמחה למראה הדרך שלפתע נסללה בפניו. כי פוליטיקאי בשר ודם לא מסוגל שלא להיות מאושר כשגל בלתי צפוי מעלה אותו אל ראש הפסגה. למקום שאליו בשום דרך אחרת לא היה מגיע. ואולמרט הוא בשר ודם.
19/01/2014  |  סופיה רון-מוריה  |   כתבות
דיון שנערך לאחרונה בוועדה המיוחדת לפניות הציבור של הכנסת חשף כי רפורמת התעריפים המתוכננת, שאמורה להביא לשינוי תעריפי הנסיעה הקיימים בתחבורה הציבורית עלולה להתעכב, להיעצר באמצע ואולי אפילו להיגנז. הסיבה לכך היא מחלוקות עמוקות באשר לאופי הרפורמה ולמימונה בין משרד האוצר למשרד התחבורה וגם במשרד התחבורה פנימה.
18/01/2014  |  עידן יוסף  |   כתבות
עו"ד רן רייכמן, שותפו של עו"ד יוסי כהן, הונה ושיקר ללקוחה שהגיעה אליו באמצעות התוכנית "שאלה משפטית" המשודרת בערוץ 2. כך נודע ל-News1. רייכמן גרם ללקוחה - ע"פ, נזקים עצומים, לרבות סיכונה באובדן זכויותיה ורכושה, כולל דירתה.
18/01/2014  |  יואב יצחק  |   כתבות
מדוע הרחיק בנימין נתניהו את כספו עד האי ג'רזי, הידוע כמקלט מס? האם מדובר בשיקולי תשואה בלבד, כטענתו, או בשיקולים אחרים, חשובים יותר? שאלות אלה עולות עם פרסום הגילויים המעניינים על-ידי העיתונאית לילך ויסמן בעיתון גלובס, בדבר החשבון שנוהל עבור נתניהו באי ג'רזי.
18/01/2014  |  יואב יצחק  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
[צילום: AP]
יאיר נבות
הנשיא לשעבר הוסיף: איש לא הטיל ספק בכך שהמחוקקים האמריקנים יאשרו "עזרה" לכנופייה של ניאו נאצים. זו הייתה הצבעה של ממזרים אמריקנים צוהלים על: המשך מלחמת האזרחים של העם המפולג של ארצ...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
שפת השפיות חייבת להיות שפת ההידברות ויש להוריד מסדר היום שפה בוטה וגסת רוח התובעת מישראל להגיב בנוסח - "בעל הבית השתגע"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il