|   15:07:40
  אלעזר לוין  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

אנשי הנדל"ן של השבוע

התאומים מנהלים את שפיר הנדסה

הראל וישראל שפירא הם בעלי 50% מחברת הנדל"ן שפיר אחֵיהם גיל וחן הם בעלי 50% הנותרים ירשו מאבא חברה קטנה, והפכו אותה לענקית הנדל"ן של ישראל לקראת ההנפקה בבורסה, הוכפל שכרו של כל אח ל-120 אלף שקל לחודש
14/11/2014  |   אלעזר לוין   |   כתבות   |   תגובות
בית שפיר בפתח תקוה [צילום: סטריט וויו]

מזל טוב כפול. בכ"ז בתמוז תשי"ז (26.7.1957) נולדו התאומים הראל וישראל שפירא. כשהיו בני 11, ייסד אביהם את חברת הנדל"ן שפיר מבנים. לאחר שנים הועברו הבעלות והניהול, בהדרגה, לארבעת הבנים, כי בינתיים נולדו עוד שניים. היום, ארבעת האחים שפירא הם בעלי 25% כל אחד בשפיר הנדסה, ענקית הנדל"ן של ישראל, העומדת להנפיק מניות בבורסה.

שפיר היא תשלובת ענק, עם נכסים בכ-2 מיליארד שקל ופעילות כמעט בכל תחומי הנדל"ן. כוחה העיקרי, כמדומה, הוא בעיקר בעבודות תשתית ובנייה גדולות, ובראשן נמל המפרץ בחיפה, שזה עתה זכתה במכרז להקמתו, עם שותף. קודם לכן סללו את כביש הנתיב המהיר לתל אביב, בנו בניין משרדים בן 37,000 מ"ר לכנסת, בנו את חניון הלאום עם מרכז מסחרי צמוד, ועוד ועוד.

ארבעת האחים גם בונים 1,100 דירות בחמישה פרויקטים, וחלק הארי של הדירות נמכרו. בקרוב ייכנסו לשני פרויקטים של פינוי-בינוי, בבת ים וברחובות. יש להם צי של 280 משאיות, 14 מפעלים לבטון מוכן, ארבע מחצבות, חברת להובלה, שירותי גז ומה לא. החברה הרוויחה 100 מיליון שקל נטו במחצית הראשונה של 2014.

הראל - ראשון בין שווים

עד היום, וכנראה גם לאחר ההנפקה, ינהלו ארבעת האחים את החברה. כל הארבעה הם מנהלים כלליים משותפים, והם-הם הדירקטוריון. הארבעה משתדלים מאוד לקבל את כל ההחלטות פה אחד. היו"ר, ראשון בין שווים, הוא הראל שפירא, אחד התאומים, בן 57, בוגר הנדסת תעשיה וניהול באוניברסיטת תל אביב. כדי שההחלטות יתקבלו בהסכמה כללית, נקבע - בניגוד למקובל - שבמקרה של שוויון בהצבעה, 2 מול 2, אין ליו"ר קול נוסף ומכריע. שכרו של הראל הוא הנמוך בין הארבעה: 1.17 מיליון שקל ב-2013, 510 אלף שקל בינואר-יוני. איך זה קרה? בהמשך נפענח את התעלומה.

התאום השני, ישראל, מהנדס בוגר הטכניון, עומד בראש חטיבת התשתיות הגדולה. הוא השתכר אשתקד 1.5 מיליון שקל.

אפשר לנהל נדל"ן גם עם השכלה תיכונית

גיל, בן 51, מוכיח שאפשר לנהל תשלובת נדל"ן גדולה גם עם השכלה תיכונית בלבד, ללא תואר אקדמאי. הוא מנהל את עסקי התעשיה, והשתכר אשתקד, כמו ישראל, כ-1.5 מיליון שקל. האח הרביעי, חן (46), משפטן וכלכלן, השתכר אשתקד 1.44 מיליון שקל.

רק היו"ר לא הילווה לחברה

אם הכל שווים, מניין הבדלי השכר בין הארבעה? ומדוע היו"ר משתכר פחות מכולם? ההסבר הוא, שנתוני השכר כפי שפורטו כאן כוללים גם ריבית על הלוואות שהאחים נתנו לחברה. הראל לא נתן אשתקד הלוואה, והשנה נתן הלוואה קטנה, מסיבות השמורות עמו. לכן, כמעט שאין לו אין לו הכנסה מרבית. שלושת האחים האחרים הלוו לחברה, כנראה כ-10 מיליון שקל כל אחד, וגבו אשתקד, למשל, ריבית שנעה בין 340 ל-420 אלף שקל, הרשומה כחלק מההכנסה האישית.

השכר הוכפל ל-120 אלף שקל לחודש

ללא ריבית, היה שכרם של ארבעת האחים אכן צנוע, 51 עד 58 אלף שקל ברוטו לחודש, ממש פרוטות לעומת ראשי חברות ענק, המשתכרים הרבה יותר, וחברותיהם מרוויחות הרבה פחות. גם התוספות לאחים צנועות ביחס למקובל כיום בשוק: הם מקבלים אחזקת רכב, תנאים סוציאליים כמקובל, וזה פחות או יותר הכל.

עם היציאה לבורסה, החליטו ארבעת האחים שפירא להכניס סדר, ולהעלות את משכורתם לרמה סבירה ביחס למקובל בשוק. שכרם הוכפל והושווה, וכל אחד מהם ישתכר 120 אלף שקל לחודש, ועוד תוספות ותנאים סוציאליים כמקובל, או בעצם קצת פחות מהמקובל. כל אח זכאי, למשל, ל-10 ימי חופשה לשנה, לפי 750 שקל ליום, והאחים-הבעלים אינם זכאים להחזיר הוצאות טלפון ועיתונים. החוזה, שנחתם לפני שבועות מספר, יהיה בתוקף שלוש שנים, כמובן עם אפשרות להארכה.

עובדים ב-90% משרה בלבד

סעיף מעניין בחוזה קובע, שכל האחים עובדים ב-90% משרה, ולא ב-100%. מדוע? כנראה, כדי לאפשר להם לעבוד לעיתים "מן הצד". כמובן שבחוזה יש סעיף, הבא למנוע תחרות וניגודי עניינים. אבל הגבלות אלו אינן חלות על עסקות שהחברה תאשר, או על עסקות שלא בתחום הנדל"ן, או על רכישת נדל"ן בחוץ-לארץ, שהרי שפיר הנדסה איננה עובדת מחוץ לישראל.

סעיף מקל בחוזה בין שפיר לבין בעליה קובע, שמותר לכל אחד מהאחים לרכוש עד 10% מפרויקטים של החברה. סעיף זה בא, כנראה, לאפשר לכל אחד לקנות דירות בבניינים שהחברה בונה. ואכן, ארבעת האחים חתמו על חוזים לרכישת 8 דירות בראש העין ושתי דירות ברעננה, להם או לקרובי משפחה, בתמורה כוללת של 18 מיליון שקל.

אגב, לפני כשנה מכרה החברה דירה בפתח תקוה לקרובת משפחה ב-1.8 מיליון שקל. למרות ששפיר הייתה אז חברה פרטית, שכרו האחים שמאי חיצוני, שבדק ואישר שהדירה נמכרה במחירי השוק.

אי-אפשר לכתוב על הראל, ישראל גיל וחן שפירא מבלי להזכיר פרויקט מרתק, שבו הם פעילים זה 14 שנים: בניית "חניון הלאום" בכניסה לירושלים. במרס 2000 חתמו על חוזה עם משרד האוצר והעירייה, לפיו יבנו על חשבונם חניון בן 1,800 מקומות בשיטת DBOT, חדשנית בישראל: שפיר לא רק תבנה את החניון ותנהל אותו, אלא תהיה אחראית גם לתכנונו. ואכן, בנו את החניון, בהשקעה של יותר מ-100 מיליון שקל, וב-2004 פתחו אותו.

החניון יושכר ב-1.14 מיליארד שקל

המדינה התחייבה לשכור 230,000 ימי חניה בשנה, לפי 26 שקל ליום. אם נניח שהשנה במקרה זה היא בת 300 ימים (הממשלה אינה עובדת בשבתות ובחגים), מבטיח סעיף זה בחוזה, ששפיר הנדסה תקבל 60 מיליון שקל לשנה. החוזה הוא ל-19 שנים, וההכנסות יגיעו סך הכל ל-1.14 מיליארד שקל. לשפיר יש אופציה להאריך את החוזה בחמש שנים נוספות, ואז עשוי סך ההכנסות להגיע ל-1.44 מיליארד שקל. יש לנכות מההכנסות, את הוצאות ניהול והפעלת החניון. סעיף זה כה טוב, עד שהוא מאפשר לאחים להעמיד את החניון בחינם לרשות מבקרים פרטיים.

ביולי 2008 חתמו הצדדים על חוזה נוסף, שלפיו תשכור שפירא גם 12,000 מ"ר על גג החניון, לשטחי מסחר. מכיוון שזו הרחבה של החוזה המקורי, תשלם שפיר למדינה ולעירייה 176,000 שקל לשנה. בדצמבר 2010 נחתם חוזה עם חברת ניו לינאו (האחים אדרי, וולט דיסני, יעקב כהן ואחרים), שלפיו תשכור החברה 6,000 מ"ר מתוך השטח המסחרי, להקמת בתי הקולנוע סינמה סיטי.

סינמה סיטי תשלם לפחות 7.5-4 מיליון לשנה

בין השורות, מתחבא כאן ככל הראה סיפור הצלחה של ארבעת האחים: ניו לינאו תשלם דמי שכירות של 2.5 עד 4 מיליון שקל לשנה (הסכומים יעלו משנה לשנה), ועוד אחוזים מההכנסות, סך הכל לא פחות מ-4 עד 7.5 מיליון שקל לשנה. שפיר תשלם למדינה ולעירייה, כאמור, 176 אלף שקל לשנה, כלומר 2.5% עד 4% ממה שתקבל מניו לינאו. כמובן, ששפיר צריכה לממן גם את הקמת הקומה הנוספת, אבל תסמכו על הראל שפירא ואחיו, שירוויחו יפה מהשכרת המסחר ובתי הקולנוע. מצד שני, האחים שפירא גם ישכירו את החנויות, בשכר דירה שגובהו אינו ידוע.

מצד שני, אפשר לזקוף לזכות האחים השקעה של מיליוני שקלים בהקמת מרכז מבקרים בן 2,000 מ"ר, שעיקרו תיאור תולדות ירושלים. הכניסה - חינם.

ההסכם בין שפיר למדינה ולעירייה גם קובע, ששפיר תנהל לאורך השנים, ללא מכרז, את החניונים של משרד החוץ ומרכז האנרגיה, ובהם 195 מקומות חניה. הכנסותיה משני החניונים נאמדות ב-780 אלף שקל לשנה, או כ-15 מיליון שקל לאורך התקופה. זה אומנם לא הרבה ביחס ל-1.44 מיליארד שקל מהשכרת החניון, ועוד מאות מיליוני שקלים מהשכרת בתי הקולנוע והחנויות. אבל אחד מסודות ההצלחה של הראל, ישראל, גיל וחן שפירא הוא, שהם לא מזלזלים אפילו במה שיכול אולי להיראות ככסף קטן.

תאריך:  14/11/2014   |   עודכן:  14/11/2014
אלעזר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
התאומים מנהלים את שפיר הנדסה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עברנו שבוע לא פשוט, מצב הכוכבים הציף את כל סוגי הרגשות למעלה כמו הר געש - החל בכעס, פגיעה וטרור מכאיב, כולל רצון לנקמה. אבל כל זה היה צפוי (נכתב ברשימות האחרונות), ברמה האישית ובבית שלנו, מדינת ישראל. אבל גם אם תהיה רגיעה, היא זמנית.
14/11/2014  |  טובה ספרא  |   כתבות
נתחיל בגרנד פלה. כשמו כן הוא, הארמון הגדול במרכז פריז (לא הלובר - שם מוצג העולם העתיק) שהפך למוזאון ובו תערוכות מתחלפות של גדולי האמנים בעולם מושך קהל רב של תיירים וצרפתים כאחד. ברגע זה מוצגות בו שתי תערוכות מעולם שונה לגמרי: בחלק אחד, הצייר היפני הוקוסאי הידוע גם בשמו הירושיגי (1760-1849), אשר האריך ימים והעשיר את התרבות היפנית והמערבית כאחד באמנות צרופה המשקפת ידע רב בעולם החי והאנושי, ברישומים מדהימים. הידוע ביניהם הוא אוסף של 39 תדפיסי עץ בנושא ההר פוג'י המופיע בכל עונות השנה וגם בצבעים מדהימים של אדום-חמרה, אוסף תדפיסי העץ "העולם הצף", ביניהם הציור הידוע של הגל-נחשול המים הענק העומד לבלוע את העולם, רישומים עדינים בצבע של חיות, ציפורים ופרחים. הוקוסאי הוא גם אבי סגנון המנגה הידוע לחובבי הקומיקס.
הסרט האנגלי הסוחף קיבל שינוי למיוזיקל בברודווי, שאת השירים והלחנים שלו כתבו יחד טרנס מקנלי ודייוויד יזבק. תרגמו < לעברית קולחת ועסיסית מאד, ושוקי וגנר, הבימאי עם עשרות ההצלחות ברקורד שלו, יצרו מחזמר מלהיב, תוסס, מלא הורמונים עם נערות יפות וחטובות, שחקנים רבי קסם, וקולות שירה מפתיעים.
13/11/2014  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
גדול המשוררים והסופרים שלנו מאז ועד היום, הוא חיים נחמן ביאליק (1873-1934). לדאבון הלב, תוכנית הלימודים בבתי הספר כבר מתנכרת לביאליק מזה שנים. הבורות השתלטה כאן על ההשכלה, וילדינו חפים מכל ידע מי ומה היה ביאליק.
13/11/2014  |  עליס בליטנטל   |   כתבות
החורף כבר כאן, וכמדי שנה גם השנה הגיעו למכון התקנים הישראלי שאלות של אזרחים בנושא חימום בחורף. מומחי המכון קיבצו מספר טיפים שיוכלו לסייע בשימוש נכון באמצעי החימום לחורף:
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
גם אני נמניתי על השואלים מדוע פרשת "מצורע", פרשה לא נעימה, על כל נגעיה הקשים מופיעה ערב חג הפסח חג החרות
יורם דורי
יורם דורי
ההתמודדות על הנהגתה של מפלגת העבודה הפכה למשאל חברים האם תנועה מפוארת זו תשרוד או תפורק, תיטמא במפלגות אחרות ותיקבר בבית הקברות של ההיסטוריה יחד עם תנועות אחרות שזנחו את האידיאולוג...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il