|   15:07:40
  חיים שטנגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

ניהול סוגיות משפטיות פליליות בכלי התקשורת

תקשורת מתלהמת ומשולהבת, תקשורת חסרת אחריות, הפוגעת בצנעת הפרט, ראוי לה, שיפעלו נגדה בכלים חמורים שבחמורים, בדרך של מניעתה באופן גורף מלפרסם כל פרסום בעניין המצוי בשלב של הליכי חקירה, מרגע פתיחת הליך החקירה ואילךואפילו יבואו ויטענו שיש בכך משום פגיעה בחופש הביטוי ובזכות הציבור לדעת
16/03/2016  |   חיים שטנגר   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
בוכריס. זיהום דעת הקהל [צילום: פלאש 90]

דומה, כי בשנים האחרונות, נדחק מעמדם של בתי-המשפט, העוסקים בעניינים פליליים ובתי-הדין הצבאיים, העוסקים, אף הם בסוגיות אלה, אל צד והצדדים להליכים פליליים אלה, הצפויים להגיע אל שולחנם של בתי-המשפט בעניינים פליליים ושל בתי-הדין הצבאיים, באותן סוגיות ולהכרעתם של השופטים והשופטות שידונו בעניינים אלה, האמורים להכריע בהם, נמסרים להכרעתה של התקשורת ולדיון ציבורי - חסר אחריות - של ההמון הזועם והממתין לליטרת הבשר שלו.

נכון הדבר, כי עקרון הסוביודיצה, החל עדיין אך ורק בתחום הפלילי (להבדיל מעיקרון זה, בתחום האזרחי, שבוטל ונמחק בספר החוקים בישראל) לגבי אותם העניינים פליליים המובאים אל שולחנם של ציבור השופטים והשופטות בישראל. נכון גם, כי עיקרון זה חל, אך ורק, ברגע שהובאו עניינים פליליים אלה, להכרעתם של שופטים ושופטות אלה ולא לפני כן! עם זאת, לא ניתן להתעלם מהעובדה, כי התקשורת בין האלקטרונית המשודרת ובין הכתובה נוטלת ומנכסת לה, בשנים האחרונות, יותר ויותר נתחים מתחומים שאינם שייכים לה, בכל הקשור לסיקור סוגיות משפטיות פליליות, העומדות על הפרק. לעיתים קרובות הופכים כלי התקשורת לשופטים - בפועל ולמעשה - של סוגיות פליליות אלה - שטרם הובאו להכרעתם של בתי-משפט ובתי-דין בישראל - תוך שהם חורצים דינם של "נאשמים" - שטרם הוגש נגדם, אפילו, כתב-אישום לבתי-משפט הדנים בעניינים פליליים וגם/או לבתי-דין צבאיים שדנים, אף הם, בעניינים פליליים אלה.

עיקרון הסוביודיצה, בא לידי ביטוי בהוראת סעיף 71(א) לחוק בתי-המשפט (נוסח משולב), תשמ"ד-1984, הקובע לעניין זה דברים כהאי לישנא:

"71.(א) לא יפרסם אדם דבר על ענין פלילי התלוי ועומד בבית משפט במטרה להשפיע על מהלך המשפט או על תוצאותיו, וראייה מראש את ההשפעה האמורה כאפשרות קרובה לודאי כמוה כמטרה להשפיע, והכל אם יש בפרסום כדי להשפיע כאמור".

הקורא דברים ברורים, מפורשים ונחוכים אלה, אינו יכול שלא לתת הדעת לכך, כי מי שניסח הוראת הסעיף 71(א) לחוק בתי-המשפט, המוגדר ומוכתר בכותרת השוליים: "מניעת פגיעה בהליך פלילי", כיוון למצב דברים של כתב-אישום ש"כבר הוגש" לבית משפט וגם/או לבית-דין צבאי, בעניין פלילי, כאשר מרגע זה ואילך מסור ומיועד עניין זה להכרעתם ולשיפוטם של בתי-המשפט לציבור השופטים והשופטות המכהנים ויושבים, אלי מדין, בבתי-משפט ובבתי-דין צבאיים אלה.

התפיסה הארכאית והמיושנת, שהניעה מנסח סעיף זה, בדבר מניעת פגיעה בהליך פלילי, התבססה על כך, כי לא ניתן לכאורה להשפיע על הליך פלילי, קודם שהוגש כתב-אישום, בעניין פלילי זה וגם/או אחר לבית משפט וגם/או לבית-דין צבאי. תפיסה אכראית ומיושנת זו, התגלמה ומצאה ביטויה בכך, כי המחוקק המנדטורי - ובעקבותיו המחוקק הישראלי שהמשיך דרך חקיקה זו לא חשב אותם ימים בהם חוקק הסעיף המונע פגיעה בהליך פלילי כי ניתן להשפיע על הליכים פליליים, עוד לפני שהוגשו כתבי-אישום לנאשמים לבתי-המשפט וגם/או לבתי-הדין הצבאיים בעניינים פליליים.

מתברר ומסתבר, כי במרוצת השנים האחרונות גבר ונתחזק כוחה של התקשורת, האלקטרונית, המשודרת והכתובה, גם יחד, באופן שתקשורת זו, משפיעה, גם משפיעה, גם על דעת הקהל, עוד בטרם הוגשו כתבי-אישום נגד נאשמים לבתי-משפט וגם/או לבתי-דין, בעניינים פליליים אלה וגם/או אחרים.

דבר נפוץ ודבר שבשגרה הוא, כי פרקליטים וגם/או מעין פרקליטים וגם/או מי העושים בשירותם של נאשמים בפוטנציה, בעיקר - דוגמת יחצ"נים ושאר אנשי "ניהול משברים" וזרזירי תקשורת - "מחזיקים בכיסם" סוג מסוים של כתבי חצר, משלהם, בתחומי המשפט וכל אימת שמבקשים הם לקדם עניינים של לקוחותיהם בכוח, בעניין פלילי זה וגם/או אחר העומד על הפרק, כל זאת עוד בטרם הוגש כתב-אישום נגד לקוחות אלה לבית משפט וגם/או לבית-דין צבאי, בעניין פלילי זה וגם/או אחר.

אותם זרזירי תקשורת אינם נותנים דעתם על כך, כי מדובר בהליכים המצויים בחקירה משטרתית וגם/או חקירה בידי גופים מוסמכים אחרים, המוסמכים לפעול בהתאם להוראות החוק, כאשר במעשיהם אלה, עלולים הם להביא לשיבוש מהלכי חקירה ולפגיעה בתקינותו של ההליך החקירתי. עניין זה הינו חמור לכשעצמו שכן אומנם אין אותם זרזירי תקשורת ואנשי יחסי ציבור בעיני עצמם בלבד עוברים על הוראת הסעיף המונע פגיעה בהליך פלילי, אולם הם עוברים, קרוב לוודאי, על הוראות חוק אחרות, האוסרות שיבוש הליכי חקירה וכל הוראת חוק אחרת, המונעת פגיעה בחקירה המצויה בעיצומה.

מי שפתח הבוקר עיתון וגם/או מי שהאזין לכלי התקשורת המשודרים, ברדיו וגם/או בטלוויזיה וגם/או ריפרף באינטרנט, לא יכול היה להתעלם מהעובדה, כי פרקליטתה של החיילת הטוענת, כי תת-אלוף אופק בוכריס, אנס אותה, לכאורה, חמש פעמים, מסרה לכלי התקשורת, כי מחקירת הפוליגרף שנערכה לתא"ל בוכריס, התגלו סימנים של אי-אמת, לכאורה. למה לא? למה בכלל לנהל הליך פלילי בבית-דין צבאי נגד תת-אלוף, אופק בוכריס? הכי פשוט לנהל נגדו משפט באמצעות התקשורת, נכון? אולי גם נקים ונעמיד לו, עץ תליה מיוחד, במרכז העיר ונתלה אותו עליו, למען יזהרו הקצינים הבכירים העתידיים, בצה"ל, שלא להתקרב - יתר על המידה - לפקידותיהם וישמרו "מרחק נגיעה" מפקידות אלה.

הדברים אינם באים לקבוע בשום פנים ואופן כי תא"ל אופק בוכריס אינו אשם במעשים (אם וככל שנעשו) ובמיוחס לו, בידי אותה חיילת, שהייתה תחת פיקודו. עם זאת, הדברים באים, גם באים, להדגיש ולציין, כי תא"ל אופק בוכריס הינו בגדר של זכאי, לכאורה, עד לרגע זה, כמו-גם יש להדגיש ולציין, כי נגד תת-אלוף אופק בוכריס, לא הוגש עד לרגע זה כל כתב-אישום שהוא, המייחס לו חמישה מקרי אונס וגם/או המייחס לו כל מקרה אונס שהוא, נגד אותה פקידה.

מה יכול תת-אלוף, אופק בוכריס, לעשות במקרה הזה? לטעון שהכל שטויות ולא נתגלו סימני אי-אמת בבדיקת הפוליגרף שלו? לזמן אסיפת עיתונאים ולנתח - ניתוח פרטני ודווקני - ממצאי בדיקת הפוליגרף שלו ולשתף הציבור, בענייניו האינטימיים והמשפטיים - קדם שהחל, אם בכלל, הליך פלילי נגדו וקודם שהוגש - אם בכלל יוגש - כתב-אישום פלילי נגדו, המייחס לו חמישה מקרי אונס וגם/או פחות? האם יכול סנגורו של תא"ל אופק בוכריס, להעניק לו ייעוץ משפטי ראוי והולם ואפילו מדובר בפרקליט הסנגור הצבאי המיומן והמוכשר, אל"ם אשר הלפרין שעה שדעת הקהל הוטעתה, מראש ובצורה בלתי ראויה, בכל הכבוד הראוי, נגד תת-אלוף אופק בוכריס זה, כאשר אומנם לא הגענו למצב של "זיהום ראיות", אבל הגענו למצב אפשרי של זיהום דעת הקהל "והרשעתו" של תת-אלוף אופק בוכריס זה, בכיכר העיר, עוד לפני שהוגש נגדו, אם בכלל, כתב-אישום, לבית-הדין הצבאי, האמור - אם בכלל - לדון בעניינו.

הגיע הזמן להפסיק את תרבות הרייטינג המטורפת הזו, החוצה כל גבולות שהם ומחבלת בחזקת הכפות הבסיסית שיש לכל חשוד בעניינים פליליים, שעה שמדובר וחוזרים אנו על המילה חשוד שעה שלא הוגש כל כתב-אישום נגד תת-אלוף אופק בוכריס והוא לא הגיע אפילו לדרגה ול"מעמד" של נאשם בפלילים. לרגע שואלים אנו עצמנו האם עוסקים אנו בתוכנית של "האח הגדול" מבית מדרשה של התקשורת האלקטרונית, ההופכת כל דבר אינטימי ופרטי, לציבורי ופומבי? לרגע שואלים אנו עצמנו, האם אי-אפשר לעצור מרוץ מטורף זה, בכל הכבוד הראוי, של רמיסת זכויות יסוד של מי שאפילו לא הוגש נגדם כתב-אישום והם הופכים בעיני הציבור המשולהב, ממעמד של חשודים למי שהורשעו כבר בכלי התקשורת, שהרי נתגלו סימנים מחשידים אלה וגם/או אחרים, שצד מעוניין, הינו בעל עניין להעצימם ולטנף בכל הכבוד הראוי שמו של הצד האחר.

למי ששכח נזכיר, כי תת-אלוף אופק בוכריס, הינו אדם שדם אדום כן, כן דם אדום ממש נוזל בעורקיו ובוורידיו והוא בגדר של חשוד, בפלילים, בלבד, שנגדו לא הוגש אפילו כל כתב-אישום שהוא לבית משפט וגם/או לבית-דין צבאי. למי ששכח נזכיר, שלא לכל אחד יש כוחות נפשיים המונעים ממנו חלילה וחס ליטול נפשו בכפו לאחר גל הסתה מטורפת של תקשורת, כתובה ואלקטרונית, כאחת, נגדו, שעה שלא ניתנה לו זכות התגובה והתשובה - זכות תגובה ותשובה שניתנת בבית משפט ובבית-דין, לכל נאשם בפלילים - ועושה - נטלה ונוטלת, שלא כדין - התקשורת, במקרה דנן, מתא"ל אופק בוכריס הנ"ל. למי ששכח נזכיר, שלתא"ל אופק בוכריס, יש אישה, כמו-גם ילדים קטינים והם באים במגע, יום יומי ושוטף עם חבריהם לכיתת הלימודים ולמקומות נוספים והם קוראים בעיתון "...שיתגלו סימנים של אי-אמירת אמת בבדיקת פוליגרף שנערכה לאבא שלהם...".

הדברים אינם באים לקבוע, כי תת-אלוף אופק בוכריס אינו אשם וגם/או אין הם באים לקבוע, כי תא"ל אופק בוכריס הינו אשם. הדברים באים לקבוע, כי לתת-אלוף אופק בוכריס, כמו לכל אחד ואחת מכם, הקוראים רשימה זו, ישנה זכות לשם טוב, לפרטיות ולזכות התגובה לטענות חמורות, המושמעות נגדו. אם לא תגלה התקשורת האלקטרונית והמשודרת ריסון עצמי, מיוזמתה שלה, הרי לא ירחק היום שבו יפעל המחוקק, במדינת ישראל, כדי למנוע פגיעה בהליך פלילי, גם במקרה שטרם הוגש כתב-אישום ומי שנגדו מתנהלים הליכי חקירה והינו במצב של חשוד, הרי ייאסר כליל כל פרסום, בעניינו הוא, מרגע פתיחת הליך החקירה ואילך, בכלי התקשורת.

תקשורת מתלהמת ומשולהבת, תקשורת חסרת אחריות, הפוגעת בצנעת הפרט, ראוי לה, שיפעלו נגדה בכלים חמורים שבחמורים, בדרך של מניעתה באופן גורף מלפרסם כל פרסום בעניין המצוי בשלב של הליכי חקירה, מרגע פתיחת הליך החקירה ואילךואפילו יבואו ויטענו שיש בכך משום פגיעה בחופש הביטוי, בזכות הציבור לדעת ובעקרונות הדמוקרטיה הבסיסיים. מי שזורע רוח, קוצר - סופם של דברים - סופה. מוטב תתעשת התקשורת האלקטרונית והכתובה, באופן מיידי, טרם יקצצו בזכויותיה הנרחבות, קיצוץ דרמטי וכואב, באמצעות הליכי חקיקה דרמתיים ודרסטיים.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין. ד"ר חיים שטנגר, אינו עובד במקצועו, במהלך השנה הקרובה ובמקומו עובדים - בתקופה זו - עורכי הדין אורי פנטילט וארנון שצמן.

תאריך:  16/03/2016   |   עודכן:  16/03/2016
חיים שטנגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ניהול סוגיות משפטיות פליליות בכלי התקשורת
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כמויות המידע האינסופיות הזורמות אלינו, מעשה של שגרה, משפע מקורות המידע וכלי התקשורת - בין אם מדובר בכלי תקשורת אלקטרוניים, בין אם מדובר בכלי תקשורת מודפסים, בין אם מדובר במידע המופץ על-ידי גורמים בעלי עניין, יהיה עניינם בהפצת מידע זה, אשר גורמות לנו להתייחס באופן ציני למידע אינסופי המונחת עלינו, מעשה של שגרה, עניין של יום ביומו, בתכיפות זמן בלתי פוסקת ומתחדשת, ללא הרף.
15/03/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
הבוקר הביא אל שולחננו פסק-דין חדיש שיצא תחת ידם של שלושת שופטי בית המשפט העליון; הנשיאה, כב' השופטת, מרים נאור וכב' השופטים, צבי זילברטל ומני מזוז, שעניינו זכאותו של אסיר, המרצה עונש מאסר ממושך, באחד מבתי-הכלא, בישראל, לצאת לחופשה, בתקופת ריצוי מאסרו זה.
14/03/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
פרשת חמשת מקרי האונס המיוחסים לתת-אלוף אופק בוכריס, בידי חיילת ששירתה בצה"ל, תחת פיקודו, כמו-גם הכחשתו הגורפת והחד-משמעית, של תא"ל בוכריס כלל טענותיה של חיילת זו ולטענתו, כי מדובר בעלילה, מעלה מחדש את השאלה מה הוא המחיר שחייב לשלם חשוד בביצוע עבירה פלילית, זו או אחרת - ותהא היא חמורה שבחמורות בשלב המקדמי של בירור אשמתו וקודם שנתגבשו הממצאים העובדתיים, כדי ממצאים עובדתיים המצדיקים הגשת כתב-אישום, בגין ביצוע העבירות, לכאורה, הנטענות כלפי חשוד, במקרה פלילי זה וגם/או אחר.
13/03/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
שרה נתניהו חדורת רוח קרב מול מני נפתלי מירי רגב ממשיכה לנהוג בתחום התרבות כפיל בחנות חרסינה דליה איציק הנהנתנית הופקדה על גיוס תרומות
11/03/2016  |  אריה אבנרי  |   יומני בלוגרים
פיגועי היחידים הבלתי פוסקים, כמו-גם המתעצמים מיום ליום, שזכו כבר לכינוי ולשם "אינתיפדת היחידים", מעלים מחדש השאלה הנצחית, שירדה מעל סדר יומנו העמוס והיא - האם אין מקום לבצע טרנספר של המיעוט הערבי, תוך הפנייתו למדינות ערב השונות, שעה שאין כל הסדר מדיני-פוליטי נראה באופק וכל הדיבורים על מדינה יהודית-דמוקרטית דומים ונדמים למס שפתיים, בכל הכבוד הראוי, בלבד.
09/03/2016  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
ביידן מחצין אינטליגנציה רגשית גדולה (אביגיל..), אך בגלל מחדלו גואה במשמרתו האנטישמיות בקמפוסים    כשיחזרו חטופים, נראה אנשים שבורים גופנית ונפשית; סינוואר ימשיך להחזיק חלק מהחטופים ...
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il