ישבתי עם רותם רבר לשתות קפה. הוא נראה לי רותח ולא הקפה חימם אותו. הבנק. לרותם ידידי, יש שני חשבונות בשני בנקים - האחד משפחתי ב
בנק לאומי, והשני עסקי בבנק אחר. על המשפחתי הוא סיפר ועל לאומי הוא רגז.
"אני לקוח של שני הבנקים כבר זמן רב ובשניהם אין לי משיכות יתר. לכן גם אינני משלם בעד הזכות להגיע ליתרת חובה. פשוט, קל ומשעמם, הוא מספר אחרי עוד לגימה מחממת. בשבוע שעבר שכבתי חולה במיטה והראש לא היה נתון לעסקי בנקים. צלצלו מן הסניף ואמרו לאישתי, שיש אוברדרפט של 8,000 שקל. היא הזעיקה אותי ואני, ממיטת חוליי, התקשרתי לבנק העסקי וביקשתי להעביר מיד 12,000 שקל כדי לסגור את המינוס".
- ובזה זה נגמר? - שאלתי שאלת תם/סרק
"מה פתאום. עבר יום, ופתאום התחלתי לקבל טלפונים. סגרו לי את הוראות הקבע, שהיו בבנק. חשבון פנסיה נסגר. חשבון הביטוח נסגר וכך עוד חשבונות. אבל הכי מרגיז היה שעצרו את הוראת התשלום לוועד הבית. זה שגר שתי קומות מתחתיי. עכשיו, יידעו כל השכנים שלי ברמת השרון שרותם לא משלם. סגרו לו את חשבון הבנק. לך תסביר לחמישים השכנים, שאין לך אחות.
- אבל הרי העברת כסף באותו יום לחשבונך המשפחתי...
"כן, הסאגה לא נגמרה. התקשרי מיד לבנק והפקידה אישרה שכל הוראות הקבע נעצרו. אז, כדי לחדש את ההוראות לא מספיקה הוראה בטלפון. צריך לבוא לסניף. לחתום. כך רגילות הפקידות להגיד 'תחתום, תחתום, תחתום' כשהן מגישות לך המון מסמכים למילוי.
"העובדה שהיו חתימות על כל הוראות הקבע, לא שכנעה אותה. וכדי שאכעס עוד יותר, היא אמרה שאני צריך לשלם עמלה בעד חידוש כל הוראת קבע כזאת".
- זה נשמע נורא. אין מנהל לסניף שלך? נדמה לי שיש לו סמכויות...
"כן, היא הזמינה את מנהל הסניף. אבל קודם לכן, הסתכלה במחשב ואמרה 'החשבון שלך מצויין. אף פעם אתה לא במשיכת יתר'. ואז הגיע מנהל הסניף, הסתכל בי שאינני ענוב עניבה ולא חלוף בז'קט ודי בזלזול שאל 'במה אני יכול לעזור'? "כאשר הסתכל במחשב וראה שהחשבון שלי מצויין הוסיף 'אני מוכן שתשלם רק חצי מהעמלות והבנק יישא ביתר'".
רותם לגם את שארית הקפה וגם אני יכולתי לשתות את שלי. האמת, גם אני התחממתי לשמע הסיפור על התנהגות הבנק. "אז מה אתה עושה?" - שאלתי.
"אני עוזב את הבנק הזה. זה יעלה לי יותר מתשלום העמלות החדשות לבנק, אבל אינני מוכן לסבול יחס כזה" - סיכם.
נ. ב. מרוב כעס שפך מקצת מן הקפה על מפת השולחן.
לשמחתי אינני לקוח של בנק לאומי. התקשרתי אל הדוברות של הבנק וכמה צלצולים נענו בסגירת הטלפון. איש לא ענה למספר. ביקשתי לברר אם מספר הפקס בתוקף כי אינני יודע אם הפקס הגיע.
יש טופס לרישום קצר של הבקשה, אבל אין מייל שיכולתי לשלוח בו את הסיפור המלא. אז שלחתי לפקס. בהודעה כתוב שהמידע מעודכן ל-28.8.11 והוא עשוי להשתנות מעת לעת. כנראה השתנה.
חלק שני
אני ובנק לאומי לא חברים. כבר הרבה זמן. כל פעם נתקלתי בבעיה בבנק הזה, על סניפיו השונים.
הסיפור שלי עם בנק לאומי התחיל לפני הרבה שנים. הייתי עיתונאי צעיר (הרווחתי מאה לירות לחודש) ואשתי, מורה מתחילה (הרוויחה 214 לירות לחודש). כל המשכורת עברה דרך סניף בוגרשוב ז"ל של בנק לאומי.
יום אחד נתתי למכֹּר שיק של עשר לירות ו... השיק חזר. התקשרתי לבנק ודיברתי עם מנהל הסניף: "אתם יודעים שבחודש עובר אצלכם סכום של 314 לירות ואתם מחזירים לי שיק של עשר"? - שאלתי בקול זועף. "יש אנשים שעושים את זה בכוונה" - החזיר לי מנהל הסניף.
בו ביום נסעתי לחבר ושילמתי לו במזומן עוד לפני שהוא קיבל את השיק המוחזר. לאחר מכן, סגרתי את החשבון בסניף ואת החשבון עם הבנק.
אחר כך היו לי עוד תקלות מעצבנות עם בנק לאומי פה ושם. היו לי שני קרובי משפחה שעבדו בבנק לאומי ולא ראיתי סיבה לבקש פרוטקציה. התקלות היו יותר מרגיזות מאשר ממשיות. אבל לי נשארה דעה שלילית על הבנק שהיה הגדול במדינה.
עכשיו, הגיע אלי סיפורו של רותם רבר. חשבתי לנכון לקבל תגובה של הבנק ואני מזכיר שהבנק לא כל כך רוצה לקבל תלונות.