בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
גזרים במקום מקלות: מיקרו ניהול במקום אגרות גודש
|
גם אם הממשלה תגדיל מאוד את ההשקעה בתחבורה ציבורית, ותסלול שבילי אופניים, ותאפשר תחבורה שיתופית, ותעניק תמריצים כספיים נדיבים למעסיקים שיאפשרו עבודה מהבית/יפעילו שאטלים, יתאמו קארפולים, וכל רעיון נוסף לגזרים, ללא מקלות הפקקים לא יצומצמו כלל
|
הפקק תמיד חוזר [צילום: גילי יערי/פלאש 90]
|
|
|
|
|
סמי פרץ, "בלי אגרת גודש: הפתרון המפתיע של נתיבי איילון לפקקים", באתר דהמרקר, 20 לינואר 2020. החברה הממשלתית הציגה תוכנית להפחתת העומס באמצעות עבודה מהבית, שעות עבודה חריגות, קארפולים וקורקינטים. כל עוד הרכבת הקלה מתעכבת, ובהיעדר הטלה של אגרות הגודש על הנהגים - חבילת ההצעות של נתיבי איילון הכרחית להורדת רכבים פרטיים מהכביש. מאמר של סמי פרץ, על התוכנית להפחתת עומס בכבישים: הרעיון די ברור ופשוט. גזרים במקום מקלות. להציע לעובדים/מעסיקים חלופות, ולהפנות תקציב ציבורי לעודד שימוש בחלופות, בנוסף כמובן להשקעה בתחבורה ציבורית. תרשו לי לנבא: גם אם הממשלה תגדיל מאוד את ההשקעה בתחבורה ציבורית, ותסלול שבילי אופניים, ותאפשר תחבורה שיתופית, ותעניק תמריצים כספיים נדיבים למעסיקים שיאפשרו עבודה מהבית/יפעילו שאטלים, יתאמו קארפולים, וכל רעיון נוסף לגזרים, ללא מקלות (אגרות גודש וייקור החניה) הפקקים לא יצומצמו כלל. לא שאני נגד השקעה מסיבית בתחבורה ציבורית ובשבילי אפנים, אני אפילו בעד, אבל אני גם מבין טיפה בכלכלה, ובעיקר במושג החשוב של שיווי משקל, ולכן אני לוקח סיכון מאוד קטן עם הניבוי הזה. לפקקים בשעות העומס יש תכונה מעניינת שהם מווסתים את עצמם, גם אם בצורה מאוד לא יעילה. הניסיון מראה שהרחבת כביש ושחרור צווארי בקבוק משחררים את הפקק לזמן מסוים, אבל מהר מאוד מתווספים כלי רכב לכביש והפקק חוזר. ההשקעה לא הייתה לחינם - יותר בני אדם נהנים משירותי הכביש הפקוק שאותו הם מעדיפים, כפי הנראה, על החלופות. אנשי תחבורה מכנים את התופעה "ביקוש מושרה" - ההיצע יוצר ביקוש. כלכלנים קוראים לזה ביקוש גמיש - שינויים מאוד קטנים בעלות (זמן בפקק או תשלום) יוצרים שינויים גדולים בשימוש. והביקוש הגמיש לנסיעה ברכב שקיים בעולם האמיתי, עומד בסתירה לתפיסה הפופולרית, שגורסת שהחלופות או העדרן מסבירות את הפקקים. או במילים אחרות, אנשים מאמינים (למשל חברת נתיבי איילון, עיתונאים רבים, ובוודאי בציבור הרחב) שהביקוש לנסיעה הוא קשיח לחלוטין (נוסעים כי "צריך"), למרות שהוא מאוד גמיש. הביקוש הגמיש, שסותם מהר מאוד כבישים מורחבים, מלמד אותנו שגם אם נצליח לעודד אנשים לוותר על הכביש (בזכות תמריצים לעבוד מהבית, להשתמש בשאטלים, תחבורה ציבורית וכדומה), המקום שהתפנה על הכביש לא יישאר ריק: אחרים יתפסו אותו, והפקק יחזור. לעומת זאת, אם במקום שהממשלה תנסה לעסוק במיקרו ניהול (עידוד מעסיקים לאפשר עבודה מהבית וכדומה) היא פשוט תגבה תשלום ריאלי על השימוש בכביש הציבורי - גם נסיעה (אגרות גודש) וגם חניה, הפקקים יצומצמו ואף יחוסלו כליל (תלוי במחיר), אין דרך אחרת. (גילוי נאות: ולא מדובר ב"תאוריה" של כלכלן שאינו מומחה לתחבורה - לא המצאתי כאן כלום - זה מה שמוסכם על מומחי התחבורה). והערה לסיום: המושגים "מקלות" ו"גזרים" בתיאור יחסי ממשלה ציבור מטעים. אין לממשלה מקור כספי, ולכן כל גזר הוא למעשה מקל - מס על הציבור שיממן אותו, וכל מקל הוא גזר - תחליף למס אחר... [ פורסם בבלוג האישי של עומר מואב]
|
תאריך:
|
23/01/2020
|
|
|
עודכן:
|
23/01/2020
|
|
עומר מואב
|
גזרים במקום מקלות: מיקרו ניהול במקום אגרות גודש
|
|
בעקבות ביקור הנשיאים לרגל ציון 75 שנה לשחרור מחנה אשוויץ ב-24-22 בינואר ימים רביעי עד שישי, יחסמו בירושלים מספר רחובות. בתחבורה הציבורית ייערכו שינויים על-מנת להמשיך ולשרת את ציבור משתמשי התחבורה הציבורית. הציבור נקרא להאזר בסבלנות ולעקוב אחר השינויים.
|
|
|
במסגרת תוכנית התחזוקה ושדרוג המסילות השנתית, תקיים רכבת ישראל בתחנת נתב"ג עבודות שדרוג והחלפה של מפלגים ומסוטים, מרכיבי מסילה שתפקידם להסיט את הרכבת ממסילה אחת לחברתה, אשר יוחלפו באדני בטון משודרגים, שאורך חייהם 25 שנים.
|
|
|
מהומה על לא מאומה. מיני סערה פוליטית התחוללה היום בעקבות פרסום של כתב ynet על כך שמשרד התחבורה החליט כביכול לבטל עשרות קווים הנוסעים בשבת. אולם ככל שחלף הזמן והתבררו הנתונים עלה כי מדובר בסערה בכוס תה.
|
|
|
רכבת ישראל מקדימה בשבוע את חידושה המלא של תנועת הרכבות בכלל הקווים ורציפי התחנות, כבר ביום ראשון הקרוב (19.1.20) במקום ביום שלישי ה-28.1.20, כפי שתוכנן בתחילתו של המבצע.
|
|
|
אדם אשר פרץ לשטח המסילה, בניגוד להנחיות, מדרום לתחנת אשדוד עד הלום, נפגע מרכבת חולפת. צוותי משטרה, מד"א ורכבת ישראל נמצאים במקום. בהנחיית המשטרה, הופסקה באופן זמני תנועת הרכבות בין אשדוד לאשקלון. לפי שעה, רכבות בקו הנגב המערבי (ת"א ההגנה-ראשל"צ משה דיין-אשקלון-באר שבע) וכן רכבות בקו הפרברי הנוסע בין תחנות אשקלון ובנימינה, תחלנה ותסיימנה את נסיעתן מכיוון צפון בתחנת אשדוד עד הלום. לנוסעי הרכבת אל באר שבע וממנה מומלץ לעשות שימוש בקו המזרחי לבאר שבע העובר דרך תחנות לוד, קריית גת ולהבים רהט, אשר פעיל כסדרו.
|
|
|
|
|
|
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
|
|
|
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
|
|
|
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
|
|
|
מתן גולדבלט
מצד אחד, התביעה בבית הדין תשאף לפעול ככל האפשר בשיתוף פעולה עם הרשויות במדינה כדי שימלאו את חובתן (וכך ליישם את עקרון המשלימות). מצד שני ובמקביל, התביעה בבית הדין תישאר ערה לסמכותה...
|
|
|
יריב גוטמן
דוח פיץ' רובו ככולו מזהיר שוב ושוב מפני תרחיש אפשרי של ירידת הדירוג של ישראל, זאת בעיקר בשל האפשרות של הארכות המלחמה ובד בבד רמיזה שעל מקבלי ההחלטות בממשלת ישראל לעשות את הנדרש כדי...
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|