|   15:07:40
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

סיפוח בקעת הירדן הוא הכרחי לביטחון ישראל

המלך עבדאללה מזהיר את ישראל מפני סיפוח הגדה המערבית ובקעת הירדן ומאמץ את העמדה הפלשתינית במלואה. דבריו של המלך הם "מס שפתיים" לפלשתינים וישראל איננה יכולה לוותר על בקעת הירדן שמהווה נכס אסטרטגי לביטחונה,יש להשלים את הסיפוח לפני הבחירות בארה"ב
17/05/2020  |   יוני בן-מנחם   |   יומני בלוגרים   |   ישראלי-ערבי   |   תגובות
נתניהו בסיור בבקעת הירדן [צילום: פלאש 90]

ירדן פתחה בקמפיין דיפלומטי נגד הכוונה של ישראל לספח חלקים משטחי הגדה ואת בקעת הירדן והיא מתייצבת באופן מלא לצדה של הרש"פ השוללת על הסף את תוכנית "עסקת המאה" האמריקנית. עבדאללה מלך ירדן התראיין בסוף השבוע לעיתון הגרמני "דר שפיגל" והזהיר כי "אם ישראל תספח באמת את הגדה המערבית ואת בקעת הירדן בחודש יולי, הדבר יוביל להתנגשות גדולה עם הממלכה".

עבדאללה נמנע מלפרט באילו צעדים תנקוט ירדן ואמר: "אינני מעוניין לשגר איומים כאלה או אחרים,אבל אנחנו נבחן את כל האופציות אם יתבצע סיפוח ישראלי, אם הרש"פ תתמוטט הדבר יצור כאוס וקיצוניות". תנועות פתח וחמאס שיבחו את דבריו של המלך והתייצבותו לצד הפלשתינים. ירדן מנהלת מגעים אינטנסיביים עם האיחוד האירופי והידברות עם הממשל האמריקני בניסיון להפעיל לחץ על ישראל לסגת מרעיון הסיפוח או לפחות לדחות את ההכרזה עליו בקיץ הקרוב.

במקביל לדברי המלך עבדאללה, הודיע שר החוץ הירדני איימן א-צפדי כי סיפוח הגדה המערבית על-ידי ישראל נוגד את החוק הבינלאומי. ירדן, כמו הרש"פ, סומכת בעיקר על האיחוד האירופי שיהלך אימים על ישראל בתקווה כי יטיל עליה סנקציות. גורמים אירופים מסרו בסוף השבוע לאחר ישיבת שרי החוץ של האיחוד האירופי כי האיחוד האירופי אמור לפרסם ביום שני הודעה שמזהירה את ישראל מסיפוח הגדה המערבית וקובעת שמהלך כזה יהווה הפרה של החוק הבינלאומי.

ההודעה שתפורסם בשם שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזף בורל תדגיש כי פתרון 2 המדינות הוא הדרך היחידה להתקדם בתהליך השלום וכי האיחוד האירופי מעוניין לשתף פעולה עם הממשלה החדשה בישראל ובדיאלוג עם ארה"ב ומדינות ערב. למלך עבדאללה יש זיכרון סלקטיבי, הוא שכח כי ירדן היא זו שסיפחה את בקעת הירדן ב-1950, הוא גם שכח כיצד אביו המלך חוסיין הורה ב-1967 לצבאו לתקוף את ישראל וטנקים ירדנים חצו את נהר הירדן, דבר שהביא לכך שהממלכה האשמית איבדה את שליטתה במזרח ירושלים ובגדה המערבית כולל בבקעת הירדן.

דוברת משרד החוץ האמריקנית מורגן אורטגוס הגיבה על דבריו של המלך הירדני ואמרה כי ארה"ב סבורה שהדיונים על הסיפוח צריכים להתקיים כחלק מהשיחות בין הישראלים לפלשתינים על תוכנית טראמפ. "תוכנית טראמפ מקיפה מאוד, הפלשתינים אמרו פומבית שהם דוחים את התוכנית אבל אנחנו הולכים להמשיך ולנסות לקדם את ישום התוכנית, לא איבדנו תקווה ואנו נפעל כדי ללחוץ על הפלשתינים לחזור לשולחן המשא-ומתן", היא אמרה.

הדברים של עבדאללה מלך ירדן מתעלמים לחלוטין מתוכנית "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ, התוכנית מדברת על הקמת מדינה פלשתינית, בהסכמה עם ישראל, על כ-70 אחוזים משטח הגדה המערבית, לכן דבריו על אפשרות התמוטטות הרש"פ אינם נכונים והם חלק ממסע התעמולה הפלשתיני נגד תוכנית השלום האמריקנית. המלך עבדאללה גם מתעלם מהעובדה שתוכנית "עסקת המאה" שומרת על זכויותיה של ירדן כפי שהם מופיעים בהסכם השלום עם ישראל מ-1994 ולא פוגעת במעמד שהוגדר לה כאפוטרופוס של המקומות הקדושים בירושלים.

חשש מרעיון "המולדת החלופית"

המלך חוסיין, אביו של עבדאללה, הודיע ב-1988 אחרי פרוץ האינתיפאדה הראשונה כי ירדן מתנתקת מהגדה המערבית והצהיר כי לממלכה אין תביעות טריטוריאליות בה, אם כך, מדוע נזעק המלך עבדאללה להגן על שטחי הגדה ובקעת הירדן, הרי ירדן ויתרה על כל התביעות לגבי השטחים האלה?

  • .חשש ירדני כי סיפוח 30 אחוזים משטח הגדה לישראל יעודד הגירה המונית של פלשתינים מהגדה המערבית לירדן.

  • המלך עבדאללה יודע כי הפלשתינים לא יסכימו לעולם לדון בתוכנית טראמפ, גם אם היא מאמצת את רעיון 2 המדינות, מכיוון שהם דורשים שכל תוכנית שלום תקבל מראש את "הקווים האדומים" שלהם, דהיינו הקמת מדינה פלשתינית בקווי ירושלים שמזרח ירושלים היא בירתה ומימוש זכות השיבה של הפליטים. לכן, הסכנה מבחינתו היא שתתעורר הדרישה של הימין בישראל לספח את הגדה המערבית ולהחיות מחדש את רעיון "המולדת החלופית", דהיינו שירדן היא המולדת האמיתית של הפלשתינים וכי שם צריכה לקום המדינה הפלשתינית במקום הממלכה ההאשמית, נוכח העובדה שכ-70% מתושבי ירדן הינם פלשתינים.

בקעת הירדן היא נכס אסטרטגי לישראל

נוכח הסרבנות של הפלשתינים המתמשכת לכל תוכנית שלום שאיננה נותנת להם את כל מבוקשם וההתייצבות של המלך עבדאללה לצדם, חשוב מאוד שישראל תקבע את הגבול המדיני והביטחוני המזרחי שלה, נוצרה פה הזדמנות היסטורית לקבל גיבוי אמריקני לקביעה כזו ואסור להחמיץ אותה. בקעת הירדן היא גבול טבעי שמאפשר לישראל עומק אסטרטגי ולכן היא צריכה להיות בשליטה מלאה של ישראל שתאפר לפרוס בה את כוחות צה"ל להגנה מפני כל חזית מזרחית שעלולה להתגבש בעתיד כנגד ישראל ולהרחיק את האיום על רצועת החוף בישראל שבה מרוכזת רוב האוכלוסייה של ישראל והתעשיה שלה.

בקעת הירדן מהווה מבחינה פיזית מחסום חשוב וחיוני להגנה מפני כל אויב חיצוני. ישראל היא חזקה מאוד כרגע ויש לה יחסים מדיניים טובים עם העולם הערבי, הנשיא טראמפ הוא ידיד אמת של ישראל ונותן לה גיבוי מלא,בישראל קמה ממשלת אחדות שיש בה קונסנזוס על בקעת הירדן, לכן אסור להחמיץ את שעת הכושר שנוצרה.

לישראל יש זכות טבעית להגן על עצמה בגבולות ברי הגנה, המלך עבדאללה צריך לעיין שוב בהחלטה 242 של מועצת הביטחון של האו"ם שאיננה דורשת נסיגה ישראלית לקווי 67 אלא לגבולות מוכרים ובטוחים, תוכנית השלום של טראמפ מגבה היטב את הפרשנות הזו. מה שהמלך עבדאללה היה צריך לעשות הוא לשכנע את הפלשתינים להסכים לדון בתוכנית "עסקת המאה" שמקבלת את עיקרון הקמת המדינה הפלשתינית ולחדש את המשא-ומתן עם ישראל בתיווך אמריקני, אולם הוא בחר לאמץ באופן מלא את העמדה הפלשתינית.

ישראל שולטת בשטח בקעת הירדן ממילא, אולם יש חשיבות רבה להחלטה להחיל את החוק הישראלי על כל בקעת הירדן, יש לכך חשיבות מדינית והצהרתית, הפלשתינים והעולם הערבי צריכים להבין כי ישראל נטלה את היוזמה לקבוע את גבולה המזרחי והיא קובעת עובדות בשטח נוכח הסרבנות ההיסטורית הפלשתינית לכל הסדר מדיני שאיננו מתאים לאש"פ. בית המשפט החוקתי בירדן קבע לפני כמה ימים כי אין זה חוקי לחוקק חוק בפרלמנט הירדני המבטל את הסכם הגז בין ירדן לישראל וכי ירדן חייבת לשמור על ההתחייבויות הבינלאומיות שלה.

ירדן רק תפסיד אם תבטל את הסכם השלום עם ישראל, היא תפסיק לקבל ממנה מים, תאבד את מעמדה כאפוטרופוס על המקומות הקדושים בירושלים והמלך עבדאללה לא יקבל שום סיוע מישראל, כפי שקיבל אביו, במקרה של ניסיונות הפיכה פלשתינים או ירדנים נגד בית המלוכה הירדני. עדיף למלך עבדאללה שעל הגבול המערבי של הממלכה שלו ישבו חיילי צה"ל ולא חיילים פלשתינים הכפופים לישות מדינית שעלולה לקבל תיאבון מחדש כמו בספטמבר 1970 ולנסות להפיל את שלטון בית המלוכה ההאשמי.

מצבה הכלכלי והביטחוני של ירדן איננו מאפשר לה לבטל את הסכם השלום עם ישראל ולחזור למצב של עויינות עמה, דבריו האחרונים של המלך הינם בבחינת "מס שפתיים" שהמלך עבדאללה משלם לפלשתינים, ישראל צריכה להתקדם במהירות ולהשלים את סיפוח בקעת הירדן לפני הבחירות בארה"ב ולהעמיד את המלך עבדאללה בפני עובדה מוגמרת.

תאריך:  17/05/2020   |   עודכן:  17/05/2020
יוני בן-מנחם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סיפוח בקעת הירדן הוא הכרחי לביטחון ישראל
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בן נאמן
17/05/20 09:27
2
נב
17/05/20 11:01
3
שאול אבידור
17/05/20 12:02
 
בן נאמן
17/05/20 15:05
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-ערבי
משבר הקורונה מטלטל את העולם, את המזרח התיכון ואת ישראל. המשבר מבליט את הצורך, שהיה ברור גם לפניו, באסטרטגיה ישראלית כוללת ורלוונטית, שתאפשר התמודדות אפקטיבית עם עומס אתגרי ביטחון לאומי במספר זירות. משבר הקורונה מעצים חלק מאתגרים אלו, יוצר אתגרים משמעותיים חדשים, אך גם פותח פתח להזדמנויות ולמהלכים שלא היו אפשריים לפני התרחשותו. המשבר הפוליטי המתמשך בישראל הקשה בשנה וחצי האחרונות עיכב את גיבושה של אסטרטגיה מדינית-ביטחונית מקפת, והקמת הממשלה החדשה מהווה הזדמנות לתפנית בעניין זה.
בחודש החולף, בצד העיסוק הנרחב של חיזבאללה ופטרוניתו אירן במגפת הקורונה, נמשכו מאמצי הארגון, בסיוע משמרות המהפכה האירניים, לביסוס תשתיתו בסוריה ובמיוחד ברמת הגולן כחזית נוספת לזו הלבנונית מול ישראל. פעילות זו מתבצעת במקביל להישאבותו של הארגון לטיפול בבעיותיה הפנימיות של לבנון: המשברים במישורים הכלכלי, הפוליטי והבריאותי.
ב-29 אפריל פורסמה במעריב כתבה של ד"ר יגאל קיפניס על המשאים ומתנים שניהלה ישראל עם סוריה מאז ראשית שנות ה-90. היא נפתחת בשאלה: "5 ראשי ממשלה קיימו מו"מ עם סוריה על הסכם שלום שתמורתו תשלם ישראל בנסיגה מלאה מרמת הגולן. האם כולם טעו"? בסיום המחבר מביע את דעתו/השקפתו שהם לא טעו (כמו חלק ניכר מהמערכת הביטחונית שתמך בהם), להפך: הם הבינו היטב את הסכנות האורבות לישראל אם לא ייחתם הסכם שלום עם הסורים ולא תימסר להם רמת הגולן: התבססות אירנית בסוריה, הרחבת האיום של חיזבאללה, השפעה רוסית בסוריה והינתקות אמריקנית מהזירה.
07/05/2020  |  עמוס גלבוע  |   יומני בלוגרים
ערוץ טלוויזיה מצרי שידר בלילות רמדאן סידרה שעוסקת בחיסולה של ישראל ושמה "הסוף". נקבע גם מועד למלחמה, שנת 2120, מתוך הנחה שזה יקח זמן עד שמדינות ערב יתאחדו ויתעצמו. הסידרה אינה קובעת שתושבי ישראל יושמדו, אלא יוחזרו לארצות מהן באו, וזאת מתוך אמונה שפלשתין היא אדמה ערבית שצריכה לשוב לתושביה כדי לממש את זכות השיבה.
06/05/2020  |  שאול מנשה  |   יומני בלוגרים
ההחלטה של גרמניה להכריז על ארגון חיזבאללה כ"ארגון טרור" היא החלטה חשובה במאבק העולמי נגד הטרור. גרמניה הפנימה כי בתוכה צומח "גיס חמישי" שפועל בשירותה של אירן ופוגע בביטחונה הלאומי. חיזבאללה משתמש בגרמניה כבסיס להתארגנות באירופה הכולל רכישת נשק, זיוף מסמכים, איסוף מודיעיני, הברחות והלבנת כספים.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il