|
כלי חינוכי [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
המאה הנוכחית מעמידה בפנינו אתגרים רבים המחייבים אותנו לשכלל את המיומנויות שלנו לקבלת החלטות שכלתניות מהותיות בחיים, בקריירה ובעסקים. עלינו להתמודד עם תנאי אי-ודאות, שינויים קיצוניים ומעברים חדים על-ידי חיזוק המודעות העצמית שלנו, לשפר את היצירתיות שלנו בכל תחום בחיים ולפתח את החוסן האישי.
פיתוח אינטליגנציה פואטית בכלל ובקרב בני נוער בפרט תאפשר פתיחת צוהר לדפוסי חשיבה פורצי דרך שיעמדו להם באופן מיטבי בעת קבלת החלטות חשובות וגורליות. אינטליגנציה פואטית היא היכולת להתבונן על העולם הפנימי והחיצוני ולתת להם ביטוי בצירופי מילים המקימים את העולמות הללו לתחייה. היא זו המאפשרת לכל אדם להתמקד ברגשותיו, במחשבותיו ובמאווייו. אינטליגנציה פואטית היא הסוד בקצה השיר ומסייעת לנו לצלול אל התת-מודע ולנסח את התמונה הנגלית לנו במיומנות מדויקת וקפדנית תוך שימוש בידע, בשפה, במערכת סמלים ובמילים.
האתגר המשמעותי שלנו כמחנכי בני דור העתיד הוא להאיר להם את דרכם ולהעניק להם כלים משמעותיים ומיומנויות עתידיות על-מנת להבין את העולם הגלובלי טוב יותר. אינטליגנציה פואטית מאפשרת חקירה עצמית וראיה בהירה וחדה של המציאות מחד והמבע הפנימי מאידך. היא מצליחה, תוך גישור בין ההוויות באמצעות מילים, ביטויים, דימויים, מטפורות, אסוציאציות ודמיון ליצור תנועה וזרימה בין שני חלקי המוח.
ברמה החינוכית, החברה מקדשת כיום את תחומי המדעים והטכנולוגיות, חומריות ורדיפה אחר הון, ידע רב-ערוצי וכמובן עולם "הנינג'ות". המתמטיקה זוקפת ראש בסדר ההיררכיה הפדגוגית, כאילו אין תחומי דעת רלוונטיים אחרים. לאיטם מתפוגגים הקסם המהלך, חוויית החושים, רגשות עמוקים וההנאה שבחשיפה לאמנות טהורה שעיקר כוחה בחינוך בני אדם למורכבות ולראייה רבת ממדים.
יותר מתמיד ברור לנו שאבני חינוך הן יסודות קריטיים לבניין חברה פלורליסטית וערכית יותר. מלאכת החינוך מתקיימת בכל מקום: בבית, ברחוב, בשכונה, במגרש הכדורגל. במציאות כזו, על בתי הספר להיות הגוף המוביל והמרכזי שיאפשר לבני הנוער לפתח בקרבם כישורי התבוננות פנימית וחיצונית, בדיקת התנהגויות, מיומנות שאילת שאלות והטלת ספקות. כמו-כן, על המערכת החינוכית להטמיע את ההבנה המשמעותית כי העולם מורכב ופנים רבות ומגוונות לו, אשר חוסר הוודאות הוא חלק בלתי נפרד ממנו. התשובות אינן חד-משמעיות כמו בתורת המספרים אלא מכילות מספר פתרונות.
חשיבה מערכתית
השירה היא בעלת תפקיד חשוב ורב ערך בחינוכו של אדם. שירה המקפלת בתוכה עושר שפתי, ערכי ורגשי, משפיעה על הפרט, אומרת את מה שאין מדברים ורואה את הבלתי נגלה ושכזו היא כלי חינוכי ממדרגה ראשונה לחיזוק מרכיבים קוגניטיביים והחוסן הרגשי האנושי. יש בה כדי לחשוף בני נוער לערכים חברתיים מוסכמים של הומניזם, אהבת המדינה, אזרחות טובה ועידוד ליצירתיות ולחשיבה ביקורתית עניינית. יש בה, בשירה, אמירה ומראה חברתית, תרבות שיח, סובלנות ורגישות כערכים ראויים לחברה דמוקרטית ובריאה.
אינטליגנציה פואטית מאפשרת חקירה עצמית וראיה בהירה וחדה של המציאות מחד והמבע הפנימי מאידך. השימוש הרב ממדי והחופף במרכיבי חוויות, מראות, מחשבות, מילים, רגשות, צבעים, מייצר תמונה חדשה, חדה והרמונית. אינטואיציות חזקות ומיקוד רגשי מגבירים את היכולת האמפתית והבנת הבריות והסביבה.
חשוב לקיים חשיבה מערכתית חדשה כדי לחזק את מעמד השירה על מפת החינוך ובמסדרונות בתי הספר. יש לפתח תוכניות הוראה רב-תחומיות נרחבות ולהקצות שעות לימוד לכך. מוצע לאפשר למורים חופש פעולה ועצמאות רבה בבחירת שירים והזמנת משוררים, פעילויות פואטיות כחלק בלתי נפרד ומוכר, ללמד שירה שלא נלמדת לבחינת הבגרות ואף לא בבית התלמידים. מהפכת השירה תורגש באופן ממשי בשיפור תנאי אקלים הבית הספרי.
התובנה החברתית חייבת להיות ששירה אינה מותרות, העשרה, קישוט תרבותי או כלי טיפולי אלא היא הכול. אין זכות לאדם לעצב אדם אחר, אך כאנשי חינוך מחובתנו לחזק בנוער תחושת שייכות, לעודד ולהניע אותם ליצירה ולחשוף בפניהם דרכים שונות לחינוכם העצמי בהידרשם לדילמות מוסריות וערכיות ולהכרעות מגוונות. התחושה שאנשים חשים בזכות שיפור האינטליגנציה הפואטית מתבטאת ביכולת לחוות חוויות וריגושים בעוצמות חזקות יותר, לתת ביטוי מילולי לרגשות ולמחשבות וכמובן לעצב עבור אנשים משמעות חיים עוצמתית יותר המסייעת לחדד את מהותם בעולם.