|   15:07:40
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי

האפשרויות הפלשתיניות מוגבלות

למרות ההצהרות של כמה בכירים בפתח ובחמאס על פרוץ אינתיפאדה חדשה בגדה במקרה של סיפוח שטחים ממנה לישראל, הציבור הפלשתיני חסר מוטיבציה ואמון בהנהגתו. בישראל לא שוללים התפרצות של גל אלימות גדול, אך גורמי הביטחון מעריכים שמחמוד עבאס ינסה למנוע אותו ולשלוט בלהבות
22/06/2020  |   יוני בן-מנחם   |   יומני בלוגרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
רג'וב [צילום: Issam Rimawi/Flash90]

מאהר סאלח, מנהיג חמאס בחו"ל, התראיין ב-20 ביוני בערוץ הטלוויזיה "אל-אקצה" והודיע כי ארגונו גיבש תוכנית התנגדות לסיפוח הישראלי בגדה. "התוכנית תתחיל בגדה מערבית ותעבור לכל חלקי פלשתין" הוא הודיע. גם סאלח אלעארורי, סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמאס הבטיח ב-13 ביוני כי תפרוץ אינתיפאדה גדולה בגדה ברגע שתוכנית הסיפוח תצא לדרך.

ברש"פ בוחנים את ההצהרות האלה, למרות שהרש"פ התנערה מההסכמים עם ישראל והפסיקה את התיאום הביטחוני עמה היא ממשיכה במעצרים ובחקירות של פעילי חמאס בגדה, ההנחיה של מחמוד עבאס למנגנוני הביטחון הפלשתינים הינה חד-משמעית, לא לאפשר לתנועת חמאס להרים את הראש, הוא יודע שהמגמה של חמאס היא לא רק לפעול נגד ישראל אלא להפיל את שלטונו כפי שעשתה ברצועת עזה ב-2007.

הוועדה המרכזית של פתח התכנסה בסוף השבוע שעבר לדון בהכנות להתנגדות לסיפוח והסמיכה את מזכ"ל פתח ג'יבריל רג'וב לעמוד ב"ראש הוועדה להתנגדות לסיפוח". הוועדה כבר קבעה שורה של פעילויות, מדובר בעיקר בעצרות המוניות ותהלוכות בתחומי הרש"פ נגד תוכניות הסיפוח של ישראל, העיר הראשונה שבה אמורות להתקיים העצרות כבר היום הינה יריחו שבה מתגורר סאיב עריקאת, מזכ"ל הוועד הפועל של אש"ף.

רג'וב הזהיר במסיבת עיתונאים ב-21 ביוני: "אנחנו עם ההתנגדות העממית כעת, אך ידנו על ההדק". אולם, התוכנית לעצרות המוניות ותהלוכות כבר נתקלת בקשיי ביצוע בגלל ההתפרצות המחודשת של נגיף הקורונה באזורי שכם וחברון שמאיימת להתפשט גם לאזורים נוספים.

הפלשתינים קשורים בעבותות חזקות לכלכלה הישראלית וקשה להם "לשבור את הכלים" מול ישראל, הכלכלה שלהם בתחומי הרש"פ היא חלשה והם מסתמכים על ישראל כמקור פרנסה עיקרי באמצעות עשרות אלפי עובדים שיוצאים מדי יום לעבוד בישראל וכמקור למוצרי מזון בסיסיים, דלק וסחורות. לפיכך, האופציות העיקריות העומדות בפני הפלשתינים נגד תוכניות הסיפוח הישראלי הינן: החרמה מוחלטת של ישראל, הפסקת כל קשר עמה, הפעלת לחץ בינלאומי על ישראל כדי שתיסוג מתוכנית הסיפוח ו"התנגדות עממית" (מוקאוומה שעביה-בערבית). מדובר בצעדי מחאה ולא בתוכנית אסטרטגית שלמה של הנהגת הרש"פ נגד הסיפוח הצפוי.

התנאים האזוריים אינם מבשרים טובות לפלשתינים, מדינות ערב אינן ממהרות לתמוך מעשית בעמדתם נגד הסיפוח מעבר לאזהרות והצהרות נגד המדיניות הישראלית, מדובר בעיקר בתשלום "מס שפתיים".

אינתיפאדה חדשה?

כמה בכירים ברש"פ ובפתח, שהיא מפלגת השלטון, משמיעים איומים על ישראל בדיוק כפי שהשמיעו איומים לאחר שהנשיא טראמפ הכיר בירושלים כבירת ישראל והעביר את השגרירות האמריקנית אליה במאי 2018. ד"ר נביל שעת', יועצו של מחמוד עבאס, אמר לפני כמה ימים באופן מפורש: "אם ישראל תתעקש לבצע את הסיפוח תתרחש אינתיפאדה". אולם, דבריו של שעת' אינם משקפים את המדיניות של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס המתנגד בתוקף לאינתיפאדה מזויינת, דוגמת האינתיפאדה השנייה, ותומך ב"התנגדות עממית" בלבד.

המדיניות של מחמוד עבאס היא לא לאפשר פעולות טרור נגד ישראל, כפי שעשה קודמו יאסר ערפאת, הוא מבין שהדרך הזו עלולה להביא לכך שישראל תכבוש מחדש את שטחי A ותחסל את הרש"פ על כל מנגנוניה. מאז האינתיפאדה השנייה, מנגנוני הביטחון של הרש"פ והשב"כ הישראלי חיסלו בשיטתיות את מרבית תשתיות הטרור של חמאס והג'יהאד האיסלאמי שפעלו בגדה, גם אם ארגוני חמאס או הג'יהאד האיסלאמי ירצו לבצע פיגועים הם מוגבלים מאוד ביכולותיהם הצבאיות בשטחי הגדה וסביר שיחליטו לפעול בעיקר מרצועת עזה.

בכיר פתח חוסיין א-שיח' אמר לעיתון "ניו-יורק טיימס" ב-14 ביוני כי הרש"פ תעצור כל פלשתיני שינסה לבצע פיגוע נגד ישראל, והיא תפעל לעצור אותו גם אם איננו פועל מתוך שטחי הרש"פ. ישנו גם ההיבט הבינלאומי, מאז האינתיפאדה השנייה שאותה הוביל בספטמבר 2000 יו"ר הרש"פ דאז יאסר ערפאת אחרי כישלון פסגת קמפ דיוויד, מקפיד יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מאז שנבחר לתפקידו ב-2005 להציג את הפלשתינים כ"קורבן" של ישראל ולא כ"תוקף" בשל הנזק התדמיתי הקשה שנגרם לפלשתינים בעולם שהציג אותם כטרוריסטים. הוא מסתפק בנקיטת צעדים נגד ישראל בפורומים הבינלאומיים.

גם אם הוא ישנה את דעתו וירצה לרדת מהבמה הפוליטית באש ובתמרות העשן כמו יאסר ערפאת, הרי שבתוך צמרת פתח ישנם כיום בכירים המחוברים ל מנגנוני הביטחון של ישראל ושל ארה"ב, כמו הגנרל מאג'ד פרג', שלא יאפשרו לו לעבור למאבק מזויין.

ההערכה הישראלית

במערכת הביטחון הישראלית חוששים מגל אלימות שישטוף את השטחים במקרה של מימוש תוכניות הסיפוח, גל שיתחיל ברצועת עזה על-ידי הג'יהאד האיסלאמי וחמאס ויתפשט לשטחי הגדה ומזרח ירושלים. עם זאת, ההערכה של מרבית גורמי הביטחון היא שיו"ר הרש"פ מחמוד עבאס איננו מעוניין בהתפרצות בהיקף כזה והא יפעל למנוע אותה כדי שיוכל לשלוט בגובה הלהבות. אולם, למרבית הפלא, הלכי הרוח בשטחי הגדה אינם כאלה.

גורמים בפתח אומרים כי הציבור הפלשתיני בגדה עייף ומותש והוא איננו מתעניין בבעיות אסטרטגיות כבדות משקל כמו סיפוח והחלת ריבונות. מה שמעסיק אותו כרגע הינו משבר הקורונה והבעיות הכלכליות הקשות היום יומיות שנובעות מהמשבר הזה. הרש"פ נתפסת בעיני הציבור הפלשתיני כחלשה מול ישראל וגם כמושחתת, הציבור איבד את האמון בהנהגתו, לרבים אין מוטיבציה להשתתף באינתיפאדה שלישית כדי שמחמוד עבאס וחבורתו ימשיכו לשבת על כס השלטון.

הדעה הרווחת בשטחי הגדה היא שלמרות הצהרותיו, מחמוד עבאס לא הפסיק את התיאום הביטחוני עם ישראל והוא מקיים אותו בחשאי מאחורי הקלעים. ההצהרות של בכירים ברש"פ כמו נביל שעת' על אינתיפאדה צפויה נתפסות בקרב התושבים בגדה כ"הפגנת שרירים" חסרת כל בסיס. הנהגת הרש"פ מצטיירת כחסרת עמוד שדרה, כזו שמאיימת ולא עושה דבר, בפועל היא לא הצליחה "להציל" את הדבר החשוב ביותר עבור הפלשתינים, ירושלים ומסגד אל-אקצה.

הנשיא טראמפ שעט קדימה, סגר את שגרירות אש"ף בוושינגטון, הפסיק את הסיוע הכספי לרש"פ ולאונרא, הכיר בירושלים כבירת ישראל והעברי אליה את השגרירות האמריקנית והכיר בחוקיות ההתנחלויות. לכן, הבעיה העיקרית של הרש"פ כרגע היא כיצד להחדיר מוטיבציה לציבור הפלשתיני האדיש בגדה כדי שישתתף לפחות בהפגנות ובעצרות נגד הסיפוח, איש לא מדבר בהנהגה על השתתפות באינתיפאדה פעילה נגד ישראל.

תאריך:  22/06/2020   |   עודכן:  22/06/2020
יוני בן-מנחם
+סרטוני הסברה: כך מחילים ריבונות נכון
15:05 22/06/20  |  עידן יוסף
מועצת יש"ע מפרסמת שני סרטוני הסברה חדשים התוקפים את הבעיות בתוכנית המאה ובעיקר את הסכנה מהמהלך של הקמת מדינה פלשתינית, כלשונה. בסרטון אחד משתמשים במועצת יש"ע בנשיא טראמפ כדי להסביר מה נכון ומה לא לשמירת האינטרסים של ישראל. בסרטון השני מובאות ארבע אמות מידה המשמשות לבדיקה האם תוכנית המאה טובה לישראל או שמא טובה לפלשתינים. הסרטון מתמקד בשאלות כגון האם ישראל מתחייבת להקמת מדינה פלשתינית והאם ישמר רצף ישראלי בשטחי יהודה, שומרון ובקעת הירדן.

במועצת יש"ע מבהירים כי הסרטונים הם חלק מהשלב הבא בקמפיין התומך בהחלת הריבונות בהקדם אבל מתנגד נחרצות להקמת מדינה פלשתינית.
+טיפוח הסיפוח
14:43 22/06/20  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה
באורח מעשי חש המתנחל הסביר, שכאמור אינו מכיר בשום זכות פלשתינית, כי בעצם אינו צריך את הסיפוח שמציעים לו טראמפ וביבי
(המתנחל אינו מכיר בזכות הפלשתיני [צילום: צילם אוריאל סיני])
+אושרה הקלת מע"מ לארגון האו"ם להספקת דלק לעזה
13:27 22/06/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
לעניין הכללת ארגונים נוספים, נקבע לדרישת ועדת הכספים כי יידרש אישורו של מתאם הפעולות בשטחים, על-מנת למנוע הכללתם של ארגונים עוינים את מדינת ישראל  ▪  המשמעות: ארגונים הקוראים להחרמת ישראל ונכללו ברשימת הפטור, יוצאו ממנה
(אלוף כמיל אבו רוקון [צילום: עדינה ולמן/דוברות הכנסת])
+הגולם החולם
13:11 22/06/20  |  עליס בליטנטל   |   לרשימה המלאה
כששר הביטחון מכריז "שיש לבחון את ההשלכות של כל צעד במימוש הריבונות על ארץ ישראל" הוא מזכיר את הגולם מפראג  ▪  גם היצור שיצר המהר"ל, גרם בהתנהלות האוטומטית שלו לשטפון בעיר, כי לא היה מסוגל לחשוב מתי לפעול, כי הוא הרי היה פסל מעץ שיצר הרבי
(בן-גוריון. לא היסס [צילום: באדיבות ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האפשרויות הפלשתיניות מוגבלות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
יום אחד קמה קבוצת נערות בנות 13 עד 18 ועושות מעשה. לא אפיית חלות לשבת או סריגת כיפות לאחיהן. המעשה שהן עושות הוא מעשה חלוצי ופמיניסטי שלא ראינו רבים כמותו. נערות דתיות, היוצאות לגבעה שוממה וקובעות. כאן ביתנו, זו נחלת אבותינו, כאן נקים חווה לבנות.
21/06/2020  |  רות רזניק  |   יומני בלוגרים
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים והפעם - פשע מלחמה, יקר וחיוני, אווירת סוף קורס, שופט כמחנך, יודע משהו, חלום רטוב ושלטים מוזרים "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג) הרבה בריאות, שמחה ואושר לכולנו שבוע טוב וחודש טוב
בארצות הברית מכהן נשיא, שמהלכיו בתחום מדיניות החוץ נועדו למה שעתיד להתרחש בחודש נובמבר בארצות הברית. כל מהלכיו בתחום מדיניות החוץ נועדו לקדם את סיכויי בחירתו בחודש נובמבר.
המתנגדים להחלת הריבונות, רובם בכירים לשעבר במערכות הביטחון, מציגים לציבור מכלול סיכונים רחב ומסבירים בשם "סמכותם המקצועית" כי מדובר בנטילת סיכון מיותרת ומזיקה, כאילו שדרכם חפה מסיכונים. כאן נדרשת התערבות לתיקון עקרוני בתיאור המציאות: המדובר במצג שווא כאילו שאלמלא עניין הריבונות הייתה המציאות האסטרטגית בה נתונה ישראל ממשיכה לנוע בדרך המלך ללא החרדה הכרוכה בצעידה לבלתי נודע, כאילו שיש אפשרות נכונה ואחראית להמשיך בדרך המוכרת והטובה (לכאורה).
21/06/2020  |  גרשון הכהן  |   יומני בלוגרים
חוק ההסדרה נועד להסדיר בנייה ביהודה ושומרון בשני סוגי מקרים: בנייה במקרקעין בבעלות פרטית, על-ידי הפקעת זכויות השימוש והחזקה במקרקעין והקצאתם לצרכי ההתיישבות שנבנתה עליהם, תוך תשלום פיצוי לבעלי המקרקעין; ובנייה במקרקעין שלא הוכרזו כאדמות מדינה, על-ידי רישומם כרכוש ממשלתי תוך מתן תקופה של שנה לטוען לזיקה במקרקעין להוכיח את זכויותיו. החוק חל על כל בנייה שנעשתה בתום לב או בהסכמת המדינה, במפורש או במשתמע. אומנם החוק מנוסח בלשון אובייקטיבית, אולם מן ההקשר ומן התנאים הקבועים בו, ברור, כי הוא נועד להכשיר בנייה בהתיישבות היהודית על קרקע שיש בה זכויות, או זכויות פוטנציאליות, לפלשתינים.
20/06/2020  |  פנינה שרביט-ברוך  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
איתמר לוין
איתמר לוין
שופט המעצרים בנימין הירשל-דורון מפגין בקיאות רבה - לעיתים יותר מנציגי המשטרה - ושם לב לכל מילה הנאמרת באולמו    אירוע חריג ופסול מתרחש באולם בכיכובה של נציגת השב"ס
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il