|   15:07:40
  רבקה שפק ליסק  
ד"ר להיסטוריה אמריקנית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

תשובה לסאיב עריקאת

צדק, סרבנות וריאל פוליטיק

נוצר מצב שלמדינות ערביות-סוניות יש אינטרסים משותפים עם ישראל נגד אירן כמו-כן, התברר למדינות ערב שישראל איננה מעוניינת להשתלט על המזרח התיכון והסכמים אתה הם לטובת מדינות המזרח התיכון
18/08/2020  |   רבקה שפק ליסק   |   יומני בלוגרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
פלשתינים בעזה נגד הסיפוח [צילום: עבד אל-רחים חטיב/פלאש 90]

הסרבנות הפלשתינית לכל הצעת פשרה לא קרבה אותם למדינה. כאשר המדיניות היא או הכל או כלום התוצאה היא כלום. כאשר מדברים על פתרון של שתי מדינות אך מנהלים מערכה בינלאומית לדה-לגיטימציה למדינת ישראל לא מגיעים לשלום. הגיע הזמן לריאל פוליטיק. לנוכח הסרבנות הפלשתינית, המאמצים של אירן להשתלט על המזרח התיכון וההכרה שישראל היא תרומה לשגשוג הניעו שליטים ערביים להעדיף את האינטרס הלאומי שלהם על פני האינטרס הפלשתיני ושינו את המדיניות: ניתוק בין הנורמליזציה לבעיה הפלשתינית.

צדק - למטבע יש 2 צדדים

המנהיגות הפלשתינית מדברת בשם הצדק לפלשתינים ומתעלמת מצדק לישראלים. הם דורשים להכיר בזכות ההגדרה העצמית שלהם כעם אך מסרבים להכיר בזכות ההגדרה העצמית של העם היהודי. הם טוענים שהיהדות היא דת ולדת אין זכות למדינה. זוהי גישה המסלפת את העובדות ההיסטוריות. היהודים הם אחד העמים העתיקים בעולם. אבל, בניגוד לנצרות ולאיסלאם שהן דתות אוניברסאליות, היהדות היא דת לאומית.

החפירות הארכיאולוגיות בחלקים השונים של הארץ מוכיחים את העובדה שפעם חי כאן עם יהודי אבל, המנהיגות הפלשתינית פועלת באונסקו למחוק כל קשר היסטורי בין העם היהודי לארץ ישראל (הגירסה היהודית: פלשתין - הגירסה הפלשתינית). הם כבר ביטלו את הזיקה של היהודים לקבר רחל, להר-הבית ואפילו לכותל המערבי. צדק איננו ניתן לחלוקה. אם הפלשתינים רוצים להקים מדינה לצד ישראל עליהם להכיר בזכותם של היהודים למדינה ובישראל כמדינת העם היהודי. למותר לציין שישראל חייבת להכיר בזכות ההגדרה העצמית שלהם וממשלות העבודה הכירו בכך בעבר.

סרבנות - סירוב לכל פשרה

היו לפלשתינים מספר לא מבוטל של הזדמנויות להגיע למדינה משלהם. ב-1936/7 הציעה ועדת פיל הבריטית חלוקת הארץ לשתי מדינות. היהודים הסכימו - הם סרבו. ב-1947 האו"ם הכריז על חלוקת הארץ לשתי מדינות. היהודים הסכימו - הם סרבו. ב-1967, לאחר מלחמת ששת הימים יכלו הפלשתינים להציע פתרון של שתי מדינות אבל הם העדיפו את ועידת חרטום ושלושת הלאווים. ב-1993 יזם השמאל הישראלי את ועידת אוסלו שקידמה את הסיכוי להקמת מדינה פלשתינית אבל, בדיעבד, התברר שחתימת ערפאת על הסכם אוסלו היה הונאה. האמנה הפלשתינית שקראה לחיסולה של ישראל לא בוטלה ובמקום התקדמות לשלום באה אינתיפאדה.

ב-2000, בוועידת קמפ דויד נתנו הנשיא קלינטון וראש ממשלת ישראל אהוד ברק הצעת פשרה שלו הייתה זוכה להסכמה הייתה מקדמת הקמת מדינה פלשתינית לצד ישראל. אבל, ערפאת העדיף אינתיפאדה. ב-2008 הציע ראש הממשלה אולמרט מקדימה הצעת פשרה לאבו מאזן. אבו מאזן עצמו הודה בפני כתב "הוושינגטון פוסט" שזו הייתה הצעה טובה יותר מהצעת קמפ דויד אבל הוא לא אמר "כן". גם את הצעת אובמה-קרי ב-2013/4 סיכלו הפלשתינים.

נשיאותו של אובמה, שאהד את הצד הפלשתיני, הייתה ההזדמנות הטובה ביותר להשגת המטרה, אבל, גם היא סוכלה. הכרת הנשיא טראמפ בירושלים כבירת ישראל עוררה מחאה חריפה למרות שהודגש שהכוונה לירושלים המערבית בלבד. ההנהגה הפלשתינית גם דחתה על הסף את "הצעת המאה" של טראמפ למרות שהוא הדגיש שזהו רק בסיס למו"מ. מתברר שכל הצעה שכללה מדינה פלשתינית לצד ישראל תוך ויתורים נדחתה על הסף.

ריאל פוליטיק

המדיניות של הפלשתינים בשיתוף עם מדינות ערב קבעה ש"אין נורמליזציה ללא פתרון הבעיה הפלשתינית". כך הפכה הבעיה הפלשתינית לאמצעי היחיד להבאת שלום ושגשוג למזרח התיכון. זה היה הניסוח של הצעת סעודיה שכל מדינות ערב היו חתומות עליה.

אבל, לאחרונה, המציאות במזרח התיכון השתנתה. קמה מדינה שיעית החותרת להשתלט על המזרח התיכון - אירן האיסלאמית. המטרה הראשונה היא חיסול ישראל, כביכול למען האינטרס הפלשתיני, אבל העובדות הן שונות: כל עוד ישראל קיימת אירן לא יכולה להשתלט על המזרח התיכון. אירן תומכת בחמאס כדי שילחם נגד ישראל. אירן הקימה את החיזבאללה כדי להשתלט על לבנון ולהיאבק לחיסול ישראל. אירן ניצלה את מלחמת האזרחים בסוריה כדי לנסות להשתלט על סוריה והיא מפעילה גורמים שיעים בעירק כדי להשתלט על עירק. אירן מתערבת בענייני תימן כדי לאגוף את מדינות חצי האי ערב מדרום ומעודדת שיעים במדינות חצי האי ערב להלחם נגד השלטון הסוני.

בקיצור, נוצר מצב שלמדינות ערביות-סוניות יש אינטרסים משותפים עם ישראל נגד אירן. כמו-כן, התברר למדינות ערב שישראל איננה מעוניינת להשתלט על המזרח התיכון והסכמים אתה הם לטובת מדינות המזרח התיכון. כתוצאה מהבנה זו נחתמו הסכמי שלום עם מצרים וירדן והחל שיתוף פעולה רבגווני מתחת לרדאר בין ישראל ומדינות ערביות.

יתר על כן, שליטים ערבים הגיעו למסקנה שהפלשתינים אינם משתפים פעולה עם גורמים בינלאומיים לקידום הסכם עם ישראל והדבר אינו תואם את האינטרסים שלהם. לכן, מספר מדינות החליטו לשנות את הסיסמה. במקום להתנות נורמליזציה בפתרון הבעיה הפלשתינית הם ניתקו את הזיקה בין נורמליזציה ופתרון הבעיה הפלשתינית והמדיניות החדשה היא העדפת האינטרס הלאומי על פני הפלשתיני: "נורמליזציה ללא וטו פלשתיני", אבל, אין ויתור על עזרה לפלשתינים. איחוד האמירויות עצר את תוכנית הסיפוח של נתניהו מה-1 ביולי. וחשוב להזכיר את חלקה של כחול-לבן בעצירת הסיפוח.

לסיום, בישראל היו ממשלות של מפלגת העבודה וקדימה שעשו מאמץ להגיע לפשרה. אבל, הסרבנות הפלשתינית ודחיית כל הצעת פשרה הביאה לשינוי בדעת הקהל בישראל. אזרחי ישראל חדלו להאמין שיש פרטנר לשלום והחברה הישראלית נעה ימינה. הסרבנות הפלשתינית תרמה לא מעט לניצחון הימין בישראל. יש כעת ממשלת אחדות בישראל המורכבת מהליכוד ומכחול-לבן. כחול-לבן מוכנים לפשרות. גם יש עתיד, העבודה ומרץ. בידי ההנהגה הפלשתינית הברירה לחזור לשולחן המו"מ או להמשיך בסרבנות. עד היום הסרבנות לא קידמה את האינטרס הפלשתיני במילימטר לקראת מדינה ולעם הפלשתיני נגרם סבל מיותר. הם יכלו לחיות במדינה משלהם מזה זמן רב.

תאריך:  18/08/2020   |   עודכן:  18/08/2020
ד"ר רבקה שפק-ליסק
+לחץ אירני על ראש ממשלת עירק
17:56 18/08/20  |  יוני בן-מנחם   |   לרשימה המלאה
אירן שיגרה את מפקד כוח "קודס" לבגדד ומפעילה לחצים ואיומים על ראש ממשלת עירק לקראת פגישתו עם הנשיא טראמפ כדי להביא לנסיגה מהירה של צבא ארה"ב מעירק  ▪  אירן מנסה להביך את טראמפ לקראת הבחירות לנשיאות ולהציגו כמי שהתקפל מעירק בלחץ אירני
(מוצטפא כאט'מי [צילום: משרד התקשורת העירקי/AP])
+הסכם האמירויות: שידרוג ישראלי ובידוד פלשתיני
12:36 18/08/20  |  יורם אטינגר   |   לרשימה המלאה
כמו הסכמי השלום עם מצרים וירדן, גם ההסכם עם איחוד האמירויות אינו מונחה בעיקר על-ידי מאוויי-שלום ותחושות פרו-ישראליות, אלא על-ידי הערכה עמוקה לתדמית ההרתעה של ישראל
(איחוד האמירויות [צילום: קמראן ג'ברלי, AP])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
גם הימין וגם השמאל הישראלי היו שותפים עקיפים, ללא ידיעתם, לשלום ההיסטורי והמבורך עם איחוד האמירויות; שני הצדדים, כל אחד לחוד, מנעו את הסיפוח. המתנחלים, אשר חששו כי החלת ריבונות תקדם את תוכנית השלום האמריקנית על כל רבדיה, התנגדו לסיפוח ולא השכילו להפנים כי ביצוע מהלך שכזה למעשה היה טורק את הדלת על כל אפשרות של משא-ומתן עתידי עם הפלשתינים ובכך תוכנית המאה הייתה מתמסמסת. התנגדותם הייתה בעוכריהם: דונלד טראמפ, האיש אשר על פיו יישק דבר, היה ער לרצונותיהם. הוא ניסה להבין לאן הרוח נושבת מכיוון הבייס שלו, האוונגליסטים, וחיפש לקבל את ברכתם של מצביעיו.
17/08/2020  |  טל בן-יעקב  |   יומני בלוגרים
הרש"פ וחמאס הופתעו כאחד מההודעה על השגת הסכם הנורמליזציה בין איחוד האמירויות לבין ישראל. ההלם בצמרת הרש"פ הוא גדול, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לא העריך שאיחוד האמירויות יחרוג מהקונסנזוס הערבי שהיה עד כה, על-פי דרישת הפלשתינים, שאף מדינה לא תחתום על הסכם נורמליזציה עם ישראל לפני שיושג הסדר קבע בין ישראל לרש"פ.
ברצועת עזה ובגדה מכנים את בכיר פתח מוחמד דחלאן במילים "עוף החול הפלשתיני". בכל פעם שמספידים אותו הוא צץ לפתע ומפתיע את כולם. דחלאן היה במשך שנים רבות בן הטיפוחים של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס אך בסופו של דבר הוא הרחיק אותו ב-2011 מתנועת פתח, בגלל שהוא הסתכסך עם שני בניו, והאשים אותו במעשי שחיתות וחתירה תחתיו. עכשיו חוזר דחלאן מחדש לזירה הפלשתינית בזכות הסכם הנורמליזציה של איחוד האמירויות עם ישראל, דחלאן הינו היועץ המיוחד של השיח' מוחמד בן זאיד, יורש העצר של אבו דאבי, והיה מעורב ברקיחת ההסכם עם ישראל.
האסון הגדול בנמל ביירות והתפטרותה של ממשלת חסאן דיאב, הנתמכת על-ידי חיזבאללה, יצרו הזדמנות פוליטית לנסות ולנטרל את כוחו של ארגון חיזבאללה השולט בלבנון. מדובר במשימה קשה מאוד מכיוון שחיזבאללה הינו הכוח החזק בלבנון מבחינה צבאית, הרבה יותר חזק מצבא לבנון, ואין שום כוח בלבנון שיכול לנטרל אותו מנשקו. הרחוב הלבנוני זועם על ארגון חיזבאללה ובני בריתו: הנשיא מישל עון ויו"ר הפרלמנט נביה ברי. הדבר בא לידי ביטוי בהפגנות בסוף השבוע שעבר כשהמפגינים תלו על עמודי תלייה במרכז ביירותאת דמויותיהם של חסן נסראללה, מישל עון ונביה ברי.
אם הייתי צריך הוכחה שהעולם השתגע סופית, קיבלתי אותה השבוע. לא מספיק שכבר כמה חודשים אי-אפשר לצאת מהבית בלי מסכה, אי-אפשר לנשום אוויר נקי ואי אפשר לדבר או להתחבק, לא די שמי הים אליהם היינו נמלטים כדי להצטנן מהאדמה הלוהטת שורצים מדוזות שמפיצות ארס שגורם לכוויות בעור ודגי הסרגוס בים התיכון התקנאו באחיותיהן הפירנאות באמזונאס, והחלו לנשוך את רגלי המתרחצים עד זוב דם. אפילו השמיים כבר מסוכנים כשציפורי המיינה החלו לתקוף בני אדם וזה רק עניין של זמן עד שיתחילו להוציא עיניים לילדים מתוך שעשוע.
16/08/2020  |  דוד ארגז  |   יומני בלוגרים
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי  
שגרירות ארה"ב: להיזהר מגזים רעילים  /  איציק וולף
ישראל מציעה סיוע הומניטרי ללבנון  /  עידן יוסף
מספר הנפגעים בלבנון חצה את האלפיים  /  עידן יוסף
חדשות מתפרצות  /  ארי בוסל
בינתיים בעבר הירדן מזרחה  /  עודד ערן
כמה תובנות לגבי לבנון  /  עמוס גלבוע
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
הטילים ברקע [צילום: והאיד סלמי/AP]
גדי חיטמן
די בזה שאירן חושבת שישראל היא זו שעומדת מאחורי התקיפה כדי לייצר עבורה תמריץ להגיב    התמריץ הזה קיים בקביעות אצל משטר האייתולות, שרואה בציונים את האויב הקטן
 מערכת הטילים הטקטיים של הצבא האמריקני (ATACMS) [צילום: אנדרו דיקסון/צבא ארה"ב/AO]
יאיר נבות
בימים הקרובים ייחלו להגיע לאוקראינה, דרך פולין, מערכות הנשק והתחמושת שאושרו במסגרת חבילת הסיוע הצבאית, ובראשן טילי ה"פטריוט" - זה עדיין לא צפוי לאפשר לצבא האוקראיני להוציא לפועל מה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il