|   15:07:40
  יורם אטינגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

הסכם האמירויות: שידרוג ישראלי ובידוד פלשתיני

כמו הסכמי השלום עם מצרים וירדן, גם ההסכם עם איחוד האמירויות אינו מונחה בעיקר על-ידי מאוויי-שלום ותחושות פרו-ישראליות, אלא על-ידי הערכה עמוקה לתדמית ההרתעה של ישראל
18/08/2020  |   יורם אטינגר   |   יומני בלוגרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
איחוד האמירויות [צילום: קמראן ג'ברלי, AP]


שידרוג ישראלי

עוצמה ביטחונית, טכנולוגית ומדינית של ישראל בזירה האזורית והבינלאומית הביאו את
איחוד שבע האמירויות - הכלכלה השנייה במזרח התיכון - לחתימת הסכם נורמליזציה מלאה עם ישראל. מאפיינים גיאו-אסטרטגים אלו הביאו את סעודיה (הכלכלה הראשונה), עומאן, בחריין, כווית, כמו גם מצרים וירדן, לשדרג באופן חסר תקדים את שיתוף הפעולה הביטחוני והאזרחי עם ישראל.

איחוד האמירויות רואה בשיתוף פעולה עם ישראל ערך מוסף קריטי לעמידה מול איומים קיומיים, ברורים ומיידיים כגון אירן, "האחים המוסלמים", דאעש, אל-קאעידה, הסיוע הטורקי ל"אחים המוסלמים" והבסיס הצבאי הטורקי בקטר העויינת (כ-5,000 חיילים). איחוד האמירויות, כמו כל משטר ערבי פרו-אמריקני, רואה בישראל בעלת ברית יעילה, אמינה וייחודית בכל הקשור למודיעין מבצעי, אימון יחידות לוחמה בטרור, הנחלת שיטות לחימה ואספקת מערכות לחימה מתוחכמות.

משקלה הביטחוני של ישראל גובר נוכח החשש שניצחון המועמד הדמוקרטי לנשיאות, ג'ו ביידן, בבחירות נובמבר 2020, יחזיר את יחסי ארה"ב-אירן לעידן הפייסני של אובמה, יעניק רוח גבית לשאיפת אירן להשתלט על המפרץ הפרסי וכל המזרח התיכון, ילבה את אש הטרור והטילים הבליסטים של האייתולות, ויביא להפלת משטרים ערביים פרו-אמריקנים.

לאחר שנים של סיוע פיננסי לטרור האיסלאמי, חל מהפך במדיניות איחוד האמירויות (כמו במדיניות סעודיה) שהביא להשתתפות צבאית ופיננסית משמעותית במלחמה בטרור האיסלאמי. לדוגמה, איחוד האמירויות פירסם רשימה של 82 ארגוני טרור, המהווים יעד לחיסול, הפועלים בפקיסטן, אפגניסטן, הודו, המפרץ הפרסי, תימן, עירק, סוריה. לוב, טוניסיה, מאלי, ניג'ר, בורקינה פאסו, ניגריה וגם בגרמניה ונורבגיה.

אמנם לאמירויות מאגרי נפט ה-7 בהיקפם בעולם, אך הן מודעות לכרסום במשקל הגיאו-אסטרטגי של כוח הנפט. לכן הן רואות בישראל, הנתפסת כמעצמה מדעית, טכנולוגית, חקלאית ורפואית, בעלת ברית חיונית במשימה החשובה לגיוון הכלכלה ושחרורה מתלות בנפט.

האיחוד פועל לייצוב ושידרוג הקשרים עם ארה"ב, וסבור (כמו רוב מדינות העולם) שלישראל השפעה רבה על מדיניות ארה"ב, כולל היקף ואיכות אספקת מערכות נשק מתקדמות למדינות ערב. מכאן השאיפה למנף את מעמד ישראל בארה"ב לשדרוג תדמית האמירויות בקרב הבוחרים האמריקנים ונבחריהם בבית הנבחרים, בסנאט ובבית הלבן.

בידוד פלשתיני

הסכם האמירויות עם ישראל הוא ביטוי למדיניות הערבית שאינה מקריבה אינטרסים חיוניים על מזבח העניין הפלשתיני, ואף רואה בפלשתינים מוקד אלימות. ההסכם גם מהווה דוגמה לפער העמוק ורב-השנים בין המלל הערבי הפרו-פלשתיני לבין ההתנהלות הערבית המתנכרת כלפי הפלשתינים. לדוגמה, בשנים האחרונות התפתחו שיתופי הפעולה עם ישראל באופן חסר-תקדים למרות הקיפאון במישור הפלשתיני, על אפם וחמתם של הפלשתינים, ותוך כדי הבעת הסתייגות (ערבית) מהטרור הפלשתיני ביו"ש ובעזה.

כמו-כן, לעומת המלל המופשט של האמירויות, המציין שההסכם נועד להסיר את איום החלת החוק הישראלי על יהודה ושומרון, הרי שההתנהלות המוחשית של האמירויות, בשעה שישראל ממשיכה לשלוט באזורים שנועדו להחלת החוק, מתבטאת בשידרוג משמעותי של שתופי פעולה ביטחוניים ואזרחיים עם ישראל, ובשכנוע בחריין להצטרף להסכם הנורמליזציה המלאה, למרות מחאות ואיומים פלשתינים.

כך היה גם בחתימת הסכמי השלום עם מצרים וירדן, חרף התנגדות פלשתינית נחרצת. כך מתנהלות סעודיה, בחריין, עומאן וכווית המרחיבות את הקשרים עם ישראל. כך היא ההתנהלות הערבית מאז 1948 כאשר מצרים וירדן כבשו את רצועת עזה ויו"ש, לא העבירו את השליטה לערביי המקום ואסרו על פעילות פוליטית עצמאית. "הליגה הערבית" הקימה ב-1948, בעזה, את "ממשלת כל פלשתין", אך היגלתה אותה לקהיר ב-1949, וביטלה אותה ב-1959.

התנהלות האמירויות ושאר מדינות ערב מהווה תיזכורת לעובדה שהפלשתינים נתפסים על-ידי מדינות ערב כגורם משני במזרח התיכון ואב-טיפוס לחתרנות, לטרור, להפרת הסכמים ולכפיות-תודה.

התנהלות הערבים כלפי הפלשתינים מבטאת את לקחי הטרור הפלשתיני במישור הבינ-ערבי והפנים-פלשתיני. המסקנה הערבית היא שהצהרות השלום הפלשתיניות מופרכות בעקביות על-ידי התנהלות פלשתינית אלימה, וככל שגדל היקף הסמכות הפלשתינית, כן מחריף הטרור הפלשתיני. כך אירע במצרים, בסוריה, בירדן, בלבנון ובכווית בעקבות הענקת סמכויות פעולה לפלשתינים על אדמתן, וכך גם היה בישראל בעקבות הסכמי אוסלו וחברון, פיסגת קאמפ דיוויד 2000 וההינתקות.

הערבים מניחים שישראל אינה מתעלמת מתקדימי המזרח התיכון, הגיעה למסקנה דומה, ולכן לא תאפשר הקמת מדינה פלשתינית שתסכן את קיומה ותוסיף דלק למדורת המזרח התיכון, המאיימת לכלות כל משטר ערבי פרו-אמריקני.

"אור ירוק" אמריקני כתנאי להחלת החוק הישראלי?

בניגוד לתובנה המקובלת, ליווי ("אור ירוק") אמריקני אינו תנאי-מוקדם להחלה מוצלחת של החוק הישראלי בבקעת הירדן וההתיישבות היהודית ביו"ש. כך הוכיחה החלת החוק הישראלי על-ידי רה"מ בן-גוריון (שטחים נרחבים בנגב, גליל, שפלת החוף ומערב ירושלים, למרות לחץ כבד של ארה"ב והעולם), רה"מ אשכול (ירושלים המזרחית חרף התנגדות חריפה של ארה"ב והעולם) ורה"מ בגין (רמת הגולן על-אף השעיית הסכם שתוף פעולה ביטחוני עם ארה"ב ואספקת מטוסי קרב). החלת החוק בוצעה בעבר בתנאים גיאו-אסטרטגים נחותים בהרבה ממעמדנו הנוכחי. למעשה, הפגנת עצמאות הפעולה הביטחונית והמדינית, והדיפת לחץ אמריקני, הפכו את ישראל מנטל אסטרטגי לבעלת-ברית אסטרטגית מובילה של ארה"ב.

בניגוד לתובנה המקובלת, השגת הסכם עם איחוד האמירויות אינה מצדיקה השעיה/ביטול של החלת החוק הישראלי. החלת החוק קריטית להסרת סימני השאלה מעל נחישות ישראל לשלוט בשטחים החיוניים לביטחונה הלאומי, ומהווים את שורש ההיסטוריה, התרבות והדת היהודיים. אמנם, ההסכם עם האמירויות תורם למעמדנו הגיאו-אסטרטגי, אך אין לו השלכה קריטית (קרובה לזו של רכסי יו"ש ובקעת הירדן) על הביטחון הלאומי.

כמו הסכמי השלום עם מצרים וירדן, גם ההסכם עם איחוד האמירויות אינו מונחה בעיקר על-ידי מאוויי-שלום ותחושות פרו-ישראליות, אלא על-ידי הערכה עמוקה לתדמית ההרתעה של ישראל. ישראל היא שחקן מרכזי במערך הביטחון הלאומי של ברי-השיח הערביים, הרתעת משטרים פורעי-חוק המאיימים על ברי-השיח, והמאמץ לצמצם את זעזועי המזרח התיכון.

הססנות ורתיעה של ישראל מהחלת החוק (כולל הרחבת תשתיות ומגורים) מכרסמים בתדמית ההרתעה ויכרסמו בהערכה הערבית, האמריקנית והבינלאומית לכח ההרתעה הישראלי.

על ישראל וארה"ב להפיק לקחים מהתנהלות האמירויות, שהיא פועל יוצא של מציאות המזרח התיכון, המתעדת את מרכזיות ישראל לעומת משקלו המשני של העניין הפלשתיני. אל לישראל ולארה"ב להיסחף אחר מלל האמירויות המסלף את מציאות המזרח התיכון ומנפח באופן מלאכותי את משקל העניין הפלשתיני.

תאריך:  18/08/2020   |   עודכן:  18/08/2020
יורם אטינגר
+לחץ אירני על ראש ממשלת עירק
17:56 18/08/20  |  יוני בן-מנחם   |   לרשימה המלאה
אירן שיגרה את מפקד כוח "קודס" לבגדד ומפעילה לחצים ואיומים על ראש ממשלת עירק לקראת פגישתו עם הנשיא טראמפ כדי להביא לנסיגה מהירה של צבא ארה"ב מעירק  ▪  אירן מנסה להביך את טראמפ לקראת הבחירות לנשיאות ולהציגו כמי שהתקפל מעירק בלחץ אירני
(מוצטפא כאט'מי [צילום: משרד התקשורת העירקי/AP])
+צדק, סרבנות וריאל פוליטיק
12:13 18/08/20  |  ד"ר רבקה שפק-ליסק   |   לרשימה המלאה
נוצר מצב שלמדינות ערביות-סוניות יש אינטרסים משותפים עם ישראל נגד אירן  ▪  כמו-כן, התברר למדינות ערב שישראל איננה מעוניינת להשתלט על המזרח התיכון והסכמים אתה הם לטובת מדינות המזרח התיכון
(פלשתינים בעזה נגד הסיפוח [צילום: עבד אל-רחים חטיב/פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הסכם האמירויות: שידרוג ישראלי ובידוד פלשתיני
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
הסרבנות הפלשתינית לכל הצעת פשרה לא קרבה אותם למדינה. כאשר המדיניות היא או הכל או כלום התוצאה היא כלום. כאשר מדברים על פתרון של שתי מדינות אך מנהלים מערכה בינלאומית לדה-לגיטימציה למדינת ישראל לא מגיעים לשלום. הגיע הזמן לריאל פוליטיק. לנוכח הסרבנות הפלשתינית, המאמצים של אירן להשתלט על המזרח התיכון וההכרה שישראל היא תרומה לשגשוג הניעו שליטים ערביים להעדיף את האינטרס הלאומי שלהם על פני האינטרס הפלשתיני ושינו את המדיניות: ניתוק בין הנורמליזציה לבעיה הפלשתינית.
גם הימין וגם השמאל הישראלי היו שותפים עקיפים, ללא ידיעתם, לשלום ההיסטורי והמבורך עם איחוד האמירויות; שני הצדדים, כל אחד לחוד, מנעו את הסיפוח. המתנחלים, אשר חששו כי החלת ריבונות תקדם את תוכנית השלום האמריקנית על כל רבדיה, התנגדו לסיפוח ולא השכילו להפנים כי ביצוע מהלך שכזה למעשה היה טורק את הדלת על כל אפשרות של משא-ומתן עתידי עם הפלשתינים ובכך תוכנית המאה הייתה מתמסמסת. התנגדותם הייתה בעוכריהם: דונלד טראמפ, האיש אשר על פיו יישק דבר, היה ער לרצונותיהם. הוא ניסה להבין לאן הרוח נושבת מכיוון הבייס שלו, האוונגליסטים, וחיפש לקבל את ברכתם של מצביעיו.
17/08/2020  |  טל בן-יעקב  |   יומני בלוגרים
הרש"פ וחמאס הופתעו כאחד מההודעה על השגת הסכם הנורמליזציה בין איחוד האמירויות לבין ישראל. ההלם בצמרת הרש"פ הוא גדול, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לא העריך שאיחוד האמירויות יחרוג מהקונסנזוס הערבי שהיה עד כה, על-פי דרישת הפלשתינים, שאף מדינה לא תחתום על הסכם נורמליזציה עם ישראל לפני שיושג הסדר קבע בין ישראל לרש"פ.
ברצועת עזה ובגדה מכנים את בכיר פתח מוחמד דחלאן במילים "עוף החול הפלשתיני". בכל פעם שמספידים אותו הוא צץ לפתע ומפתיע את כולם. דחלאן היה במשך שנים רבות בן הטיפוחים של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס אך בסופו של דבר הוא הרחיק אותו ב-2011 מתנועת פתח, בגלל שהוא הסתכסך עם שני בניו, והאשים אותו במעשי שחיתות וחתירה תחתיו. עכשיו חוזר דחלאן מחדש לזירה הפלשתינית בזכות הסכם הנורמליזציה של איחוד האמירויות עם ישראל, דחלאן הינו היועץ המיוחד של השיח' מוחמד בן זאיד, יורש העצר של אבו דאבי, והיה מעורב ברקיחת ההסכם עם ישראל.
האסון הגדול בנמל ביירות והתפטרותה של ממשלת חסאן דיאב, הנתמכת על-ידי חיזבאללה, יצרו הזדמנות פוליטית לנסות ולנטרל את כוחו של ארגון חיזבאללה השולט בלבנון. מדובר במשימה קשה מאוד מכיוון שחיזבאללה הינו הכוח החזק בלבנון מבחינה צבאית, הרבה יותר חזק מצבא לבנון, ואין שום כוח בלבנון שיכול לנטרל אותו מנשקו. הרחוב הלבנוני זועם על ארגון חיזבאללה ובני בריתו: הנשיא מישל עון ויו"ר הפרלמנט נביה ברי. הדבר בא לידי ביטוי בהפגנות בסוף השבוע שעבר כשהמפגינים תלו על עמודי תלייה במרכז ביירותאת דמויותיהם של חסן נסראללה, מישל עון ונביה ברי.
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי  
שגרירות ארה"ב: להיזהר מגזים רעילים  /  איציק וולף
ישראל מציעה סיוע הומניטרי ללבנון  /  עידן יוסף
מספר הנפגעים בלבנון חצה את האלפיים  /  עידן יוסף
העולם השתגע   /  דוד ארגז
חדשות מתפרצות  /  ארי בוסל
בינתיים בעבר הירדן מזרחה  /  עודד ערן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il