|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

משבר הקורונה כמודל מחשבתי

אירוע הקורונה הוא משבר אזרחי לאומי יוצא דופן, המקיף איום רפואי-קיומי והשלכות כלכליות-חברתיות נרחבות. מורכבותו והשלכותיו הלאומיות והבינלאומיות, הופכות אותו למבחן לכושרם של הממשלה והציבור להתמודד עם משבר מוכלל שאין הם מתורגלים בשכמותו. עד כה, המסקנות אינן מזהירות ומעוררות מחשבות מגוונות באשר להמשך ולעתיד
31/08/2020  |   רפי לאופרט   |   יומני בלוגרים   |   מגיפת הקורונה   |   תגובות
קורונה בישראל [צילום: דוד כהן, פלאש 90]

אירוע הקורונה הוא משבר לאומי1 שמתאפיין במספר משתנים בולטים שעיצבו את התפתחותו הקהילתית והשפעותיו החברתית-כלכליות: - מאפיינים ישירים: התפשטות מהירה, ידע חלקי לגבי תכונות הנגיף ומקורותיו, העדר תרופה או חיסון, קטלניות סלקטיבית עם פגיעות גבוהה בגילים מעל 65 ובאנשים בעלי לקויות בריאות קודמות. מאפייני רקע: משבר מורכב עם זיקה לתפקודם של שלושה "וחצי" משרדים ממשלתיים, חולשה יחסית של מערכת הבריאות בישראל, יסודות מקומיים ובינלאומיים משולבים ובעלי השפעה חזקה, משבר פוליטי מתמשך וחוסר ניסיון במערכות האזרחיות בניהול משברים לאומיים משולבים.

הואיל והאירוע קשור בבריאות הציבור וכרוך בסכנות חיים, נקבע אינסטינקטיבית משרד הבריאות כמשרד "המוביל" את ניהול האירוע. אין ספק שמבחינה רפואית, זו החלטה מתבקשת, אולם האירוע המוכלל איננו רק ואפילו לא בעיקר אירוע רפואי. תוך שבועיים-שלושה התברר שמדובר באירוע לאומי כולל, עם השלכות נכרות על הקשרים עם מדינות רבות בעולם. בערך באותו זמן וגם זאת בתהליך מהיר למדי, התברר שזהו משבר משולב משום שלא ניתן לקיים בו הפרדת משתנים ברורה וניהול ניפרד ועצמאי בזירה "הפרטית" של כל משתנה.

התגובה האינסטינקטיבית של הממשלה ושל ראש הממשלה, שהבין מוקדם מאוד שמדובר במשבר מוכלל ומורכב, הייתה ליטול על עצמו ועל הממשלה את האחריות לצעדי החירום שהיו קשורים בהשגת ציוד, תרופות וחומרים מתכלים הדרושים לבדיקות וטיפולים. כבר בתחילת המשבר הסתבר "שמודיעין הדבקה" הוא נתון קריטי לעיצוב אסטרטגיית בלימה וצמצום ההדבקה, ובה בעת הסתבר שהיגע וכוח האדם הדרושים ליצירת מנגנון זה, אינם מצויים במערכת הבריאות, שהתחילה את המרוץ נגד הפנדמיה, ברגל שמאל - מחסור בציוד, מתקנים, כוח אדם, ידע וניסיון קודם. מבחינת עבודת המטה, נפל הנטל על משרד הבריאות וצוות המומחים המצומצם שבו. התוצאה של אי-המוכנות ההתחלתית הייתה עומס אדיר על הצוות ועל בתי החולים, כשהכול מתפקדים תחת לחץ ובחוסר אמצעים. מאחר שהאירוע הפך במהירות רבה למשבר עולמי, הביקוש לציוד ותרופות הפך גם הוא כזה, ומדינות יצרניות צמצמו את הייצוא והכבידו עוד יותר על הערכות בתנאי התחלה חסרים. עד מהרה התברר שגם בתחומי התרופות - חיסונים וטיפולים שוטפים, מצב החוסרים דומה. כ"כ מחקרי התרופות והחיסונים נמצאים בשלבים מוקדמים למדי, ועד לשחרור תרופות מורשות לשימוש חופשי, יידרשו בין שנה לשנה וחצי, משמע - התמשכות המשבר על פני תקופה ארוכה.

תמונת מצב דומה השתררה בכל המוסדות השותפים למאמץ הלאומי הכולל. ומנגד התברר שנגיף הקורונה אגרסיבי יותר מקודמיו בני אותה משפחה, ובאין חיסון או הפרדה בין האזרחים, קצב ההדבקה עולה במהירות. באין מערכת מודיעין נתונים אמינה ושלימה, גם אין בידי הצוות המפקח במשרד הבריאות מידע חיוני לקבלת החלטות מושכלות. כתוצאה מכך הוחלט להטיל סגר כללי על המשק וכך לנסות לעצור את התפשטות המגיפה. החשש היה מרוויה בבתי החולים, שלא תאפשר לקלוט חולים קשים החייבים בטיפולי הנשמה וטיפולים אחרים מורכבים, וגידול בלתי נשלט במספר הקורבנות. ואכן בתחילת מרס 2020 הוטל על המשק סגר של קרוב לשלושה שבועות, ששיתק חלקים נכרים מהמשק, במיוחד במגזר העצמאיים, תעשיות התיירות והנסיעות ופעילויות המחייבות שהייה במקומות סגורים בקהלים גדולים.

מכאן מתחיל אי-סדר לאומי שנמשך קרוב לששה חודשים, וכולל: אובדן שליטה על קצב ההדבקה, על מוקדי ההדבקה וקצב התפשטותם, על הפעילות הכלכלית במשק, על התנהלות הציבור שבאין הוראות ברורות איבד אמון בהוראות הממשלתיות ועל התנהלות הלימודים במוסדות הלימוד. לכשנוכח הציבור שמחלקי ההוראות עצמם אינם מקפידים על דוגמה אישית, "התמרד" וחדל לציית להוראות הזהירות. התוצאות הכוללות של התפתחות זו היו שמדינת ישראל שהתחילה את המשבר עם מספר זעום של חולים, חולים קשה ומתים לכל 100 אלף נפש, הגיעה אחרי הסגר במהירות יחסית לאחד המקומות הראשונים בעולם בכל הנתונים השליליים הללו. כיום עולה מספר הנדבקים על 110,000 נפש, רבים אומנם החלימו אולם בין המחלימים מצויים לא מעטים שסובלים מתופעות לוואי בלתי-סימפתיות ומתמשכות. הנזק הכלכלי מתקרב ל-100 מיליארד ₪ ועדיין נמצא בקו עליה. מספר הנפטרים עולה ל-9002, (כשבגל הראשון היו מעט יותר מ-100).

בכל אירוע מורכב תהיה אחת מבעיות השליטה המרכזיות, שמירת הסדר הציבורי. על כך אחראית משטרת ישראל ועליה לפעול לאכיפת החוק בהתאם לחקיקה הקיימת. שעת חירום מחייבת הקפדת יתר על עניין זה בגלל "נזילות המצב" והאפשרות שתנוצל לרעה. יש לעדכן את התקנות כך שיכללו גם משמעויות כלכליות של שעת החירום וגם משמעויות תפעוליות. הכרזת שעת חירום נתונה בידי הממשלה. אישורה ברוב על-ידי הכנסת, חייבת לחסנה מפני התערבות משפטית לפרק זמן קצוב, שגם הוא יקבע הכנסת.

לאי-הוודאות ואי-המוכנות הלאומית לאירוע הקורונה, התלוותה להוותנו אי-יציבות פוליטית שמקורה במסע מתמשך של האופוזיציה לשלטון הליכוד בראשות נתניהו ולשינוי המצב כמעט בכל דרך אפשרית. במסע זה, שהפך אישי נגד נתניהו, חווינו שלוש מערכות בחירות רצופות בזו אחר זו במשך כשנה אחת, שגם בהן לא הושגה הכרעה פוליטית ברורה. ערב ההתוועדות להקמת קואליציה וממשלה אחרי מחזור הבחירות השלישי והאחרון במרץ ש"ז, התוודענו כולנו למשבר הקורונה. האיום הכמוס בפנדמיה, לצד מספר חששות כבדים של גוש השמאל מפני הישגים של הימין שיקבעו מצב חדש במדינה, הוביל חלקים מהאופוזיציה לממשלת חירום לאומית - ממשלת נתניהו גנץ. ממשלה זו הוקמה תחת הסיסמה של מאבק משותף בקורונה, אולם למעשה נבעה הצטרפות כחול-לבן לקואליציה מחשש מפני סבוב בחירות רביעי, כשעל הפרק עומדות השאלות הקריטיות הבאות: תוכנית השלום של טראמפ, ובה סיפוח של 30% לפחות משטח איו"ש לישראל, יחד עם כל ההתיישבות היהודית באזור, ולרבות בעת הירדן - סיום סופי לרעיון "שתי המדינות" שעליו שם השמאל את יהבו הפוליטי בזירה הבינלאומית והפנימית כאחת. שינויים מרחיקי לכת במבנה והגדרת התפקידים של מערכות אכיפת החוק בישראל. תיקוני חקיקה, ברמה של חוקי-יסוד, שיסדירו את הפרדת הרשויות בין שלוש הרשויות בדמוקרטיה הישראלית, כשהכנסת מקבלת חיזוק כמוסד המחוקק הבלעדי במדינה. שינויים במבנה השלטון המקומי והשלטון המרכזי ויחסי הגומלין ביניהם. הסדרים מדיניים עם מדינות מוסלמיות באזור לרבות הסכמי שלום ונורמליזציה. משפט נתניהו. סדר חדש ביחסי מדינת ישראל עם יהדות התפוצות, במיוחד יהדות ארה"ב. המשך פיתוח הקשרים עם ברית מזרח הים התיכון. באין תוכנית שלום, המגמה המסתמנת היא סיפוח איו"ש והקמת אוטונומיה-(יות) פלשתינית(ות) באיו"ש. מלבד תסכול האופוזיציה מכישלונות חוזרים ונשנים שלה מול הקואליציה במערכת בחירות אחרי מערכת בחירות במשך כ-12 שנים, מימוש שינויים אלה או רובם, אמור להביא למהפך פנימי וחיצוני במעמדה של ישראל ובאורחות חיינו כאן. עבור האופוזיציה בעלת האוריינטציה של שלהי המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20, זו עשויה להיות מפולת פוליטית-אידאולוגית אדירה.

חרף ההצהרות המנמקות את הקמת ממשלת החירום בצורך להירתם למאבק בקורונה, לא פסק גם המאבק הפוליטי בעת המו"מ על הקמת הממשלה ולאחריו, בניסיון של כל אחד מהשותפים למשוך את העגלה המקרטעת לכיוון הרצוי לו. מאבקים מתמשכים אלה פגמו ללא ספק ביעילות ההיערכות למאבק בקורה והמימוש של צעדי הממשלה בפועל. אחת הפגיעות החמורות היא המשך ההתגודדויות ההמוניות בחופי הים, באירועי שימחה המוניים, במפגני תפילות ובהפגנות הפוליטיות נגד ראש הממשלה ונגד מתנגדיו. בתקופה זו גילו רוב הפוליטיקאים והמנהיגים כביכול חוסר אחריות, חוסר התחשבות בצרכי הציבור וחוסר רגישות לאחריותם בעיתות משבר, לנהוג באחריות ולתת דוגמה אישית. אי-אפשר להשתחרר מתחושה שמתנגדי ראש הממשלה ביקשו למצות את חוסר הניסיון וחולשת עמדת הכניסה הלאומית למאבק בקורונה, לשם הוכחת כשלי הממשלה וראש הממשלה כחלק מהמערכה הפוליטית הכוללת נגדו, כשהנזקים לציבור ולמשק המדינה נדחקים לפינה. כך היה בהפגנות הרבות בירושלים ובת"א, במאבקי החרדים לאפשר תפילות המונים, כאילו לא הם אחראים לחלק מהאחוז הגבוה של הנדבקים, לנסיעה ההיסטרית לאומן ועוד. באותה מידה קשה להשתחרר מתחושה שהתעקשות ראש הממשלה נגד שילוב פיקוד העורף ביצירת המנגנון לאיתור וחיסול שרשרות ההדבקה, נבעה מחוסר רצון להעביר "חלקי שליטה" בנושא למשרד הביטחון בו "מככב" גנץ; הביזיון הוא של כולם, אבל גם של מי שנסחפו אחרי מליצי האי-יושר שהוליכו אותם באף נגד האינטרסים שלהם עצמם. שלושת או ארבעת החודשים האחרונים הם זמן שמבוזבז רובו ככולו במאבקי סרק. ישראל מכירה כיום היטב את משבר הקורונה והשלכותיו העיקריות. לאחר שהבינה את הצורך במינוי פרויקטור מקצועי מתכלל לניהול מסונכרן של ההתמודדות הרפואית מול המגיפה, עליה למנות קצין פרויקט תפעולי לשיקום המשק. קצין פרויקט זה צריך להיות ממוקם במשרד ראש הממשלה ומשם לנהל את הפעולות, תוך שימוש מירבי בגורמי השטח לצורך הביצוע בפועל.
ניסיון הקורונה עד כה מלמד, שכל משבר מוכלל יהיה מורכב משלושה גורמים ושלושה רבדים: הגורמים הם: מתכלל הידע המקצועי, מתכנן, מתאם ומתפעל את היישום בשטח והרשות הלאומית המנהלת את האירוע ומפקחת על המבצעים ברמה הממשלתית. בתחומי הביטחון הלאומי, באירועים גדולים, במגזר האזרחי, צה"ל הוא הגורם המקצועי, פיקוד העורף הוא מתפעל היישום בשטח והקבינט הוא גורם-העל הממשלתי. הסדר זה התקבע כבר במשך שנים רבות, עבר שינויים, תיקונים והתאמות והדרך לניהולו והפעלתו במקרה של משבר חדש מוכרת וידועה. תתכננה התאמות אד-הוק נוספות, אולם המסגרת ברורה. ברורה גם הדרך בה צריך לפעול פיקוד העורף כמתכלל הצבאי מול הרשויות המקומיות, והשאלה הגדולה שלטעמי נותרה עדיין פתוחה, היא האם זקוקה מדינת-ישראל ליותר מ-270 רשויות מקומיות מסוגים שונים, בכדי לנהל ביעילות את העורף האזרחי - ברגיעה או תחת איום צבאי כזה או אחר.3 משבר הקורונה מצביע על כך, שיעילות המבנה האזרחי להתמודדות תחת משבר צבאי או אזרחי דומים. המשבר, ההיערכות תוך כדי תנועה, בזבוז הזמן והכספים והגדלת שיעור הנזקים המיותרים כתוצאה מחוסר ניסיון, ארגון לקוי, חוסר משאבים ואיטיות התגובות, מלמדים, שאירוע זה חייב לשמש מקרה בוחן ומודל-היערכות לניהול של משברים אזרחיים מוכללים.4
במשבר הקורונה משמש פיקוד העורף כמאגר ידע, אמצעים וכוח-אדם לתמיכה בפעילות הגורם המתכלל המקצועי לטיפול במשבר ולמשרד הממשלתי הממונה על מוקד הידע הלאומי. ההחלטה על השימוש בפיקוד העורף, בהתעלם משיקולים פוליטיים שפעלו כאן הרבה מעבר לצורך האמיתי והרצוי לציבור, נבעה ממציאות שלילית - כיום אין במערך האזרחי שום גורם שיכול לבוא במקום פיקוד העורף; לטעמי, זהו מחדל לאומי.

במשבר שעשוי לפקוד את העורף בחירום (שיתחיל בתחום הצבאי ו"יתגלגל" לתחום האזרחי, או להפך), כאשר מספר תושבי המדינה מתקרב במהירות ל-10 מיליון!! - חייבים לבנות יכולת אזרחית לטיפול במשברים, כאשר הזרועות האזרחית והצבאית משלימות (רזרבה אסטרטגית) זו את זו במשברים משולבים או חמורים במיוחד. ברור שארגון נכון, אמצעים מתאימים וניסיון מצטבר, לרבות בתחום ניהול המשברים, הינם נכסים קריטיים לשם מתן תגובה מהירה ואפקטיבית; ומשבר הקורונה הוכיח זאת היטב. תחילתו של משבר עשויה להיות מטעה, כשהיא נתפסת כאירוע קל יחסית וקצר מועד; אולם, עד מהרה מסתבר שההפך הוא הנכון. הזמן היקר ההולך לאיבוד בשגיאות הערכה מסוג זה, גורם למדינה ולאזרחיה לשלם מחיר יקר ומיותר על "החפיפניקיות" בניהול המוקדם. כלל קריטי בניהול משבר לאומי חייב להיות שמשנקבע "מתכלל מוביל", הוראותיו הן בחזקת הוראות שעת חירום וכל המערכת הציבורית מיישרת קו עם החלטותיו, אלא אם שונו ע"י קבינט האירוע.5 באותה מידה יש לצמצם את "חינגות" התקשורת בעימותים יזומים של מומחים מטעם התקשורת שתפקידם לאתגר את "המתכלל" המוביל, את מנהלי האירוע ואת הציבור עצמו - מעין מערכת ליצירת עניין מלאכותי, שיש בו רווח ל"רייטינג" והפסד לציבור. בעשותם כן הם מגדילים את הבלבול, אי-הוודאות וחוסר הביטחון הציבורי ומחבלים בניהול המשבר. פרסום הוראות מקצועיות לציבור - רק בסמכות המתכלל.

שעת החירום איננה העת לדיונים תאורטיים וקונספטואליים, את אלה יש לערוך ברגיעה ומבעוד זמן. בשעת חירום נדרש מענה אפקטיבי שמסייע לנפגעים, ממזער נזקים, משכנע את הציבור שהממשלה וזרועות הביצוע שלה יודעים בפני מה הם עומדים. כך תופס הציבור את הממשלה כשותפה ולא כמי ש"דגה" במים עכורים הישגים פוליטיים על גבו, קטנות חרדותיו, גדל האמון ברשויות השלטון ומשתפר שיתוף הפעולה בין הממשל לאזרחים. משבר הקורונה הוכיח עד כמה חשובים שיקולים אלה בשליטת הממשלה על מעשי האזרחים, מבלי שיהיה צורך באכיפה אסרטיבית, קשה ופוגענית.

הערות

1. משבר לאומי, הוא משבר החל בצורות שונות על רוב האוכלוסייה או רוב שטחי השליטה של המדינה או שניהם. אסונות טבע עשויים להיות המקורות השכיחים למשברים לאומיים. בכל משבר לאומי יהיו מעורבים בשכיחות גבוהה שאלות של חיי-אדם, שיבוש סידרי החיים הסדירים ובכלל זה סדרי העבודה, לימודים, תנועה ותנאים כלכליים.
2. באינתיפאדה השנייה שנמשכה קרוב ל-4 שנים והייתה אלימה במיוחד, עמד מספר הקורבנות האזרחיים כ-1,300 נפש!! ובמאבק המתמשך נגד תאונות הדרכים בישראל, מספר של כ-300 הרוגים בשנה נחשב כמספר גבוה! ובמלחמת הגליל השנייה שנמשכה 33 ימים של אש רצופה על החזית האזרחית, היו כ-120 אזרחים הרוגים ועוד כ-40 חיילים!. נכון הדבר שמרבית הנספים בקורונה הינם אנשים מבוגרים מעל לגיל 65, או כאלה שסבלו מלקויות בריאותיו קשות קודם לכן. אבל ממתי במדינה יהודית גיל הנספים הוא מדד לקביעת קדושת החיים של אזרחים, במיוחד כשהשליטה במצב ברובה היא בידינו?
3. דעתי, היא שהגיע הזמן לשנות את מבנה השלטון המקומי, למזג רשויות להקטין את מספרן הכולל ולהגיע לאופטימיזציה ניהולית הן בתקופת הרגיעה והן בתקופת חירום. עבודות תכנון חקר לא מעטות הוכיחו כבר בעבר שלמהלך כזה יתרונות פוטנציאליים רבים, בתחומי התכנון האורבני, התקצוב, שמירת איכות החיים וניהול הפעילות השוטפת ברשויות בתקופות רגיעה ובחירות כאחת.
4. "מוכללים" – משמע: משלבים בתיפקודים שונים אבל מקיפים שני משרדי ממשלה או יותר במערכת הנושאת בעול ההתמודדות השוטפת עם המשבר.
5. הצוות הממשלתי המנהל את הנושא בשם מליאת הממשלה ובסמכותה המלאה.

תאריך:  31/08/2020   |   עודכן:  31/08/2020
רפי לאופרט
+יפוטר יברקן לאלתר!
21:08 31/08/20  |  שמואל לוין   |   לרשימה המלאה
סגן השר יברקן 'הנכבד' היה בקרבתה של השרה לקליטת עליה, פנינה טמנו-שאטה' אשר נדבקה בקורונה, אבל "לא ידע" שהוא צריך להכנס לבידוד
(יברקן. לא ידע? [צילום: כנסת ישראל])
+אין לימודים בערים אדומות עד יום ה'
20:35 31/08/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
משרד הבריאות פרסם את רשימת 24 היישובים האדומים - בהם: טבריה, אום אל-פחם, רכסים, עמנואל, ג'לג'וליה וטירה  ▪  גידול של 27% נרשם במספר התלמידים הפעילים במערכת החינוך בתוך עשור - מ-1.8 מיליון תלמידים ל-2.4 מיליון תלמידים  ▪  נתניהו: בתי הספר ייפתחו ברוב הערים
קבינט הקורונה. האם יתקיימו לימודים בערים האדומות? [צילום: לשכת ראש הממשלה]
לימודים במתווה חדש ולא ברור [צילום: חן לאופולד/פלאש 90]
+אני נפגש עם מנהיגים מוסלמים
18:43 31/08/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
מבהיר שההחלטה על פתיחת הלימודים בערים האדומות תתקבל הערב  ▪  על התפטרותו של שאול מרידור: גם אביו התפטר בשל חילוקי דעות אתי - ואני צדקתי
(נתניהו הערב. "אנחנו מחליטים" [צילום: כאן 11])
+גמזו: כל אדם אחר היה קם ומתפטר
17:47 31/08/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
פרויקטור הקורונה מותח ביקורת על שרי הקבינט שלא כל החלטותיהם נשענות על נתונים ועל כלים מקצועיים  ▪  טוען שלא סביר שהלימודים ייפתחו מחר בערים המוגדרות כ'אדומות' ומעריך שייתכן סגר בערים הללו בקרוב
(גמזו. "לפעמים אין לשרים כלים מקצועיים" [צילום: נועם ריבקין-פנטון, פלאש 90])
+נתב"ג: בדיקת בזק לקורונה ב-45 שקל
17:31 31/08/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
חברת ״אומגה״ בשיתוף בי״ח רמב״ם זכתה במכרז להפעלת מעבדות הקורונה בנתב״ג היוצאים לחו"ל יגיעו לצורך הבדיקה כ-72 שעות טרם הטיסה  ▪  העלות לבדיקה תעמוד על 44.88 ש״ח  ▪  השרה רגב: ״עמדנו על כך שמחיר הבדיקה לנוסעים יהיה זול, נגיש וזמין״
(בדיקה מוזלת בכניסה [צילום אילוסטרציה: פלאש 90])
+צוות משותף יבחן שיפור התעסוקה במזרח ירושלים
16:36 31/08/20  |  עידן יוסף
לאור העלייה במספר מבקשי העבודה ממזרח ירושלים ראש העיר ירושלים, משה ליאון ושר העבודה והרווחה, איציק שמולי, קיימו הבוקר פגישת עבודה במרכז ריאן לתעסוקה במזרח ירושלים. בינואר 2020 התמודד מרכז ריאן עם 5,570 דורשי עבודה והיום, בעקבות נגיף הקורונה רשומים במרכז 30,071 דורשי עבודה. בפגישה הוחלט על הקמת צוות משותף של עיריית ירושלים ומשרד העבודה והתעסוקה לבחינת ושיפור התעסוקה במזרח ירושלים.
+נציגי שס המייעצים לממונה הקורונה התפטרו במחאה
14:55 31/08/20  |  עידן יוסף
ארבעת נציגי ש"ס במועצה המייעצת לממונה הקורונה התפטרו לנוכח פנייתו של הפרופסור רוני גמזו לממשלת אוקראינה. יו"ר סיעת ש"ס בכנסת, חבר הכנסת מיכאל מלכיאלי, אמר ברדיו קול ברמה: "פרופ' גמזו קבע נהלים והוציא מכתבים ללא שום דיון רציני ואמיתי בסוגיה שחשובה לכל כך הרבה יהודים. אני שמח שראש הממשלה לא גיבה את גמזו. אין ספק כי השר דרעי הוא הדמות הבכירה ביותר אשר לקח על עצמו את הטיפול בנושא זה, תוך הבנה אמיתית לצרכים של הנוסעים לאומן, השר דרעי הצליח להניע מתווה מצויין לגבי בתי הכנסת לקראת תקופת החגים. על גמזו לבקש סליחה על דבריו התמוהים על אומן".
+גלנט: הורים יוכלו ללוות תלמידים בגיל הרך
14:41 31/08/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
שר החינוך דוחה את הנחייתה של מזכ"ל הסתדרות המורים, ובארגון גננות מחנכות קוראים להדחת יפה בן-דוד  ▪  על-פי הסתדרות המורים אם לא יושגו הסכמות - מערכת החינוך תושבת מיום חמישי  ▪  המדינה תבקש צו מניעה
גלנט. ליווי הורי [צילום: מרק ישראל סאלם]
בן-דוד. השביתה נדחתה ביומיים [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+עובדי המעבדות: נמשיך לתת תשובות לבדיקות קורונה
14:19 31/08/20  |  
הסתדרות עובדי המעבדות הודיעה כי לא תחריף היום את השביתה אותה החלה אתמול ותשובות פענוח בדיקות קורונה חיוביות תמשכנה. לדברי יו"ר הארגון, אסתר אדמון, עובדי המעבדות החליטו להיעתר לבקשתו של מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי שהבטיח להתערב בנושא בשובו מהמשלחת לאיחוד האמירויות.

"בהתאם לבקשת פרופ' לוי, נשוב עוד הבוקר לשולחן המשא ומתן. פרופ' לוי התחייב בשיחה עימי לכך, שמשרד הבריאות יתווך ויסייע באופן פעיל יותר ומשמעותי במו"מ עם הממונה על השכר באוצר, כדי להביא לשינוי בגישת האוצר כלפינו עובדי המעבדות, ועל מנת שהישיבה איתנו תהיה באווירה יותר סבירה וחיובית", לשון הודעת הארגון.
+עלייה בשיעור המובטלים: 242 אלף
13:36 31/08/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
במחצית הראשונה של אוגוסט נרשמה מגמה של ירידה במספר העובדים הנמצאים בחל"ת ועלייה במספר המובטלים  ▪  המשמעות - המשבר המעמיק הביא למעבר של עובדים מחופשה ללא תשלום לפיטורין ולאובדן העבודה  ▪  מספר הלא מועסקים הכולל - 503.6 אלף בני אדם
([צילום: יוסי זמיר/פלאש 90])
+קלנר: גורמי הרפואה לא מעניינים את יפה בן-דוד
12:51 31/08/20  |  עידן יוסף
ח"כ אריאל קלנר (ליכוד) תוקף את הנחיית הסתדרות המורים לגננות שלא להכניס הורים בניגוד להנחיית שר הבריאות. בציוץ בטוויטר כתב: "כאב לילדים קטנים, אני יודע כמה כניסת ההורים לגנים, במיוחד ביום הראשון, עוזרת להתאקלמות של הפעוטות. כניסת ההורים חשובה במיוחד לאור מקרי ההתעללות האחרונים. היא יוצרת תחושת פיקוח כלפי הגננות ומרגיעה את ההורים. גורמי הרפואה טוענים שאין סכנה. אבל כל זה לא מעניין את יפה בן דוד. בושה".
+על-אף הקורונה - חברה העותרת להסדר
נושים אינה זכאית לצו הקפאת הליכים
11:23 31/08/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
קובע שאין הצדקה להעניק סעדים זמניים לחברה המבקשת מבית המשפט לאשר הסדר חוב, בניגוד לחברה המבקשת לפתוח בהליכי חדלות פירעון - שכן החוק אינו מאפשר מסלול שכזה
(פרסקי. לא באופן גורף)
+נדחתה עתירה נגד איכוני השב"כ
11:22 31/08/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
מזוז: העותרים התעלמו מפסיקה מפורשת בעתירתם הקודמת באותו עניין עצמו, מיהרו לעתור בלא למצות הליכים - וזאת גם בניגוד לפסיקה עקבית בנוגע לחובה זו בעתירות נגד חוק
(הסמכה בחקיקה ראשית)
+יו"ר עובדי המעבדות: "לבקשת פרופ' חזי לוי - נשוב למו"מ"
10:08 31/08/20  |  מירב ארד
שביתת עובדי המעבדות: "נעתרנו לבקשתו האישית של מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, שטילפן משדה התעופה, לפני יציאתו במשלחת לאבו דבי, שלא להחריף היום השביתה" - אומרת אסתר אדמון, יו"ר הסתדרות עובדי המעבדות. "בהתאם לבקשת פרופ' לוי, נשוב עוד הבוקר לשולחן המו"מ. פרופ' לוי התחייב בשיחה עימי לכך, שמשרד הבריאות יתווך ויסייע באופן פעיל יותר ומשמעותי במו"מ עם הממונה על השכר באוצר, כדי להביא לשינוי בגישת האוצר כלפינו עובדי המעבדות, ועל מנת שהישיבה איתנו תהיה באווירה יותר סבירה וחיובית".
+זום תשיק תכונות לשיפור חוויית הלמידה בכיתה
09:45 31/08/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
בין החידושים: סידור ישיבה בהתאמה אישית, פתרון לתלמידים כבדי שמיעה, קיבוץ משתתפים וצליל משופר לתלמידי מוזיקה
(למידה מרחוק בזום)
+יעלון: "אנשים מתים היום בגלל שיקולי הישרדות של נתניהו"
09:27 31/08/20  |  מירב ארד
חה"כ משה (בוגי) יעלון, כתב בחשבון הטוויטר שלו לפני זמן קצר: "כששומעים את פרופ׳ ברבש אומר, שאילו היה הממונה היה מתפטר כבר 3 פעמים: על כניסת 17 אלף תלמידים מחו״ל, על אומן ועל פתיחת שנה״ל בערים האדומות - מבינים, שעדיין אנשים מתים היום, בגלל שיקולים פוליטיים, שיקולי ההשרדות של הנאשם נתניהו. ביבי, די! עתיד המדינה חשוב ממך, תתפטר. אנחנו נתקן."
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
משבר הקורונה כמודל מחשבתי
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אקטואלי
5/09/20 18:33
 
רפי לאופרט
8/09/20 10:03
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מגיפת הקורונה
תקופת הקורונה אינה מצדיקה סטייה של בית המשפט מהליכי חדלות הפירעון הקובעים בחוק. כך סבור (30.8.20) שופט בית המשפט המחוזי בבאר שבע, יעקב פרסקי.
31/08/2020  |  איתמר לוין  |   חדשות
שופט בית המשפט העליון, מני מזוז, דחה על הסף (יום ב', 31.8.20) עתירה נגד השימוש בכלי האיכון של השב"כ לאיתור מגעיהם של חולי קורונה. הוא קובע, כי העתירה הוגשה תוך התעלמות מוחלטת מפסיקה קודמת של בג"ץ - אם כי נמנע מלפסוק הוצאות לחובת העותרים.
31/08/2020  |  איתמר לוין  |   חדשות
פתיחת הלימודים מבשרת את השיבה של התוכנה בה״א הידיעה של תקופת הקורונה: זום, שכבר הפכה לכלי עבודה לימודי מרכזי באינספור בתי ספר ומוסדות חינוך ברחבי העולם. בימים הקרובים מתכוונת החברה להשיק תכונות חדשות למערכת שישפרו את איכות החינוך הווירטואלי לטובת המורים והתלמידים שבבית. החידושים יהיו זמינים - חינם - בכל תוכניות ה- Zoom for Education ומטרתן מעבר לשיפור החוויה גם להגן על המפגשים מפני הפרעות חיצוניות ועל פרטיות התלמידים.
31/08/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
פורסמה (יום א', 30.8.20) רשימת המדינות הירוקות שמהן יהיה אפשר להיכנס לישראל ללא צורך בידוד. עם זאת, הישראלים עדיין אינם יכולים להיכנס למדינות החדשות ברשימה ללא דרכון זר משום שאף אחת ממדינות אלה לא מקבלת ישראלים עם דרכון ישראלי בלבד.
30/08/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
קבינט הקורונה אישר פה אחד (יום א', 30.8.20) את "מודל הרמזור" שגיבש ממונה הקורונה הפרופסור רוני גמזו. המתווה, שממפה את הערים האדומות, הכתומות והירוקות ברחבי הארץ בהתאם להיקפי תחלואה, נועד לסייע בבלימת התפשטות הנגיף, תוך הטלת מגבלות על אזורים שבהם נרשמו נתוני הדבקה גבוהים.
30/08/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
הלילה הזה הוא אנחנו, עם עבדים מזה רעב, מוכה, חבול ומובס, העומד לרגלי הר סיני העשן וכאיש אחד בלב אחד זועק "נעשה ונשמע", אוסף שבטים שהתלכד לכדי עם, העם היהודי שהביא לעולם את הצדק, הח...
[צילום: יוסי זמיר, פלאש 90]
מתן גולדבלט
בית המשפט העליון של קנדה בבחינה חוקתית של פגיעה בחופש ההתאגדות של מנהלים זוטרים בבתי קזינו: האם יש הבדל בין פגיעה בזכות שלילית לפגיעה בזכות חיובית?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il