|   15:07:40
  חנינא פורת  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

"אך ראשינו לא יישח" - סיפורו של יוחנן זריז

מגבעת השלושה ועד למשאבי שדה בנגב - תרומה ועשייה נאמנים למסורת כתיבתנו, בחרנו לסקור מהספר את הקטעים הנוגעים לנגב, לסיני, לקרבות שהתחוללו שם, לקיבוץ משאבי שדה (משאבים) ולערבה
07/09/2020  |   חנינא פורת   |   יומני בלוגרים   |   תגובות


פתיח

הפעם נסקור את ספרו של יוחנן זריז ז"ל (נולד בשנת 1924 - נפטר בשנת 2018), חבר קיבוץ "משאבי שדה" ואיש רב פעלים בפלמ"ח ובמלחמת העצמאות וכמי שהיה מעורב בתפקידים ומשימות באזורו - ראש המועצה האזורית רמת נגב בין השנים 1954 - 1956 וכן כגזבר קיבוצו בשנים 1971 - 1975. בגיל מעל תשעים, חזר זריז אל אירועי חייו שבמרכזם הגיוס לפלמ"ח בגיל 16 ועד לחיי קיבוץ כשהוא עומד בראש משפחה ענפה. מעט לפני פטירתו, השלים את כתב היד והספר פורסם.

נאמנים למסורת כתיבתנו, בחרנו לסקור מהספר את הקטעים הנוגעים לנגב, לסיני, לקרבות שהתחוללו שם, לקיבוץ משאבי שדה (משאבים) ולערבה. לא השווינו את רשמיו עם המחקרים שנכתבו על הפלמ"ח וצה"ל ולא העמקנו בקרע שנפל בינו לבין מפקדי הצבא לאחר ש"פוטר" מצה"ל עקב השתתפות בכנס הפלמ"ח. ניסינו להעביר את "רוחו" של הספר מזווית ראייתו של הכותב, שבכמה נושאים מרכזיים היא שונה מזו של חבריו, ממפקדי צה"ל ומחוקרי ההיסטוריה של היישוב והמדינה. משום כך הספר הוא לא רק תעודה היסטורית אלא מסמך אנושי מרגש.

מעשה הספר
משאבי שדה [צילום: משה פרידן/לע"מ]

הספר כולל תמונות בשחור לבן על נוף ארץ מולדת הוריו, על נעוריו, טיולים ואימונים בפלמ"ח ובמלחמת העצמאות וכן צילומי צבע של ביתו, משאבי שדה, של משפחתו וחבריו
▪ ▪ ▪

לאחרונה יצא לאור ספור חייו של יוחנן זריז (במתכונת אלבומית), המכיל 188 עמודים ונערך בידי ע' סבנטיצקי ובהוצאת "אירה כהן - כתיבת סיפורי חיים וספרי הנצחה". הספר כולל הקדמה, 17 פרקים, אפילוג וקטע סיום שנכתב בידי בניו של זריז. הספר פותח "בהמנון הפלמ"ח" של זרובבל גלעד ומסיים בקטע משיר "הרעות" של חיים גורי, ומעיד כי חווית הפלמ"ח היא החוויה המרכזית בחייו של זריז ועל כך הוא כתב רבות.

הספר כולל תמונות בשחור לבן על נוף ארץ מולדת הוריו, על נעוריו, טיולים ואימונים בפלמ"ח ובמלחמת העצמאות וכן צילומי צבע של ביתו, משאבי שדה, של משפחתו וחבריו. כהרגלנו, לא נוכל לפרט את תוכן הספר אלא ניגע בפרקים הקשורים בנגב (כולל סיפורים מאזורים שנכללו בהגדרה של נגב) והכל מזווית ראייתו של זריז, כחייל וכמפקד. אנו מזכירים לקוראנו כי אין זה מחקר היסטורי אלא אוסף של סיפורים וחוויות מנקודת מבטו של זריז כמגויס עד תום למשימות הדור.

נפסח על הפרקים הראשונים על ילדותו בתל אביב וכך גם על שנות הנעורים בבית הספר התיכון ובתנועת "הנוער העובד" ונציץ בפרק שכותרתו: שנותיי הראשונות בפלמ"ח (1942 - 1943). שני הבנים הבכורים בקיבוץ גבעת השלושה התגייסו לפלמ"ח וזריז, שעבר כבר קורס מ"כים בגדנ"ע, סומן כמיועד לפיקוד. הוא נשאב לפעילות הפלמ"ח שכללה ניווטים, ואימונים, עד לגיוסו לפלוגה ג' בשנת 1942.

תחילה עבד והתאמן "באלונים" ולאחר מכן בשנת 1943 עבר לקיבוץ חניתה. זריז שהה שם שנה וזכורה לו החוויה שבעת מסע למלכיה המחלקה נעצרה על-ידי הבריטים ונאסרה לכמה שעות במשטרת צפת. באותה שנה אף ביקר בחרמון, הועבר לקיבוץ הזורע למחלקת הסיירים בפיקודו של שאול יפה (אחיו הצעיר של אורי יפה) ואף זכה לצפות בהופעתה של ח' רובינא בפני החיילים בערב מרגש.

מצדה וסדום
לאורך המסע לא התרחצו, מיעטו לאכול וישנו תחת כיפת השמיים. הרחצה במעיינות עין-גדי בתום קטע מהמסע הייתה עבורם - גן עדן
▪ ▪ ▪

זריז נבחר להיכלל בחוליה שירדה להכין את מסע הפלוגה למצדה וים המלח. וכך במסע רגלי, ירדו הוא וחבריו משכם לכיוון הירדן ולתוואי נחל פרעה. מחשש התקלות עם הבריטים הרבו בהליכה בלילה והסתתרות ביום. החוליה טיפסה על הסרטבה, יריחו, עברה ליד המנזר החצוב בסלע והגיעה לבית הערבה. מבית הערבה, בלא להיכנס לשום יישוב או שבט בסביבה, הלכו לאורך ים המלח שאז נשק עדיין להרים.

בתום חמישה ימי הליכה הגיעה גם הפלוגה והתכנסה למרגלות המצדה. הטיפוס לפסגה היה קשה אף לסיירים מיומנים ובהגיעם למעלה, לאחר מסדר וטקס הולם, דיבר בפניהם אורי יפה על מקומו של ההר בהיסטוריה היהודית. לדברי זריז "...ישבנו והקשבנו בדממה ובעיניים נוצצות. עמדה אווירה של קדושה".

לאורך המסע לא התרחצו, מיעטו לאכול וישנו תחת כיפת השמיים. הרחצה במעיינות עין-גדי בתום קטע מהמסע הייתה עבורם - גן עדן. לאחר מכן עברו אימוני ירי בסדום ואף קיבלו יעד חדש - מסע רגלי לרביבים שהוקמה ב-1943. ברביבים נפגשו ששת פלוגות הפלמ"ח, שכולן באו מכיוון שונה, ושכולן עברו אימוני ירי בסדום (הנשק הוברח עבור הפלמ"ח במשאיות מעבר הירדן).

עליה בסולם הדרגות
קיבוץ חצרים [צילום: זולטן קלוגר/לע"מ]

שסע אידאולוגי
בסיפור על הנחתת מטוס הנשק מצ'כיה ניתן להבין את השסע האידאולוגי שהיה קיים גם בפלמ"ח בין מפ"ם למפא"י.

זריז הוצב כמפקדה של המחלקה הערבית (למרות של ידע ערבית כלל) שנשלחה לאלונים ולאחר מכן לעין-החורש וליגור
▪ ▪ ▪

בשנת 1944 מתמנה זריז למפקד מחלקה לאחר שעבר קורס בן חודשיים בג'וערה. באותן שנים התלבט זריז האם להתגייס לבריגדה או להישאר בפלמ"ח ולבנות את צבאה של "המדינה שבדרך". תפקידו הבא, מפקד מחלקה בדגניה א', שהורכבה מצעירים תל אביביים וירושלמיים, ביניהם משכילים שעלו אחר כך לגדולה כמו יחיאל מדמוני ויהודה באואר.

לאחר שנה, סירבה המחלקה להתפזר והועברה לקיבוץ חצרים יחד עם המפקד זריז אולם גם שם, בשל מחסור במים ובעבודה, רובם עזבו וחזרו לבתיהם. בעמודים הבאים מספר זריז על הפל-ים, מחלקת הטיס שהתגבשה בניווטים במדבריות הנגב ואף החדירה ציוד צילום למטוסים ולדאונים, עובדה שנתנה למפקדת ההגנה תמונה נכונה על הכפרים ובסיסי האויב בדרום.

זריז הוצב כמפקדה של המחלקה הערבית (למרות של ידע ערבית כלל) שנשלחה לאלונים ולאחר מכן לעין-החורש וליגור. המורה והמדריך לערבית היה שמעון סומך, יוצא עירק, שפתח את העולם הערבי ותרבותו בפני הצעירים. כעבור זמן מה מונה כסמ"פ של פלוגה ז' ולבסוף היה למ"פ והועבר לשרונה כדי לסייע בהקמת המטה של הגדוד הרביעי.

בסיפור על הנחתת מטוס הנשק מצ'כיה ניתן להבין את השסע האידאולוגי שהיה קיים גם בפלמ"ח בין מפ"ם למפא"י. על זריז הוטל לקלוט את המטוס הצ'כי והיה עליו לתאם זאת עם מפקדת גבעתי. במפקדה היה המח"ט שמעון אבידן, קצין החינוך וההסברה אבא קובנר וקצין אג"ם פולי. זריז הבין שגבעתי תסכים לשתף פעולה רק אם תזכה לנתח נשק גדול שיורד מהמטוס ושידרה לזריז אי-נכונות לבצע את הוראתו.

הוא מיהר לתל אביב חזרה, דיבר עם קצין המבצעים הארצי יגאל ידין ועל כך וננזף. מהסיפור עולה (לטענת זריז) כי סירובו של המח"ט אבידן לקבל פקודה מקצין זוטר שאינו איש מפ"ם, הייתה על-רקע פוליטי (התנגדות לבן-גוריון וקציניו המועדפים יוצאי הצבא הבריטי) ולא על-רקע מקצועי.

משהו על פיצוץ גשר דמיה
גשר דמיה [צילום: אילן ברונר/לע"מ]

עבודה מהירה
לאחר הליכת חלק מהכוח בחשיכה נפגשו כולם בצומת והחלו לרדת לכיוון הגשר. הבריטים לא שמו לב כלל לתנועה והחבלן עשה עבודה מהירה ויעילה וחיבר את חומר הנפץ סביב לגשר מתוך כוונה שלאחר הפעלת המטען, שתי הגדות ינותקו לחלוטין.

המשימה הייתה להגיע לגשר בלא להתגלות ולצורך כך נבחר סיפור כיסוי: מלפנים נסעה מונית בה ישב זוג שנסע לכאורה "לטיול תיירותי" לבית הערבה
▪ ▪ ▪

"בליל הגשרים" מונה זריז לפקד על פיצוץ גשר דמיה, בסמוך לשכם. על-אף שגאוגרפית חורג סיפורון זה מענייננו בנגב, ראוי שנספרו ודרכו נלמד על האיש ועל שיטות ההתנגדות שהונהגו בידי "תנועת המרי העברי", איחוד של כל המחתרות. בסיור מוקדם גילו זריז וחייליו שבגבעה סמוכה לגשר, נחפר מוצב בריטי קטן בו שהו שני חיילים שמתפקידם לשמור על הגשר אך הללו היו עסוקים בענייניהם.

מטרת פיצוץ הגשר הייתה לנתק את המעבר לירדן ושעת הפיצוץ נקבעה לחצות יחד עם פיצוץ כל הגשרים. המשימה הייתה להגיע לגשר בלא להתגלות ולצורך כך נבחר סיפור כיסוי: מלפנים נסעה מונית בה ישב זוג שנסע לכאורה "לטיול תיירותי" לבית הערבה ומאחוריה משאית עם עשרים חיילים המחופשים לטכנאים יחד עם חומר הנפץ שהוטמן בדוד של מכונת הכביסה שנשלחה לכאורה "לבית הערבה" במקום זו המקולקלת.

החיילים אמורים היו לשאת את חומר הנפץ מאזור החניה אל הגשר. לאחר הליכת חלק מהכוח בחשיכה נפגשו כולם בצומת והחלו לרדת לכיוון הגשר. הבריטים לא שמו לב כלל לתנועה והחבלן עשה עבודה מהירה ויעילה וחיבר את חומר הנפץ סביב לגשר מתוך כוונה שלאחר הפעלת המטען, שתי הגדות ינותקו לחלוטין. במקום הופיע לפתע ערבי שנקשר והוסתר עד לסיום הפעולה. פטרול בריטי שעבר בדרכו לבית שאן ראה את המכוניות העומדת סמוך לגשר ורשם את מספר המשאית (בשגיאה) ואת מספר המונית והמשיך בדרכו.

זריז החליט כי אומנם הוחלט על המלטות במקרה של חשיפה לכיוון רמת רחל, (שני ימי הליכה) ובחר לנסוע חזרה באותה דרך שהגיעו לכיוון בית שאן. הפטרול הבריטי לא הגיע שנית והם עזבו את הרכבים וצעדו בחשיכה כמה קילומטרים לקיבוץ מסילות שלא היה מודע לפעולה ושומרי הקיבוץ כמעט שירו על חיילי זריז. בבוקר, לאחר שנחו מעט יצאו רגלית לבסיסם בקיבוץ שריד.

הגשר לא התפוצץ עקב תקלה טכנית ולמחרת חבלן בריטי שנשלח לבדוק מדוע לא פוצץ גשר דמיה, הפעיל בטעות את המטען ופוצץ את הגשר. החבלן הבריטי נהרג במקום והערבי הקשור נפצע. המונית הוסתרה בשדות החיטה של בית השיטה ועבור נהג המונית החדרתי הופקה תעודת זהות מזויפת. הוא הועבר לקיבוץ אשדות יעקב ומטה הפלמ"ח דאג למשפחתו ולפרנסתה.

לאחר שנה של התמקחות עם הבריטים סוכם שההגנה תמסור את המונית לבריטים בגן שמואל כדי שהם יציגו "ניצחון" כלפי הערבים והממשלה בלונדון ואילו הם יוותרו על תפיסת הנהג ואכן כך היה והנהג שב לחדרה לשגרת חייו. כזכור, הבריטים הגיבו לאחר ליל הגשרים בפעולה נרחבת שכונתה "השבת השחורה". בנובמבר 1947 הוכרז על מדינה יהודית ונפתחה תקופה חדשה בחייו של זריז.

הקמת גדוד 7 בחטיבת הנגב הדרומית
גדוד 7 הורכב מטירונים, מחברי הכשרות של השומר הצעיר, ומבודדים שהצטרפו לגדוד
▪ ▪ ▪

במהלך המלחמה מונה זריז למג"ד 122 בחטיבת כרמלי. בהמשך, הוא קיבל בהפתעת מה את המינוי החדש - מפקד גדוד 7 בחטיבת הנגב. נוצר קושי עקב המצור להגיע מירושלים לנגב ולכן תפס "טרמפ" עם המשוריין שהביא את יגאל אלון לקריית ענבים והחזירו לשפלה.

אזור זה היה באחריות מח"ט גבעתי, שמעון אבידן. זריז החל לנוע לעבר השטחים בנגב עליהם פיקד מח"ט נחום שריג חבר בית השיטה. גדוד 7 הורכב מטירונים, מחברי הכשרות של השומר הצעיר, ומבודדים שהצטרפו לגדוד. הבסיס לגדוד נקבע ליד קיבוץ רוחמה אולם המצרים הקימו עמדות באזור ולכן ניתן היה להגיע לרוחמה רק דרך נגבה. זריז ניצל את הזמן עד פרוץ הקרבות והחל לאמן את חייליו ברמה הכיתתית.

הלחימה נגד המצרים באזור "גשר עד הלום"
תחת אש [צילום: משה מילנר/לע"מ]

חשש גדול
היחידה איבדה בפעולה זו 15 חיילים והחשש בקיבוץ ניצנים מפני התקפה מצרית התחזק.

לוחמי ניצנים התחננו בפניו כי הם יוותרו ללא נשק. זריז הזדהה עם זעקותיהם-תחינותיהם אך ביצע את הפקודה כלשונה
▪ ▪ ▪

עם פרוץ הקרבות קיבל זריז הוראה לספח את גדודו לגבעתי כדי לסייע בקרבות נגד המצרים על-אף שחייליו היו טירונים ולא הספיקו להתאמן דיים. לגדוד צופרו חיילים מיחידת "אריות הנגב" (כנראה חיות הנגב) שסייעו בפינוי ילדים ונשים מהיישובים. יחידה מגדודו יחד עם חיילי גבעתי ופלוגה של אצ"ל אומנו לקראת כיבושו מחדש של גשר "עד הלום" מידי המצרים.

זריז עמד בפני בעיה מוסרית כאשר חברי ניצנים טענו בפניו כי הצבא מפקיר אותם והם ילחמו ללא נשק נגד המצרים. תשובת זריז הייתה: "אינני מפר פקודות, וכי זו הפקודה שקיבלו אנשיי - להילחם בגזרת "גשר עד הלום". זריז העדיף את הנאמנות לצבא מאשר נאמנות למגזר יישובי מסוים.

בעת הניסיון לכיבוש הגשר, נפלה טעות בניווט ולמחרת בלילה, בעת ששבו כוחותיו של זריז, נפתחה עליהם אש תופת מצרית ורבים נפלו שם. חוסר ניסיונם של הטירונים הביא לכך כי זריז החליט לסגת מהגשר אליו הגיעו במאמצים רבים והחיילים ברחו תחת אש מצרית כבדה. כיוון הנסיגה היה ניצנים ופצועים והרוגים נותרו בחולות.

היחידה איבדה בפעולה זו 15 חיילים והחשש בקיבוץ ניצנים מפני התקפה מצרית התחזק. זריז קיבל הוראה להוציא עוד באותו ערב את חייליו מניצנים ולהתפרס על הגבעות הסמוכות. לוחמי ניצנים התחננו בפניו כי הם יוותרו ללא נשק. זריז הזדהה עם זעקותיהם-תחינותיהם אך ביצע את הפקודה כלשונה. למחרת נכבשה ניצנים בקרב הירואי. לוחמיה ספגו גינוי מקצין התרבות של גבעתי אבא קובנר שהאשימם בכניעה ללא קרב והעדיפו את השבי.

השמועה על שהתחולל בניצנים פגעה במורל הלאומי וקובנר התנצל ברבות השנים בפני הקיבוץ (לא כך נהג אבידן). אבידן נפגע מכך שהואשם על-ידי חברי ניצנים כי חילק נשק לקיבוצי השומר הצעיר וזנח אותם. זריז קובע לאחר ששוחח על כך עם אבידן כי אין יסוד לטענה והתנועות הקיבוציות, כל אחת מהן רכשה מהצבא נשק וחילקה לקיבוציה ולאבידן לא הייתה כל מעורבות בעניין.

בהמשך מספר זריז על הניסיון לכיבוש עירק סווידן כאשר הוטל עליו לפקד על יחידת תותחים קלים שלא הצליחה לגרום נזק ממשי למשטרה, התגלתה ונאלצה לסגת. יחידת התותחנים נשלחה לרוחמה להתארגנות ובדרך הופצצה בידי מטוסים מצריים ונפלו ונפצעו חיילים רבים.

עד להפוגה הספיק הגדוד לחנות באזור דורות שם לא צלח רעיון תרומת החיילים לבציר הענבים ולקטיף במטעי הקיבוץ משום "הסחיבות" שביצעו החיילים עבור גדודים אחרים "והייקים" מדורות לא הסכימו להמשך השיתוף פעולה עם הפלמ"ח. לאחר ההפוגה הוצב זריז בקריית ענבים כמפקד הגדוד הרביעי.

כנס הפלמ"ח וההדחה
חלק מהמהות [צילום: פריץ כהן/לע"מ]

הוא הסביר לדורי שהפלמ"ח הוא חלק מהמהות שלו מאז שהיה בן 16 ומכאן נובע יחסו העמוק לארגון
▪ ▪ ▪

פירוק הפלמ"ח ופיטוריו של זריז מהצבא הותירו בו צלקת עמוקה. באוקטובר 1949 הוא השתתף למרות האיסור בכנס הפלמ"ח (שפורק) בתל אביב בדרגת רב סרן וזומן לאחר מכן לשיחת בירור אצל הרמטכ"ל יעקוב דורי. התפתחה שיחה קשה בין השניים (לאחר שדורי הטיח בו שהוא הפר פקודה מפורשת שלא להשתתף בכנס) וזריז אמר כי לא מצא כל הגיון באיסור השתתפות בכנס לוחמים ותיקים.

הוא הסביר לדורי שהפלמ"ח הוא חלק מהמהות שלו מאז שהיה בן 16 ומכאן נובע יחסו העמוק לארגון. אין כאן לדברי זריז שום דבר פוליטי אלא על בסיס חברות עם לוחמים מהפלמ"ח. לשאלת דורי האם ינהג באופן זה (הפרת פקודה) במקרה דומה בעתיד וזריז ענה בחיוב ובאומץ דבר שגרם לאחר כמה ימים (ב-27 באוקטובר 1949) להתקבלות מכתב בו הודיע לו הרמטכ"ל על פיטוריו מצה"ל.

נוסח המכתב פגע מאוד בזריז ובעיקר כאב לו שכל תרומתו הענקית לפלמ"ח ולהגנה ולצה"ל לא הוזכרה ולו אף במילה. גם פנייתו ליגאל ידין שהחליף את דורי לקיום משפט בו יוכל זריז להגן על עמדתו לא התקבלה והוא לא הוחזר לצה"ל. 9 שנים לאחר פיטוריו, נכנס משה דיין לתפקיד הרמטכ"ל והחזיר את זריז לתפקיד מג"ד והוא הספיק להשתתף במבצע קדש ובמלחמת ששת הימים. בספר הובאו מכתביו "הזועקים מכאב" של זריז שנתקלו בחומה צבאית-פוליטית אטומה.

בית קבע בנגב
נוצר מתח בין הקבוצה שירדה לנגב לבין שאר הגרעין שנותר בהרצליה והיה חשש להמשך קיומו של הקיבוץ המרוחק
▪ ▪ ▪

בחלקו האחרון של הספר סיפר זריז על היכרותו עם רותי, אשתו לעתיד, חברת הגרעין שייסד בשנת 1947 את קיבוץ משאבים (רק לאחר כך נקרא משאבי שדה). למרות שהיה ידוע כי באזור חולות חלוצה, למרות שניתן למצוא קרקע פורייה מבחינה חקלאית, עדיין חסרו שם מים לחקלאות ופיתוח. נוצר מתח בין הקבוצה שירדה לנגב לבין שאר הגרעין שנותר בהרצליה והיה חשש להמשך קיומו של הקיבוץ המרוחק.

ראשי הקיבוץ המאוחד החליטו כי עקב המחסור במים ואי יכולת לפתח משק חקלאי יש להעביר את משאבים למקום הסמוך לרביבים. לקיבוץ שהועבר למקום החדש הצטרפו גופים נוספים ורותי הגיעה אתם והתמחתה בגידול ירקות. אחרי הנישואים עבר זריז למשאבים והקים שם את משפחתו הצעירה.

זריז הגדיר את עזיבת גבעת השלושה וההליכה לדרום כשליחות וכמי שנענה לקריאת בן-גוריון לרדת ולהפריח את הנגב. את הספר מסיימים זיכרונות של זריז מהשנים הראשונות של משאבי שדה, מלידת בנם הראשון ומהבדידות והניתוק ממרכז הארץ. לאחר רצף תמונות צבעוניות של המשפחה הוסיפו הבנים פרק על בית ההורים (זריז ורותי) מרגש למדי.

מילה אחרונה
הספר הוא חוויה אישית, מנקודת מבט של דמות רבת פעלים
▪ ▪ ▪

אין אפשרות ואף לא צורך לסכם את רעיונות הספר או לבחון אם ענה על שאלות שהוצבו בתחילת הכתיבה. הספר הוא חוויה אישית, מנקודת מבט של דמות רבת פעלים, אידאולוגית מאוד, פלמ"חאית בכל רמ"ח אבריה שהגשימה את חלום הדור ומנהיגיו (בעיקר בן-גוריון וטבנקין) - אימון והכשרה צבאית כבר בנערות לקראת הבאות, הגנה על הארץ שאומות העולם מסרוה לידי היישוב בכ"ט בנובמבר, השתתפות בקרבות תוך שמירה על ערכי הפלמ"ח, התיישבות בנגב ושמירה על מעורבות אישית, ערבות הדדית ונשיאה בעול. בטוחני כי לקורא מחכה חווה מפעמת ומשכילה.

תודה לד"ר זאב זיוון שמסר לי בטובו את הספר לקריאה.

תאריך:  07/09/2020   |   עודכן:  07/09/2020
חנינא פורת
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"אך ראשינו לא יישח" - סיפורו של יוחנן זריז
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בעוד שערכי ישראל מבוססים על מוסר האמת, החרות, הערבות ההדדית הלאומית והצדק במטרה ליצור באמצעותם ישות חברתית-לאומית חזקה, הליברליזם הפרוגרסיבי כופר בקיומה של אמת אובייקטיבית ורואה בכל מבנה חברתי (החל במשפחה וכלה בלאום) תוצאה של כוח ודיכוי שדינם הרס ופרוק. כמדינת לאום שערכיה מייצגים את הסדר החברתי הישן, בראייתו של הליברליזם הפרוגרסיבי, על ישראל היהודית להיעלם על-מנת לפנות את הדרך לערכיו, כשם שעל היהדות היה להיעלם במאה הקודמת כדי לפנות את הדרך לערכי הסדר החברתי הקומוניסטי והנאצי.
07/09/2020  |  חנן שי  |   יומני בלוגרים
הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות נחשב להישג גדול של מדיניות החוץ של ממשל טראמפ והנשיא האמריקני מתכוון לסחוט את לימון ההצלחה עד לטיפה האחרונה שלו ולהשתמש בו לצורך קמפיין הבחירות לנשיאות בנובמבר. לכן, יש מאמץ מדיני אמריקני גדול להביא לחתימה על ההסכם ב-13 בחודש בטקס בבית הלבן ולצרף מדיניות ערביות נוספות לתהליך הנורמליזציה עם ישראל, על-פי פקידים אמריקנים וישראלים בכירים, מייד לאחר חתימת הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות צפוייה גם בחריין להודיע על הסכמתה לנורמליזציה עם ישראל, דבר שיעניק הישג נוסף למדיניות האמריקנית באזור.
בתקופת משבר הקורונה שב העולם ולמד את משמעות המושג "ברבור שחור", שאותו טבע ד"ר נסים טאלב כמשל להפתעה מזעזעת המשבשת ומשנה לגמרי את סדרי החיים. נהוג לייחס אותו למשברים כלכליים גלובליים (כמו המשבר ב-2008), לאסונות טבע כמו הוריקן ׳קתרינה׳ (2005) או למתקפות טרור חריפות כמו הפיגוע במגדלי התאומים בניו-יורק (2001).
06/09/2020  |  גל הירש  |   יומני בלוגרים
יוצר ובמאי סרטים ישראלי, יהונתן אופק (42) וסרטו "ילדי האשראם" The Ashram Children, עומדים במרכזה של שערורייה בהולנד במסגרת פסטיבל הסרטים הצעיר Humans of Film המתקיים זו השנה הראשונה באמסטרדם, הולנד. מנהיגי הכת, הקבוצה הדתית המככבת בסרט, סביב סיפורו האוטוביוגרפי של אופק שגדל בה מגיל חודשיים ועד עשרים, הגישו תביעה נגד הפסטיבל ודרישה לגנוז את הסרט ימים ספורים לפני ההקרנה (שאמורה להיערך ביום שבת הקרוב). כעת זוכה המחלוקת לסיקור רב באמצעי התקשורת ההולנדים, בקרב אמצעי תקשורת מובילים, שכן חופש הביטוי בתרבות המקומית הוא חוק יסוד שההולנדים אינם מורגלים בעירעור בו.
ביבי - שקרן כרוני - טען כי ההפגנות למען הדחתו הן מדגרת קורונה. העבדים הנרצעים מיקי זוהר ואמיר אוחנה ודומיהם התייצבו מיד מאחוריו. כל סיעת הליכוד התקרנפה (עוזי דיין? אבי דיכטר? גדעון סער? גילה גמליאל? מיכל שיר? קשה להאמין).
06/09/2020  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
המנהיגות עדיין נעדרת [צילום: אורי פרקש]
יואב שורק
אחרי 7 באוקטובר היה ברור לכולנו שמה שהיה לא יהיה עוד - שהמנהיגות תתחלף ושנתפכח מרעיונות מסוכנים שהובילו לאסון    כל זה התכרסם לאיטו בחודשים הארוכים שעברו    ההצעה הישראלית לעסקה מלמד...
דן מרגלית
דן מרגלית
אם עד כה ראוי היה להציג את איתמר בן-גביר כעבריין לשעבר הרי שעכשיו הוא בלי לשעבר    רק, לכאורה, לפי שעה
צבי גיל
צבי גיל
בעיתונים משתקפת לאחרונה איזו לאות, עייפות, תשישות, רחוק ממלחמתיות. והכותרות כאילו כבדו עיניהן טרם נמנום    מעין שקיעה לתוך אפתיה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il