|   15:07:40
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי

חג האחדות בצל הפילוג <br> <br>

המסגרת שבה אנחנו חיים בשיגרה מכונה 'מדינת ישראל' ובפרוס חג האחדות נראה שהמסגרת הזאת מתפוררת לגמרי, שום סימן לאחדות אינו נראה במחוזותינו אנחנו נראים כמי שהתקבצו בכוונה להתאחד תחת צל הסוכה ופתאום מגלים שאין סוכה, עף הסכך
02/10/2020  |   נסים ישעיהו   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
[צילום: דוברות שב"ס]

חז"ל אומרים בגמרא (סוכה כז/ב): אף על-פי שאמרו "אין אדם יוצא ידי חובתו ביום טוב הראשון בלולבו של חבירו" אבל יוצא ידי חובתו בסוכתו של חבירו, דכתיב ...כָּל-הָאֶזְרָח, בְּיִשְׂרָאֵל, יֵשְׁבוּ, בַּסֻּכֹּת. מלמד שכל ישראל ראוים לישב בסוכה אחת. לולב, שזה כינוי לארבעת המינים, כל אחד צריך שיהיה לו משלו לפחות ביום הראשון. ואם אין לו, חברו נותן לו ב'מתנה על-מנת להחזיר' כדי שיוכל לקיים את המצווה. בסוכה לעומת זאת, כל ישראל ראוים לישב בסוכה אחת. דומה כי אין כמו האמירה הזאת לבטא את הרעיון של אחדות ישראל. הרי, כמו שמסביר רש"י, אין הכוונה שכל ישראל יכנסו לסוכה אחת בו זמנית, זה בלתי אפשרי, אלא שיהודי שיש לו סוכה מרשה ליהודי שאין לו לקיים את המצווה בסוכתו.

המיוחד במצוות סוכה הוא שזמן קיומה הוא במשך כל ימי החג, 24/7, הסוכה היא גם יחידה אחת שעל כן היא עשויה להכיל בתוכה את כלל ישראל בלי להתחשב בהבדלי מעמדות או יכולות. ארבעת המינים לעומת זאת, מצוותם היא רק ביום, אם נוטלים אותם בלילה לא מקיימים מצווה. והם גם כוללים מראש ארבעה מעמדות שונים, את הדומים לאתרוג שיש לו גם טעם וגם ריח שזה גם חכמה וגם מעשים טובים, את הלולב שיש לו (לתמר, הפרי שלו) רק טעם בלי ריח, את ההדס שיש לו ריח ואין טעם ואת הערבה שאין לה לא זה ולא זה. והרי רק בהתקבצם יחד מתקיימת המצווה. אם חסר אחד מהם, אין כאן מצווה. את המימד הזה של האחדות, צריך להפנים כל יהודי כפרט, לכן צריך שיהיו לו משלו.

לפי חז"ל את מצוות הישיבה בסוכה אפשר לקיים בסוכה שאולה, ארשה לשכן שלי לסעוד בסוכתי ובכך אאפשר לו לקיים את המצווה. זה אומנם מבטא סוג של אחדות אבל לא כזאת שמחייבת יותר מדי. הרי כדי להרשות לשכן לסעוד את סעודת החג שלו בסוכתי אני לא חייב לקבל את הרעיון שהוא שווה לי. זה סוג אחדות של קבוצת אנשים הנמצאים תחת אותה קורת גג, מה שיכול להיות גם אקראי לגמרי. שהרי עצם המציאות שלהם בתוך אותה מסגרת עדיין אינה מלמדת דבר על יחסם הפנימי והאישי איש לרעהו. ייתכן שישתייכו לאותה מסגרת בלי לאהוב או לכבד זה את זה. מה שאין כן בארבעת המינים שעצם צירופם יחד לצורך קיום המצווה מחייב את מי שנוטלם להתאחד עם השונה ממנו.

המסכות נושרות

הרבה רעיונות נאמרו להסביר את המסר של הסוכה עבורנו. כמו למשל שהסוכה מייצגת את הזמניות שלנו בעולם ועוד ועוד. אפילו ראיתי שמישהו הציע שבעקבות היציאה לסוכה נדע להעריך את היציבות שבשגרה כשנשוב הביתה. רעיונות נחמדים ומן הסתם גם נכונים, אבל התורה אומרת כמעט בפירוש שהסוכה מהווה מסגרת לאחדות ישראל, כנ"ל. המסגרת שבה אנחנו חיים בשיגרה מכונה 'מדינת ישראל' ובפרוס חג האחדות נראה שהמסגרת הזאת מתפוררת לגמרי, שום סימן לאחדות אינו נראה במחוזותינו. אנחנו נראים כמי שהתקבצו בכוונה להתאחד תחת צל הסוכה ופתאום מגלים שאין סוכה, עף הסכך. הדפנות עודן עומדות במקומן, אבל בלי סכך אין זו סוכה, בית בלי תקרה אינו בית.

כידוע, סוכה וארבעת המינים הן שתי מצוות החג ואינן מעכבות זו את זו. הסוכה מוגדרת במקום בעוד את מצוות ארבעת המינים אפשר לקיים בכל מקום. עם זאת מצווה מן המובחר ליטול ארבעת המינים בתוך הסוכה, שתהיה אחדות שלמה, בשני הממדים. הרי בעצם הימצאותו של יהודי בסוכה הוא מקיים מצווה וכל כולו בתוך המצווה. מוסיף לזה את ארבעת המינים והנה לנו אחדות שלמה, במימד הפרטי ובמימד הכללי. ומה יקרה אם מישהו יחליט שהוא אומנם רוצה לקיים את מצוות ארבעת המינים ואפילו בהידור, בתוך הסוכה, אבל בלי לצרף אותם יחד? במקרה כזה, גם הסוכה לא תעזור לו, ארבעת המינים אינם מצווה בלי צירוף. ומוטב שלא יברך על נטילתם כי זו תהיה ברכה לבטלה.

כאמור, מדינת ישראל היא המסגרת שלנו, הסוכה שבה אנחנו חיים. והרי מצוות הישיבה בארץ ישראל דומה למצוות סוכה בכך שכל כולו של היהודי שרוי במצווה בהיותו בה. אלא שבמדינת ישראל, בעניין ארבעת המינים, הסוגים השונים בעם ישראל שרק בהתקבצם יחד נוצר העם, רואים התעקשות רבת שנים שלא לצרף אותם יחד. האתרוג בעיני עצמו מתבצר בקונכיה שלו ואינו מוכן להותיר לזולת, הנחות ממנו לדעתו, מרחב מחיה. הוא דורש הכל לעצמו. רוצים שיהיו פה יהודים, אבל שהערבה תישאר ערבה ושלא תעז להצטרף לאתרוג. הגישה הזאת שלטה פה תמיד בסתר אבל כעת הכל צף ומתברר שמעולם לא הייתה פה אחדות, רק אינטרסים. לא פלא שהסכך עף והסוכה נפסלה.

בסוף ספר דניאל כתוב שזה מה שיקרה לפני קץ הימין (פרק יב): [י] יִתְבָּרְרוּ וְיִתְלַבְּנוּ וְיִצָּרְפוּ, רַבִּים, וְהִרְשִׁיעוּ רְשָׁעִים, וְלֹא יָבִינוּ כָּל-רְשָׁעִים; וְהַמַּשְׂכִּלִים, יָבִינוּ. זה בדיוק מה שמתחולל מול עינינו, המסכות נושרות והאמת מתגלה.

תאריך:  02/10/2020   |   עודכן:  02/10/2020
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
באחד מביקורי בבית חולים איכילוב, במחלקה פנימית ב', נתקלתי בפרסום פרטי מפתה. נאמר בו: "אחיות מהלב" - השגחה פרטית לאחר ניתוח, יחס חם, אמינות ואכפתיות. מאחר, ולצערי הרב הייתי זקוקה לעזרת אחות, עבור בת משפחה, פניתי למספר הטלפון המצורף, ואף נעניתי בחיוב לבקשתי. קבלתי בהודעת וואטצאפ שם של אחות מוסמכת, באישור משרד הבריאות.
01/10/2020  |  לאה טרן  |   יומני בלוגרים
בחורף הפולני הקר של שנת 1942, מרדכי (מיכאל) פוכלבניק הוכרח, יחד עם יהודים נוספים, להוציא גופות של נרצחים יהודים וצוענים ממשאיות גז לתוך קבר המוני. במשאית השלישית שהגיעה באותו היום, הוא גילה את גופת אשתו ושני ילדיו הקטנים (בן 7 ובת 4), שנזרקו מתוך הרכב. מרדכי רצה למות, הוא נשכב לצד אשתו וחיכה לירייה של איש האס-אס שתסיים את חייו, אבל זה הכריח אותו, בעזרת הצלפות בשוט, לקום ולהמשיך לעבוד1. היה זה במחנה הריכוז חלמנו, שממנו הצליח פוכלבניק לברוח בפעולה נועזת. כשמרדכי הצליח לבסוף לחזור לכפרו וניסה להעיד את אשר אירע לו בפני המועצה היהודית, בהתחלה חבריה סירבו להאמין לדבריו, ואף איימו כי יסגירו אותו לידי הגסטפו2.
אחרי ארבע דקות וחמישים שניות נשמנו לרווחה. הסוכה, כולל הסכך, מוכנה ומזומנה לקראת ימי הסוכות הבאים עלינו לטובה. רגע לפני שביקשנו לפרוש איש איש לעיסוקיו, אימא הזכירה שלא תלינו את קישוטי הסוכה. הקישוטים, שנקנו לפני שנה ביריד ארבעת המינים. הקישוטים נתלו אחר כבוד והסוכה נותרה בבדידותה, עומדת זקופה בגאון ומביטה בהשתאות בבני האדם העסוקים שנטשו אותה חיש קל עד לערב החג, תרה אחר אושפיזין אך איש לא שת עוד ליבו אליה. הצצתי לעבר הסוכה הגלמודה ומחשבותיי נשאוני אל בית אבי, אל הבית האוהב, השמח, בית הנושם נשימות של אהבה משבת לחג ומועד מטעין עצמו באושר עילאי.
האם רוב ערביי יו"ש ו"הקו הירוק" הם יוצאי חלציהם של עמי כנען, כפי שטוענים דוברי ומערכת החינוך של הרשות הפלשתינית, או של גלי הגירה ערבית מהמאות ה-19 וה-20?
01/10/2020  |  יורם אטינגר  |   יומני בלוגרים
חג הסוכות תעשה לך שבעת ימים, באוספך מגרנך ומיקבך. ושמחת בחגך, אתה ובנך ובתך ועבדך ואמתך, והלוי והגר והיתום והאלמנה אשר בשעריך. שבעת ימים תחוג לה׳ אלוהיך במקום אשר יבחר ה׳... והיית אך שמח. שלוש פעמים בשנה יראה כל זכורך את פני ה׳ אלוהיך במקום אשר יבחר, בחג המצות ובחג השבועות ובחג הסוכות, ולא יראה את פני ה׳ ריקם. איש כמתנת ידו, כברכת ה׳ אלוהיך אשר נתן לך".
01/10/2020  |  ארי בוסל  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
"לקחי השואה חייבים להיות לקוד תרבותי של חינוך לערכים הומניים, לדמוקרטיה, לזכויות אדם, לסובלנות וסבלנות, ונגד גזענות ואידיאולוגיות טוטליטריות" - מתוך מנשר ניצולי השואה
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
אמנת החמאס מצטטת את מוחמד: "לא תגיע עת הגאולה עד אשר יילחמו המוסלמים ביהודים ויהרגו אותם המוסלמים, עד אשר יסתתר היהודי מאחורי האבנים והעצים, ויאמרו האבנים והעצים: הוי מוסלמי! הוי ע...
ציפי לידר
ציפי לידר
מי אמר שחומש ויקרא הוא טכני בלבד? שיקום! החומש עשיר במסרים מרתקים, מפתיעים, מעניינים ומרעננים    הידעתם ששמירה בתורה היא גם ציפייה? ומה הקשר לפרשתנו?    על כל אלה ועוד במאמר שלפניכם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il