|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

בין הקטסטרופה של נתיבי איילון לקטסטרופה של המטרו <br>

המטרו יביא, כפי שהביאו "נתיבי איילון", לבוקה ומבולקה תחבורותית והצטופפות בלתי נסבלת של ערב רב של רכבות כבדות, קלות, אוטובוסים ומטרו
28/01/2021  |   עמית דובקין   |   יומני בלוגרים   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות
רגב. צודקת [צילום: יוסי אלוני/פלאש 90]

בשנת 1986, כעיתונאי צעיר, נפגשתי עם המנכ"ל דאז של "נתיבי איילון", איש כריזמטי ואושיה מובילה בתחום התחבורה. באותו העת נפתחו המקטעים הראשונים של הכביש שנחשב בעיני כל לפתרון תחבורתי עתידי אולטימטיבי, בו יוכלו נהגי שנות ה-2000. לנסוע בכביש רחב, פתוח ומהיר, ולחצות 24/7 את גוש-דן מצפון לדרום תוך דקות נסיעה מעטות.

לאחר ראיון ממצה, בו הציג לפני בין היתר מחלפים שהזכירו את אמריקה במיטבה, שאלתי את המנכ"ל בהיסוס מה, שהרי אינני מומחה כמוהו, האם אינו חושש מהתרחיש בו ייווצרו בעתיד פקקים אינסופיים, שהרי התנועה תתקבץ אליו מכל רחבי המטרופולין, והאם לא היה נכון להשקיע הרבה יותר בתחבורה ציבורית טובה בגוש-דן?

המנכ"ל התבונן בי במבט בוחן, ואחר כך פלט לעברי את המשפט הבא: "תרשום: כולנו נזכה להגיע באמצעות הכביש הזה מהרצליה לבת ים תוך 15-20 דקות, ובכל שעה משעות היום".

ב-35 השנה שחלפו מאז, זרמו מיליוני כלי רכב ב"נתיבי איילון", שהפך מ"כביש מטרופוליטני מהיר" לכביש העמוס ביותר במדינה למלוא אורכו, על פניי עשרות קילומטרים, ממחלף שפיים בצפון ועד קיבוץ גלויות בדרום. מידי מספר שנים מוסיפים לו עוד נתיב ועוד נתיב, אולם לשווא, כולנו מכירים אותו כ"כביש הפקקים".

נזכרתי באותו ראיון, כשבמהלך החודשים האחרונים התפתח דיון ציבורי ותקשורתי סוער סביב תוכנית המטרו. אודה על האמת: בדרך כלל אינני מחזיק מי יודע מה מדבריה של שרת התחבורה מירי רגב, אולם דווקא אמירה שלה שעוררה תגובות שליליות רבות, הן בתקשורת והן בציבור הרחב, כשדיברה נגד תוכנית המטרו ובעד השקעת אותם 150 מיליארדים בחיבור הפריפריה למרכז, נשמעת לי הגיונית בעליל.

נזק כלכלי עצום

מעבר להשקעה הבלתי סבירה, ובמיוחד לאחר המשבר הכלכלי העמוק של מגיפת הקורונה, נראית תוכנית המטרו מבחינות רבות "תוכנית האתמול" ולא "תוכנית המחר".

ראשית, המטרו יביא, כפי שהביאו "נתיבי איילון", לבוקה ומבולקה תחבורותית והצטופפות בלתי נסבלת של ערב רב של רכבות כבדות, קלות, אוטובוסים ומטרו, במטרופולין שעתיד להכפיל את עצמו ולמנות בעוד 30 שנה כ-14-12 מיליון ישראלים שיתגוררו בין נתניה לאשדוד. שנית, זמן הביצוע של המטרו, שייארך כ-30-20 שנה לפחות, יגרום לא רק לקטסטרופה תחבורתית, אלא גם לנזק כלכלי עצום למשק ישראלי, מעבר לעלות הקמתו הישירה הנאמדת בכ-150 מיליארד שקלים.

שלישית, על כן, ובעלות נמוכה בהרבה, קידום קווי הרכבת הקלה, בשילוב נת"צים, אוטובוסים קלים ומהירים, מסלולי אופניים וכו', ניתן יהיה בפרק זמן קצר הרבה יותר להקל מאוד על בעיית התחבורה המטרופולין. רביעית, כבר היום ישראלים רבים עובדים מהבית, קל וחומר בעקבות הקורונה, ומספר זה רק יילך ויגדל במרוצת העשורים הקרובים, כך שהזדקקות למטרו תהפוך לפתרון שאבד על הכלח.

חמישית, הדור הבא ישתמש הרבה יותר באמצעים אלקטרוניים על-מנת לבצע קניות, להגיע למשרדי עירוניים או ממשלתיים ופעולות רבות נוספות, מה שיקטין עוד יותר את הצורך במכונית. שישית, וכמובן, המכונית האוטונומית. על-פי כל התחזיות, בעוד 30-20 שנה רוב כלי הרכב במדינת ישראל יעברו ממונעות בבנזין למכונית חשמלית-אוטונומית, מה ישוריד משמעותית את העומס על הכבישים.

על כן, לסיכום, למה שלא נלמד ממקסם השווא של "נתיבי איילון" ונחסוך למשק הישראלי ולכולנו בזבוז משווע של מאות מיליארדים על קטסטרופה תחבורתית שלעומתה יצטיירו הפקקים ב"נתיבי איילון" כמו משחק ילדים?

הכותב הוא אסטרטג נדל"ן, יועץ תקשורת ובעלי משרד למיתוג ויחסי ציבור.
תאריך:  28/01/2021   |   עודכן:  28/01/2021
עמית דובקין
+אחיסמך: נהג אוטובוס נדקר בידי נוסע; מצבו קל
15:12 28/01/21  |  עידן יוסף
נהג אוטובוס נדקר ליד אחיסמך בידי נוסע. הנהג נפצע באורח קל ופונה לבית החולים אסף הרופא. הדוקר נמלט. ארגון נהגי האוטובוסים בישראל מבית ההסתדרות הלאומית מסר בתגובה: "ברגע שמשרד התחבורה מתעלם מאלימות מילולית, מהר מאוד היא תהפוך לאלימות פיזית. נהגי האוטובוס נמצאים במתקפה תוך סכנת חיים של ממש. בלי חקיקה סדורה שתגדיל את העונשים נגד מפרי החוק, המלחמה הזו תמשיך לגבות קורבנות".


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בין הקטסטרופה של נתיבי איילון לקטסטרופה של המטרו
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תחבורה ציבורית
שש קבוצות הגישו מועמדותן להשתתף במכרז הזכייני למימון, לתכנון, להקמה ולתפעול של הרכבת הקלה "נופית", בהיקף של 4-3 מיליארד שקל, כך עלה מבדיקת הצעות המשתתפים שנערכה (יום ג', 26.1.21) בחטיבת הרק"ל של חברת חוצה ישראל. היום היה המועד האחרון להגשת ההצעות במסגרת הליך המיון המוקדם להשתתפות במכרז הזכייני של המיזם (PQ).
26/01/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
החלטת שרת התחבורה מירי רגב וסגנה אורי מקלב להפריד בין ציבור הנוסעים שומרי החוק לנוער השוליים הפרוע בבני ברק נכונה, וכך גם ההחלטה ליידע מראש את נוסעי התחבורה הציבורית לפני שינויים.
25/01/2021  |  עידן יוסף  |   מאמרים
בהנחיית משרד התחבורה, מהבוקר (יום ב', 25.1.21) ב-09:30 ועד 12:00, שירות התחבורה הציבורית במרכז העיר בני ברק מבוטל. זאת בעקבות הצתת אוטובוס וביזה מאוטובוס אחר במהלך המהומות בעיר. כלל קווי השירות החולפים בעיר לציר ז'בוטינסקי ומשם לכביש 4.
25/01/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
ארגון נהגי האוטובוסים בישראל מבית ההסתדרות הלאומית מפרסם (יום א', 24.1.21) סקירה ובה נתוני האלימות כלפי נהגי האוטובוס לשנת 2020.
24/01/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
שרת התחבורה מירי רגב ושר האוצר ישראל כ"ץ צפויים לחתום על תקנות שיאפשרו שימוש באוטובוסים בין-עירוניים שאינם מונגשים לבעלי מוגבלויות בקווים עירוניים. כיום מחויבים מפעילי התחבורה הציבורית להפעיל את השירות העירוני רק באמצעות אוטובוסים מונגשים, אך חובה שכזו אינה חלה בקווים בין-עירוניים.
21/01/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il