|   15:07:40
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

40 שנה לאסון אניית מצדה <span style='font-weight:normal;'>[1981]</span> <br>

טביעת אניית המשא "מצדה" של חברת צים בעת סערה מול חופי ברמודה בבוקרו של יום ה-8 במרס 1981 מוגדרת כאסון הקשה ביותר שאירע לספנות המסחרית הישראלית באסון נספו 24 אנשי צוות ובהם הקברניט גרא לוין 10 אנשי צוות ונוסעת אחת ניצלו בימים אלה מלאו 40 שנה לאסון
10/03/2021  |   אלי אלון   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
26 לא חזרו [צילום: פלאש 90]

מצדה הייתה אניית צובר שנבנתה בסוף שנות ה-50 במספנת "דוייטשה וורפט" בהמבורג שבגרמניה במסגרת הסכם השילומים עם גרמניה, ונועדה להובלת מטענים בתפזורת. היא הושקה במאי 1960 והוכנסה לשירות בחברת צים באוגוסט-ספטמבר 1960. אורכה של האונייה בעת בנייתה היה כ-168 מטר. בשנת 1965 הוארך הגוף שלה במספנת מאזורו ביפן ב-38 מטר, אורכה הכללי גדל לכ-206 מ' רוחבה היה 22.6 מטר וכושר המעמס שלה הגיע לכ-31,553 טון. מצדה הייתה באותן שנים אניית המשא הגדולה ביותר בצי הישראלי. היא כללה כשמונה מחסני מטען והייתה משוכללת לאותה תקופה ומצוידת בציוד חדשני ומתקדם.

"מצדה" הפליגה באופן קבוע בקו ישראל - ארצות הברית, לעיתים דרך אירופה וצפון אמריקה והובילה דגנים מארצות הברית לישראל ואשלג ופוספטים מאשדוד לארצות הברית ולאירופה. בשנת 1976 מנה צוות האונייה 32 עובדים, בהם 12 קצינים חלקם ישראלים חלקם ימאים זרים.

יציאה מנמל אשדוד

ביום שני 16 בפברואר 1981 בשעה 12:30 הפליגה מצדה מנמל אשדוד לכיוון נמל בולטימור בארצות הברית כשהיא טעונה בכ-30 אלף טון אשלג ממפעלי ים המלח וכשעל סיפונה 34 אנשי צוות ועוד נוסעת, מלכה שטייר אשתו של קצין האלחוט דוד שטייר. צוות האונייה בהפלגה זו כלל את קברניט האונייה רב חובל גרא לוין. קציני האוניה היו חלקם ישראלים, חלקם זרים ומרבית אנשי הצוות שאינם קצינים היו ישראלים.

בעת יציאתה מנמל אשדוד נתקעה האונייה מול פתח הנמל בקרקעית הים ורב החובל גרא פנה במכשיר הקשר לנתב הנמל לשלוח גוררות שיחלצו את האונייה. הנתב הודיע לקברניט כי אין לו כרגע יכולת לסייע לאונייה התקועה ושינסה לשחרר את האונייה בכוחות עצמה. לאחר כ-15-10 דקות הצליחה אניית מצדה להשתחרר בכוחות עצמה ויצאה לים. אונייה שנתקעת בקרקעית הים מוגדרת כעליית כלי שיט על שרטון וכתאונה ימית ומחויבת על-פי נהלים בדיווח לרשות הספנות במשרד התחבורה שכן הדבר יכול לגרום לאונייה לנזקים שונים. רק צוללנים באמצעות צלילה מתחת לאונייה יכולים לקבוע מה אופי ומידת הנזק. ככל שידוע לא דווח האירוע לרשות הספנות, כך לפחות קבעה ועדת חקירה לבדיקת נסיבות טביעת "מצדה".

האניה ניטלטלה מסערה לסערה

כבר מרגע עזיבתה את נמל אשדוד ולאורך רוב הפלגתה זו פקד אותה מזג אוויר סוער שכלל רוחות עזות, גלים גבוהים וגשמים עזים. האונייה עברה מדרום לכרתים וב-23-22 בפברואר 1981 עברה במצרי גיברלטר, אז חל שיפור במזג האוויר היא המשיכה לאוקיאנוס האטלנטי. כאן הפך מזג האוויר לסוער במיוחד עם גלים בגובה רב.

בבוקרו של יום רביעי ה-4, במרץ בשעה 7:45 גילה הקצין הראשון שהמנופים בחרטום האונייה משוחררים ויצאו ממקומם וכן שעמדת השליטה של כננת העוגן מנופצת. הוא הודיע על כך לקברניט וזה הורה לחזק המנופים. חיזוק המנופים לסיפון נעשה בעזרת כבלים מאחר שהתושבות לא היו בנמצא. ביום שבת 7.3.81 בשעה 02:00 לפי שעון האונייה נתגלו מים בלחץ במנהרת צנרת האונייה והוחל בשאיבת המים באמצעות משאבות.

עם עלות השחר בשבת, בערך בשעה 6:30, ראו רב החובל והמכונאי הראשי ממקום עמידתם על גשר האונייה שהמכסים במחסן מס' 1 נעלמו והמחסן מוצף במים כמו בריכת שחייה. בנוסף, נתגלו עם אור בוקר נזקים נוספים, נעלם המעקה השמאלי שעל הסיפון ועוד. רב החובל גרא הודיע על מצב האונייה למשמר החופים בארצות הברית וביקש שיהיו במצב הכן.

יום הטביעה

ביום ראשון 8.3.81 בסביבות השעה 7:30 שעון האונייה הבחינו הקברניט והקצין הראשון מגשר הפיקוד כי מכסה מחסן מס' 2 נפתח ונשטף למים. רב החובל גרא נתן הוראה לאסוף את צוות האניה ולהכין את סירות ההצלה להורדה כהכנה לקראת נטישה והורה לקצין האלחוט לשגר מיד אות מצוקה Mayday!!! מעדויות של ניצולי האניה הם התהלכו בשעה שעתיים לפני הנטישה באפס מעשה היו המומים ומבוהלים ואיש מהפיקוד האניה לא דיבר איתם או הדריך אותם מה הולך להיות.

דקות ספורות לפני השעה 10 מכסה מחסן מס' 3 מתרומם ונשטף מסיפון האונייה וניתנת פקודה לנטוש את האונייה. אנשי הצוות נטשו בבהלה ובאי סדר וארגון את האונייה. הצוות לא היה מיומן ומאומן כהלכה בהפעלת ציוד ההצלה ובהתנהגות בסירות הצלה בים סוער, ופרצה בהלה ובלבול בעת הנטישה. חלק מאנשי הצוות הצליחו לרדת לסירת ההצלה, ואחרים קפצו למים בבהלה מגובה רב. בשלב מסוים סירה ההצלה מתהפכת על יושביה וכמה מהניצולים נפלו למים. לא היה מי שיפקד על נטישה מסודרת של האונייה.

בסביבות השעה 10:15, כחמש עשרה דקות לאחר פקודת הנטישה, טבעה המצדה וירדה למצולות ים. על-פי עדויות נשאר הקברניט גרא אחרון על סיפון האניה וצלל עימה למצולות ים. בעת טביעתה חג מעליה מטוס של משמר החופים האמריקני שהוזנק למקום בעקבות קריאת המצוקה של האונייה. המטוס דיווח על הנעשה וכיוון את אניות הצי שחשו למקום ואף צילם את רגע שקיעת האונייה ורדתה למצולות.

מקום הטביעה היה כ-95 מיל ימי (כ-176 ק"מ) מזרחית לאיי ברמודה. הים הסוער הקשה על פעולות ההצלה, ומתוך 35 האנשים שהיו על סיפונה ניצלו רק 11. הם נאספו בפעולות ההצלה בהם השתתפו ארבע אניות סוחר: האונייה הראשונה שהגיעה לאזור המצוקה הייתה אונייה הודית, לאחר מכן הגיעו בהפרשי זמן שונים שלוש אניות נוספות, אונייה גרמנית, אונייה נורבגית ואונייה בדגל סינגפור. עוד השתתפו בהצלה ספינות פריגטות ומסוקים של הצי של ארצות הברית.

בסיום פעולות ההצלה התבררו ממדי האסון: עשרים וארבעה מאנשי הצוות, כולל הקברניט לוין ניספו באסון. רק אחד עשר ניצולים נמשו מן הים ונותרו בחיים.

ועדת חקירה

שר התחבורה דאז, חיים לנדאו, מינה זמן קצר לאחר האסון ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת נסיבות טביעתה של "מצדה" בראשותו של היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, הפרקליט משה בן זאב. חברי הוועדה היו אלוף (מיל') בנימין תלם, לשעבר מפקד חיל-הים, רב חובל מרדכי קופר והמהנדס יצחק שכטרמן. הוועדה שמעה עדויות מאנשי צוות מצדה שניצלו. לוועדה הוגשו חוות דעת של אנשי מקצוע. הוועדה קובעת כי "טביעתה של מצדה והמספר הגדול של הנספים נגרמו בגלל ים עוין והצטברות של שגיאות אנוש".

עיינתי עיין היטב בדוח ועדת החקירה הנה כמה דברים ומסקנות שעולים ממנה: מעדות רב החובל הפעם האחרונה שבה בוצעה מדידה יומית של גובה נוזלים במכלים ובשיפולי המחסנים הייתה ב-28.2.81 או ב-1.3.81 כשבוע לפני טביעת האונייה וזאת מחמת תנאי מזג האוויר. הדבר מנע מפיקוד האניה מידע חיוני על מצב האונייה באותם ימים. ועדת החקירה מציינת כי העובדה שלא נעשו מדידות ידניות על-ידי צוות בסיפון במשך שבוע או 8 ימים עד הטביעה - אין לה הסבר וצידוק.

ועדת החקירה קובעת במסקנותיה כי פיקוד האונייה טעה בהערכת המצב ובאי הזעקת עזרה מוקדם יותר. מדוח הוועדה עולה עוד, כי כאשר התברר לפיקוד האונייה שהאונייה תינטש היה צריך להפסיק את פעולת המנוע והמדחף. ולפי עדויות בעת טביעת האונייה פעל המדחף והדבר כנראה החיש את טביעת האונייה.

נטישה לא מסודרת מאורגנת

ממסקנות הוועדה עולה כי נטישת האונייה על-ידי הצוות הייתה לא מסודרת ולא מאורגנת וכי צוות האונייה לא היה מיומן ומתורגל דיו בהפעלת ציוד ההצלה ובהתנהגות בסירות הצלה בים סוער במקרה חירום. מעדויות של ניצולים עולה כי איש מפיקוד האונייה, לא הקברניט ולא אנשי הקצונה, לא דיבר בשעות שלפני הנטישה עם האנשים שהיו על ספינה והיו שרויים במצב רוח מדוכדך מלאי חרדה. לא מסרו להם מידע על המתהוה, לא עודדו אותם ולא תרגלו אותם למקרה של נטישה.

בדוח הוועדה נאמר: "רב חובל גרא לוין ז"ל נשאר, לפי כל העדויות ששמענו, אחרון על האונייה, כמיטב המסורת הימית.

הרב גורן התיר את עגונות ימי מצדה

אחר הטביעה נשארו כמה מנשות הימאים עגונות. אחת מהם ביקשה להינשא, ופנתה לבית הדין. הנושא הובא בפני הרב הראשי לישראל שלמה גורן וזה לאחר שבחן את המקרים פסק כי יש להתיר אותן מעגינותן מאחר שאין סבירות שיש ניצולים נוספים מטביעת האונייה. נספי אסון אניית מצדה מונצחים באתר ההנצחה בחיפה לימאי צי הסוחר שמקום קבורתם אינו ידוע.

תאריך:  10/03/2021   |   עודכן:  10/03/2021
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
40 שנה לאסון אניית מצדה [1981]
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שערי המסעדות נפתחו לרווחה, שערי אולמות השמחה, המפעלים גם הלא חיוניים, שערי העסקים. הכל פתוח גם אם מאוחר ומסוכן, והעם היושב בציון עומד משתאה אל מול הווריאנט החדש שצץ ואינו מאפשר לקטר הכלכלה להתניע במלא עוצמתו. החל"ת.
מהי עמדת ההלכה ביחס לפרסומה של הממשלה בחלוקת פיצויים למשפחות שנפגעו בפרשת ילדי תימן? הניסיון לסיים כך את הפרשה הוא מוטעה מיסודו ואיננו מהווה פתרון, אלא אדרבה, הוא מהווה גורם מתסיס לחידוש הפרשה הטרגית הזאת וזאת משום שמציבים את יהודי תימן התמימים וישרי הדרך שכל כך נפגעו בפרשה הזאת כאילו כל מה שהם מחפשים זה הפיצוי הכספי.
10/03/2021  |  רצון ערוסי  |   יומני בלוגרים
ישראל שייכת עדיין ל"מדינות הדמוקרטיות" על תנאי, והיא עדיין רחוקה מרמתן הפוליטית של מדינות דמוקרטיות אמיתיות כמו אלה של רוב מדינות מערב ומרכז אירופה או מדינות כמו קנדה, ארה"ב, ניו-זילנד, אוסטרליה ואף יפן למשל. במדינות דמוקרטיות אמיתיות הרי שהבחירות בהן מהוות קרב לוחמה רעיוני על שיטת ממשל מדינית וכלכלית, ויום לאחר אותן בחירות הרי שהממשלה החדשה או הישנה עוברת לממלכתיות של עשייה. ממלכתיות העשייה הזו כוללת כבר לפני הבחירות חוסר איומים על הציבור, או על קבוצות מיגזריות שם, באשר לתביעתן העתידית ביחס למה שיקבלו מהשלטון שיבחר אח"כ.
אנו ערב הבחירות הרביעיות. המפלגות והרשימות מתמודדות על קולות הבוחרים. היו ימים בהם נחלק הציבור בשאלות של שלום או ביטחון, ככל שהייתה סתירה ביניהן. היו ימים, כמו בימי האינפלציה הנוראה, שהמפלגות נחלקו בשאלות כלכליות.
10/03/2021  |  יוסף אליעז  |   יומני בלוגרים
ביממה האחרונה מתרחשת דרמה בתהליך הבחירות הפנימיות בתנועת חמאס, הדרמה קשורה בבחירת מנהיג חמאס ברצועת עזה ואיננה קשורה,בינתיים, לבחירת יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, הבחירות ללשכה המדינית של התנועה יתקיימו רק לקראת ה-15 במרץ, מי שמתמודדים על תפקיד יו"ר הלשכה המדינית הם ראש הלשכה הנוכחי אסמעיל הניה, הנתמך על-ידי אירן ומנהיגי הזרוע הצבאית יחיא סינוואר ומוחמד דף, מול ח'אלד משעל, שרוצה לעשות קאמבק, לתפקיד שהיה בו עד 2017, ונתמך על-ידי קטר וטורקיה.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il