|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
תורים בתחנות הדלק [צילום: דלטי נורה/AP]

לבנון לקראת אנרכיה: האם ישראל חלק הפתרון

"לבנון על סף קריסה, הצילו אותה!" - קריאת חסן דיאב ראש ממשלת המעבר לקהילה הבינלאומית. שר הביטחון בני גנץ הציע השבוע סיוע הומניטרי ללבנון. איך הגיעה לבנון למצב הזה? האם דווקא המצב הקיצוני יכול להביא לשינוי היסטורי?
07/07/2021  |   ירון פרידמן   |   יומני בלוגרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
שיתוק פוליטי וכלכלי
הפוליטיקה משותקת עם שני ראשי ממשלה מוגבלים - ראש הממשלה הזמנית חסן דיאב שמחכה לממשלה חדשה שתנהיג רפורמות וראש הממשלה המיועד סעד אל-חרירי שלא מצליח להרכיב ממשלה. לפי הבנק העולמי, המשבר הכלכלי שחווה לבנון הוא אחד הקשים שחוותה מדינה בעולם בהיסטוריה המודרנית

דלק לבנוני מוברח לסוריה
איתמר לוין
הדלק נהנה מסובסידיה משמעותית בלבנון ומכירתו בסוריה מניבה רווחים נאים - מסביר וושינגטון פוסט * מתנגדי חיזבאללה טוענים שהארגון מעודד את ההברחות כדי לסייע לאסד
לרשימה המלאה

המצב הכלכלי בלבנון מעולם לא היה בתהליך הידרדרות מהיר כפי שהוא בשלוש השנים האחרונות. למעשה, הוא הגרוע ביותר מאז סיום מלחמת האזרחים ב-1990.

בשנים האחרונות סבלה הכלכלה הלבנונית מצמיחה של מעט יותר מ-1% בממוצע. המחאה של הצעירים בשלוש השנים האחרונות ממחישה היטב את התסכול של האזרחים מבעיות השחיתות הקשות ואת אובדן האמון בהנהגה. תקציבים מגיעים בעיקר לכיסיהם של מקורבי השלטון, המשכורות במגזר הציבורי מועלות בדרך כלל באמצעות העלאת המיסים מהאוכלוסייה הענייה והפערים החברתיים רק הולכים ומתרחבים. בעלי המשרות דואגים לאייש את העבודות בכל המגזרים בבני משפחותיהם או בבני עדתם.

כבר כמה שנים מונעים סכסוכים עדתיים, בערבית: טַאִיפִיַה (עדתיות), מתן שירותים בסיסיים. כך למשל, אין ניקוי כבישים סדיר או פינוי של זבל - והוא נערם בחופי לבנון, בעיקר בביירות. החקלאות נפגעת קשות מהיעדר אסדרה ואכיפה בתחום שימור הסביבה. מצב זה פוגע גם במערכת הבריאות ובתיירות. בלבנון רבים מאוד משתמטים מתשלומי מיסים ואין אכיפה משמעותית, מה שמביא לירידה בהכנסות הממשלה. היריבות הכרונית בין העדות השונות (נוצרים קתולים ואורתודוקסים, מוסלמים סונים ושיעים, דרוזים ועלאווים) וחוסר היציבות הפוליטית במדינה מבריחים את המשקיעים וגם לבנונים אמידים מעדיפים לעבור למדינות במערב.

פליטים, עיצומים, פיצוץ נמל ביירות וקורונה

בשנים האחרונות נוספו בעיות חדשות שתרמו להידרדרות הכלכלה, בראש ובראשונה גל של כמיליון פליטים סוריים שברחו ללבנון במהלך מלחמת האזרחים בסוריה מאז 2011. רובם לא שבו למולדתם, חיים בבקעת הלבנון ומהווים נטל עצום על כלכלתה של לבנון. ב-2019 הטילה ארה"ב, בנוסף לעיצומים על אירן, גם צעדים כלכליים נגד חיזבאללה ובנקים הקשורים לארגון בלבנון. בשנה החולפת הוסיף נגיף הקורונה מהלומה נוספת לכלכלת לבנון, והביא לגל נוסף של אבטלה בקרב הצעירים. הפיצוץ בנמל ביירות באוגוסט 2020 בו נהרגו 207 איש תרם משמעותית להחרפת המשבר. דרך הנמל עברו 70% מהסחורות המגיעות למדינה. אחרי הפיצוץ התפטרה ממשלת דיאב.

יש חיזבאללה אין השקעות

מאז הנסיגה של הצבא הסורי מארץ הארזים ב-2005, בעקבות רצח ראש הממשלה רפיק אל-חרירי (אחרי שנשיא סוריה הואשם ברציחתו), התפנתה הזירה הלבנונית לחלוטין להשפעה האירנית. הדבר התבטא בהתחזקות אחיזתו של חיזבאללה במנגנוני השלטון ובחופש פעולתו במדינה.

בעולם הערבי מכונה שטח השליטה של חיזבאללה כ"א-דֻוַּיְלַה" (המדינונת), מדינה בתוך מדינה. כתוצאה מכך הפסיקו מדינות המפרץ וסעודיה את הסיוע ללבנון. ארצות הנפט העשירות אינן משקיעות בלבנון הנתונה לשלטון חיזבאללה כשם שהן אינן משקיעות בסוריה שבשלטון אסד.

ההשתלטות האירנית על לבנון היא גם סיבה מרכזית לבריחתם של המשקיעים. היעדר השקעות ובריחת בעלי ההון משפיעים ישירות על מצבם של הבנקים בלבנון, הנאלצים להגביל את אפשרות המשיכה וסובלים מבעיה של נזילות כספים. חלקם אף נסגרו בתקופת המחאות. משבר הבנקים מורגש בירידת ערך המטבע והתייקרות המוצרים. לשם השוואה: בשנות ה-90, דולר היה שווה 3 לירות לבנוניות וכיום 1,500 (ובשוק השחור 6,000).

האבטלה גואה והגיעה עוד לפני הקורונה ל-40% בקרב הצעירים. בשנה שעברה עלתה האינפלציה ב-60% והמדינה שרויה בחובות עתק ללא יכולת להחזירם ודירוג האשראי של לבנון יורד בהתמדה.

מדינות אירופה המעוניינות לסייע ללבנון, בראשן צרפת, מעמידות תנאים לסיוע זה: עריכת רפורמות בכלכלה, שקיפות והסכמה להצבת פיקוח בינלאומי על ביצועם. אולם חיזבאללה מתנגד לתנאים אלה ורואה בהם ניסיון להתערב בענייניה הפנימיים של לבנון.

השלב שלפני הפַאוּדה (האנרכיה)
[צילום: חסן עמר/AP]

לפני כחודש הצהיר רמטכ"ל לבנון, ג'וזף עאון, כי המצב הכלכלי של הצבא קשה וחיילים סובלים מקיצוץ משמעותי במשכורתם עד כדי רעב, מה שמאיים על המשך קיומו. האזרחים חווים הפסקות חשמל ברוב חלקי היום, מחסור בתרופות ובמוצרי יסוד, שמחירם עולה בהתמדה. תורים ארוכים נראים בכל מקום, למשל בדרך למילוי דלק בתחנות. צעירים רבים מתוסכלים ורעבים מפגינים ברמה יומיומית והמשטרה מתמודדת כל הזמן עם חסימת כבישים וצירים מרכזיים ועם לא מעט מעשי ונדליזם.

הפוליטיקה משותקת עם שני ראשי ממשלה מוגבלים - ראש הממשלה הזמנית חסן דיאב שמחכה לממשלה חדשה שתנהיג רפורמות וראש הממשלה המיועד סעד אל-חרירי שלא מצליח להרכיב ממשלה.

לפי הבנק העולמי, המשבר הכלכלי שחווה לבנון הוא אחד הקשים שחוותה מדינה בעולם בהיסטוריה המודרנית.

העורב והיונה

התחושה שלבנון כעת חלשה מתמיד, מעוררת את תיאבונו של ה"עורב" החש כי יוכל ליהנות מלבנון כאשר תהפוך לפגר. מנהיג חיזבאללה מפזר הבטחות כי אירן תסייע ללבנון במשבר הנוכחי. דובר ממשלת אירן עלי רביעי אומנם הציע כי ארצו תייצא נפט זול ללבנון, אך בינתיים הסיוע לא נראה באופק ואירן עצמה שקועה במשבר עמוק ונתונה לעיצומים קשים.

המשבר הלבנוני וקריסת המדינה והצבא עלולים להפוך את לבנון לסוריה. כלומר, כל עדה תנהל את עצמה בנפרד ותגן על עצמה באמצעות מיליציה מקומית, עם שלטון מרכזי רופף. החשש הוא שמצב זה יחזק את השפעתה של אירן, שתנסה לפרוס את חסותה על לבנון כולה. אולם חשוב גם לזכור כי הפצצה החברתית מאיימת גם על העדה השיעית, שהיא הענייה ביותר בלבנון, ומחאה של הצעירים השיעים עשויה לפרק את חיזבאללה מבפנים, אם לא יוכל לתת מענה כלכלי לקהל חסידיו.

הלבנונים מודעים היטב לאפשרות השנייה של ה"יונה" (יונת השלום). כלומר, דווקא המצב הקשה יאפשר צעדים קיצוניים בלבנון ושינוי כיוון היסטורי לקראת שיחות עם ישראל. לא במקרה, השבוע פנה שר הביטחון בני גנץ ללבנון בהצעה לסיוע הומניטרי. לפני מספר חודשים התקיימו בין ישראל ולבנון שיחות על חלוקת המים הטריטוריאליים בין שתיהן, שהגיעו בינתיים למבוי סתום בשל קשיים שהציב חיזבאללה. אולם המו"מ הלבנוני-ישראלי התנהל בפעם הראשונה מזה 30 שנה.

המשבר בלבנון עשוי לשנות את הלך הרוחות במדינה, כפי שקרה במצרים בשנות ה-70, כאשר זו שקעה בבור כלכלי כשהייתה נתונה לחסות רוסית. כינון יחסים עם ישראל יכולים להיות התחלה של הפתרון למשבר. הלבנונים מודעים היטב לעובדה כי יחסים עם ישראל פירושם גם סיוע מידידותיה של ישראל במפרץ הפרסי (האמירויות ובחריין) ובעיקר מארה"ב. האם יקום כעת גורם בלבנון שיעז לקבל את הצעת ישראל, כפי שעשו זאת הנוצרים המרונים בעבר? אנשאללה.

תאריך:  07/07/2021   |   עודכן:  07/07/2021
ירון פרידמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לבנון לקראת אנרכיה: האם ישראל חלק הפתרון
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
בית הדין האירופי לזכויות האדם דחה את בקשתן של סוהא ערפאת ובתה זהווה לחקור מחדש את נסיבות מותו של יאסר ערפאת בשנת 2004 לאחר שבית דין בצרפת דחה אף הוא את דרישתן לחקירה. "אין בסיס ברור לבקשתן של סוהא וזהווה ערפאת" נאמר בהחלטה.
02/07/2021  |  יוני בן-מנחם  |   חדשות
בסוריה מספרים שפוטין הציע לבשאר מחשב חדיש שיפלוט את תוצאות הבחירות 10 דקות אחרי סיומן בשאר הודה לפוטין ואמר לו: "אנו יותר מתקדמים מכם בתחום זה, המחשב שלנו מספק תוצאות 3 חודשים לפני קיומן
28/06/2021  |  שאול מנשה  |   יומני בלוגרים
מאז הפלתו של סדאם חוסיין, עירק התדרדרה ממשבר למלחמת אזרחים וחוזר חלילה. כיום, כאשר המדינה מתוכננת לבחירות שיתקיימו בחודש אוקטובר, עירקים רבים אומרים שהם נגעלים מכדי להצביע. מה הטעם – הם שואלים – כאשר הממשלה שתיבחר ממילא כמעט ולא תוכל לשלוט, כאשר הפוליטיקאים הם מושחתים וחסרי תועלת, ואשר את המדינה מנהלים מיליציות, מנהיגי שבטים ומעצמות זרות?
25/06/2021  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
ערי המזרח התיכון, בעולם הערבי, הטורקי והפרסי, גדושות בבתי קפה בהם נראים צעירים ומבוגרים, נשים וגברים כאחד, מעשנים נרגילות ושותים קפה. התמונה הזו מהווה למעשה היסטוריה של כ-500 שנה בהן התפתחה תרבות עישון. לפני המאה ה-16 איש לא עישן או ידע על קיומו של הטבק. איך אירעה המהפכה הזו, ומהן השלכותיה על האזור?
24/06/2021  |  ירון פרידמן  |   יומני בלוגרים
משלחת של הרש"פ בראשות סגן ראש הממשלה הפלשתיני זיאד אבו עמרו יצאה למצרים כדי לדון בשיקום רצועת עזה, אולם גורמים בכירים ברש"פ מאשרים כי קיימות מתיחות בין מצרים לרש"פ על-רקע המגעים המדיניים של מצרים לייצב את הפסקת האש, לשקם את רצועת עזה ולהשיג פיוס לאומי בין פתח לחמאס. מצרים נאלצה בעקבות המתיחות הזו לדחות עד להודעה חדשה את שיחות הפיוס בהשתתפות כל הפלגים הפלשתינים שהוזמנו לקהיר, המצרים הבינו שהפערים גדולים מאוד בעמדות בין חמאס לפתח ושקיום הדיאלוג כעת יביא לפיצוץ.
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי  
אירן פועלת לבסס השפעתה באפריקה  /  איציק וולף
שר האוצר הקטארי נעצר בחשד לשחיתות  /  איציק וולף
ארה"ב: נמשיך להכיר בריבונות מרוקו בסהרה  /  מירב ארד
תרומת ישראל לארה"ב גדולה מסיוע החוץ לישראל  /  יורם אטינגר
סעודיה מבטיחה לנטוע 10 מיליארד עצים  /  יואל גוז'נסקי, קים נח
בלי בושה  /  שאול מנשה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il