|   15:07:40
  יגאל יששכרוב  
עיתונאי-צלם, סופר
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
זהר רוזן [צילום: יגאל יששכרוב]

תיאטרון מזן אחר

"זהו תיאטרון שכנראה עדיין לא ראיתם וזו הבעיה שלכם", אומר המחזאי זהר רוזן המשמש גם כקופאי
08/08/2021  |   יגאל יששכרוב   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
סצינה מהצגה "אשר" [צילום: חן שחודה]

בשקט בשקט, פועל תיאטרון קטן, כאשר הקהל מגיע אליו, אבל רבים לא שמעו עליו. זוהי יזמות של זהר רוזן ושל לירון לוי הפועל כעת במתחם בית ציוני אמריקה. ב-16 באוגוסט תועלה בפעם השלישית בבית ציוני אמריקה ההצגה "אשר" ותימשך לאורך זמן, עד הצופה הישראלי האחרון...

זהר רוזן, הינו יזם תיאטרון, מחזאי, מנהל השיווק, וגם הקופאי, שהקים יחד עם לירון לוי, במאית הצגותיו, את חברת תיאטרון הרטה בע"מ (על שם סבתו הרטה, רעייתו של וורנר שעליו עוד יסופר). הוא מספר לי היום: "אמרתי לשחקניי, שהבמאי וגם המחזאי וגם אתם חשובים, אבל מי שהכי חשוב הוא יענקל'ה הקופאי ואז החלטתי למלא את מקומו באמצעות הטלפון. שמה של ההצגה שעכשיו רצה הוא "אשר".

"אשר ואשתו הינם בעלי חנות ירקות ובעת שהמשפחה סובלת מקשיים כלכליים היא מתבשרת יום אחד כי זכתה בלוטו. הסיפור מספר את חייהם מאז הזכייה מול החברים מהצבא ומול אנשי השכונה. כל הדמויות וכל הסיפורים הקשורים להצגה ואפילו הדברים הכי מופרכים - נוצרו מאנשים שפגשתי והכרתי. אשר למשל, מתאר הרגשה של אדם בישראל לאחר שקנה כרטיס לוטו. ועכשיו, בשלושה ימים בשבוע חולם מה יעשה אתו אם יזכה. ההצגה מתארת את חלומותיו ומה שקורה אם באמת מישהו זוכה".

אווירה של אמנות
על הראש [צילום: יגאל יששכרוב]

תמונתו של בן-גוריון העומד על הראש והפעם עם מאבטחו
▪ ▪ ▪

את זהר רוזן פגשתי במשרדו שברמת החייל. ניכר היה בו שהאמנות אהובה עליו במיוחד. בחדרו מצאתי ציורים וצילומים מיוחדים המעטרים את הכתלים. כך למשל צילום הכניסה לעיר העתיקה, שער יפו, של צלם ארמני, כשבחוץ רואים מתחם מסחרי משנת 1930.

בין יתר הציורים מצאנו את יצירתו של הצייר הספרדי יהויכים קורולה, את תמונת "ירושלים סביב" של הצייר שמוליק כץ, שניתן לסבו שלמה רוזן כתשורה וכן את תמונתו של בן-גוריון העומד על הראש והפעם עם מאבטחו. כמו-כן משך את תשומת ליבי בקבוק הוויסקי שעומד על השידה בינות לניירת ועל כך בהמשך.

נדבק בחיידק המחזאות
"המורה שלי בכתה י' בתיכון, היה נתן יונתן, שהחליט שבשנת הלימודים 1973 הוא יקדיש ללמד את התיאטרון של מולייר"
▪ ▪ ▪

"אימי", מציין זהר, "למדה תיאטרון, ספרות ותנ"ך באוניברסיטת תל אביב ואבי איש משכיל, הרבה לקרוא ספרים, כך שהשיחות בבית נסובו על תיאטרון, ספרות ועל השנסונים הצרפתיים. אני לא בא מהלימודים המסודרים של אנשים שהגיעו מתחום התיאטרון, אבל, כאמור, גדלתי בבית שדיבר על תיאטרון", אומר זהר ומוסיף:

"המורה שלי בכתה י' בתיכון, היה נתן יונתן, שהחליט שבשנת הלימודים 1973 הוא יקדיש ללמד את התיאטרון של מולייר ואז... כילד, ביקרתי בתיאטרון הקאמרי ומאז נדבקתי בחיידק המחזאות. בילדותי, כנראה שהיו לי הרבה חלומות ולכן את רובן לא הגשמתי ואז מה שנותר זה לכתוב אותם. וכך אני עושה עד היום".

בימי ששי מקדיש זהר שש שעות לכתיבה ובעוד שלושה ערבים בשבוע שעתיים שלוש. "בכל פעם כשעולה בי רעיון בראש, אני הולך לבית קפה וכותב שם שעה או שעתיים".

מתבונן על החיים מהצד
מחזאי מתזמר הצגה שלמה שרואה בדמיונו וזה שונה מכתיבת רומן
▪ ▪ ▪

"מחזאי", מבהיר זהר, "הינו צופה, שלא באמת חי את החיים, אלא בכל מצב הוא מתבונן עליהם מהצד ומספר לעצמו כל מיני סיפורים על מה שרואה. מחזאי מתזמר הצגה שלמה שרואה בדמיונו וזה שונה מכתיבת רומן. לדעתי, כדי להיות מחזאי, צריך להקדיש שעות אימון רבות ותרגול במונולוגים, דיאלוגים וביצירת דמויות שלמות".

צעירים לא באים לתיאטרון
דמויות בהצגה "אשר" [צילום: חן שחודה]

עממי
"בתיאטרון שלי ושל שותפתי לירון לוי אנחנו מנסים לשים את הדגש על: סיפור ישראלי. לדבר בעברית גם כשהיא עממית, שתהיה עשירה ולא שטוחה וסלנגית"

נוכחות הקהל בהצגה אינה עניין סטטיסטי, לאמור",באו המאות ראו והלכו" בגדיו, פיהוקו, שיעוליו, נגיעותיו, הם חלק חשוב בנס ההצגה...
▪ ▪ ▪

בהתייחסו אל עולם התרבות קובע זהר רוזן, כי אנשים צעירים בישראל לא רואים בתיאטרון כחלק מעולם הבילוי שלהם "ואני מאוד רוצה לשנות תופעה זו". גם מנהלי התרבות בפריפריות "סובלים" מהיעדר סקרנות ומדברים חדשים, מחוסר אומץ לב לחנך את קהילותיהם לצרוך ולאהוב תיאטרון וכך הם כושלים בהעדפה של מפורסמים ושל הופעות בידור שטחיות.

"בתיאטרון שלי ושל שותפתי לירון לוי אנחנו מנסים לשים את הדגש על: סיפור ישראלי. לדבר בעברית גם כשהיא עממית, שתהיה עשירה ולא שטוחה וסלנגית. ובנוסף, ההצגה הנמשכת שעה ועשרים דקות נעימה לצפייה וזורמת מתמונה לתמונה ולמרות זאת נשמר ייחודו של התיאטרון ברצון להיות נאמן לעולם האמנות כך שהפגישה עם הקהל לא תהיה במחיר של הצגות זולות ועניות.

בתיאטראות הגדולים הצורך המסחרי מוליך אותם למחזות זמר שחלקן מהונדסות. כלומר, לא נכתב מחזמר, אלא נלקחו שירים מזמר מפורסם ומהם רוקחים תחת אילוץ סיפור כלשהו. בהצגת אשר משתתפים 9 שחקנים ושחקניות".

"הצגה", טוען זהר, "שואפת להיות נס... נוכחות הקהל בהצגה אינה עניין סטטיסטי. לאמור",באו המאות ראו והלכו". בגדיו, פיהוקו, שיעוליו, נגיעותיו, הם חלק חשוב בנס ההצגה... ולכן יש להקפיד עם הקהל, לקרוא לו לנוח לפני, ללמדו להתלבש היטב ולמזוג לו משקה... למחוא גם עבורו כפיים".

זהר מציין, כי בנוסף להצגת "אשר", מועלית מדי פעם, לפי הזמנה, הצגה נוספת בשם "גלילה". גלילה היא סיפור חברתי כלכלי שנכתב בימי המחאה החברתית ועניינו כרוך במחיר החברתי שנוצר בעקבות תהליך הבנייה המחודשת (התחדשות עירונית), מחיר בו נזרקים דיירים משכונות עניות מביתם ללא פיצוי הולם.

בימים אלה החל זהר לכתוב מחזמר קטן בו ישתתפו 6 שחקנים. אחד השירים שיופיעו בו הוא שיר חורפי: "בכלל לא אוהב, פרח שפורח לא בעונתו. את החיוך תשמרי לאפריל, עכשיו תהי חיוורת כמו שחפת, די לי בזאת".

משפחת רוזן
הסבים הרטה ווורנר עם זהכ ואחותו התאומה [צילום: צילום משפחתי]

האב היה מורה למתימטיקה, פסיכולוג להכוונה מקצועית, אמן שחמט ואיש תרבות מוכר בתנועה הקיבוצית
▪ ▪ ▪

זהר רוזן בן 63 נולד בקיבוץ שריד לאביו רפי רוזן, מהבנים הראשונים של הקיבוץ ולאמו מרים לבית פראושטטדר ילידת ברלין. האב היה מורה למתימטיקה, פסיכולוג להכוונה מקצועית, אמן שחמט ואיש תרבות מוכר בתנועה הקיבוצית, שפרסם גם את ספרו "בית קומתיים נושם", המגולל סיפורי מיסטיקה ופולקלור על אנשי הקיבוץ.

הוא בנו של שלמה רוזן שהיה שר הקליטה בממשלת רבין הראשונה. סבו של זהר, שלמה רוזן עלה לישראל ב-1926 מהעיר מורבסקה אוסטרווה בצ'כיה כשהיה בן 21. היה פעיל בשומר הצעיר ושימש בין היתר כמזכ"ל הקיבוץ הארצי ואחר כך כיהן כחבר כנסת מטעם מפ"ם בכנסת השישית בשנת 1965. סבתו של זהר מצד אביו, צילה רוזן, שימשה אחות במקצועה והייתה ממייסדות ארגון האחיות בישראל.

האם מרים שנולדה ב-1930 הגיעה עם הוריה ב-1935 לישראל וגרו ברחוב ארנון 9 בתל אביב. הוריו של זהר הכירו בקיבוץ, כשמרים הגיעה אליו ב-1952 בעת ששימשה כמורה בשריד. האב נפטר בשנתו ה-70 והאם בשנתה ה-74.

תבע את היטלר למשפט
הוא הפסיד במשפט ואז החליט לברוח מגרמניה
▪ ▪ ▪

"סבי מצד אימי", אומר לי זהר, "ד"ר ורנר פראושטטדר, היה ד"ר למשפט שתבע את היטלר, בתקופה שלפני שנבחר, בטענה שהיטלר אינו אזרח גרמני אלא אוסטרי ולכן אסור עליו להיבחר בבחירות לבונדסטאג הגרמני. הוא הפסיד במשפט ואז החליט לברוח מגרמניה, ביום שהיטלר עלה לשלטון ובכך הציל את המשפחה. אחותו, הילדה סימון נותרה שם ונספתה.

ארבעה ילדים במשפחת רוזן

במשפחת רוזן גדלו ארבעה אחים: נעמה ברעם בת 66 מתגוררת בקיבוץ עין השופט, זהר ואחותו התאומה איילת קרוא בני 63 המתגוררת בטבעון, היא ארכיונאית ועורכת ספרים, ועדי רוזן בן 54 מתגורר בשריד, איש תרבות הכותב בעצמו מחזות לילדים ושימש בעבר כמנהל הפרומו בטלעד.

חשב להיות פוליטיקאי
בתיבה באמצעות המחשב [צילום: יגאל יששכרוב]

ספרות ופילוסופיה
הוא בעל תואר ראשון במדע המדינה ומשתתף חופשי בשעורי ספרות ופילוסופיה. במקביל הוא התמחה בבנקאות, השקעות ופיננסים.

ב-2003 הקים במודיעין, יחד עם שותפה רונה צורף, מועדון תרבות - "ספרות זולה", שפעל מטעם העירייה במשך שמונה שנים, ובו התנהלו ערבי קברט, פולקלור, שירה ומספרי סיפורים
▪ ▪ ▪

זהר, שנולד ב-1958 זוכר, כי בהיותו בן ארבע ישב על ברכיו של המשורר אברהם שלונסקי ובאצבעו עבר על החריץ הקבוע במצחו של שלונסקי. "שלונסקי היה חברו של סבי שלמה רוזן" הוא אומר היום. את לימודיו היסודיים עשה זהר בקיבוץ ואת התיכון סיים בבית הספר עמקים בקיבוץ מזרע. מקצועות ההיסטוריה והספרות היו מועדפים עליו. "בשעורי המתימטיקה, הוא אומר, הייתי חולם..."

ב-1975 הוא מתגייס לצה"ל ושוהה רוב הזמן בסיני כאיש חיל השריון. בתום שירותו הצבאי זהר חוזר לקיבוץ ופועל בתחום התרבות. בגיל 24 עזב את הקיבוץ וב-1982 החל את לימודיו באוניברסיטה תל אביב. היה פעיל באגודת הסטודנטים של תל אביב. "זמן קצר חשבתי שאהיה פוליטיקאי"...

הוא בעל תואר ראשון במדע המדינה ומשתתף חופשי בשעורי ספרות ופילוסופיה. במקביל הוא התמחה בבנקאות, השקעות ופיננסים. זהר נשוי לאור לבית טוטמן ולזוג שני ילדים: שירי בת 35 מורה לאמנות ואנגלית ויניב בן 29, במקצועו צלם אומן ועוסק בעיצוב ובמחשבים.

ב-2003 הקים במודיעין, יחד עם שותפה רונה צורף, מועדון תרבות - "ספרות זולה", שפעל מטעם העירייה במשך שמונה שנים, ובו התנהלו ערבי קברט, פולקלור, שירה ומספרי סיפורים. כל חייו למד בקורסים לכתיבה ולספרות.

"ב-2012 התחלתי לכתוב מחזות. במרוצת השנים תמיד כתבתי שירה כולל פזמונאות ומחזות קטנים. אני אדם כותב ואין לי פנאי לתחביבים אחרים". על האמת במחזה אומר זהר: "ככל שתרבה יותר ותמציא לדמויות דברים שלא היו ולא נבראו כך הסיפור יהיה אמין יותר".

על החרוזים הכי אהובים... כמו לעיסת ממתק הוא אומר: ככל ששתי מילים בשיר הן הכי רחוקות שונות במשמעותן ואם אחת מהן בת יותר משתי הברות... הרי שהגיית החרוז עבור הקורא תהיה נעימה יותר... מענגת.

לזהר רוזן שורשים עמוקים בברלין, מוצא משפחתו והוא ממשיך לפקוד עיר זו בביקוריו במשך כל השנים. זהר מעיד על עצמו כי אהובים עליו המחזאים: מולייר, שייקספיר, ברכט ואיבסן ומהישראלים שמכיר: סובול, לוין, מיטלפונקט, שלונסקי, גרונמן ואלוני. "על המון המוכשרים שפועלים היום עוד אחשוב לטובה"...

על שתיית ויסקי
הייתי בן הזוג של סבי, שלמה רוזן, להרמת כוסית קוניאק, בכל עת שקרא לי
▪ ▪ ▪

בסיום הראיון איתי, הוא ניגש לבקבוק הוויסקי המונח על השידה במשרדו, נוטל אותו בידו ואומר: "שתיית ויסקי נוצרה אצלי בהיותי בן 5. הייתי בן הזוג של סבי, שלמה רוזן, להרמת כוסית קוניאק, בכל עת שקרא לי, הרגל שנשאר עד היום"...

ליד ובתוך תיאטרון הרטה, פועלת קבוצת השחקנים בהצגות נוספות: "הדיכאון על ספסל הנאשמים" וה"יער של סיביליה" שכתב המחזאי עומר ארד בבימוי לירון לוי.



שער יפו בשנת 1930 עם המתחם המסחרי. צילומו של צלם ארמני [צילום: יגאל יששכרוב]
עם תמונת ירושלים סביב של הצייר שמוליק כץ [צילום: יגאל יששכרוב]
אווירה של אמנות [צילום: יגאל יששכרוב]
סבתא הרטה בשנתה ה-87 עם בתו של זהר שירי [צילום: צילום משפחתי]
זהר בצעירותו [צילום: צילום משפחתי]
הסב וורנר פראושטטדר, חייל יהודי גרמני במלחמת העולם הראשונה בגזרת פולין [צילום: צילום משפחתי]
זהר עם סבו שלמה רוזן [צילום: מילום משפחתי]
ההורים מרים ורפי רוזן בשנת חתונתם [צילום: צילום משפחתי]
תאריך:  08/08/2021   |   עודכן:  08/08/2021
יגאל יששכרוב
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פסיכוזה של מלחמה יכולה לדרדר את הצדדים המעורבים למלחמה. מה שקורה בשנים האחרונות בישראל, הפטפטת הבלתי סבירה והמזיקה מאוד מצד פוליטיקאים וגורמי ביטחון בכירים תוך גילוי סודות כמוסים, זו בהחלט סיבה לדאגה. התחממות הגזרה הצפונית, הירי מדרום לבנון אל עבר ישראל, התפוררותה של לבנון והכאוס הקיים בה, אירן היותר רדיקאלית בעקבות בחירתו/מינויו לנשיא של איברהים ראיסי, והמצב החדש בסוריה, כל אלה חייבים להילקח בחשבון על-ידי מנהיגי ישראל. מאז מלחמת לבנון השנייה ההרתעה הישראלית פועלת מצוין כלפי חיזבאללה. אלא שמאז 2006 ועד היום חלו שינויים משמעותיים בזירה ואירן מנצלת אותם. אין צורך לקבוע שעבור ישראל זהו איום ממשי.
"מדינת ישראל תגיב בזמן ובמקום המתאימים, זרועו הארוכה של צה"ל תבוא חשבון עם משגרי הטילים, איפוק זה כוח, הכלנו את האירוע, הועברה תלונה למועצת הביטחון ולאו"ם, שר הביטחון בדרכו לקריה, הרמטכ"ל הנחה, ראשי המועצות מגבים, זועמים, ממשיכים בשגרה, שקט ייענה בשקט". הקלישאות לובשות שכפ"ץ ויוצאות לסיבוב הופעות משמים בין אתרי החדשות, האולפנים. מסע התגובה הישראלית המוכרת עד כדי שעמום שוב הרדימה עצמה עד לאירוע הביטחוני הבא.
בפרשת "שופטים", המתחילה בספר "דברים" פרק ט"ז פסוק י"ח עד פרק כ"א פסוק ט', פורס משה בנאומו האחרון לעמו את משנתו. ניכר מדבריו, כי הוא נרגש מאד, כי זה נאומו טרם פרידה מעם אהוב, ולכן הוא מוצא לנכון להדגיש את אפיוני מערכת המשפט, אותה חייב עם ישראל לכונן בהקפדה רבה עת יבנה את חייו בארץ המיוחלת - ארץ ישראל, כשמשה כבר לא יהיה עִם הָָעָם. זו מערכת משפט, שחייבת להיות מושתתת לדורות על ערכי "צֶדֶק צֶדֶק תִּרְדּוֹף".
ביקור בשני המיצגים באותה עת, העיצוב והמשחק, לא הותיר לי לצערי הזדמנות לחזות ביצירות בוגרי החוג לאמנות. וחבל, לי, כבוגרת החוג בגלגולו הראשון כשנקרא "ביה"ס הגבוה לציור" ששכן בתחנה המרכזית בת"א. עוד נחזה בהם אם תיוותר האפשרות. בסיור שקדם להופעת התלבושות שעטו "המלט", מקבת", "ליידי מקבת", טיטניה ואוברון מ"חלום ליל קיץ" ועוד, זכיתי לסייר בסטודיו המעצבים האמנים-היוצרים מאקטים מופלאים, וביצירותיהם הכה מרתקות בייחודן ובדמיון השופע שלהן. ברור שעוד נשמע ונראה את חברי קבוצה זו בעתיד שצופן עבורם.
סמל האולימפיאדה הוא חמישה מעגלים שלובים המביעים רעיון של שילוב הספורטאים מחמש היבשות המיושבות בעולמנו, למפגש של ותחרויות ספורט באווירת אחוה ושלום עולמי. אלפי ספורטאים ברחבי תבל מקדישים את חייהם, או חלק מהותי ומרכזי מהחיים, להישגים, על-מנת שהישגיהם יוכרו ויוצגו קְבַל עם ועולם באולימפיאדה ויעניקו כבוד להם עצמם ולמדינתם.
08/08/2021  |  יוסף אליעז  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
מעקב אחר חלק מתוכניות החדשות של ערוץ 12 הוא בבחינת "דע את האויב"    הערוץ הוא הארסי ביותר בביקורתו המעוותת נגד ממשלת ישראל וראשה ולדעתי משמש בידי האופוזיציה הפנימית והחיצונית למדינת...
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il