|   15:07:40
  צבי גיל  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מתי יש להזמין הובלה עם מנוף?
כתיבת המומחים
עו"ד דפנה שגל פודור - הסדרת מעמד בישראל לבני זוג זרים: כל מה שצריך לדעת

משמעות החיים

קחו את הגאווה שמביאים "בני סכנין" לקבוצה שלהם. וזאת אינה מנותקת מן ההתפתחות הכלכלית, חברתית, תרבותית של העיר הזאת
01/09/2021  |   צבי גיל   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
בני סכנין [צילום: פלאש 90]

חיזוק כוח המשטרה לטיפול בפשיעה במגזר הערבי, לא תביא מזור אם לצדה לא תשוקם התשתית הכלכלית- החברתית הרעועה שהתופעות שלה היא עוני, מערכת ערכים רעועה או ניכור, והעדר משמעות בחיים.

במאמר תחת הכותרת Loneliness is breaking America - הבדידות שוברת את אמריקה - מקדישה פרשנית דעות בכירה של העיתון "ניו-יורק טיימס" מישל גולדברג (19.7.2021) מאמר שעוסק בצדדים הקשים של הבדידות. היא מביאה מחקרים שמלמדים כי התמיכה בדונלד טראמפ ובתנועות בדלניות שהפיצו שקרים ברשתות החברתיות מקורה מצד אחד מהעדר קשרים חברתיים ומאידך הצורך הנפשי להשתייך.

בכמה הזדמנויות ובהקשרים שונים הערתי בעבר כי "הכפר הגלובאלי" הוא המצאת המדיה שאומצה על-ידי הרשתות "החברתיות". לא זו בלבד שהקומוניקציה האוניברסאלית לא הגבירה את הקשר האנושי, ליתר דיוק הסולידאריות הבינלאומית, אלא, בהיותה כאילו חלופה לאינטראקציה, היא הגבירה את הניכור. היא גילתה בין היתר שיש קומץ אנשים בעלי הון ששולט בעולם ויש כל השאר שנמצאים למטה בגובה כזה או אחר, ליתר דיוק בעומק כזה או אחר. זה עולם קוטבי מנוכר, פגע סביבתי מסוג אחר ולא פחות חמור ממנו. "כּפוֹר גלובלי", הוא מונח הולם יותר. וכאשר מדובר בחברת הטרוגנית, כזאת שבארה"ב ואצלנו, והבינאום והנדידה המהירה של הדור הצעיר פירקו את השבט, ליתר דיוק התא המשפחתי, האדם מרגיש בודד. וכאן מתהווה ה"חור השחור" שבו מסתתר האויב הסמוי שאורב לחיים חסרי משמעות.

משמעות בחיים

במאמרה של מישל גולדברג מובאות דוגמאות מאנשים, מבוגרים וצעירים שמצאו מקלט ברשת גזענית בבריחה מן הבדידות. והמסקנה שלה היא "שאם תיתן לאנשים משמעות לחיים, הם יתנו לך הכול". אכן הסוגיה של משמעות בחיים אינה חדשה. היא עתיקה כמו החיים עצמם. המנטרה של משמעות לחיים תקפה היום יותר מתמיד. מי שעיצב אותה כתחום מחקר הוא וויקטור פרנקל.

פרנקל פסיכותרפיסט, פסיכיאטר ונירולוג יהודי היה אסיר גם באושוויץ. ביטוי לכך אנו מוצאים בספרו שראה אור לאחר השואה בשם: "האדם מחפש משמעות". או בשם המלא: מבוא ללוֹגוֹתֶּרָפיה: האדם מחפש משמעות: ממחנות המוות אל האקסיסטנציאליזם. על רגל אחת - השיטה שפיתח פרנקל מבוססת על חוויותיו במחנות הריכוז ועל התמודדותו עמן, ומבקשת לתת מענה לשאלות הקיומיות האישיות והאנושיות שנשארו פעורות בנפשם של רבים לאחר זוועות השואה, ואלה אצל אלו שחוו אותה על בשרם, וגם אצל בני התקופה ועבור דורות הבאים.

כמי שחווה נסיבות דומות בגיל צעיר יותר מאשר ויקטור פרנקל וכפועל יוצא, אנשים כמונו אשר לא היו מספיק בשֵלים, לא בגיל ולא בתחום הנפש, לצקת את אותן "חוויות" לכלל תורה קיומית. קראנו לכך "תעצומות הנפש". לימים עד כדי כך הושפעתי מתורתו של פרנקל שברומן, סמי תיעודי, סוגיית המשמעות בחיים עוברת בסיפור לכול אורכו". כמו פרנקל, הוא (הגבר במרכז העלילה) מעדיף את האדם הייעודי, הקובע לעצמו מטרות ברורות בחייו, חותר להגשמת מטרותיו ואינו מסכים שגורלנו נקבע מראש ושאין לנו הרבה שליטה עליו - התודעה של הנשים בחייו" (מתוך המבוא של שושי בריינר "כמו פרש קווקזי" - הוצאת גוונים 2015).

החממה

אתייחס בקצרה לדוגמה מקרב שכנינו הפלשתינים ביהודה, שומרון ועזה. מה מביא נערה מתבגרת לשאת סכין בתיק, בין אם הכוונה היא לעשות איזה פיגוע ובין אם לאו? איש לא שלח אותה לבצע זממה. רע לה במצור שהיא נתונה בו, ברמה כזאת או אחרת, בנסיבות הקשות של הסביבה, משפחה שמרנית, ונוסף על כך-אולי אהוב לבה שעזב אותה לטובת חברתה. מה שהיא מרגישה הוא ריק אחד גדול. היא לא מחבלת מדופלמת. היא צעירה ללא משמעות בחיים. וזה שמביא אותה לשים את הסכין בתיק ואפשר להוציא אותו מן התיק ולנפנף בו או אפילו לפגוע. הסיבה והפועל היוצא הם העדר משמעות בחיים כפי שהם ומילוי החלל במשמעות אחרת. העדר משמעות בצורה כשלהי מוצאת ביטוי בצורה שונה ובדרגה שונה, בקרב רבים מן הדור הצעיר גם בישראל שזקוקים לצבוע את החיים שלהם באפרוריות הערכית שהולכת ומשחירה. לא עד כדי נטילת סמים אוֹפיוֹאידים אלא משהו כמו סמים פסיכו אקטיביים למילוי החלל.

בהקשר זה אני מתייחס לפשיעה הגואה במגזר הערבי לממדים מפחידים. לפי נתונים רשמיים שפורסמו, מספר הנשים והגברים הערביים שנרצחו מתחילת השנה הזאת הוא 78 ומאז שכתבתי את הטיוטה הראשונה לפני כשבועיים, מספר הנרצחים עלה בשבעה ובהגהה נוספת - בשמונה ומשלשום - בתשעה. הפשיעה במגזר הערבי, כמו כל פשיעה, לא צומחת בשדה בור. לפני כמה שבועות נחנך במשטרת ישראל אגף "סיף" שאמור לתת מענה לפשיעה לסוגיה ברחוב הערבי ובראש וראשונה למנוע אותה. אבל הכל יודעים, לא רק מומחים לדבר כמו קרימינולוגים, משפטנים, עובדים סוציאליים ומחנכים, כי הפשיעה במגזר הערבי, כמו פשיעה בכול מקום בדרגה כזאת או אחרת שורשים כלכליים, חינוכיים, תרבותיים לה.

טיפול רוחבי

מסיבה זאת התפקיד שאמור למלא האגף החדש במשטרה, הוא טיפול בבעיה במישור הפלילי ובמקרה הטוב, כאמור, בהיבט ההרתעתי. אבל זה יהיה טיפול זמני. treatment בשפת הרפואה ולא cure - ריפוי. זה שייך לא רק למשרד לביטחון הפנים אלא לכמה משרדים - למשרד לשוויון חברתי, לחינוך, לתרבות, ובעיקר למשרד האוצר שצריך לממן את ההוצאות הכרוכות בטיפול שורש במגזר הערבי. מערכת החינוך, הבריאות, צרכי האוכלוסייה בתחום הדיור ובראש וראשונה הצרכים של הדור הצעיר. כאן שורש הבעיה. הבעיה היא, כאמור, רחבה יותר, לאומית יותר, אבל במגזר הערבי היא אקוטית יותר. הפשיעה שני פנים לה. אחד - האדם מוצא בה מקלט מן האומללות שבה הוא נתון כתוצאה ממשפחה מפורקת, או משפחה קנאית פטריארכאלית, מעוני, מפגיעה מינית, וכיוצא באלה תופעות שרווחות בכול החברות לרבות במגזר הערבי שהוא מגזר מקופח. הפן השני הוא השייכות. אתה שייך למשפחת הפשע עם "אחים" לפשע ויש איזה "אב המשפחה" שדואג לאנשיה ויש "משמעות לחיים".

לאחר שלינוי אשרם זכתה במדליית זהב באולימפיאדת טוקיו, פנה אליה ראש הממשלה, נפתלי בנט, שתפעל במערכה בקרב הדור הצעיר למען קבלת חיסון. ראוי היה שתפעל במערכה למען הקמת מועדוני ספורט במגזר הערבי, דרך משל. זה ענף כיום שהוא במסגרת קהילתית חיובי בתחומים אחרים. קחו את הגאווה שמביאים "בני סכנין" לקבוצה שלהם. וזאת אינה מנותקת מן ההתפתחות הכלכלית, חברתית, תרבותית של העיר הזאת. או הפועל קלנסווה. באיכות החיים בקלנסווה שבשרון חל שיפור, חזותי לפחות. זאת, לעומת המראה שהרתיע אותי לפני כמה שנים כאשר ביקרתי במקום והוא נראה בעיניי דומה לחאן יוניס, וכתבתי על כך פוסט. אני מניח כי הכדורגל היה אחד הגורמים לשיפור בכול הנוגע לאווירה ולסולידריות הקהילה. נוער ששואף לעסוק בספורט בדרך כלל לא יימשך למעשים פליליים.

אביא מקרה מארץ הכדורגל - אנגליה. בשנת 1979 הייתי בשנת שבתון בלונדון, תוך מגמה להשתלם בענף של הסרט התיעודי, שבו עסקתי באותה עת. חלק מן הזמן הייתי ב"טיימז", לימים חלק מן הערוץ המסחרי, וחלק עם ה-בי.בי.סי, שרות השידור הציבורי. יצאנו לצלם כדורגל בעיירה קטנה בפאתי לונדון. הקשיתי מדוע ספורט שייך למחלקת התעודה ולא למחלקת הספורט, שהיא די גדולה ב-בי.בי.סי. על כך ענה לי המפיק: "כדורגל בקהילה הזאת הוא לא רק עניין ספורטיבי. הוא עניין חינוכי, הוא גורם לסולידריות, למורשת, לגאווה קבוצתית שלא לדבר על כך שהוא מרתק את הנוער בשעות הפנאי שלו. זה סרט תיעודי לעילא".

מה שבעצם המפיק אמר לי הוא, שבמקרה זה - הספורט, ליתר דיוק הכדורגל הוא שנותן משמעות לחיים לא רק לנוער אלא גם לסביבה. לכך צריך לשאוף במגזר הערבי. תנו להם תמיכה ואולי הם יחזירו מדליות. אבל וודאי יביאו גאווה לקהילה.

הכדורגל הוא רק דוגמה אחת. הטיפול בתחום הזה, יכול לשמש פיילוט, אם דרוש כזה, למקומות אחרים ולתחומים אחרים. זאת הזדמנות שממשלה אשר חרתה על דגלה את הטיפול בנושאי פנים שפחות שנויים במחלוקת, יש לה חלון של הזדמנות לממש את המשימה החשובה הזאת לאורכה ולרוחבה של המדינה ובעיקר בקרב ציבורים שקופחו עד כה - בכל המגזרים. לתת משמעות לחיים שלהם שבלעדיה - האדם בכול הזמנים היה אובייקט לסבל ומיאוס בחיים, ובימינו כשהפערים החברתיים והכלכליים הולכים וגדלים - על אחת כמה וכמה.

.


תאריך:  01/09/2021   |   עודכן:  01/09/2021
צבי גיל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אומה דומעת, גועה בבכי, נטלה חלק במסע ההלוויה של הלוחם בראל חדריה שמואלי. תשעה ימים ארכה הלוויתו, ויותר מכל התמקד האבל הכבד והעמוק באובדן "זיו הנעורים". להתבונן בפניו הטובים והיפים והאופטימיים, ולהבין מה היא המהות של אותו "זיו עלומים" שבתפילת "יזכור". כל נפילת לוחם נוראה. במקרה זה ה"נורא" כפול ומכופל מפני שברור כי מישהו בצה"ל, סגן אלוף או סרן, תת-אלוף או רב סרן, שגה באורח מהותי בהצבת הכוחות, שנקראו להגן על יישובי הנגב מפני פעילות המחבלים והמפגינים בעזה.
01/09/2021  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
יו"ר איגוד ההיי-טק בהתאחדות התעשיינים, מריאן כהן, שיגר באחרונה מכתב דחוף לראש הממשלה, נפתלי בנט, כדי שיטפל מיד בבעיית המחסור בכוח האדם בהיי-טק. מדובר בבעיה כאובה וארוכת שנים, שמוערכת במחסור של כ-15 אלף מהנדסים בשנה. לכן, אין זו הפעם הראשונה שבה האיגוד ובכלל ראשי תעשיית ההיי-טק מתריעים על המחסור בכוח אדם. אבל ככל שחולפות השנים, בעיקר בעידן שבו המציאות הכלכלית לא יציבה, העדר הון אנושי שיניע ויתחזק את הקטר של המשק הופך להיות הבעיה מספר אחת של הענף.
בתיאטרון האבסורדי היהודי - ישראלי עולה בימים אלה הצגת המשך למחזה, 'להכחיש את השואה ולחבק יהודים', שם הצגת ההמשך הוא: 'לחבק את הטרור ולממן הרוצחים'.
אני מודה לתיאטרון "גשר" ולאופרה הישראלית על ערב של חוויה אמנותית עוצמתית, המעוגנת בדמויות של אימהות בעולם המקרא. היוצר דוד זבה, המלחין וגם מחבר הליברית, השמיע על הבמה בעוצמה רבה את קול האימהות, שהטקסט המקראי לא העז להשמיע בפי דמויות הנשים המושתקות מספר בראשית, בפי אותן "הָאִמָּהוֹת שֶׁלֹּא זְכַרְתֶּם וּבְקוֹשִׁי נְתַתֶּם לָנוּ שֵׁם".
אנשים, ובעיקר עיתונאים, מדברים מבלי לבדוק ולא נותנים את הדין על דבריהם המופרכים. כך תקפו את מרב מיכאלי על כי נסעה עם בן זוגה לארה"ב ובסוף התברר שנסעו לקבל תינוק מאם פונדקאית ואז הם היו בראש המברכים, אבל על ההשמצות הם לא התנצלו. כך כל ידען המבין כביכול בחינוך דורש בתוקף שהחופש בבתי הספר יהיה באוגוסט וספטמבר כדי שיכלול גם את תקופת החגים. כי כך יצא השנה. אבל הם לא טרחו לבדוק שראש השנה נופל בשנה הבאה ב-26.9.2021... כך שהילדים יהיו בחופש בכל חודש ספטמבר כשההורים שלהם יעבדו באופן מלא. אז מה, שהילדים יתחילו ללמוד במחצית אוקטובר, כדי להתאים את הלוח העברי ללועזי בכל שנה?
01/09/2021  |  יעקב קורי  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
חטא אי-השוויון בנטל השירות הסדיר ושירות המילואים הוא צורם ומקומם גם בימים רגילים, קל וחומר בימי מלחמה, והנה, כמו במשל מלפני שלושת אלפי שנים "האיש העשיר" חמל לגייס את "צאנו ובקרו", ...
דן מרגלית
דן מרגלית
מי לא בא לרקוד עם הניצולים בשדה התעופה ולא עשה מן המבצע הון פוליטי? מי שהחליט עליו - יצחק רבין
אלי אלון
אלי אלון
לוד הייתה הצומת החשוב ביותר בארץ ישראל בתקופת המנדט בו נפגשו קווי הרכבת - יפו ירושלים שחצו את הארץ לרוחב וקווי הרכבת חיפה - קנטרה שחצו את הארץ לאורך וקישרו אותה למצרים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il