|   15:07:40
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
אבו-מאזן במהלך כינוס של המועצה המרכזית של אש"ף [צילום: פלאש 90]

חשש בישראל ובממשל ביידן מהחלטות המועצה המרכזית של אש"ף

דאגה בישראל ובממשל ביידן מפני האפשרות שמחמוד עבאס יוביל את המועצה המרכזית של אש"ף לקבלת החלטות שיחריפו את העימות עם ישראל. יו"ר הרש"פ אמר כי המועצה המרכזית של אש"ף תקבל "החלטות חשובות ונחרצות" בכל הקשור ליחסים עם ישראל וארה"ב
03/02/2022  |   יוני בן-מנחם   |   יומני בלוגרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות

בישראל ובממשל ביידן גובר החשש שיו"ר הרש"פ מחמוד עבאס יוביל החלטות קיצוניות בכינוס המועצה המרכזית של אש"ף ביום ראשון הבא, ה-6 בפברואר, לעימות מדיני עם ישראל נוכח המבוי הסתום בתהליך המדיני והיעדר "אופק מדיני". שר החוץ האמריקני טוני בלינקן שוחח השבוע בטלפון עם יו"ר רש"פ מחמוד עבאס וביקש ממנו "לגלות סבלנות ולתת הזדמנות השלום באזור".

שר החוץ הפלשתיני ריאד אלמאלכי אמר ב-1 בפברואר כי "ממשל ביידן מודאג וביקש מהפלשתינים למתן את ההחלטות של המועצה המרכזית של אש"ף." לרגל כינוס המועצה המרכזית של אש"ף יצא בכיר הרש"פ ג'בריל רג'וב לקהיר ונפגש עם שר החוץ המצרי סאמח שוכרי כדי לעדכן אותו בהחלטות הצפויות, בכיר הרש"פ חוסיין א-שיח' עדכן בטלפון בנושא את סגן שר החוץ הרוסי מיכאיל בוגדנוב וביקש ממנו לכנס את הקוורטט כדי לדון במבוי הסתום בתהליך המדיני. שר החוץ בלינקן פירסם הודעת הרגעה רשמית כי ארה"ב מחויבת לפתרון שתי המדינות ואת החשיבות ליצור אופק מדיני.

מקורביו של מחמוד עבאס אומרים כי הוא רוצה לנסות ולפרוץ את המבוי הסתום בתהליך המדיני ולנסות לייצר מנופי לחץ חדשים, לאחר שההחלטות שהמועצה המרכזית של אש"ף קיבלה ב-2015 להשעות את הסכמי אוסלו ולהפסיק את התיאום הביטחוני עם ישראל לא יושמו. אמצעי התקשורת הרשמיים של הרש"פ מעצימים את דבר הכינוס הצפוי, גורמים בכירים בפתח מסרו כי בשיחות סגורות מחמוד עבאס מדגיש את חשיבות כינוס המועצה המרכזית של אש"ף שתקבל "החלטות חשובות ונחרצות" בכל הקשור ל"סיום הכיבוש הישראלי וביצוע ההחלטות הבינלאומיות תחת המטריה של הקוורטט (הרביעיה הבינלאומית)" בהתאם לתוכנית המדינית החדשה שהוא גיבש. לדברי הגורמים, יו"ר הרש"פ נסוג בו מהאולטימטום שנתן לישראל.

כזכור, מחמוד עבאס נתן לישראל אולטימטום של שנה לסגת לקווי 67, כולל בירושלים. בנאום מוקלט ששודר ב-25 בחודש ספטמבר שעבר בעצרת הכללית של האו"ם הבהיר מחמוד עבאס כי אם ישראל לא תעמוד בדרישתו, הפלשתינים יבטלו את ההכרה בה ויפנו לבית הדין הבינלאומי בהאג "כדי שיקבל החלטה לגבי החוקיות של הכיבוש".

התנגדות חזקה לכינוס המועצה המרכזית

המועצה המרכזית של אש"ף תתכנס בהרכב חסר, ארגוני החזיתות העממית והדמוקרטית לא ישתתפו בכינוס, הם דורשים כי הוא יתקיים מחוץ לשטחים, הרחק מההשפעה הביטחונית של ישראל. ארגון החזית העממית הודיע רשמית כי הוא מחרים את הכינוס, הודעה דומה צפויה צפויה גם מצד החזית הדמוקרטית. משלחת של פתח בראשות ג'בריל רג'וב שיצאה לדמשק כדי לנסות ולשכנע את הפלגים הפלשתינים המשתייכים ל"חזית הסירוב" באש"ף להשתתף בכינוס נחלה כישלון חרוץ.

מספר פלגים באש"ף וגם ארגוני חמאס והגי'האד האיסלאמי, שאינם חלק מאש"ף, אך יש להם משקל פוליטי חשוב, מתנגדים בתוקף לכינוס המועצה המרכזית של אש"ף וההחלטות שהיא עומדת לקבל ובראשן מינוי מקורביו של יו"ר הרש"פ לתפקידי מפתח באש"ף.

גם ברשתות החברתיות יש קמפיין ענק של ארגוני האופוזיציה הפלשתינית המאשים את תנועת פתח ב"חטיפת אש"ף" וקבלת החלטות דיקטטוריות וחד-צדדיות. העיתון "ראי אליום" דיווח ב-28 בינואר כי מאז שהמועצה המרכזית של אש"ף קיבלה באוקטובר 2018 החלטה לנתק את כל סוגי הקשרים, הגלויים והסמויים, בין הרש"פ לישראל החלו גורמים בתנועת פתח וברש"פ להפר את ההחלטה שהתקבלה, ללא היסוס, ועד היום היו 48 מפגשים של בכירים ברש"פ עם בכירים בצד הישראלי.

האופוזיציה הפלשתינית טוענת כי הרש"פ מתמקדת בהשגת הקלות כלכליות מישראל מבלי להביא הישגים מדיניים ומבלי להתקדם לעבר המטרה הגדולה שהיא הקמת מדינה פלשתינית עצמאית. עוד אומרים גורמי אופוזיציה פלשתינים כי ללא החלטה של המועצה המרכזית לבטל את ההכרה הרשמית של אש"ף בישראל לא ניתן להשיג פיוס לאומי פנים פלשתיני, והראיה לכך היא כי גם שיחות הפיוס באלג'יריה בין הפלגים נקלעו שוב למבוי סתום.

האם יו"ר הרש"פ ייענה לבקשת ממשל ביידן?

הרחוב הפלשתיני אדיש לכינוס המועצה המרכזית של אש"ף, אין לו ציפיות ממחמוד עבאס שמתנגד לדרך הטרור של חמאס להשיג עצמאות פלשתינית באמצעות פיגועים בישראל ומאבק מזויין נגדה. המקסימום שמחמוד עבאס מוכן לעשות הוא לאמץ את אסטרטגיית "ההתנגדות עממית" בשטחי הגדה שפירושה:הפגנות, חסימות צירים, ידויי אבנים ובקבוקי תבערה אבל ללא שימוש בנשק חם, הוא סבור שהאינתיפאדה המזויינת של הפלשתינים נגד ישראל בשנת 2000 הייתה אסון מבחינתם.

גורמים בכירים ברש"פ אומרים כי מחמוד עבאס מאמין עדיין בפתרון שתי המדינות וביצירת אופק מדיני, לכן ההחלטות של המועצה המרכזית לא יטרקו את הדלת בפני אפשרות חידוש המשא-ומתן המדיני, למחמוד עבאס יהיה קשה להתעלם מהמסרים של ממשל ביידן וישראל לבכירי הרש"פ שלא להוביל את הכינוס הצפוי לקבלת החלטות קיצוניות.

המועצה המרכזית של אש"ף מתכנסת כשברקע נמשכות המחלוקות בין הפלגים הפלשתינים, כינוס הפיוס באלג'יריה לא הניב שום תאוצה חיובית, ממשל ביידן לא עומד בהבטחותיו לרש"פ לפתוח מחדש את משרדי אש"ף בוושינגטון ואת הקונסוליה בירושלים ובשטח עצמו נמשכת מדיניות ההתנחלויות של ישראל שמלווה בעימותים בין מתנחלים קיצוניים לבין חקלאים פלשתינים בשטחי הגדה והריסת בתים בעיקר במזרח ירושלים.

המצור על רצועת עזה נמשך והרגיעה ברצועה היא מדומה, עד לסבב הלחימה הבא.
ארגוני חמאס והג'יהאד האיסלאמי לא ישתתפו בכינוס המועצה המרכזית מכיוון שהם אינם חלק מאש"ף,הם דורשים להצטרף לאש"ף, לערוך בו רפורמות מקיפות ולקבל ייצוג מתאים שישקף את כוחם בשטח, אולם מחמוד עבאס מסרב לצרף אותם לאש"ף מחשש שהם ישתלטו עליו וידחקו הצידה את תנועת פתח שהיא הגוף העיקרי באש"ף.

מחמוד עבאס מנסה ליצור את הרושם בקרב הציבור הפלשתיני כי מדובר בכינוס חשוב מאוד שיקבל החלטות מכריעות, אולם מרחב התמרון המדיני שלו הוא די מוגבל, הוא איננו יכול לסגת מהסכמי אוסלו ומההכרה בישראל, בשבועות האחרונים הוא נפגש פעמיים עם שר הביטחון בני גנץ ובכירי הרש"פ חוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג' נפגשו עם שר החוץ יאיר לפיד, הרש"פ עושה מאמץ להביא לחידוש המשא-ומתן המדיני והיא איננה יכולה "לשבור את הכלים" ללא שום סיבה, התלות שלה בישראל מבחינה כלכלית וביטחונית היא גדולה מאוד, תנועת חמאס נושפת בעורפה ומנסה להשתלט על הגדה, ללא סיוע ותיאום ביטחוני עם ישראל מחמוד עבאס יתקשה מאוד להדוף את הלחצים של חמאס.

יו"ר הרש"פ צפוי לנצל את כינוס המועצה המרכזית של אש"ף לקיבוע מקורביו בתפקידי המפתח באש"ף, דבר שיקל עליו להדק את שליטתו באש"ף: מקורבו רוחי פתוח ימונה ליו"ר המועצה הלאומית הפלשתינית(מל"פ) במקום סלים זענון שהתפטר מתפקידו, חוסיין א-שיח' ימונה לחבר הוועד הפועל של אש"ף ולאחראי על המשא-ומתן עם ישראל במקום סאאב עריקאת שמת ממחלת הקורונה, ועזאם אלאחמד מקורבו יקבל קדנציה נוספת כחבר הוועד הפועל של אש"ף. למחמוד עבאס יש רוב בוועד הפועל של אש"ף והוא יאשר את המינויים האלה ללא כל בעיה ובכך יחזק עוד יותר את מעמדו.

גורמים בכירים בתנועת פתח מעריכים כי בשורה התחתונה למחמוד עבאס אין שום "שפנים בכובע" שאותם הוא יכול לשלוף בכינוס,למרות הצהרותיו בתקשורת, וכי מה שהיה הוא גם מה שיהיה, ייתכן שמחמוד עבאס יעשה "מתיחת פנים" לכמה החלטות שהתקבלו בעבר כדי לשגר מסר של אזהרה לממשל ביידן ולישראל, אבל בגיל 86 הוא איננו הולך לשום עימות מדיני עם ישראל שרק עלול לערער את יציבות שלטונו.

תאריך:  03/02/2022   |   עודכן:  03/02/2022
יוני בן-מנחם
+מחבל נפגע מאש כוחותינו בשומרון
10:48 03/02/22  |  עידן יוסף
כוחותינו ממשמר הגבול וצה״ל פעלו הלילה עם שב״כ לעצור מחבל בעיר טובאס בשומרון. במהלך הפעילות מחבלים פתחו באש חיה לעבר הכוחות ואף השליכו מטעני חבלה שסיכמו את חיי הלוחמים. הכוחות השיבו באש ממנה נפגע מחבל. אין נפגעים לכוחותינו.
+רב אלוף אביב כוכבי תתבייש
08:44 03/02/22  |  איתן קלינסקי   |   לרשימה המלאה
החמלה היפה בתפילת הבוקר נרמסה על-ידי מוצא פיהם של החיילים בשלל מלים, שעלו מהר מאוד על שרטון ההתבהמות ובוטות הלשון הגסה, שאין לה מקום בחברת בני אנוש
(כוכבי. נו, נו,נו [צילום: אוליבר פיטוסי/פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חשש בישראל ובממשל ביידן מהחלטות המועצה המרכזית של אש"ף
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עופר 8
5/02/22 04:38
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
תגובות חריפות במפלגות השמאל (יום ד', 2.2.22) להחלטת שר הביטחון גנץ ושרת הפנים שקד להכשיר את אדמות אביתר בשומרון, לקראת הקמת נקודת התיישבות במקום.
02/02/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
ועדת חוץ וביטחון של הכנסת קיימה (יום ד', 2.2.22) דיון בנושא המחצבות הבלתי חוקיות ביהודה ושומרון בדגש על שטחי C. הדיון נסוב על תוכנית תמ"א 52/1 שהמנהל האזרחי יזם ביו"ש המבקשת להכשיר אלפי דונמים נוספים לחציבה פלשתנית בשטחי C, ואינה עומדת בשום סטנדרט תיכנוני דומה בישראל המחייב גם אישור תב"ע למחצבות תסקיר סביבה ארכיאולוגיה וכו'. התוכנית, כפי שמוצעת כעת, מבקשת "לדלג" על שלבים תכנונים אלו באופן שאין לו אח ורע לעומת תוכנית אחרות.
02/02/2022  |  מירב ארד, עידן יוסף  |   חדשות
החייל, שאזק מפגין קשיש בן 80, כשהשכים לקום בבוקר קרא את ברכת השחר והודה לאלוהים על "נשמה שנתת בי טהורה". הלוחם מגדוד הנח"ל החרדי "נצח-יהודה", הכה קשיש בן 80 אחרי שהודה בברכת השחר לאלוהיו על היותו השומר בקרבו את מלוא החופן של הערכים המוסריים והאנושיים, הגנוזים בנשמה הטהורה - "ואתה משמרה בקרבי".
על-פי נתוני מרכז המחקר והמידע של הכנסת (הממ"מ), שדווחו לוועדה לביטחון פנים, בדיון (יום ג', 1.2.22) על אי-מיצוי הדין עם מיידי אבנים וזורקי בקבוקי תבערה, שהתקיים לבקשת הח"כים אופיר כץ ואבי מעוז, מאז 2015 נפתחו 7,143 תיקים בשל יידוי אבנים או ירי זיקוקים, מתוכם 69% ללא חשוד או נילון. העבירה הנפוצה - 8,200 עבירות מתוך 9,800, היא יידוי חפץ לעבר רכב. 38% במחוז ירושלים ועוד 23% בדרום. שנת השיא היא 2017, ולאחריה מסתמנת ירידה במספר התיקים שנפתחו.
02/02/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
גורמי ביטחון מותחים ביקורת על נאומו של ראש הממשלה נפתלי בנט, ואומרים כי מדובר בזריית חול בעיני הציבור. בכינוס INSS בתל אביב, אמר בנט (יום ג', 1.2.22) כי בתוך שנה תוכל ישראל ליירט רקטות בלייזר ולייתר את טבעת האש שבונה סביבה אירן. לדברי הגורמים, "נמשיך לקדם את התהליך באחריות. הוא ייקח מספר שנים עד שיהיה מבצעי". כפי הנראה צפוי התהליך להימשך שלוש שנים לפחות.
01/02/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il