בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
הרהורים בעקבות פרשת "כי תישא" (ג)
|
אני מקבל בהערכה רבה את ההוראה החברתית ההומאנית, לפיה חובה לשמור אותה לדורות ● אך לצערי, ההתרגשות שלי מהגישה ההומאנית ומהתודעה ומהרגישות הסוציאלית שמזדקרים מהכתוב, היא מהולה בעצב רב, בקוראי את הדרישה לקטול חייו של אדם, שמעד ולא שמר את מצוות השבת כהלכתן
|
הוראה חברתית הומאנית [צילום: יעקב נחומי/פלאש 90]
|
|
|
|
|
יש לי כבוד לספר הספרים, שהעניק את המתנה היפה להון האנושי העובד. המתנה היפה המוזכרת בפרשה שלנו, פרשת "כִּי תִּשָּׁא", כבר קיבלה ביטוי מרשים ובפירוט בעשרת הדיברות בפרשת "יתרו". בדיבר הרביעי מתוך עשרת הדיברות מצוין בספר "שמות" פרק כ': "זָכוֹר אֶת יוֹם הַשַּבָּת לְקָדְשׁוֹ. שֵׁשֶׁת יָמִים תַּעֲבֹד וְעָשִׁיתָ כָּל מְלָאכְתֶךָ. וְיוֹם הַשְּׁביעִי שַׁבָּת לַיְּהֹוָה אֱלֹוהֶיָך, לֹא תַּעֲשֶׁה כָּל מְלָאכָה ..." ("שמות", פרק כ', פסוקים ח'-י"א). בפרשה שלנו, פרשת "כִּי תִּשָּׁא". בפרק ל"א בפסוקים י"ב-י"ז חוזרת ונשנית בפירוט רב ובהדגשה המתנה היפה של יום מנוחה המוענקת לאדם העובד ביום השביעי אחרי ששה ימי עבודה, בה הגיר זיעתו בעמל יומו. אודה, שאני מתרגש מעצם העובדה, שחוזרת ונשנית בפרשת "כִּי תִּשָּׁא" ההוראה ההומאנית - "... אֶת שַׁבְּתוֹתַי תִּשְׁמְרוּ". שמירת השבת "אוֹת הִיא בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם לְדוֹרוֹתֵיכֶם". אני מקבל בהערכה רבה את ההוראה החברתית ההומאנית, לפיה חובה לשמור אותה לדורות. אך לצערי, ההתרגשות שלי מהגישה ההומאנית ומהתודעה ומהרגישות הסוציאלית שמזדקרים מהכתוב, היא מהולה בעצב רב, בקוראי את הדרישה לקטול חייו של אדם, שמעד ולא שמר את מצוות השבת כהלכתן. אני מצר על הענישה, שלדעתי, היא עומדת בסתירה מוחלטת לערך העליון של קדושת החיים. אני מביע את כאבי לנוכח הכתוב בפסוק י"ד. קשה לי לקבל קטילת חייו של כל אדם, אשר מעד ולא קיים כהלכה את מצוות שמירת השבת - אני מסתייג מהביטוי הקשה - "מוֹת יוּמַת", המופיע יותר מפעם אחת בהיקשר של אי-שמירת השבת. אני מזדהה עם הדרישה "וּשְׁמַרְתֶּם אֶת הַשַּׁבָּת", אך קשה לי לקבל את הדריְשה שבאה מיד "וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הַהִיא מִקֶּרֵב עַמֶּיהָ". בהרהורי על הכתוב בפסוקים י"ב עד ט"ז אני גם מערער על נקיטה בענישה כה חמורה של כריתת הנפש, שמעדה ולא שמרה על כל הלכות השבת. צר לי, שהזדהותי עם הבשורה ההומאנית מלווה בערעור ובהסתייגות מוחלטת מעצם הניסוח בחוק, המדגיש שלוש פעמים את ההוראה לקטול את חיי, המועד בקיום מצוות שמירת השבת. אין הצדקה לביטוי - "וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הַהִיא" - זו הוראה הפוגעת בעולם הערכים, המחייב את קדושת החיים. צפיתי מספר הספרים לגישה חינוכית, ובמקרה הזה ניתן היה בצדק לצפות לענישה חינוכית, ולא לְכָרֵת. לא לעונש מוות מידי שמים. צר לי, אם פגעתי ברגשותיהם של אנשים מאמינים, המקבלים את הוראות הפסוקים הנ"ל כלשונן. מתוך כבוד והערכה לספר הספרים, הבעתי את הסתייגותי מהביטוי המחייב כריתת נפשו של אדם, שלא קיים את כל מצוות השבת.
|
תאריך:
|
22/02/2022
|
|
|
עודכן:
|
22/02/2022
|
|
איתן קלינסקי
|
הרהורים בעקבות פרשת "כי תישא" (ג)
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
מגיב ותיק
|
22/02/22 08:57
|
|
2
|
|
רונית צ...
|
22/02/22 12:50
|
|
|
|
מסכימה איתך
|
22/02/22 19:24
|
|
3
|
|
ה.א
|
22/02/22 17:53
|
|
|
|
איתן, מסכימה איתך
|
23/02/22 09:09
|
|
|
|
ה.א מצליף כעיוור
|
23/02/22 16:36
|
|
|
|
ה.א
|
23/02/22 21:15
|
|
4
|
|
מאחלת בריאות טובה
|
23/02/22 16:48
|
|
בצמרת הרש"פ יש אכזבה גדולה מהדברים שאמר שר הביטחון בני גנץ בוועדת הביטחון של מינכן. שר הביטחון אמר כי לפלשתינים תהייה בעתיד "ישות" אבל "לא מדינה מלאה". "בסופו של דבר נמצא את עצמנו מול פתרון שתלוי בשתי ישויות, שבו אנו מכבדים את הריבונות והממשל הפלשתינים אך בו מכבדים את הצרכים הביטחוניים שלנו", הסביר גנץ.
|
|
|
צוות הבדיקה שמונה על-ידי היועמ"ש היוצא, אביחי מנדלבליט, בראשו עומדת המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד עמית מררי, יחד עם המשטרה - מתעתעים בציבור. הנה כמה הערות העולות מתוך דוח הבדיקה.
|
|
|
"מיכל מתחתנת. בעזרת השם". אז זהו, שלא כ"כ. או עדיין לא. או שהיא בעצמה עוד לא יודעת עם מי. מיכל (במילעיל) מאוד מתרגשת. החתונה שלה עם גידי בעוד חודש, ובעיצומן של ההכנות החתן המיועד חוטף פיק ברכיים. הוא מודיע לה כי אינו אוהב אותה. הכל מתבטל. מטבע הדברים היא שבורת לב, אך לא מאבדת לרגע את הנחישות. שמלה, אולם ותאריך כבר יש, עכשיו רק חסר שיבוא החתן. זה שאת זהותו היא עתידה לגלות בהמשך. ועד אז - הכל ממשיך לפי הלו"ז. בית לסין מרים את הכפפה ומעתיק את להיטה הקולנועי של רמה בורשטיין "לעבור את הקיר" אל כתליו. הרעיון המופרך של המרוץ נגד הזמן בחיפוש קדחתני אחר בחיר ליבך - ועוד כשאת חוזרת בתשובה המוקפת במנהגי החברה החרדית - הרטיט את הקהל הישראלי לפני מ"ס שנים. ואם זה הצליח על המסך הגדול אז מדוע שזה לא יעבוד על הבמה, כשאת מלאכת האיתור ילוו שירים וריקודים צבעוניים? על-פי כמות התשואות בו המחזמר התקבל, על-פי הלהט והאנרגיות בין השחקנים/הזמרים לצופים באולם, על-פי זמזומם של הפזמונים כשההצגה הסתיימה - "לעבור את הקיר" עמדה במשימה.
|
|
|
אתחיל בשורה החותמת מאמר זה. אני מכבד מאוד את יאיר גולן, ח"כ, סגן שר, סגן רמטכ"ל לשעבר. אני מכבד אותו על עמידתו העיקשת על עקרונות חייו, על היושרה הפנימית, על הלהט והתשוקה המבעבעים בו לתיקון עולם, אני מאמין ליאיר גולן.
|
|
|
"תִּתֵּן לְרֹאשְׁךָ לִוְיַת חֵן עֲטֶרֶת תִּפְאֶרֶת תְּמַגְּנֶךָּ" (משלי ד ט)
|
|
|
|