|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
חיילים אוקראינים במחסום בבוצ'ה [צילום: רודריגו עבד/AP]

הדוב הרוסי כדרכו

המלחמה הרוסית-אוקראינית נכנסת היום (5.4.2022) ליומה ה-43. מי שסבר שמדובר במלחמת-בזק ובגחמה רוסית שגה. כמו-כן רבים אינם מעריכים נכון את משמעות כיבושה של מדינה ששטחה גדול מ-600,000 קמ"ר ומספר תושביה עולה על 42 מיליון כמו גם את הבנת האסטרטגיה הרוסית שאותה שרטט פוטין לפני המלחמה בדיוק רב
06/04/2022  |   רפי לאופרט   |   יומני בלוגרים   |   מלחמת רוסיה באוקראינה   |   תגובות

גלי פייק-ניוז המציפים את התקשורת העולמית, ממשיכים לפזר ידיעות שעיקרן הוא הסתבכות רוסית במלחמה אותה כביכול אין היא יודעת כיצד לסיים. השיא הוא בשמועות על התאוששות אוקראינית מפתיעה עד כדי סיכוי להנחלת מפלה לרוסים. ללא שליטה במנגנון רציני לאיסוף וניתוח מודיעין, הדרך היחידה להעריך שמועות אלה באופן רציונאלי היא לבחון את הידיעות והמידע העובדתי המתפרסמים על התקדמות הלחימה מול הצהרות מנהיגי הצדדים על כוונותיהם ומטרותיהם. הנחת-יסוד לניתוח כזה היא שמנהיגי הצדדים לא שינו את כוונותיהם המקוריות ומהלכי המלחמה הם צעדים בדרך להגשמתן מצד הרוסים, או מניעתן מצד האוקראינים.

לפי פרסומים שונים בעולם המתמחים במעקב אחר היקפי הצבאות של מדינות העולם ועסקות הנשק הגדולות הנחתמות בו מדי שנה (SIPRI למשל), לרוסיה עליונות צבאית מוחלטת על אוקראינה.1 לפי האידאה המובילה אצל המנהיגות הרוסית יעדה של רוסיה הוא להשיב על-כנה את מעמדה כמעצמה עולמית, כאשר גבולות בריה"מ לשעבר הם "מודל הייחוס" לכך, לרבות במקרה אוקראינה. ההיסטוריה של המאה ה- 20 - במיוחד "הטיפול" שקיבלה רוסיה מהמערב אחרי התפרקות בריה"מ - ניצול המצוקה והחולשה הרוסיות עד תום - ניצבת אצל פוטין מאז כיסוד מוסד של המדיניות הנוכחית. התעלמות המערב בראשות ארה"ב מדרישות רוסיה לתיקוני גבול אחרי כיבוש קרים (2014), ושכנוע אוקראינה בהנהגת זלנסקי ללכת בדרך דומה-עומדת ביסוד ההתפתחויות האחרונות שהביאו למלחמה. ראיית המציאות והתנהלותה הגיאו-אסטרטגית של מעצמה עולמית אינה זהה לזו של מדינות "מן השורה".

גם ארה"ב לא הסתפקה בהחלטות גינוי של האו"ם אחרי תקיפת מגדלי התאומים בניו-יורק ב-11.9.2001 ויצאה ל"מלחמה עולמית" על הטרור שנמשכה קרוב ל-20 שנה, התחוללה ברובה במזרח התיכון וקידמת אסיה והייתה כרוכה בכיבוש בעירק, סוריה ואפגניסטן ובפגיעה לא מבוטלת באוכלוסייה אזרחית. הפליאה המערבית המתלווה למהלכיה של רוסיה כיום גם מבטאת צביעות רבה וגם משקפת ניסיון לדוג במים עכורים, קרי: להכשיל ולשחוק שוב את רוסיה באמצעות הלהט הלאומי של משטר זלנסקי באוקראינה. נסיגת ארה"ב מהמזרח התיכון וקידמת אסיה שהיא פרי חולשה יחסית מזה ושינוי פרדיגמה עולמית מזה - מרכז כובד גיאופוליטי חדש במזרח הרחוק - היא לדידו של פוטין שעת כושר לתיקון המעוות במעמדה האסטרטגי של רוסיה מול מערב אירופה. רמת האלימות שיפעיל למימוש התיקון תלויה בשאלה אם יבין ביידן את הסיטואציה וינהל עימו מו"מ או ירצה להפוך את אוקראינה למקל חובלים חדש נגד רוסיה. רמת חוכמתו המדינית של ביידן על-רקע המו"מ עם אירן בנושא הגרעין, (כמו של קודמיו במו"מ הדומה מול קוריאה הצפונית) מוטלת בספק חמור. ביידן והמערב מנסים להלך בגשם ולהישאר יבשים, זו פרקטיקה בלתי-אפשרית. אולם המערב העשיר כדרכו מוכן לשלם כסף רב כדי לחסוך מעצמו טיפת דם אחת, ולרוב הוא עושה זאת כבמקרה אירן על חשבון אחרים.

סביר להניח שהמוטיבציה ורוח הגייסות אצל האוקראינים גבוהה בדרך-כלל מזו של הרוסים, באשר הם נקלעו בהשפעת והובלת זלנסקי לקיבעון מחשבתי, הרואה במלחמה זו מלחמת שחרור מהשפעה רוסית והזדמנות לקשור את ההתנגדות לרוסיה לשינוי ההשקפה הבסיסית על מהות ואופי החיים המצפים להם כחלק מגוש המערב באירופה. מאידך מכוונת רוסיה את צעדיה על יסוד ההבנה שהעולם צועד למבנה רב-קוטבי חדש ומה שלא תשיג כמעצמה בתקופת המעבר וההתגבשות לא תוכל כבר להשיג במועד מאוחר יותר.

את ה"פלונטר" הזה ניתן לנסות להתיר באמצעות מו"מ הואיל ומלחמה היא כמעט תמיד "על כל הקופה". מאז 2014, כפי שהסביר פוטין עצמו, ניסתה רוסיה להידבר עם המערב ואוקראינה על תיקוני גבול והסדרי ביטחון לאומי של פשרה סבירה לשני הצדדים. הואיל והמערב העדיף את האינטרסים הצרים שלו ואוקראינה לא הבינה כראוי את גבולות התמיכה שתוכל להשיג מנאט"ו וגם לא שעתה לעצות להתפשר (דוגמת זו של בנט) הגיעו הצדדים להתנגשות צבאית עוד בטרם פתחו במו"מ מדיני רציני. משפרצה המלחמה, השתנו החוקים.

רוב ההערכות המתפרסמות על מצב המלחמה בין הצדדים, מקורן בלוחמה פסיכולוגית, שבה מצטיינת המנהיגות האוקראינית בראשות נשיאה ומרצון המערב לחולל משבר פנימי ברוסיה סביב המהלך המלחמתי. לכך בעיקר נועדו גם הסנקציות הכלכליות נגד רוסיה ותומכיה, אלא שרוסיה התכוננה לצעדים אלה, ואעל-פי שהיא צפויה לקשיים, ספק אם מהלכים אלה יאלצוה להפסיק את הלחימה.

שאלת כיווני ההתקדמות ומהירות כיבושי השטח באוקראינה ע"י הצבא הרוסי, אינם מדדים רציניים להערכת הכוונות האמיתיות וארוכות הטווח של פוטין. אלה גם אינם מייצגים את סדר העדיפות לניהול הלחימה. מאידך-גיסא, הצהרותיו של פוטין ערב פרוץ המלחמה, שאותן הגדיר בקירוב כמטרות האסטרטגיות של רוסיה, הם מדד נכון וחשוב לבחון על פיו את מהלכי הצבא הרוסי ואת המשך דרכו. למעשה, המפה הסכמתית שלהלן מתארת היטב את התפיסה הבסיסית. בשל יחסי הכוחות הצבאיים בין הצדדים ערב המלחמה נראה שמורל הלוחמים האוקראינים לא נשקל ברצינות כגורם מכריע במערכת השיקולים של פוטין. השפעתו העיקרית היא על שיעור הקזת הדם ההדדית, אבל ולא על מאזן הכוחות הנומינלי. לדידו המלחמה תסתיים כאשר רוסיה תשיג את עיקרי יעדיה.

מאזן הכוחות הנומינלי הכללי בין הצדדים מאפשר לרוסיה למחוץ את האוקראינים אם יטילו למערכה מספיק כוחות, במיוחד לאחר שהמערב הודיע שאין בכוונתו להתערב בפועל בלחימה. עם זאת מאחר שרוסיה אינה סובלת ישירות מההרס, הרג אזרחים ושיבוש תנאי החיים, עומד לרשותם חופש להחליט אם ומתי להפעיל כוחות נוספים כאשר בכל הנוגע לכוחות אוויריים ושריון ברור שטרם הפעילו את עיקר עוצמתם.

עיון במפה מבהיר שפוטין הגדיר היטב את מטרותיו: כיבוש האזורים הדרום-מזרחיים (דונייצק ולוהנסק), קישור חצי- האי קרים לאזורי ריבונות רוסיים וקירוב הגבול הבינלאומי לקייב תוך כיתורה. בפועל השלים עד כה את עיקר התוכנית בצפון, במזרח ובדרום בואכה אודסה. כיבוש אודסה ינתק את אוקראינה מים אזוב ומהים השחור. עם השלמת מהלך זה שלהערכתי הוא השלב הבא יווצר מגע ישיר בין הטריטוריה שבשליטה רוסית לבין מולדובה. בכך הוא פותח אופציה להפעיל את השפעתו על מולדובה ולהחזירה לחיק הגוש הרוסי - אחת המטרות האסטרטגיות עליהן דיבר ערב המלחמה. בשלב הראשון של המלחמה היקצה כוחות גדולים לשתי משימות בחלק הצפוני של המדינה: איום על הבירה קייב וסביבתה וכניסה מהירה לצ'רנוביל, לסריקת מצב הפעילות הגרעינית במתחם.

אוקראינה הייתה בתקופה הסובייטית אחד האזורים באימפריה בהם קיימו הרוסים תשתית רצינית של כורים גרעיניים ופעילות תומכת לנשק גרעיני. לקראת החלת מדיניות הדורשת ניטרליות צבאית של אוקראינה, מבקשים עתה הרוסים לא להותיר דבר ליד המקרה, בוודאי לא בתחום הגרעין. סביר שהם יבחנו גם אתרים גרעיניים נוספים בצפון ובדרום המדינה. המהלכים המתוארים מעלה יוצרים מעטה שליטה רוסי סביב כ-65% מגבולות אוקראינה - חלקה ישירה וחלקה באמצעות שותפים כבלרוס ומולדובה.

כיתור קייב נועד לרכז סביבה כוחות אוקראינים גדולים להגנה על הבירה והמשטר, ולהותיר חופש פעולה רב יחסית לצבא הרוסי בגזרות אחרות. למעשה, ספק רב אם רוסיה חותרת לשליטה בפועל ברוב הערים הגדולות יען כי לשם כך דרושים כוחות גדולים מאוד ומאומנים היטב בלחימה בשטחים בנויים. אם עוקבים אחרי מהלכי הצבא הרוסי, אלה מאמתים בדרך כלל את ההבנה שרוסיה מנהלת את הלחימה באש יותר מאשר בתנועה. למלחמת תנופה אמיתית ("בליץ קריג") היה עליה להביא לאזור ולהפעיל בו יותר טנקים ונגמשים ויותר מטוסים מסוקי סער ומסוקים לתובלת גייסות.
במקום כיבוש סיטונאי של ערים גדולות, הדגימו הרוסים לאוקראינים מה קורה לערים שמתעקשות להתנגד ותוך כדי כך עשויות לשבש את התוכנית הרוסית הגדולה. ערים אלה מופגזות בארטילריה, רקטות, טילים ובתותחי טנקים ומופצצות מהאוויר - עד כה באופן סלקטיבי למדי כשיד קשה יותר היא אופציה ראלית, באשר רוסיה אינה נרתעת מתגובות המערב ואינה מחויבת לתרבות ה-PC או לדעת הרשתות החברתיות. בשלב הנוכחי נראה שחשיבות כיבושה של קייב פחת והרוסים מעתיקים כוחות מהצפון לדרום להשלמת המהלך עד לגבול מולדובה.

הואיל והעולם "מתחיל להתרגל" למלחמה ובשלב זה אוקראינה היא זו שמשלמת את מחיר הדמים וההרס העיקריים, מתחוללות בשטח שתי תופעות: המערב מדבר על שליחת ציוד ואמצעים מתקדמים נוספים לצבא האוקראיני בכדי שימשיך לשחוק את הצבא הרוסי ורוסיה החלה לתקוף אתרים במערב אוקראינה ככל שלאתרים אלה מגיע ציוד צבאי מערבי שעשוי להפריע לה במימוש מטרותיה. העליונות הרוסית במטוסים וטילים מאפשרת להם שיגורים מדויקים מרחוק.

מותר להניח שהמקומות הנכבשים ע"י רוסיה בדמים רבים, לא יהיו עוד חלק מהמו"מ הצפוי בכל מקרה בסיום המלחמה. החלופה לכך היא שליטה צבאית רוסית על הגבולות והשארת הליבה לטיפול הנהגה מקומית שאיננה חופשית להתנהל כרצונה מחוץ לגבולות המדינה. סביר שהמערב לא יעז לאתגר את רוסיה בלחימה ישירה המכוונת להסיגה לאחור מעמדות שרכשה עד הפסקת האש. במיוחד לא סביר שיעשה זאת בשנים הקרובות משום שהוא אינו כשיר לכך וללא ביטחונות על אי-התערבות סין וכוחות מעצמתיים אחרים. אם תאותגר רוסיה ע"י המערב נהיה קרובים מאוד למלחמת עולם שלישית.
אם כך, המסקנה היא שהדב הרוסי אינו נם את שנת החורף שלו; ההפך הוא הנכון. בעוד המערב ממשיך לדוג "במים עכורים" אוקראינה ממשיכה לשלם את המחיר הכבד ולהתנחם באשליות שניתן לנצח באמצעות רשתות התקשורת.

תאריך:  06/04/2022   |   עודכן:  06/04/2022
רפי לאופרט
+עיצומים על נשיא הקונגרס היהודי-אירופי בשל קשריו עם פוטין
00:07 07/04/22  |  איציק וולף
בריטניה הטילה עיצומים על נשיא הקונגרס היהודי אירופי (EJC), המיליארדר הרוסי-יהודי משה קנטור, זאת בשל קשריו עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. הונו של קנטור המחזיק באזרחות בריטית מוערך בכ-3.48 מיליארד ליש"ט.
+מאות נעדרים בעיירה נוספת באזור קייב
19:37 06/04/22  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה
מרכז העיר בורודיאנקה נחרב כמעט לחלוטין וישנו חשש לחייהם של מאות אזרחים שנותרו לכודים מתחת לעיי החורבות  ▪  ארצות הברית מבהירה: מתוכננים מהלכים שיחזירו את אזרחי רוסיה לרמת החיים של אמצע שנות ה-80 בברית המועצות
חייל אוקראיני הולך בין טנקים רוסיים שהושמדו בבוצ'ה [צילום: פילפה דנה, AP]
+בריטניה מפסיקה יבוא פחם ונפט מרוסיה ומקפיאה נכסי בנקים
18:29 06/04/22  |  עידן יוסף
בריטניה הודיעה שהקפיאה את נכסיהם של שני בנקים רוסיים ושתפסיק את כל ייבוא הפחם והנפט מהמדינה במטרה "להרעיב את מכונת המלחמה של פוטין".
+עצרת האו"ם תצביע על השעיית רוסיה
15:54 06/04/22  |  עידן יוסף
‏העצרת הכללית של האו"ם תצביע מחר על ההצעה האמריקנית להשעות את רוסיה מהמועצה לזכויות האדם של הארגון.

+קייב: 89 הרוגים מתחילת המלחמה
14:43 06/04/22  |  עידן יוסף
מועצת העיר קייב מסרה שמאז תחילת המלחמה נהרגו בעיר 89 בני אדם, ביניהם ארבעה ילדים. 398 מתושבי העיר נפצעו ו-167 בנייני מגורים ניזוקו מהתקיפות הרוסיות.

+ראש עיריית מריופול: הרוסים משתמשים ב"קרמטוריום נייד"
14:39 06/04/22  |  עידן יוסף
ראש עיריית מריופול טוען: הרוסים משתמשים ב"קרמטוריום נייד" כדי להעלים עדויות לפשעי מלחמה. בתוך כך, הצלב האדום מעדכן: שיירה של 500 בני אדם ממריופול הגיעה בבטחה לזפוריז'יה.
+פינלנד קרובה להצטרפות רשמית לנאט"ו
14:22 06/04/22  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה
התוקפנות הרוסית נגד אוקראינה והפעלת כוח אש אדיר מול אוכלוסייה אזרחית דחפו לשינוי דרמטי בדעת הקהל הפינית. סקר שנערך בסוף מארס הראה ש 61% מהפינים תומכים בהצטרפות לנאט"ו, 16% מתנגדים ו 23% לא החליטו עדיין. בכל מקרה יש פה רוב דרמטי לתומכים. מה שמעניין הוא שהתומכים מגיעים מכל שכבות הגיל, ממעמדות סוציו אקונומים שונים וממנעד מפלגתי רחב
סאנה מרין ראש ממשלת פינלנד [צילום: ג'ון מקדוגל/AP]
+זלנסקי: "לא מסוגל לשאת את חוסר ההחלטיות של המערב בעניין הסנקציות"
12:34 06/04/22  |  מירב ארד
נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי, בנאום הפני הפרלמנט האירי: "איני מסוגל לשאת את חוסר ההחלטיות של מדינות המערב באשר להטלת סנקציות נגד רוסיה". זלנסקי הוסיף כי רוסיה עושה שימוש במשבר המזון ומשתמשת באוכל כ"נשק".
+הקרמלין: "לא נכון שאנו רוצה להרוג את זלנסקי"
12:32 06/04/22  |  מירב ארד
דמיטרי פסקוב, דוברו של נשיא רוסיה, כינה את הדיווח לפיו השלטונות הרוסיים רצו לרצוח את הנשיא ולדימיר זלנסקי "לא נכון". לפי דוברו של פוטין, רוסיה מעוניינת שזלנסקי יסכים לתנאי שיחות המו"מ, שבעקבותיהן רוסיה "תפסיק את המבצע הצבאי".
+גרמניה: נוותר על הנפט והגז הרוסי בהקדם האפשרי
12:26 06/04/22  |  מירב ארד
שר האוצר של גרמניה כריסטיאן לינדר: גרמניה תוותר על הנפט והגז הרוסי בהקדם האפשרי.
+הזוועות הרוסיות מגבירות את הסיוע לאוקראינה
06:38 06/04/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הסיכוי שהאחראים לפשעים שבוצעו באוקראינה יועמדו לדין הוא אפסי, מנתח אקונומיסט  ▪  לכן, מדינות המערב יענישו אותה בהעברת נשק התקפי לאוקראינה ובהחרפת העיצומים - כולל אמברגו על הגז והנפט
קורבנות הטבח בעיר בוצ'ה [צילום: פליפה דאנה, AP]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 ארמגדון 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמת רוסיה באוקראינה
עזבו אתכם ממשברים קואליציונים. בואו נדבר רגע על פינלנד, ומדוע לדעתי היא קרובה מאוד להצטרפות רשמית לנאט"ו. בראייה אסטרטגית, ההחלטה של פוטין להרחיב דרמטית את מלחמתו באוקראינה, מלחמה שהחלה כבר ב 2014 יש להדגיש, וכשלונה של מוסקבה בהשגת מטרותיה, עלולים להתברר כטעות קולוסלית, לא פחות.
06/04/2022  |  יאיר נבות  |   יומני בלוגרים
מעשי הזוועה שמבצעת רוסיה באוקראינה, ובראשם הטבח בעיר בוצ'ה, כבר הוגדרו כ"רצח עם" בידי נשיא אוקראינה וראש ממשלת פולין. הנשיא ג'ו ביידן קבע שהנשיא ולדימיר פוטין צריך לעמוד לדין על פשעים אלו. מועצת הביטחון הורתה לפתוח בחקירה נוספתת על אלו שכבר מתנהלות, ואוקראינה הודיעה על חקירה משלה יחד עם האיחוד האירופי. התובע הראשי לשעבר לפשעי המלחמה ביוגוסלביה ורואנדה קרא להוציא צו מעצר בינלאומי נגד פוטין.
06/04/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
הרשויות ברוסיה מפיצות מזכר לכל הגופים והחברות שבשליטת הממשלה או בבעלות המדינה כדי להסביר יעובדים את העמדה הרשמית בנוגע למלחמה הרוסית נגד אוקראינה. סליחה, ל"מבצע הצבאי". המזכר כולל שמונה נקודות. ואלה הן:
06/04/2022  |  יאיר נבות  |   יומני בלוגרים
שר החוץ לפיד מגנה שוב את הטבח בבוצ'ה והפעם עולה שלב ומאשים באופן ישיר את רוסיה: "מדינה גדולה וחזקה פולשת בלי שום הצדקה לשטחה של מדינה קטנה יותר וחלשה יותר. שוב נספגת האדמה בדמם של חפים מפשע. התמונות והעדויות שמגיעות מאוקראינה מחרידות, הכוחות הרוסיים ביצעו פשעי מלחמה נגד אוכלוסייה אזרחית חסרת מגן. אני מגנה בצורה נחרצת את פשעי המלחמה האלה".
05/04/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
במועצת הביטחון של האו"ם בניו-יורק מתקיים (יום ג', 5.4.22) דיון חירום על הטבח בעיירה בוצ'ה שבאוקראינה.
05/04/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il