|   15:07:40
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
תומכי חמאס באוניברסיטת ביר זית [צילום: פלאש 90]

חמאס מחזקת את מעמדה בשטחי הגדה

במערכת הביטחון מודאגים מהתחזקות מעמד חמאס בשטחי הגדה בעקבות ניצחונה הסוחף בבחירות הפנימיות באוניברסיטת ביר זית הנחשבת ל"סמל לאומי" בשטחים. בכירים בפתח חוששים מ"אפקט דומינו" ומשחיקת מעמדה של תנועת פתח. בחדרי חדרים נמתחת ביקורת קשה על מדיניותו של יו"ר הרש"פ
21/05/2022  |   יוני בן-מנחם   |   יומני בלוגרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות

במקומות שונים ברחבי הגדה היו חגיגות בעקבות ניצחונה של תנועת חמאס בבחירות למועצת הסטודנטים באוניברסיטת ביר זית שהתקיימו ב-18 במאי. בחברון פיזרו אנשי הביטחון של הרש"פ שיירת כלי רכב שנכנסה לעיר ועליה דגלי חמאס כדי לחגוג את הניצחון.

במערכת הביטחון הישראלית יש דאגה רבה מהתחזקות כוחה של תנועת חמאס בגדה. לקראת הבחירות למועצת הסטודנטים באוניברסיטת ביר זית, ערכו בימים האחרונים גורמי הביטחון של ישראל מעצרים של סטודנטים בקרב "הגוש האיסלאמי" באוניברסיטה המזוהים עם חמאס ובקרב אנשי הסגל, אך הדבר לא עצר את הניצחון הסוחף של חמאס בבחירות.

הרשימה של חמאס המכונה "אל-וופאא' אלאיסלאמיה" זכתה ב-5,068 קולות שמעניקים לה 28 מושבים במועצת הסטודנטים, מתוך 51 מושבים, בעוד הרשימה של תנועת פתח המכונה "אל-שביבה" זכתה ב-3,379 קולות שמעניקים לה 18 מושבים במועצה. הרשימה המזוהה עם החזית העממית זכתה ב-880 קולות שמעניקים לה 5 מושבים.

תנועת חמאס בירכה על ניצחונה הגדול בבחירות, שהושג למרות הפעילות הביטחונית של השב"כ הישראלי ומנגנוני הביטחון של הרש"פ נגד רשימת הסטודנטים שמזוהה עימה. מבחינתה, הדבר משקף את הלכי הציבור הפלשתיני בגדה, שתומך באידיאולוגיה שלה למאבק מזויין נגד ישראל, מה שהיא מכנה במילים "דרך ההתנגדות".

אוניברסיטת ביר זית היא "סמל לאומי" של הפלשתינים ונחשבת לאוניברסיטה המובילה בשטחי הגדה. זהו ניצחון ראשון של חמאס בבחירות למועצת הסטודנטים באוניברסיטה והוא נחשב ל"ניצחון היסטורי" לאחר הניצחון של תנועת חמאס בבחירות לפרלמנט הפלשתיני ב-2006.

המתיחות במוסדות השונים בשטחים היא גדולה בין תנועת פתח לבין תנועת חמאס בעקבות הפיצול הגדול בחברה הפלשתינית והשתלטות חמאס בכוח על רצועת עזה בשנת 2007. בשנה שעברה ביטל יו"ר הרש"פ את הבחירות הכלליות שהיו מתוכננות לפרלמנט הפלשתיני ולנשיאות בתירוץ כי ישראל איננה מאפשרת עריכת בחירות במזרח ירושלים ולכן לא ניתן לקיימן.

השב"כ הישראלי ומנגנוני הביטחון של הרש"פ פועלים באופן קבוע נגד נציגי הסטודנטים באוניברסיטאות השונות בגדה, במיוחד נגד אלה המזוהים עם תנועת חמאס ועם ארגון החזית העממית לשחרור פלשתין. על-פי גורמי הביטחון, הם משמשים כ"ארגוני קש" שמשרתים פעילות טרור וחתרנות מדינית נגד ישראל ונגד הרש"פ.

עם זאת, הרש"פ לא מונעת את עריכת הבחירות הפנימיות באוניברסיטאות בשטחי הרש"פ בטענה כי מדובר ב"הליך אנטי דמוקרטי" וכי היא יכולה להכיל את התוצאות גם אם הדבר אינו משרת את האינטרסים שלה.

משמעויות

הניצחון של תנועת חמאס בבחירות למועצת הסטודנטים באוניברסיטת ביר זית הוא ניצחון חשוב מאוד מבחינתה, שיכול להקרין גם על בחירות באוניברסיטאות אחרות בגדה ובבחירות הפנימיות בתוך מוסדות אחרים בשטחי הגדה. בתנועת פתח חוששים שהוא עלול להביא ל"אפקט דומינו", שבעקבותיו תשיג חמאס ניצחונות פוליטיים נוספים בשטחי הגדה.

הניצחון הזה מגיע לאחר ההשתלטות של חמאס על הר-הבית במהלך חודש רמדאן והוא המשך למגמה של התחזקות תנועת חמאס במזרח ירושלים ובשטחי הגדה מאז סיום מבצע "שומר חומות".

הניצחון הזה נחשב לעוד הישג של צאלח אלעארורי, ראש הזרוע הצבאית של חמאס בגדה, שבינו לבין יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועה, ישנה יריבות קשה. השניים מתחרים על תפקיד יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, שאותו ממלא כרגע אסמעיל הניה, אך הוא לא יוכל להמשיך בו לקדנציה שלישית בגלל הנוהל הפנימי בתנועת חמאס שמאפשר שתי קדנציות רצופות בלבד.

גורמים בכירים בתנועת פתח טוענים כי תוצאות הבחירות באוניברסיטת ביר זית משקפות "הצבעת ענישה" נגד פתח ונגד הרש"פ בגלל התנהלותה המדינית מול ישראל, התיאום הביטחוני והכלכלי עימה והשחיתות שפשתה במנגנוניה.

גורמים בארגוני השמאל הפלשתינים טוענים כי ההפסד של תנועת פתח בבחירות באוניברסיטת ביר זית נובע מהזעם של הדור הצעיר על כך שהרש"פ מפרה באופן בוטה את זכויות האדם של הפלשתינים. היא הענישה את תושבי הרצועה בשורה של סנקציות שהיא הטילה עליהם, היא פוגעת גם בדמוקרטיה ומפרה את זכויות האדם בנושא חופש ההפגנות וחופש הביטוי, עוצרת את מתנגדיה הפוליטיים בשטחי הגדה ואף נוקטת נגדם אלימות קשה ועינויים.

דוגמה בולטת לכך, שהשפיעה מאוד על דעת הקהל של הדור הצעיר, הייתה רצח פעיל זכויות האדם ניזאר בנאת בביתו בחברון, שבוצע באכזריות על-ידי 14 אנשי ביטחון פלשתינים רק בגלל שמתח ביקורת נוקבת על הרש"פ והעומד בראשה.

בצמרת תנועת פתח יש תחושות קשות בעקבות ההפסד של התנועה לתנועת חמאס בבחירות באוניברסיטת ביר זית. פעילי פתח בולטים באזור רמאללה הודיעו על התפטרותם משורות פתח בעקבות הניצחון של תנועת חמאס בביר זית. בכירים בצמרת התנועה מאשימים בחדרי חדרים את יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס בכישלון תנועת פתח בבחירות.

גורמים בכירים בפתח אומרים: "הגיעה העת שאבו מאזן יפרוש מהנהגת התנועה ויאפשר להזרים להנהגה דם חדש שיחזק את מעמדה ברחוב הפלשתיני, אחרת התנועה תמשיך להיחלש ותנועת חמאס תמשיך להתחזק עד להשתלטותה על כל שטחי הגדה כפי שעשתה ברצועת עזה".

מזכ"ל פתח ג'יבריל רג'וב יצא בגלוי נגד הנהגת התנועה מבלי לציין שמות ספציפיים. בראיון לטלוויזיה הפלשתינית אמר רג'וב כי "תנועת פתח משלמת מחיר על הטעויות של הרש"פ וכי התנועה תפיק את הלקחים הדרושים מתוצאות הבחירות באוניברסיטת ביר זית". רג'וב מכוון בעיקר לעבר שני יריביו הפוליטיים חוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג'. קרב הירושה בצמרת הרש"פ מתגבר ויו"ר הרש"פ מחמוד עבאס החל בשורה של צעדים לחזק את מעמדם של א-שיח' ופרג' שבהם הוא רואה את יורשיו הפוטנציאלים, למורת רוחם של בכירי פתח האחרים.

גם הרחוב הפלשתיני שעוקב באדיקות אחר המתרחש בצמרת הרש"פ מתנגד למהלך הזה של יו"ר הרש"פ. חוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג' נחשבים לעושי דברן של ארה"ב וישראל והם נחשבים לסמלי השחיתות בצמרת הרש"פ.

תאריך:  21/05/2022   |   עודכן:  21/05/2022
יוני בן-מנחם
+אני מתפלל לשלומה של ירושלים
12:33 22/05/22  |  איתן קלינסקי   |   לרשימה המלאה
אני מסתייג מהתופעה הרווחת במצעד הדגלים העובר ברחובות ירושלים המזרחית, כשמכים במקלות של דגלי מדינת ישראל על דלתות הפח של החנויות ברובע המוסלמי, שכמובן נסגרו בהוראת המשטרה
קריאות גזעניות [צילום: מתניה טאוסיג/פלאש 90]
+תנועת חמאס מחזקת את מעמדה בשטחי הגדה
10:06 22/05/22  |  יוני בן-מנחם   |   לרשימה המלאה
תנועת חמאס מחזקת את מעמדה בשטחי הגדה בעקבות ניצחונה הסוחף בבחירות הפנימיות באוניברסיטת ביר זית הנחשבת ל"סמל לאומי" בשטחים. בכירים בתנועת פתח חוששים מ"אפקט דומינו" ושחיקת מעמדה של תנועת פתח, בחדרי חדרים נמתחת ביקורת קשה על מדיניותו של יו"ר הרש"פ
תומכי חמאס באוניברסיטת ביר זית [צילום: פלאש 90]
+דם על הידיים
08:49 22/05/22  |  אביתר בן-צדף   |   לרשימה המלאה
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים  ▪  והפעם - חסד, אהבה, אכזבה מרה, תפירה, חוזר חלילה, אלימות, חקירה מיותרת, סיר לחץ ומכירת חיסול  ▪  "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)  ▪  הרבה בריאות, נחת, שלווה, שמחה ואושר  ▪  "הגרמנים לא חזרו למוטב. הם רק נחים" (בן הכט)  ▪  שבת שלום
נעם רז [צילום: באדיבות המשפחה]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חמאס מחזקת את מעמדה בשטחי הגדה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
אני חלוק בדעותי על עמדותיו המדיניות של ראש ממשלת ישראל, נפתלי בנט. אך לצערי, גילויים של מתקפות פוליטיות נגד ראש הממשלה עברו מזמן את תחום הביקורת שהיא חלק מדפוסי החיים של משטר דמוקרטי, ועלו על שרטון של התרת דמו של מי המכהן כיום בתפקיד ראש הממשלה. אני מתייחס בכבוד לתחושות של בן, שאביו נרצח, כפי שבאו לידי ביטוי רוויי כאב וזעקות ביקורתיות בשיחה, שהתנהלה בביתו, כשראש הממשלה בא לנחם את רעיית הנרצח האלמנה ובניו שהתייתמו מאביהם. אך הקריאות המתלהמות, שליוו את ראש הממשלה בדרכו לבית האבלים, הייתה בהן למעשה קריאות להתרת דמו של ראש ממשלה בישראל, וזה מה שצריך להדאיג אותנו.
צה"ל, שירות הביטחון הכללי ומשמר הגבול פעלו גם הלילה (יום ו', 20.5.22) במסגרת מבצע 'שובר גלים' ועצרו מבוקשים ברחבי יהודה ושומרון.
20/05/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
פלשתינים מסיירים בתחומי ישראל ללא פיקוח. ועדת החוץ והביטחון קיימה השבוע (יום ג', 17.5.22) דיון מהיר בנושא, לבקשת חרי הכנסת איתמר בן-גביר ואלי כהן.
20/05/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
יום שלישי, 10.5.22. "קול-ישראל" ב-7:00 בבוקר מודיע שתי הודעות גרועות מאוד מבחינת האינטרס הישראלי. הראשונה היא שהתכנון האמריקני הוא להקים מחדש את הקונסוליה האמריקנית בירושלים "המזרחית" - עבור הערבים. והשנייה היא כי בביקורו הקרוב של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, הוא יסייר גם במזרח ירושלים, אך בלי ליווי ישראלי רשמי. לא ידוע מאין בא המידע הזה שפירושו חלוקה-מחדש של ירושלים לפי האינטרס הערבי. העקבות למידע המדובר מובילים אל שר החוץ יאיר לפיד. אכן, הוא נעדר ממסך הטלוויזיה גם בטקס המסורת של הדלקת המשואות לכבוד יום-העצמאות וגם מטקס הענקת פרס-ישראל בבקר המחרת. מתקבל על הדעת שלפיד בילה בפגישות בארה"ב באותה עת (או שחזר למדריד לחופשתו שם). על כל פנים, נראה שהידיעות הקשות הללו שניתן לפרשן רק כביטוי להמשך המדיניות הפרו-ערבית של הנשיא אובמה הגיעו לרדיו באמצעות שר-החוץ או מהדלפות מלשכתו.
19/05/2022  |  אהרן פאפו  |   יומני בלוגרים
עם נוצר מהסיפור שהוא מספר לעצמו ומעבירו לילדיו, נכדיו וניניו. אלו נושאים את הסיפור על לוח ליבם ומעבירים אותו לדורות הבאים. כך עוברת המסורת, כך עוברים הערכים, כך עוברת האמונה דור אחר דור. העם היהודי למעלה משלושת אלפים שנה חרת על לוח ליבו את העברת הלפיד, והעביר את הסיפור היהודי מאב לבן. ההיסטוריה היהודית העתיקה אינה זקוקה לראייה, מתחת לכל אבן מסתתרת ההיסטוריה היהודית, נמה, נכונה להזדקף ולספר את סיפורו של עם הנצח.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il