בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
|
כבוד לטקסט המקראי [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]
|
|
|
שיח ושיג כואב עם הפטרת השבוע (ג')
|
משפחה עבורי זה ערך יקר ● כואבת לי ההוראה האלוקית לנביא הושע בן בארי המחייבת, שחיי המשפחה שלו יקרמו עור וגידים של חיי זנונים
|
אודה, שקשה לי לקרוא חלקים משמעותיים בהפטרת השבוע לפרשת "במדבר", הלקוחה מספר הושע. הפרט ההיסטורי הוא, שהושע בן בארי ניבא בימי העוצמה הכלכלית-הצבאית שהייתה בימי עוזיהו מלך יהודה וגם בימי הרפורמה הדתית שהתחוללה בממלכת יהודה בימי המלך יחזקיהו. כן במקביל ניבא הושע בימי המלך ירבעם בן יהואש, שמלך בממלכת ישראל הצפונית. ימי שלטונו אופיינו בהישגים משמעותיים במישור המדיני-צבאי וגם בעוצמה כלכלית רבת הישגים. המציאות ההיסטורית מבליטה את עוצמת הפער בין המישור המוסרי, הנתון בשפל, ובין גבהים מרקיעי שחקים במיוחד במישור המדיני, הצבאי והכלכלי בימי המלך עוזיהו, שֶׁמָּלַך בממלכת יהודה וירבעם בן יהואש שֶׁמָּלַך בישראל. בימי הנביא הושע בן בארי פעל גם הנביא ישעיהו בן אמוץ. על-פי המידע בפסוק א' בפרק א' בספר ישעיהו הוא מיקד את פעולותיו בממלכת יהודה ובעיקר בירושלים. בימי הושע פעל גם עמוס, הנוקד ובולס השקמים מתקוע, שניכר כי חלק הארי של פעולותיו היו בממלכת ישראל הצפונית. כעמוס גם הושע התרכז בפעולותיו בממלכת ישראל ולא בממלכת יהודה. ההפטרה היא בספר הושע פרק ב'. את השיח והשיג הכואב שלי עם ההפטרה אבקש לפתוח עם מידע מפרק א' הקודם להפטרה, כשהנביא הושע נדרש למלא הוראה קשה ומייסרת כבר בפסוק ב': "וַיֹּאמֶר יְהֹוָה אֶל-הוֹשֵׁעַ לֵךְ קַח-לְךָ אֵשֶׁת זְנוּנִים". הושע נדרש לשאת אישה זונה, ובחייו האישיים הוא הופך לסמל המסמל את חיי הזנות המוסרית האופייניים לממלכת ישראל. אני ממאן שלשם ההתמודדות עם ההתדרדרות המוסרית, שפקדה את חייה של החברה הישראלית, נדרש נביא בישראל לחיות את חייו במחיצתה של אישה זונה. משפחה עבורי זה ערך יקר. כואבת לי ההוראה האלוקית לנביא הושע בן בארי המחייבת, שחיי המשפחה שלו יקרמו עור וגידים של חיי זנונים. לא רק שהוא נדרש לשאת לאישה זונה בשם גומר בת-דבלים, נהיה עדים שילדיהם יישאו כל חייהם חותם אכזרי, שהם למעשה ילדי זנונים. בשיח ובשיג הכואב שלי עם ההפטרה אני מביע כאב, ששלושה ילדי גומר בת דבליים והושע בן בארי כל חייהם יעברו תחת חותם האווירה של כתם הזנות של האם. עלינו לדאוג שילדים יגדלו באווירה של ביטחון, באווירה המעניקה שמחת חיים לילדים, ולא לאלצם לגדול כאמור בפסוק ב': "כְּיַלְדֵי זְנוּנִים, כִּי-זָנָה תִּזְנֶה הָאָרֶץ מֵאֲחוֹרֵי יְהֹוָה". בשיח ושיג שאני מבקש לנהל עם ההפטרה של פרשת השבוע, אני מבקש להתמקד בסירובי המוחלט להסכים עם ההוראה האלוקית לנביא הושע לתת לילדו השלישי את השם "לֹא עַמִּי". ההסבר לכך מנומק "כִּי אַתֶּם (בני ישראל) לֹא עַמִּי, וְאָנֹכִי לֹא אֶהְיֶה לָכֶם..." (שם, פרק א' פס' ט'). אני ממאן להסכים, שילד בישראל יגדל, כשהוא נושא על כתפו עול כבד של מערך היחסים בין אלוהי ישראל, שהיטיב עם עמו ובין העם שגמל לו בהתנכרות מוחלטת, לכן אלוהים מענישו. ואת המשמעות של עוצמת העונש הילד נושא בשמו - "לֹא עַמִּי". בשיח ושיג, שאני מבקש לנהל עם ההפטרה של פרשת השבוע, אני מבקש גם להתרעם עם הנאמר בהפטרה בפרק ב' פסוקים ד'-ו': "רִיבוּ בְּאִמְכֶם כִּי-הִיא לֹא אִשְׁתִּי וָאָנֹכִי לֹא אִישָּהּ... פֶּן אַפְשִׁיטֶנָּה עֲרֻמָּה וְשַׁמְתִּיהָ בַּמִּדְבָּר... וְאֶת בָּנֶיהָ לֹא אֲרַחֵם, כִּי בְּנֵי זְנוּנִים הֵמָה". חשוב לי להדגיש, שאת השיח והשיג אני מנהל מתוך כבוד לטקסט המקראי. חשובה לי ההדגשה שרק מתוך כבוד לעולם הערכים המוסרי, החובק בחובו ספר הספרים, קשה לי לקרוא בספר הושע, שבת בישראל, בת הנביא הושע תגדל ושמה יהיה "לֹא רֻחָמָּה": "כִּי לֹא אוֹסִיף עוֹד אֲרַחֵם אֶת-בֵּית יִשְׁרָאֵל" (שם, פרק א' פסוק ו'). נקודת מוצא שלי בשיח ושיג, שילדים אינם צריכים להתערב במערכת יחסים בין ההורים, בינם לבין עצמם. לכן אני מסתייג מההוראה הניתנת לילדים להתערב ולהצטרף לריב. לסיום אני מביע את שמחתי בקוראי בפסוק י"ז, שמהמצב האימתני תיחלץ אומתנו "וְנָתַתִּי לָה אֶת כְּרָמֶיהָ מִשָּׁם ואֶת עֵמֶק עָכוֹר לְפֶתַח תִּקְוָה".
|
תאריך:
|
28/05/2022
|
|
|
עודכן:
|
28/05/2022
|
|
איתן קלינסקי
|
שיח ושיג כואב עם הפטרת השבוע (ג')
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
ה.א
|
28/05/22 14:40
|
|
|
|
גומר בת דבליים
|
28/05/22 19:39
|
|
|
|
ה.א עקבי בבורותו
|
28/05/22 20:52
|
|
|
|
ה.א
|
29/05/22 02:31
|
|
|
|
ה.א מעריץ ניאופו
|
29/05/22 16:38
|
|
|
|
ה.א, אני התולשת
|
29/05/22 17:17
|
|
|
|
ה.א שומר הדפים
|
29/05/22 08:40
|
|
|
|
ה.א
|
29/05/22 18:24
|
|
2
|
|
שבת שלום מורה יקר
|
28/05/22 14:46
|
|
3
|
|
מאחלת שבוע טוב
|
28/05/22 19:24
|
|
4
|
|
יהודית גלית
|
29/05/22 11:28
|
|
5
|
|
מאחלת לאיתן..
|
29/05/22 17:40
|
|
כהיסטוריון בהשכלתי אוכל להעיד על כך שצפון כדור-הארץ עשיר בדרך כלל לעומת הדרומי, מאחר שרוב אוכלוסיית העולם וכן רוב המדינות העשירות מרוכזות בו. עובדה זו לא השתנתה במרוצת אלפי שנות היסטוריה, כשכל האימפריות הגדולות צמחו, בזו אחר זו, מצפון לקו המשווה במובהק, שעה שהרוב הגדול של מדיניות העולם השלישי העניות מרוכזות עד עצם היום הזה סביב קו המשווה ובדרומה ממנו.
|
|
|
חלק ראשון מהמסה בנושא אם המשאב הכי חשוב למדינה זו האוכלוסייה, הרי שיש להשקיע בחינוך את מירב המאמץ והתקציבים, עם מיטב המוחות על ישראל לעמוד בשורה אחת עם המדינות האתיות והמשגשגות ביותר בעולם, שהסוד להצלחתן הוא קודם כל במערכת החינוך המעולה שלהן
|
|
|
משהו טוב קורה בשבועות האחרונים והוא נובע מתוך משהו רע ומסוכן. על סדר היום הציבורי, נמצא שיח ערני, על שכר המורים, מעמד המורה, והוויכוח על הרפורמה בבגרויות. זה נובע מכך שאף אחד מהנושאים האלו, שכעת לכולם יש דעה עליהם, אינו חדש והמורים וכל אנשי המקצוע כולל שרי חינוך מתריעים על כך שנים.
|
|
|
הדרמה הגדולה עוד לפנינו. תיק 4000 קורס, ועמו נמוגה תקוות התביעה להרשיע את בנימין נתניהו ואת שאול אלוביץ' בעבירות שוחד. בקשת התביעה לתקן את כתב האישום באישום זה, מעידה כאלף עדים: גם התובעות בתיק זה, ליאת בן-ארי ויהודית תירוש, הפנימו, קרוב לוודאי, כי קטנו מאוד הסיכויים להרשעת נתניהו ואלוביץ בעבירת שוחד בתיק בזק-אלוביץ. בנסיבות שנוצרו, זה הזמן לבחינת מאזנם של הצדדים ואת הדרך הפתוחה בפניהם, גם אם כרוך הדבר בהתקפלות התביעה מ'תיק הדגל', במסגרתו נעשה ניסיון לחרוש על גבו של נתניהו, כפי שהעיד פרקליט המדינה היוצא שי ניצן שאישר, כי אכן - נעשה ניסיון ליצור תקדים והלכה פסוקה במשולש שיל יחסי: ממשל-תקשורת-עסקים.
|
|
|
אלימות כלפי אנשי צוות רפואי, לדאבון הלב, אינה דבר חדש. היא חלק ממנעד רחב של התרסה כלפי כל מה שמסמל מוסד שלטון ישראלי. יאמר מייד, אלימות, אינה נחלת הציבור הערבי בלבד. האלימות מתקיימת בציבור היהודי ובציבור הערבי, אלא שאין כל מקום להשוות ביניהן בשל העוצמה, המידתיות והתדירות. האלימות הנוראה הפושה בחברה הערבית, מנצחת בנוק אאוט את זו של הציבור היהודי.
|
|
|
|