|   15:07:40
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
איסטנבול, טורקיה [צילום: אמרה גורל/AP]

טורקיה וישראל שיבשו את התוכנית האירנית לפיגועים

המצוד אחרי חברי תשתית הטרור של אירן בטורקיה נמשך ובישראל מעריכים שאירן נחושה להוציא פיגועים נגד ישראל בכל מחיר. ראש המודיעין האירני חוסיין טאיב מנהל קרב מוחות נגד המוסד הישראלי והמודיעין הטורקי אולם עד לרגע זה הוא לא הצליח לבצע את זממו
21/06/2022  |   יוני בן-מנחם   |   יומני בלוגרים   |   הגרעין האירני   |   תגובות

שר החוץ יאיר לפיד ייצא השבוע לטורקיה לפגישה עם עמיתו הטורקי בצל המצוד של המודיעין הטורקי אחרי תאי הטרור של המודיעין האירני המנסים להוציא פיגועים נגד ישראלים בטורקיה. אתמול שוחח נשיא המדינה יצחק הרצוג בטלפון עם הנשיא ארדואן והודה לו על מאמציה של טורקיה לסכל את הפיגועים שמתכננת אירן על אדמת טורקיה. גם ראש הממשלה בנט הודה לנשיא ארדואן וחשף כי שלטונות טורקיה סיכלו בימים האחרונים פיגועים נגד ישראלים ועצרו כמה פעילי טרור אירניים. אולם, הוא הדגיש כי הסכנה לא חלפה ולא כל המחבלים האירניים הפועלים בטורקיה נתפסו.

באיסטנבול שבטורקיה נמשך המצוד של המודיעין הטורקי "מיט", בסיוע של המוסד הישראלי, אחרי תאים טורקים שגייס המודיעין האירני בניסיון להוציא לפועל פיגועי נקם נגד אזרחים ישראלים בעקבות גל החיסול של בכירים אירניים ב"משמרות המהפכה" ומדעני גרעין וטילים בליסטיים המיוחס לישראל. בשטח טורקיה נוכחים אנשי ביטחון ישראלים המסייעים למודיעין הטורקי במודיעין ובמצוד עצמו אחרי תשתית הטרור האירנית.

על-פי דיווחים של גורמי ביטחון בכירים בישראל בסוף השבוע, המצב הסתבך עוד יותר מכיוון שעל-פי המודיעין הטורקי קשה לאתר את חברי התאים האלה שהינם טורקים מקומיים ממוצא אזרי או פקיסטני המופעלים על-ידי יחידה 4000 במודיעין של "משמרות המהפכה" האירניים או פעילים המשתייכים לכוח "קודס" האירני בראשותו של הגנרל אסמעיל קאא'ני ואולי אפילו גם אנשי העולם התחתון הטורקי.

המודיעין האירני גייס את הפעילים הטורקים המקומיים לשורותיו באמצעות כסף או סמים כדי שיבצעו בטווח הזמן המהיר ביותר פיגועים נגד ישראלים השוהים באיסנטבול הכוללים פגיעה פיזית בהם או חטיפתם. מדובר בתשתית טרור אירנית גדולה הפועלת כבר כמה חודשים באיסטנבול ונמצאת במעקב המודיעין הטורקי. מדובר בכמה תאי טרור שיש מידור ביניהם וזו אחת הסיבות שקשה לאתרם.

על-פי ההערכה בישראל, בטורקיה נמצאים כעת כ-2000 ישראלים אשר למרות קריאת שר החוץ יאיר לפיד והאזהרות של המל"ל שישובו מייד ארצה, הם החליטו להישאר שם מסיבות אישיות וכלכליות. בגלל חומרת ההתראות המודיעיניות על כוונת אירן להוציא פיגועים נגד ישראלים בטורקיה בכל מחיר ביומיים הקרובים, קרא המל"ל לישראלים השוהים באיסטנבול להסתגר בחדריהם בבתי המלון שבהם הם מתאכסנים ולא לפתוח את הדלת לזרים. במקביל גויסו לקמפיין ההסברה קצינים בכירים ואנשי ביטחון בדימוס כדי לפנות לישראלים השוהים בטורקיה באמצעות התקשורת הישראלית לשוב ארצה לאלתר מכיוון שמדובר בסכנה ממשית לחייהם.

המודיעין הטורקי עושה מאמץ עליון, על-פי הוראת הנשיא ארדואן, לאתר את תאי הטרור של המודיעין האירני בטורקיה, הנשיא ארדואן חושש מפגיעה אפשרית בתיירות הזרה בארצו, אם ייפגעו תיירים ישראלים על-ידי טרוריסטים, שתשפיע לרעה על הכלכלה הטורקית והוא נחוש להראות שארצו בטוחה.

בנוסף לכך, הוא קיבל החלטה אסטרטגית לפני כמה חודשים להתקרב מחדש לישראל בגלל שיקולים כלכליים ואזוריים, הוא יודע שממשלת ישראל רואה במצוד הטורקי אחרי חברי התשתית האירנית הטרוריסטית בטורקיה מבחן לרצינות כוונותיו לשפר את היחסים עם ישראל.

בין ראש המודיעין הטורקי הקאן פידאן לבין ראש המוסד הישראלי דוד ברנע יש יחסי עבודה טובים שנים רבות שנשמרו גם בתקופה של מתיחות קשה ביחסים בין שתי המדינות, קיים שיתוף פעולה הדוק בין ישראל לטורקיה בתחום המלחמה בטרור. גורמי הביטחון הבכירים בישראל תדרכו בסוף השבוע את אמצעי התקשורת בישראל כי מי שעומד בראש המאמץ האירני לפגוע בישראלים בטורקיה הוא חוסיין טאא'ב, ראש המודיעין האירני ב"משמרות המהפכה". לדבריהם, הוא נתון בלחץ רב בגלל הדרישה של הממסד הביטחוני באירן להדיחו מתפקידו על-רקע כישלונותיו המבצעיים.

מיהו חוסיין טאא'ב?

שמו של חוסיין טאא'ב מוכר היטב למוסד הישראלי, למודיעין הטורקי ולמנגנוני המודיעין בארה"ב הברית ובאיחוד האירופי ובמדינות ערב. על-פי גורמי מודיעין מערביים, הוא נחשב לאחד מהאנשים המסוכנים ביותר באירן לאור המשימות שהוא מבצע בתוך אירן ומחוצה לה ובגלל שהיא מכיר היטב את כל סודות המשטר.
הוא נולד בטהרן באפריל 1963 והצטרף לבאסיג' האירני בגיל 16 לאחר המהפכה החומיינסטית ב-1979. הוא למד לימודי שריעה איסלאמית ועבד בבאסיג' בכמה מחוזות באירן בקום, משהד, ח'רסאן וטהרן. שמו הפרטי האמיתי הוא חסן, אבל הוא נושא כמה שמות מסיבות ביטחוניות כמו חוסיין נג'את וחסן טאא'ב או את הכינוי "מית'ם ".

הוא עבר לעבוד כחוקר במודיעין של "משמרות המהפכה" וחקר פעילי אופוזיציה, הוא התקדם במהירות והפך למנהל משרד המודיעין של "משמרות המהפכה" במחוז ח'רסאן.
אחר כך קיבל את תפקיד כיועץ לראש אגף הריגול הנגדי במשרד המודיעין בתקופתו של עלי פלאחיאן והיו לו הישגים בחקירת מתנגדי המשטר מארגון "מוג'אהדון חלק".
המנהיג העליון עלי ח'מינאי שם עליו עין וקידם אותו והוא עבד כאחד מהיועצים בלשכתו של ראש לשכתו של חמ'ינאי בשם מוחמד כלבאיכאני ב-1995. משם הוא התקדם במהירות בתחום ביטחון הפנים וסיייע לנשיאים מוחמד חאתמי ואחמדי נג'אד במלחמה נגד האופוזיציה האירנית.

ב-2009 הוא הצליח לחסל את פעילות "התנועה הירוקה" שהתנגדה לתוצאות הבחירות הכלליות במדינה ועצר את מנהיגי התנועה הרפורמיסטית מהדי כרובי וחוסיין מוסווי.
עקב הצלחתו מינה אותו המנהיג העליון עלי' ח'מינאי באוקטובר 2009 לראש המודיעין של "משמרות המהפכה". יש לו קשר מצויין עם קטר, הוא זה ששלח כוחות של "משמרות המהפכה" בלבוש אזרחי ובדרכונים פקיסטיניים לקטר ב-2017 כדי להגן על שליטה, השיח' תמים בן חמד, בעקבות החרם שהטילה עליה "הרביעייה הערבית".

בחודש אוקטובר 2016 הוא עצר את זהראא' לאריג'ני, בתו של צאדק לאריג'אני, ראש מערכת המשפט באירן, בגין מסירת מידע לשגרירות בריטניה בטהרן והעברת מידע הפוגע בביטחון הלאומי של אירן ובתוכנית הגרעין שלה. הוא נחשב למי שהעביר למורדים החות'ים בתימן טילים בליסטיים שאותם הוא הבריח בסירות מהבסיס הימי האירני מאריתריאה לנמל חדידיה בתימן. הוא נחשב ל"מוח המתכנן" של פעולות כוח "קודס" בעירק סוריה ולבנון.

לאחר חיסולו של קאסם סולימאני הוא הגיע לעירק לתכנן את תגובת הנקם האירנית שיגור 30 טילים בליסטיים לעבר בסיס עין אלאסד שבו שהו חיילים אמריקנים ושיגור מזל"ט ממולכד לעבר השגרירות האמריקנית ב"מתחם הירוק" בבגדד. הוא אחד מהאחראים מטעם השליט העליון ח'מינאי להביא לסילוק הכוחות הזרים מעירק באמצעות התקפות עליהם על-ידי המליציות הפרו אירניות כעונש על חיסולו של קאסם סולימאני.
משרד האוצר האמריקני הטיל עליו באוקטובר 2010 סנקציות בגלל הפרות חמורות של זכויות האדם במהלך הבחירות לנשיאות אירן ב-2009 ודיכוי אכזרי של מפגיני "התנועה הירוקה" גם האיחוד האירופי הטיל עליו סנקציות בגלל הפעילות הזו.

כאמור, חוסיין טאא'ב נחשב לאחד מבכירי "משמרות המהפכה" המסוכנים ביותר באירן, יש לו ניסיון מודיעיני ומבצעי עשיר ומוטיבציה גדולה לפגוע בישראל, מולו מתמודדים מוחות מודיעיניים מנוסים מאוד כמו ראש המודיעין הטורקי הקאן פידן וראש המוסד דוד ברנע. "הוא נמצא בסכנת הדחה על-ידי המנהיג העליון עלי ח'מינאי", אומר גורם ביטחוני בכיר "ולכן הוא מסוכן שבעתיים".

גורמים בכירים בישראל אומרים כי אם יצליח חוסיין טאא'ב לפגוע באזרח ישראלי כלשהו באיסטנבול או לחטוף אותו יהיו לכך השלכות חמורות על המשך המלחמה החשאית בין ישראל לאירן, ישראל תהייה חייבת להגיב על המעשה. אי-אפשר לפסול את האפשרות שבתרחיש כזה נראה שורה של חיסולים של בכירים אירניים בחו"ל ובתוך אירן עצמה, ישראל תהייה חייבת להגיב בעוצמה כדי לייצר הרתעה.

שר הביטחון בני גנץ פירסם אמש הודעה קצרה שבה נאמר: "ישראל נערכת להגיב בעוצמה על כל פגיעה באזרחיה בכל מקום". מדובר ב"מלחמת מוחות" ארוכה, להערכת גורמי הביטחון בישראל, טורקיה איננה היעד היחיד שבו ינסה חוסיין טאא'ב לפגוע בישראלים, הוא יפעיל גם את מנגנון הפיגועים של חיזבאללה ושל השלוחות של אירן בסוריה, עירק ותימן להוציא פיגועים נגד ישראל מכל מקום אפשרי.

המנהיג העליון ח'מינאי מפעיל לחץ כבד על חוסיין טאא'ב לראות תוצאות בקרוב נוכח הדמורליזציה באירן בעקבות הפעולות המוצלחות המיוחסות למוסד הישראלי, לכן הוא עלול לעשות מעשים נמהרים וטעויות שיהיו בעוכריה של אירן אך עלולים להיפגע בהם ישראלים. מדובר במצב מורכב שעלול אפילו להסתבך עוד יותר בימים הקרובים, הרבה תלוי ביכולת של המודיעין הטורקי, שנחשב למודיעין יעיל טוב, לבלום בהקדם את התוכניות של המודיעין האירני בטורקיה.

ימים יגידו.

תאריך:  21/06/2022   |   עודכן:  21/06/2022
יוני בן-מנחם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
טורקיה וישראל שיבשו את התוכנית האירנית לפיגועים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
שר הביטחון בני גנץ התייחס בסמגרת סקירה ביטחונית שהעביר בוועדת חוץ ביטחון של הכנסת לניסיונות של אירן להוציא פיגוע מול ישראלים בחו"ל ובטורקיה בפרט. "הנחיתי את מערכת הביטחון והכנו תגובות לתגובה עוצמתיות ונפעיל אותן בהתאם לצורך" אמר השר גנץ והוסיף: "גם לנו יש מגוון אפשרויות פעולה, במגוון יעדים - ופגיעה באזרחים ישראלים תביא אותנו להפעלה שלהן". גנץ הודה לטורקיה על שיתוף הפעולה ואמר: "זו ההזדמנות להביע הערכה לעמיתנו הטורקים, ולארגוני ביטחון נוספים שפועלים איתנו בעולם בתיאום".
20/06/2022  |  מירב ארד  |   חדשות
גורמי ביטחון ישראלים אומרים (18.6.22) כי "האירוע באיסטנבול לא מאחורינו, יש עדיין ניסיונות מיידים של חוליות לרצוח ישראלים בשטח. יש משפחות ישראליות שהיו דקה ממוות, ואנחנו מזהירים גם אותן, ויודעים לומר שהישראלים הורידו פרופיל".
18/06/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
ראש הממשלה נפתלי בנט מנהל מדיניות מסוכנת. הוא פעל באחרונה, גם בקולו הוא, לפחות במשתמע, ולקח אחריות על החיסולים הסדרתיים שאירעו באירן. לא סתם לקח, אלא התרברב וטען כי בניגוד לקודמו, בנימין נתניהו, הוא - בנט, פועל נגד אירן, ולא רק מדבר. בכך שבר בנט מדיניות של ממשלות קודמות בראשות בנימין נתניהו, אהוד ברק, אהוד אולמרט, אריאל שרון, יצחק רבין ואחרים.
18/06/2022  |  יואב יצחק  |   יומני בלוגרים
המלחמה החשאית של המוסד הישראלי נגד המשטר האירני הינה הנושא החם והמדובר ביותר במזרח התיכון בכלי התקשורת הזרים. כל יום יש חידושים והפתעות במלחמה הזו. גם אמצעי התקשורת הערביים והרשתות החברתיות עוקבים אחריה בעניין רב ומציינים את הצלחות המוסד.
לא מכבר התבשרנו על מהלכים אינטנסיביים מצד נשיא טורקיה ארדואן לחידוש הקשרים הפוליטיים והכלכליים עם ישראל אחרי פרק זמן ממושך של יחסים קרירים עד צוננים. נראה ששני גורמים עיקריים מחוללים תפנית זו: האחד, מצבה הכלכלי הרעוע של טורקיה והשני, אי-היציבות הפוליטית הגוברת באזורנו, במיוחד לאור היציאה של ארה"ב ממנו, מלחמת רוסיה-אוקראינה המאיימת להתרחב למקומות נוספים, מעמדה הרופף של טורקיה בנאט"ו והעובדה שארדואן הצליח להקדיח את יחסיו עם מרבית המדינות באזור ובכללן: יוון, קפריסין, מצרים, לוב, סוריה אירן ומדינות נוספות בקווקז.
15/06/2022  |  רפי לאופרט  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il