מספר טיפים וכלים החשובים לקראת החזרה ללימודים לילדים עם לקות שמיעה וגם להורים שילוו אותם לקראת העלייה לכיתה א':
תקשורת - מומלץ לקיים שיחה מקדימה עם המורה או הצוות החינוכי. הסבירו למורה על ליקוי השמיעה של הילד ועל עזרי השמיעה בהם הוא משתמש. שתפו אותו בצרכיו הייחודיים של הילד מבחינת תקשורת. מהי הדרך הרצויה לתקשורת אתו, כיצד הוא מפיק את התועלת המרבית מעזרי השמיעה שלו, מה חשוב לכם.
למדו - חשוב ללמד את המורה כיצד לדעת שנגמרה סוללה, כיצד להחליף סוללות וכיצד לנהוג אם מתעוררת תקלה. הסבירו למורה שבשיעורי התעמלות קיים פוטנציאל לנזק במכשירי השמיעה - זה יכול להיות נזק פיזי או נזק הקשור בהזעה. הסבירו למורה על נזקי לחות ובקשו לנגב את מכשירי השמיעה לאחר שיעורי התעמלות, גשם מפתיע או למידה בסביבה של לחות, אבק או לכלוך. השתמשו בשרוכי אבטחה למניעת תזוזה או נפילה של מכשירי השמיעה.
בדיקה - סגלו לעצמכם שגרה של בדיקת המכשירים בכל בוקר לפני שהילד יוצא אל בית הספר. לפני תחילת שנת הלימודים פנו אל מכון השמיעה שמטפל בילד ובמכשירים, על-מנת לבדוק את תקינותם ולוודא שהם מכוונים באופן מיטבי, ובמידת הצורך אף להתחדש במכשירים חדשים.
הכנת ערכה - הכינו ערכה קטנה לתיק הלימודים, הכוללת: בטריות להחלפה/מטען, אמצעים לניקוי המכשירים, קופסה קשיחה לאחסון המכשירים בעת הצורך, דף עם הסבר קצר למורה על תפעול מכשירי השמיעה.
ביטחון וחיזוק - ילדים הם סקרנים. מומלץ להכין את הילד לשאלות שיגיעו מילדים בבית הספר. כדאי להכין אותו לכך שכשילדים רואים משהו שלא מוכר להם, הם באופן טבעי סקרנים וירצו לשאול שאלות, וזה בסדר. כדאי להכין מראש יחד עם הילד תשובות לשאלות האלו, כך שירגיש מוכן לענות עליהן בביטחון. מומלץ לשקול להעביר יחד עם הילד שיעור בכיתה לגבי לקות השמיעה ומכשירי השמיעה. הסבירו לילד שזה בסדר לבקש עזרה מהצוות החינוכי בכל הנוגע למכשירים.
מיקום - למקום הישיבה בכיתה חשיבות רבה. שוחחו עם המורה על מיקום בקרבת המורה, אשר שיאפשר לו לראות היטב את הלוח ולשמוע אותה באופן הטוב ביותר שניתן.
אחרי יום הלימודים - ילדים רבים עם ליקוי שמיעה זקוקים להפסקה לאחר יום שלם של הקשבה. בסיום יום לימודים מומלץ לעודד אותם לפעילויות שלא דורשות האזנה, כגון: קריאת ספר, הליכה נעימה בחוץ, צפייה בטלוויזיה עם כתוביות ועוד...
עזרים נוספים - ישנם עזרי שמיעה נוספים מלבד מכשירי השמיעה שיכולים לעזור לילד למצות את הפוטנציאל הלימודי שלו. מערכת FM למשל עוזרת לילדים רבים להשקיע פחות אנרגיה במאמץ להבין את המורה, ולהתמקד יותר בלמידה.
מהי הנגשה כיתתית?
כיתות וגני ילדים הן מקום רועש. למרבה הצער, המציאות היא שהאקוסטיקה בכיתות לימוד ובגני ילדים אינה אידאלית. המשמעות היא שסביבת הלימודים היומיומית של תלמיד בעל ירידה בשמיעה משלבת בתוכה אתגרים רבים.
סביבה אקוסטית לא טובה מפחיתה את נגישות מסר הדיבור אל הילד. הדבר קשה שבעתיים עבור ילדים בעלי ירידה בשמיעה. שיפור הסביבה האקוסטית משפר את יכולת תפיסת הדיבור ומאפשר תנאים טובים יותר ללמידה.
מטרת ההנגשה האקוסטית של הכיתה או הגן היא לתת מענה לאתגרים הללו על-ידי התאמה פיזית של סביבת הלימוד לצרכים השמיעתיים של הילד ולאפשר לו גישה טובה יותר אל מידע שמיעתי. ההתאמות האקוסטיות יכולות להיות הפחתת מקורות רעש, התקנת אביזרים סופגי רעש, שיפור התאורה בכיתה, וכן התקנת מערכת הגברה כיתתית.
טכנולוגיית Roger SoundField System שפיתחה חברת Phonak היא מערכת הגברה כיתתית המאפשרת להתגבר בקלות על האתגרים השמיעתיים של תלמידים בעלי ירידות בשמיעה בסביבת הגן וכיתת הלימוד. מערכת Roger SoundField System מפזרת ביעילות את הצלילים מהמורה, מהתלמידים וממקורות אחרים ברחבי הכיתה כולה.
לצורך התחלת תהליך הנגשה אקוסטית של הגן או הכיתה: יש לשלוח בדיקת שמיעה עדכנית למרכז המחוזי לתלמידים כבדי שמיעה וחירשים. לקבל ממרכז הכו"ח המחוזי המלצה להנגשה חתומה על-ידי קלינאית תקשורת. לחתום על "טופס בקשת הנגשה". להעביר אל מחלקת החינוך ברשות המקומית אליהם אתם משתייכים את שלושת הטפסים. בנוסף, ליידע את המסגרת החינוכית של הילד שהגשתם בקשה להנגשה.
לסיכום
תקשורת פתוחה וטובה על הצוות החינוכי בכל הנוגע ללקות השמיעה תעזור לכם בהתמודדות עם כל אתגר שיתעורר ותאפשר לכם בקרה על השימוש שלו במכשירי השמיעה.