|   15:07:40
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי
תפיסת השב"ח ביפו [צילום: דוברות המשטרה]

יו"ר הרש"פ אבו-מאזן איבד את המוטיבציה להילחם בטרור

ממשל ביידן מזהיר את ישראל מפני קריסת הרש"פ וקורא לה לפעול לחיזוקה. גורמי ביטחון בכירים בישראל טוענים שהנהגת הרש"פ איבדה את המוטיבציה להילחם בטרור, ישראל מחפשת דרכים להמריצה לפעול נגדו מבלי לשבור את הכלים
12/09/2022  |   יוני בן-מנחם   |   יומני בלוגרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות

ניסיון הפיגוע בתל אביב בסוף השבוע שעבר הוא איתות מסוכן למה שצפוי בהמשך לקראת חגי תשרי, ארגוני הטרור אינם מסתפקים בטרור בשטחי הגדה נגד צה"ל והמתנחלים והם מנסים להעבירו לערים המרכזיות בישראל. במקביל, חמאס והג'יהאד האיסלאמי מגבירים את ההסתה ברשתות החברתיות בעניין מסגד אל-אקצה בהר-הבית כדי להבעיר מחדש את מזרח ירושלים לקראת חגי תשרי שבהם צפויה עליה במספר ביקורי היהודים בהר-הבית.

המחבל שתכנן לבצע את הפיגוע בתל אביב הוא מוחמד מינאווי בן 19 מהעיר שכם הוא הצליח לחצות את קו התפר למרות האבטחה של צה"ל, דבר שמוכיח כי קיימות עדיין פרצות בגדר והיא איננה מספקת סגירה הרמטית של החדירה לשטח ישראל. הוא הצטייד בנשק ומטעני חבלה ובחקירת השב"כ טען כי רצה לבצע פיגוע נקם המוני על-רקע מותו של אחד ממכריו מירי הימ"מ. לדבריו הוא חיפש חיילים ישראלים בתל אביב כדי "להרוג אותם".

החשש הישראלי מההסלמה בטרור הוא מוצדק, כל יום כמעט יש פיגועים בשטחי הגדה או ניסיונות לבצע פיגועים והטרור הוא במגמת עליה, צה"ל בוחן דרכים חדשות להתמודד עם העלייה בטרור בשטחי הגדה כולל שימוש בכטב"מים לאיסוף מודיעין ולסיכולים ממוקדים.

השב"כ עצר בשבוע שעבר 3 חוליות טרור, אחת מהן של החזית העממית, שעשו פיגועי ירי באזור רמאללה אך בשטח פועלות חוליות טרור נוספות שעדיין לא נלכדו. ישראל במרוץ נגד הזמן לבלום את גל הטרור לפני חגי תשרי זאת באמצעות הגברת מבצע המעצרים של המבוקשים בשטחי הגדה ( מבצע "שובר גלים"), גורמים בכירים אומרים כי אם הטרור לא יבלם, צה"ל ייצא למבצע צבאי גדול בשטחי הגדה. ישראל מנסה לעצור את המומנטום של גל הטרור האחרון.

מערכת הביטחון מחפשת דרכים לעצור את התפשטות הטרור מצפון הגדה לעבר מרכזה ודרומה ולחזק את שיתוף הפעולה הביטחוני עם הרש"פ. ישראל בוחנת גם את האפשרות לחזק את הרש"פ באמצעות הקלות כלכליות אבל הבעיה אינה רק חיזוק הרש"פ אלא המרצת ראשיה ובראשם יו"ר הרש"פ אבו-מאזן לעורר מוטיבציה אצל עצמו ואצל אנשיו להילחם בטרור. אחת הדרכים היא להפעיל על הרש"פ לחץ מדיני דרך ממשל ביידן והאיחוד האירופי להילחם בטרור ביותר נחישות.

גורמים מדיניים בירושלים מסרו כי ישראל פנתה לקטר בבקשה שתפעיל לחצים על יו"ר הרש"פ לחדש את פעילות מנגנוני הביטחון הפלשתינים נגד הטרור. האירועים האחרונים בשטחי הגדה מעידים על תנופה בפעילות הטרור שלוקח את היוזמה לידיו ותוקף בפיגועים על כלי רכב ישראלים שנעים בצירי התנועה הראשיים ולעבר מחסומי צה"ל.

הדור הצעיר של תנועת פתח משתף פעולה עם ארגוני חמאס והג'יהאד האיסלאמי בהוצאת פיגועים נגד חיילי צה"ל והמתנחלים, אירן וחיזבאללה מזרימים כסף לשטח כדי לממן את פעילות הטרור ומנגנוני הביטחון של הרש"פ באזורי ג'נין ושכם מזדהים עם פעילות הטרור ובמקרים בודדים אף מסייעים למחבלים נגד צה"ל בדרכים שונות. גל הטרור עדיין לא הגיע לרמה של אנתיפאדה חדשה אבל הפלשתינים בשטחי הגדה אומרים כי המצב על סף פיצוץ, צה"ל עצר בחודשים האחרונים במסגת מבצע "שובר גלים" 1500 מבוקשים בשטחי הגדה, בשטח יש עוד מאות מבוקשים, אין ברירה אלא לרדוף אחריהם ולעוצרם, זה יוריד את רמת האלימות.

גורמים בג'יהאד האיסלאמי אומרים כי הסתיימה תקופת "הכיבוש דה לוקס" וכי כל כניסה של כוחות צה"ל לשטחי A, מעצר או חיסול מבוקשים תיענה בתגובה של ירי, ידויי בקבוקי תבערה ואבנים. הכלי העיקרי שיש לישראל לחזק את הרש"פ הינו הכלי הכלכלי. כלומר, להגביר את הסיוע הכלכלי לרש"פ באמצעות הגדלת מכסות העובדים הפלשתינים בישראל והשגת סיוע כספי לרש"פ מגורמי חוץ.

ראש השב"כ רונן בר שנפגש בשבוע שעבר עם ברברה ליף, עוזרת שר החוץ האמריקני לענייני המזרח התיכון שביקרה בישראל וברש"פ. על-פי גורמים אמריקנים, הוא הסביר לה כי השב"כ תומך בצעדים לחיזוק הרש"פ ופועל לקדם אותם, עם זאת, תקופת הבחירות בישראל רגישה מאוד ומקשה על קבלת ההחלטות בנושא. השאלה היא אם הצעדים האלה יעזרו נוכח היחלשות מעמדה של הרש"פ בגלל קרב הירושה והשחיקה במוטיבציה של יו"ר הרש"פ אבו-מאזן ושל מנגנוני הביטחון של הרש"פ להילחם בטרור.

יו"ר הרש"פ איבד את המוטיבציה להילחם בטרור

על-פי גורמים ברש"פ, יו"ר הרש"פ אבו-מאזן מתוסכל וזועם מהמבוי הסתום בתהליך המדיני, הוא לא קיבל שום "אופק מדיני" בעת שהנשיא ביידן ביקר בבית לחם ובכירים בממשלת ישראל דורשים ממנו להמתין עד לאחר מערכת הבחירות לכנסת, אבל, אם הימין ינצח ובנימין נתניהו יחזור לשלטון הוא שוב צפוי להיתקל במבוי סתום.
המהלך הבא של אבו-מאזן הוא לנסות ולקבל תמיכה מאו"ם לקבלת "מדינת פלשתין" כחברה מלאה באו"ם, היום יש לה מעמד של מדינה משקיפה. הנשיא ביידן מתנגד למהלך של אבו-מאזן, הוא אינו רוצה בצעדים חד-צדדים משום צד וחשוב לו להמשיך בניהול הסכסוך עד שהתמונה הפוליטית בישראל תתבהר וברש"פ יוכרע קרב הירושה.

הנשיא שלח את ברברה ליף, עוזרת שר החוץ האמריקני גם לרמאללה אך אבו-מאזן התחמק מפגישה עמה, כדי לאותת על כעסו, והיא נאלצה להסתפק בפגישה עם מקורבו ויורשו המיועד חוסיין א-שיח'. ברברה ליף הבהירה לו כי הנשיא ביידן מתנגד למהלך של אבו-מאזן וכי אם הוא לא יתעשת, ארצות הברית תטיל וטו במועצת הביטחון על בקשתו לקבל חברות מלאה ל"מדינת פלשתין".

חוסיין א-שיח' דחה את טענות ישראל כי הרש"פ איננה נלחמת נגד הטרור וטען שישראל מחלישה בכוונה את הרש"פ באמצעות כניסות יומיומיות למרכזי הערים הפלשתיניות ולמחנות הפליטים בשטחי A. הוא גילה כי הרש"פ הציעה לישראל להימנע במשך 4 חודשים מכניסה לשטח A כדי להרגיע את השטח אך הצעתה נדחתה. גורמים ביטחוניים בכירים בישראל אומרים כי הבעיה במוטיבציה של הרש"פ להילחם בטרור נעוצה באבו-מאזן עצמו, הוא מנסה כנראה לנצל את גל הטרור כדי לסחוט מישראל ומארה"ב ויתורים מדיניים בתמורה לחידוש המאמץ של הרש"פ להילחם בטרור.

לכן, ראשי מנגנוני הביטחון של הרש"פ, ובראשם הגנרל מאג'ד פרג', הולכים על-פי ההנחיות מאבו-מאזן ואינם עושים פעולות אפקטיביות ומספיקות נגד הטרור. ישראל במלכוד, מחד-גיסא, אם תנקוט סנקציות נגד הרש"פ היא תחליש אותה עוד יותר, מאידך-גיסא, אם לא תפעל נגדה הרש"פ תמשיך במדיניות הזו. זוהי ההתלבטות היום בדרג המדיני והביטחוני, למצוא את הדרך להניע את הרש"פ וראשיה לפעול באמצעות מנופי לחץ שלא יביאו לפיצוץ היחסים ושבירת הכלים מצד הרש"פ. ברברה ליף, עוזרת שר החוץ האמריקני הזהירה בפגישותיה עם בכירים ישראלים מהאפשרות הקרובה של קריסת הרש"פ וכי האחריות תוטל על ישראל.

נראה שמה שיכריע את ההתלבטות הישראלית הוא המצב בשטח, אם גל הטרור יגבר ואף יתפשט לערים המרכזיות בישראל, הממשלה תהייה חייבת לנקוט ביד קשה עוד יותר ואף לצאת למבצע צבאי גדול בצפון השומרון דוגמת מבצע "חומת מגן" ב-2002. האינטרס של אבו-מאזן הוא למנוע את התגברות הטרור מכיוון שאינתיפאדה מזויינת חדשה תביא לסיום שלטונו כפי שהאינתיפאדה השנייה בשנת 2000 הביאה בסופו של דבר לסוף שלטונו של יאסר ערפאת.

תאריך:  12/09/2022   |   עודכן:  12/09/2022
יוני בן-מנחם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
יו"ר הרש"פ אבו-מאזן איבד את המוטיבציה להילחם בטרור
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
לד
18/09/22 06:49
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
המשטרה ושב״כ חשפו רשת של נהגי אוטובוס ערבים שפעלו להחדיר על-פי החשד שב״חים מאזור רמאללה לשטחי ישראל - דרך מחסום עופר. במסגרת החקירה נעצרו שני חשודים (ידיעות ירושלים).
11/09/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
לקראת פתיחת שנת הלימודים תשפ"ג, עיריית ת"א בחרה לתלות מפות בבתי הספר בעיר עם סימון הקו הירוק. במשרד החינוך דרשו להסיר את המפות, אך עיריית תל אביב סירבה בטענה שחשוב שהתלמידים יכירו את "המציאות המורכבת באזורים מסוימים". אך על-מנת להבין באמת את המציאות, יש לעיין במפות אשר מוצגות בספרי הלימוד של רש"פ ומציגות תמונה שונה לחלוטין מהנרטיב שמנסה לקדם עיריית תל אביב.
הפיגוע שהתרחש בתחילת השבוע (4.9.22) בכביש 90 לא הפתיע, לא בהיותו פיגוע ירי – גם אם היה חריג בהיבט התכנון והכוונה להצית את האוטובוס על נוסעיו – לא בעיתויו וגם לא בנוגע למבצעיו. גם התגובות האוהדות והמתלהמות של חמאס, הג'יהאד האיסלאמי וגדודי אל-אקצה, וכן העדר התגובה מצד הרשות הפלשתינית, אינם מפתיעים. פיגוע זה היה עוד עץ ביער הטרור המתרחב ופרק נוסף באתוס ההתנגדות הפלשתיני המתעצב ברוח הג'יהאד האיסלאמי בשיתוף פעולה עם חמאס וגדודי אל-אקצה של הפתח, וכל זאת – בעידוד אירן וחיזבאללה. ובעת הזו, חשוב לבחון את היער כולו, ולא להתמקד באחד מהעצים שבו.
10/09/2022  |  ד"ר קובי מיכאל  |   כתבות
פיגוע ירי בשומרון: מחבלים ירו הלילה (יום ו', 9.9.22) מתוך רכב חולף לעבר שני כלי רכב ישראלים. אדם אחד נפצע קל מרסיסים ופונה לבית החולים בילינסון. למכונית נגרם נזק, לפחות תשעה תרמילי ירי נמצאו בשתי נקודות שונות. צה"ל פתח במצוד אחר המחבלים.
09/09/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
צוות יס"ם של משטרת מחוז ת"א זיהה (יום ה', 8.9.22) בתל אביב יפו גבר שהעלה את חשדו. בבדיקה נמצא כי מדובר בשוהה שלא כחוק שהחזיק בתיק שנשא על גבו תת-מקלע מאובזר מדגם קרלו ושני מטעני צינור.
08/09/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יואב יצחק
יואב יצחק
חקירה שהתקיימה בישראל נגד גרטלר במחלקה לחקירות שוטרים בחשד שנתן שוחד לדנינו ולגורמים נוספים, הסתיימה בלא כלום, לאחר שלא נמצאו ראיות; כך גם חקירה שהתקיימה ע"י FBI בחשד לשוחד בקונגו ...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
בעבר היו מי שטענו שעלילות "קשר ומסתורין" אינם חומר קריאה איכותי    אני חולק על כך וסבור שהמציאות עולה על כל דימיון ודמיון פורה רק מעשיר את הבנת מורכבותה ותדיר מבהיר מאורעות שלכאורה ...
[צילום: עבדלל כרים חנה/AP]
עו"ד יוסף פנדריך
פסק דין מוסכם משלב שני יסודות - הסכם ופסק הדין שאישר אותו. אם ההסכם לא חוקי גם פסק הדין איננו חוקי
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
אחרי שבעה חודשי מלחמה, בה נהרגו, למרבה הכאב, מעל 600 חיילי צבא הגנה לישראל ו-133 חטופים נמקים בגיא ההריגה החאמסי, מן הנכון לבחון בחינה מחודשת את המהלכים שהביאו אותנו למציאות הקפקאי...
יורי מור
יורי מור
שיר הלל לשפה הרוסית    אני רוצה לספר דווקא לדוברי העברית על השפה הרוסית - על יופייה, קסמיה ומעלותיה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il