|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
טענות מופרכות [צילום: אסר אישתייה/פלאש 90]

מה זה אפרטהייד והאם הוא קיים בישראל

הבה נביט בקצרה במאפייניו של משטר אפרטהייד, כדי לראות הכיצד הוא מתקיים בשלמותו בגדה המערבית שתחת שליטתה של ישראל, וכיצד חלק ממאפייניו קיימים בתוך מדינת ישראל גופא
03/10/2022  |   יקיר אדלמן   |   יומני בלוגרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות

אחת ממילות הקסם של התקופה הנוכחית בישראל ובעולם היא המילה 'פרובוקציה'. כשאנשים שומעים דברים שהם לא אוהבים לשמוע ואין להם מה לומר בתגובה, הם משתמשים במילה הזאת כדי לתייג אמירות כ'זולות' ולהתחמק מהתייחסות רצינית ועניינית לדברים. תופעה זו תקפה גם בכל הנוגע לדיון בדבר השאלה האם בישראל קיים משטר אפרטהייד. הבה נביט בקצרה במאפייניו של משטר זה, כדי לראות הכיצד הוא מתקיים בשלמותו בגדה המערבית שתחת שליטתה של ישראל, וכיצד חלק ממאפייניו קיימים בתוך מדינת ישראל גופא.

דומני שהטענה הרווחת ביותר מצד המכחישים את האפרטהייד הישראלי, היא שהאפרטהייד בדרום אפריקה היה זוועתי במיוחד, והיות והמשטר בשטחים הכבושים אינו זוועתי כמוהו, אין בישראל משטר כזה. אבל רמת הזוועתיות אינה הקריטריון למשטר כלשהו, שכן זוועות קרו לכל אורכה של ההיסטוריה האנושית במסגרת משטרים מסוגים שונים לגמרי.

טענה נוספת, שהמשטר בשטחים אינו אפרטהייד כי המשטר בשטחים אינו "בדיוק" כמו שהיה בדרום אפריקה. זה כמו לטעון שהמשטר בשוויץ אינו דמוקרטי משום שהוא אינו זהה בדיוק למשטר הדמוקרטי בצרפת. מחד ישנם הבדלים בין דמוקרטיות שונות, מאידך לכולן המכנה המשותף שכולל מערכת איזונים ובלמים, שמירה על חרות הפרט והכלל, חופש הביטוי וכיוצ"ב. באותו אופן, שני משטרי אפרטהייד שונים יהיו מבוססים על אותם עקרונות, פחות או יותר, ובד בבד יהיו ביניהם הבדלים מסוימים.

אפרטהייד - משטר הפרדה בין קבוצות אתניות שונות
כל קבוצה אתנית הייתה כפופה למערכת חוקים שונה ולפיכך גם נשפטה באופן לא שווה
▪ ▪ ▪

הקריטריון לקיומו של המשטר הנדון, עומד על משמעות המילה המתארת אותו בשפת האפריקאנס - 'הפרדה'. משטר האפרטהייד מפריד בין שתי קבוצות אתניות שונות (או יותר) על בסיס מוצאן האתני או הגזעי. הקבוצה האתנית של הריבון מקבלת אזרחות מלאה, זכויות פוליטיות מלאות וחופש תנועה, בעוד שכל הדברים הללו נמנעים מהקבוצה האתנית השנייה. במקרה של דרום אפריקה, המצב היה מעט מורכב יותר. חוק רישום האוכלוסין משנת 1950 חילק את התושבים ל-4 קבוצות: הלבנים היו הקבוצה העליונה; תחתיהם היו 3 מעמדות נחותים בהשוואה ללבנים, אך אינם שווים בינם לבין עצמם: שחורים, הודים ו'צבעוניים' (מעורבים). לכל אחת מארבעת הקבוצות, למשל, הוקמה אוניברסיטה משלה. הדבר נועד בין היתר לקבוע את מעמד השחורים כמעמד פועלים, בעוד שנאסר עליהם ללמוד בכל אוניברסיטה שאינה מיועדת להם.

המשטר הפריד בין התושבים בכל תחום בחיים שניתן להעלות על הדעת, במיוחד בין לבנים ושחורים. בשנת 1949 חוקק למשל החוק בדבר איסור נישואי תערובת בין ארבעת הגזעים. חוק שמירת השירותים האזרחיים הנפרדים חוקק בשנת 1953, והוא ביסס את מה שידוע כיום כ'סגרגציה'. לכל גזע יועדו לא רק אוניברסיטאות שונות, אלא גם אוטובוסים, בתי ספר, בתי חולים, חופים, שירותים ומסעדות, ולא פחות חשוב - אדמות. בזמן שהשחורים חיו סביבם, הלבנים חיו ממש כאילו השחורים לא נמצאים בסביבה. מיותר לציין שרמת השירותים האזרחיים של השחורים לא התקרבה כהוא זה לזו של הלבנים.

בנוסף, אי-אפשר לדבר על משטר האפרטהייד בדרום אפריקה בלי לדבר על מערכת המשפט. כל קבוצה אתנית הייתה כפופה למערכת חוקים שונה ולפיכך גם נשפטה באופן לא שווה. שחור ולבן שנשפטו על אותה עברה קיבלו שני עונשים שונים, כל אחד על-פי אמות המידה שנקבעו לגזע שלו. היות שהמדינה גם כך הותירה את השחור בעוני ובסבל, סיכוייו לבצע פשע היו די גבוהים, כך שהמדינה הייתה אחראית גם להידרדרות שלו לפשע וגם לעונש החמור שקיבל ביחס ללבנים.

אפרטהייד לא התקיים רק בדרום אפריקה
היהודים היו כפופים לחוקים שונים מאשר האוכלוסייה הכללית, היו עליהם הגבלות עסקיות ונאסרה בפניהם הכניסה למקומות ציבוריים שיועדו לגזע הארי
▪ ▪ ▪

משטרי הפרדה שכאלה התקיימו לא רק בדרום אפריקה. ברודזיה-זימבבואה למשל התקיים משטר דומה שעבר תהפוכות ושינויים רבים, למרות שהוא היה דכאני פחות בהשוואה למשטר בדרום אפריקה. דוגמה אחרת היא תקופת חוקי ג'ים קרואו בארצות הברית, שבה המשטר האמריקני היה משטר אפרטהייד מובהק. התקופה החלה מסוף מלחמת האזרחים, שנות ה-70 של המאה ה-19, ועד שנות ה-60 של המאה העשרים, כמאה שנים לערך. גם במקרה זה לא הייתה לשחורים גישה לשירותים אזרחיים, כולל תחבורה ציבורית (ע"ע רוזה פארקס). גם בארצות הברית בתקופה זו נערכה הפרדה בבתי הספר, נישואים בין גזעיים היו אסורים, ואף נאסר על שחורים להיכנס למסעדות ולהשתמש בברזיות ציבוריות.

דוגמה נוספת ומוכרת יותר בנוף המקומי היא חוקי נירנברג שחוקקו נגד יהודים בגרמניה הנאצית, בספטמבר 1935. על היהודים בגרמניה חלה סגרגציה, הדומה מאוד לזו שחלה על שחורים בדרום אפריקה ובארצות הברית בתקופות האפרטהייד שלהן. היהודים היו כפופים לחוקים שונים מאשר האוכלוסייה הכללית, היו עליהם הגבלות עסקיות ונאסרה בפניהם הכניסה למקומות ציבוריים שיועדו לגזע הארי. מעניין מאוד לציין, שהיהודים שנאבקו בחוקי נירנברג וניסו להילחם על מעמדם בגרמניה היו אלו הלא-ציונים, שראו עצמם בני המולדת הגרמנית. דווקא היהודים הציונים קיבלו עליהם את החוקים בהכנעה, משום שקיבלו את זרותם כעובדה מוגמרת שאי אפשר להילחם נגדה.

הטענה ש"אם נספח נהיה מדינת אפרטהייד" היא מופרכת
משטר אפרטהייד מתקיים על גבי שטח מסוים בלי שום קשר לשאלה אם הוא שטח כבוש או חלק ממדינה
▪ ▪ ▪

אחת הטענות שעולות תכופות בישראל, בעיקר מהצד השמאלי של המפה הפוליטית, היא שרק אם מדינת ישראל תספח את השטחים היא תיהפך למדינת אפרטהייד. ליאור שליין למשל חוזר על הטענה הזאת כל הזמן. אך הטענה הזו מופרכת לגמרי.

משטר האפרטהייד בדרום אפריקה הוקם עוד לפני הפלישה הבריטית, על-ידי האפריקנרים (בורים), מתיישבים שהגיעו במקור מהולנד במהלך המאה ה-17. מפלגת השלטון שלהם, 'המפלגה הלאומית', ייסדה את משטר ההפרדה סביב שנות ה-20 של המאה ה-20 באופן לא רשמי, כאשר המשטר כונה 'אפרטהייד' והפך לרשמי החל ב-1948. המדינה 'איחוד דרום אפריקה' בהנהגת המפלגה הוקמה כדומיניון - מדינה בעלת מידה מסוימת של שלטון עצמי, ששייכת לאימפריה הבריטית.

מכאן שהאפרטהייד התקיים בשטח שמחד הוא כבוש, מאידך הוא מעין מדינה חצי-עצמאית. לעומת זאת, במקרה של ארצות הברית וגרמניה משטר האפרטהייד התקיים בתוך שטחי המדינה המוכרים בחוק הבינלאומי, ולא בשטח כבוש. כלומר, משטר אפרטהייד מתקיים על גבי שטח מסוים בלי שום קשר לשאלה אם הוא שטח כבוש או חלק ממדינה. לכן כל האזהרות על פיהן ישראל תיהפך למדינת אפרטהייד אם השטחים יסופחו, הן חסרות כל יסוד.

בשטחים קיים משטר אפרטהייד מובהק
מפעל ההתנחלויות ממשיך לצמוח באישור ממשלות ישראל בעוד שהפלטשתינים מתקשים לקבל היתרי בניה ולעמוד בריבוי הטבעי
▪ ▪ ▪

האפרטהייד הישראלי קיים כבר עכשיו, בעיקר בשטחים הכבושים. למתנחלים יש זכויות אזרח מלאות, זכויות פוליטיות וחופש תנועה, בעוד שהפלשתינים הם נתינים ולא אזרחים. אין להם שום זכויות, ובפועל אפילו אין להם זכות להפגין הפגנה בלתי אלימה (ע"ע צו 101). אין להם גם שום חופש תנועה, בגלל משטר ההיתרים והמחסומים, הסיורים העקביים בתוך השכונות, הצ'קפוסטים, נוהל אלמנת קש והמעצרים הליליים. למתנחלים יש מוסדות ושירותים אזרחיים המיועדים אך ורק להם, והשירותים האלה אינם מיועדים לפלטשתינים - תושב פלשתיני רשאי למשל ללכת ללמוד באוניברסיטת ביר-זית שברמאללה, אבל הוא אינו רשאי ללמוד באוניברסיטת אריאל המיועדת רק ליהודים. ממש כפי שלתושב שחור בדרום אפריקה לא הייתה גישה לאוניברסיטה לבנה. בדיוק כמו בדרום אפריקה המתנחלים והפלשתינים כפופים לשתי מערכות חוק שונות. במקרה הישראלי, אלו כפופים לחוק אזרחי ואלו לחוק צבאי. אם מתנחל ופלשתיני יבצעו אותה עברה פלילית, יעמדו לרשותם זכויות משפטיות שונות לגמרי. המתנחל יעמוד בפני שופט אזרחי וייגזר עליו עונש מסוים, בעוד שהפלשתיני יעמוד בפני בית משפט צבאי וייגזר עליו עונש חמור יותר.

האפליה העיקרית במקרה הישראלי היא כמובן השליטה על הקרקעות. מפעל ההתנחלויות ממשיך לצמוח באישור ממשלות ישראל בעוד שהפלטשתינים מתקשים לקבל היתרי בניה ולעמוד בריבוי הטבעי. זה עוד סביר בהשוואה לטיהור האתני האיטי אך עקבי שנעשה בבקעה, בצורת הכרזה על שטחי אש. בימים אלו עומדת קהילת מוסאפר יאטה בפני אותה סכנת פינוי בדיוק, חרף תיעוד היסטורי מובהק לזכות היסטורית על המקום (במובן המשפטי של המילה). לעומת זאת, למעט כמה מקרים חריגים, ממשלת ישראל לא מעזה לגעת במאחזים שבשטחים. המאחזים הללו אינם חוקיים אפילו לפי ספר החוקים הישראלי, מה גם שלא פעם הם יושבים על קרקע פרטית פלשתינית. מדיניות אחת כלפי יהודים - מדיניות שונה כלפי פלשתינים.

מאפיינים של אפרטהייד קיימים גם במדינת ישראל הלגיטימית
בישראל, כמו בדרום אפריקה, נושא האדמות הוא מרכזי. העקרון המארגן הוא שליטה יהודית על הקרקעות, כאשר רוב האדמות הן בבעלות המדינה (93%) ותקנון קק"ל אוסר במפורש על השכרת אדמות לערבים
▪ ▪ ▪

אין ספק בכך שגם בתוך גבולות ישראל המוכרים בחוק הבינלאומי ("גבולות הקו הירוק") יש אלמנטים של אפרטהייד. החוק הישראלי אוסר על נישואים בין דתיים, שמשמעם הרבה פעמים נישואים בן-גזעיים, בדיוק כפי שהיה בדרום אפריקה. גם ברישום האוכלוסין מדינת ישראל ממחזרת את עקרונות האפרטהייד - במשרד הפנים מפורטים יותר מ-130 לאומים אתניים בטבלה, על פיהם ממוינים האזרחים ברישום האוכלוסין. הלאום היחיד שלא נמצא ברשימה הזו הוא לאום ישראלי הכולל את כל האזרחים יחדיו, כפי שקיים בכל מדינה דמוקרטית מתוקנת.

בישראל, כמו בדרום אפריקה, נושא האדמות הוא מרכזי. העקרון המארגן הוא שליטה יהודית על הקרקעות. כאשר רוב האדמות הן בבעלות המדינה (93%) ותקנון קק"ל אוסר במפורש על השכרת אדמות לערבים. האפליה קיימת מאז קום המדינה ועד היום - בשנים האחרונות, למשל, המדינה מנסה לגרש את תושבי אום אל חיראן מאדמותיהם. זאת, למרות שהמושל הצבאי בכבודו ובעצמו הורה לבני שבט אבו אלקיעאן להתיישב במקום, סביב שנת 50', לאחר שגורשו מאדמותיהם בח'רבת זובאלה במלחמת 48'.

כיום המדינה מנסה לשכנע את השבט לעבור לעיר, אבל זהו בדיוק המאפיין המובהק של משטר אפרטהייד - המדיניות היא שרק ליהודים יש זכות לחיים חקלאיים בנגב, בעוד שלערבים אין שום זכות כזו. האזרחים היהודים-ישראלים כמובן בולעים את התעמולה של השלטון נגד הבדואים, אבל העובדה היא שכל השבטים יחדיו תובעים בסה"כ 5% מאדמות הנגב, הרבה פחות ממה שהיה בבעלותם לפני 48'. זה כל מה שהמדינה צריכה להכיר בו כדי להסדיר את הכפרים הבלתי מוכרים, אך המדינה דוגלת בהפרדה ובאפליה.

אין זה אומר שישראל בגבולותיה החוקיים היא מדינת אפרטהייד פר אקסלנס - יש בה גם יסודות דמוקרטיים ברורים שלא היו קיימים בדרום אפריקה. אם נתעלם לרגע מהאפליה נגדם (שמתבטאת בעיקר בנושא הקרקעות) הערבים מקבלים ביטוח לאומי, חופש התנועה שלהם לא מוגבל והם שווים בפני החוק במידה מסוימת. מערכת המשפט הישראלית היא חזקה ועצמאית במידה לא מבוטלת, והיא עשויה להגן על זכויותיהם של אזרחים ערבים. בג"ץ קעדאן למשל לא היה יכול להתממש במדינת אפרטהייד כמו דרום אפריקה. יש מקרים נוספים בהם בית המשפט פוסק לאור עקרונות הצדק האוניברסלי. מצד שני, לא כך הוא כשמדובר למשל בהכשרת משטר האפרטהייד עצמו בשטחים הכבושים.

אם כן, על-פי הסקירה שנערכה כאן מדינת ישראל מקיימת משטר אפרטהייד מלא בשטחים הכבושים. בנוסף קיימים אלמנטים מובהקים של משטר אפרטהייד גם בשטחיה הלגיטימיים, לצד אלמנטים מובהקים של משטר דמוקרטי. לבסוף ניתן להזכיר את תקופת הממשל הצבאי, 1948 - 1966, שהמשטר בה לא היה שונה באופן מהותי מזה הנהוג כלפי הפלשתינים בשטחים הכבושים היום. משטר זה התקיים בתוך שטחי המדינה, אבל כאמור, קיומו של משטר אפרטהייד אינו תלוי בשאלה האם המשטר חל בשטח כבוש או לא. מכאן שמדינת ישראל הנהיגה משטר אפרטהייד בצורה כזו או אחרת, בין אם בשטחיה ובין אם בשטחים שכבשה, מאז תקומתה ועד עצם היום הזה.

תאריך:  03/10/2022   |   עודכן:  11/10/2022
יקיר אדלמן
+"הויכוח הפנימי נגמר מול איום חיצוני"
23:20 03/10/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
ראש הממשלה אמר בטקס אזכרה לחללי חיל השיריון כי החברה הישראלית חזקה מכל ויכוח פוליטי  ▪  "אויבינו צריכים לדעת עוד דבר: שאנחנו מתייצבים מולם יחד"
לפיד. האיומים על ישראל אינם פשוטים [צילום: קובי גדעון, לע"מ]
+אפילו הירי סלקטיבי
14:35 03/10/22  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה
בהר חברון הסתובב מחבל עם נשק ארוך קנה, ירה מספר צרורות לעבר מבנה הישיבה, פצע תלמיד ישיבה ונעלם  ▪  כיתת הכוננות הוקפצה, גורמי צבא הצטרפו לחיפושים, התושבים המבוהלים נדרשו להישאר בבתים, לגלות ערנות, ולצפות להנחיות
דין אחר לחברון [צילום: וויסאם השלמון/פלאש 90]
+האם אבו מאזן יפעל למנוע את הטרור בגדה
14:32 03/10/22  |  יוני בן-מנחם   |   לרשימה המלאה
יו"ר הרש"פ אבו מאזן הורה לראשי מנגנוני הביטחון שלו להשליט חוק וסדר בשטחי הרש"פ אך בישראל מטילים ספק בנחישות שלו להילחם בטרור. הדרג המדיני מתנגד למבצע צבאי נרחב נגד הטרור בצפון השומרון אך עשוי להיגרר לכך במקרה של נפגעים ישראלים מפעולות טרור
כוחותינו בכפר סאלם [צילום: נאסר אשתייה/פלאש 90]
+טרור הכבישים אינו מבדיל בין גב ההר לעמק
12:49 03/10/22  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה
צבא ההגנה לישראל, ההנהגה הישראלית, מחויבים לביטחונם ושלומם של אזרחי ישראל השומרים על גבולות ארץ חמדת אבות, מחויבים בהגנתם בכל, בבית הספר ובכביש, בטרמפיאדה ובדלת הכניסה לבית, מחויבים בכל מקום בו יד הקצבים מכל השפות והארצות מונפת
השכפ"ץ של המדינה [צילום: נאסר אישתייה/פלאש 90]
+שלוש/ארבע מדינות לשני עמים
08:13 03/10/22  |  יוסי אוחיון   |   לרשימה המלאה
אני כופר כפירה מוחלטת בהנחה שהפתרון של "שתי מדינות לשתי עמים" הוא הפתרון הנכון  ▪  עוד יותר אני כופר במחשבה כי הפתרון "הטוב" הזה הוא בר יישום
ויכוח חסר תועלת [צילום: ג'מאל עוואד/פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מה זה אפרטהייד והאם הוא קיים בישראל
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מרחם על טפשים
3/10/22 14:41
2
עובד 1
3/10/22 16:51
3
אבי כהן
6/10/22 09:09
4
אופק ב.
11/10/22 02:00
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
הוויכוח העז הניטש בארץ בין "המחנות" (שבחלקו אף גלש לציבורים יהודיים בעולם), הנושא את המונח "שתי מדינות לשני עמים" הוא ויכוח סרק. הוא שואב מכולנו את הכוחות הנפשיים הנדרשים כדי לברר ולהכריע באיזה צד לתמוך ולמי לתת את הכוח האלקטורלי להוביל אותנו לפתרון. אך כאמור זהו ויכוח חסר תוחלת היות שכל הצדדים אינם רוצים ובעיקר אינם יכולים להוציא אל הפועל את הפתרון. הזמן שחלף עד עתה יצר מציאות סבוכה וקשה: כל הצדדים חבוקים ותלויים זה בזה מבלי יכולת להינתק, אך גם מבלי יכולת להתקיים זה ללא זה.
03/10/2022  |  יוסי אוחיון  |   יומני בלוגרים
שירות הביטחון הכללי והמשטרה חשפו התארגנות טרור של דאעש בעיר נצרת שבגליל התחתון. במסגרת חשיפת התארגנות הטרור נעצרו שישה חשודים תושבי העיר החשודים שהתכוונו לממש פעילות טרור מטעם ארגון הטרור "המדינה האיסלאמית" בתוך שטחי ישראל.
02/10/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
תושב השומרון כבן 40 נפצע קל (יום א', 2.10.22) בגבו בפיגוע ירי שאירע בין אלון מורה לבית פוריק. פלשתיני ירה לעבר רכב פרטי ולעבר אוטובוס. פגיעה אותרה בחלון האחורי של הרכב הפרטי. הפצוע הוא נהג מונית שהיה בדרכו להסעת ילדים מן החינוך המיוחד בשומרון.
02/10/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
לאחר צאת השבת הושלך בקבוק תבערה על לשכתו של יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן-גביר בשכונת שמעון הצדיק, השריפה כובתה על-ידי תושב השכונה טל יושבייב. בן-גביר שמע לאחר צאת השבת על נסיון ההצתה והודיע כי יגיע עוד הלילה ללשכה.
01/10/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
ההתפרעויות בשטחי יהודה ושומרון נמשכות: לוחם מג"ב נפגע קל (שבת, 1.10.22) מיידוי אבנים בכפר בפלשתיני נעלין.
01/10/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il