|   15:07:40
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
סוכנות ראש
עריכת הסכמי ממון: השלבים המומלצים בדרך להסכם מוצלח
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
כוחותינו בכפר סאלם [צילום: נאסר אשתייה/פלאש 90]

האם אבו מאזן יפעל למנוע את הטרור בגדה

יו"ר הרש"פ אבו מאזן הורה לראשי מנגנוני הביטחון שלו להשליט חוק וסדר בשטחי הרש"פ אך בישראל מטילים ספק בנחישות שלו להילחם בטרור. הדרג המדיני מתנגד למבצע צבאי נרחב נגד הטרור בצפון השומרון אך עשוי להיגרר לכך במקרה של נפגעים ישראלים מפעולות טרור
03/10/2022  |   יוני בן-מנחם   |   יומני בלוגרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות

יו"ר הרשות הפלשתינית אבו מאזן כינס בסוף השבוע שעבר במוקאטעה ברמאללה את ראשי מנגנוני הביטחון של הרש"פ, כדי לדון בהדרדרות המצב הביטחוני בגדה. בפגישה השתתפו כל מושלי המחוזות, ראש הממשלה הפלשתיני מוחמד א-שתייה, שר הפנים זיאד הב אלריח ומקורביו של יו"ר הרש"פ חוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג'. על-פי גורמים שהשתתפו בישיבה, אבו מאזן דרש מהמשתתפים להקפיד על אכיפת החוק והסדר בשטחי הרש"פ ולמנוע התדרדרות במצב הביטחוני כדי "שניתן יהיה לרסן את כוונות ישראל להיכנס לערים הפלשתיניות ולחסל את הרש"פ שנחשבת להישג לאומי בשלושת העשורים האחרונים".

על-פי גורמי ביטחון ישראלים, הרש"פ ביקשה מישראל לתת לה לנסות ולהשתלט בעצמה על האנרכיה הביטחונית בעיר שכם, אולם בקשר לעיר ג'נין הרי שהרש"פ מודה בכישלונה הביטחוני וכי השליטה כולה בעיר עברה לידי ארגוני הטרור. צה"ל יתן כנראה לרש"פ ארכה כדי לפעול בעצמה בעיר שכם, אבל הזמן הולך ואוזל. קבוצת הטרור המכונה "גוב האריות" שולטת כמעט באופן מלא על העיר. גורמים בכירים ברש"פ מטילים ספק ביכולת של מנגנוני הביטחון הפלשתינים להשתלט על המצב בעיר שכם.

המצב בג'נין

מבצע "עקיצה" של צה"ל במחנה הפליטים ג'נין בשבוע שעבר היה מוצלח מבחינת צה"ל. נהרגו בו 4 מחבלים ואף חייל ישראלי לא נפגע. אבל ברור שלוחמה קשה ומורכבת כזו בשטח בנוי עלולה להביא לנפגעים בקרב חיילי צה"ל. לכן, הצבא חייב לעבור במהירות לשימוש במל"טים תוקפים, במיוחד לאחר שהרמטכ"ל אישר באחרונה את השימוש בהם בשטחי הגדה לצורך מלחמה בטרור.

מבחינת הפלשתינים, המבצע הזה היווה פגיעה מבצעית ומורלית קשה והם מכנים אותו במילה "טבח". הרחוב הפלשתיני זועם על אבו מאזן בעקבות שיחות הטלפון שעשה לרגל ראש-השנה עם נשיא המדינה יצחק הרצוג ועם שר הביטחון בני גנץ וגם על בקשתו לשוחח בטלפון עם ראש הממשלה יאיר לפיד. השטח זועם גם על ההודעה של אבו מאזן בנאומו באו"ם על נכונותו לחדש לאלתר את המשא-ומתן המדיני עם ישראל.

יו"ר הרש"פ איננו מראה נחישות מעשית להילחם בטרור מחשש שהדבר יביא למלחמת אזרחים בגדה שתערער את יציבות שלטונו, וגם מחשש למרד פנימי במנגנוני הביטחון של הרש"פ שרואים בטרור נגד צה"ל והמתנחלים "פעולה לגיטימית" של הפלשתינים.

על הרקע הזה יש לראות את העלייה במספר אנשי הביטחון של הרש"פ ששותפים לפעולות טרור בתקופה האחרונה. "הגיעה העת שהכיבוש דה לוקס יהפוך לכיבוש מדמם שיעלה ביוקר לישראל מבחינה חומרית ומורלית ומבחינת האבידות לכוחות צה"ל", אומר בכיר בתנועת פתח.

המשימה של צה"ל כעת היא להחזיר את השד של גל הטרור לתוך הבקבוק לפני שהוא יתפשט לשאר חלקי הגדה ויצית אינתיפאדה חדשה. אסור לתת לאסטרטגיית הטרור לנצח.

העיתון "ראי אליום" דיווח ב-29 בספטמבר מפי גורמי ביטחון פלשתינים כי "משמרות המהפכה" של אירן וארגון חיזבאללה פועלים מאחורי הקלעים כדי להסלים את המצב הביטחוני בגדה, כדי לערער את יציבות שלטונו של אבו מאזן.

גל הטרור - תוצאה ישירה של שומר החומות והבריחה מכלא גלבוע

העיר ג'נין שוב מובילה את הטרור בגל הנוכחי, כפי שעשתה באינתיפאדה השנייה בשנת 2000, והיא זכתה לקבל בשטחים את הכינוי "בירת הטרור" או "ג'נינ-גראד". "קן הצרעות" של הטרור בג'נין התחדש בעקבות מבצע "שומר החומות" בחודש 2021 ובעקבות בריחת ששת המחבלים מכלא גלבוע בחודש ספטמבר של אותה שנה.

האם גל הטרור החדש מסמל את תחילת הקונספציה הביטחונית כי ניתן לסמוך על הרש"פ שתטפל בטרור בשטחי A שהם בריבונותה הבלעדית? נראה כי יש סימני קריסה של הקונספציה הזו, הרחוב הפלשתיני איננו מוכן עוד לקבל את המתרחש במסגד אל-אקצה ובמזרח ירושלים מבחינת הנוכחות הישראלית בהם, והרש"פ איננה מוכנה עוד להיות הקבלן הביטחוני של ישראל בגדה מבלי לקבל תמורה מדינית ראויה מבחינתה.

המחבל ג'מיל אלעמורי שחוסל בעיר ג'נין בחודש יוני בשנה שעברה, הפך לסמל של גל הטרור הנוכחי ואלפי פלשתינים קוראים בשמו במהלך הלוויות המחבלים הפלשתינים שחוסלו על-ידי צה"ל. אלעמורי היה מייסד המסגרת החדשה של הטרור באזור ג'נין הנקראת "גדוד ג'נין", שמאחדת בתוכה את כל הפלגים הפלשתינים ונתמכת כספית על-ידי הג'יהאד האיסלאמי.

הפעולות הראשונות של המסגרת הזו היו ירי לעבר מחסומי צה"ל באזור ג'נין. בעקבות המסגרת הזו קמו מסגרות טרור נוספות שחיקו אותה הנקראות: "גדוד שכם", "גדוד טול כרם", גדוד טובאס" וקבוצת "גוב האריות" בשכם.

המכנה המשותף בין כל קבוצות הטרור החדשות שקמו בג'נין, שכם וטול-כרם הוא שחבריהן הם אסירים ביטחוניים משוחררים, קרובים לדת האיסלאם, שהכירו זה את זה בבתי הכלא בישראל, כולם בשנות ה-20 לחייהם והיו ילדים קטנים בזמן האינתיפאדה השנייה ובמהלך מבצע "חומת מגן". חלק גדול מהם היה גם עצור במתקני המעצר של הרש"פ באשמת נשיאת נשק ללא רישיון. כמה מהם עברו עינויים קשים בכלא יריחו המכונה "בית המטבחיים" של הרש"פ.

קבוצת "גוב האריות" בעיר שכם היא קבוצה עצמאית אבל בעלת אוריינטציה לתנועת פתח. למרות זאת, הרש"פ רדפה אותה. כך לדוגמה המחבל אברהים אלנאסולסי בילה 6 חודשים במעצר בידי הביטחון המסכל של הרש"פ, למרות שאביו הוא בדרגת אלוף משנה במנגנון הביטחון הפלשתיני.

למרות זאת, הזעם של קבוצות הטרור האלה מופנה נגד ישראל ולא כלפי הרש"פ. הפיגועים שהן מבצעות הם רק נגד צה"ל והמתנחלים ולא נגד הרש"פ.

הדרג המדיני בישראל אינו מעוניין להרחיב כעת את הפעילות הצבאית נגד הטרור בגדה באופן של מבצע צבאי גדול בצפון השומרון מחשש שהדבר יביא דווקא לעשרות הרוגים פלשתינים ולהגברת המוטיבציה הפלשתינית לטרור. צה"ל ימשיך בפעילות הממוקדת למעצר מבוקשים בעיקר באזור ג'נין בתנאי שיו"ר הרש"פ יצליח למנוע טרור מהעיר שכם.

ההערכה בצה"ל היא כי סכנת הטרור תגבר לקראת חג סוכות וכן גם עליית יהודים להר-הבית. גורמים ביטחוניים מעריכים כי במקרה של פיגועי טרור עם נפגעים ישראלים, הדרג המדיני יתקשה לעמוד בלחץ דעת הקהל ויורה על מבצע צבאי גדול בצפון השומרון.

תאריך:  03/10/2022   |   עודכן:  03/10/2022
יוני בן-מנחם
+"הויכוח הפנימי נגמר מול איום חיצוני"
23:20 03/10/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
ראש הממשלה אמר בטקס אזכרה לחללי חיל השיריון כי החברה הישראלית חזקה מכל ויכוח פוליטי  ▪  "אויבינו צריכים לדעת עוד דבר: שאנחנו מתייצבים מולם יחד"
לפיד. האיומים על ישראל אינם פשוטים [צילום: קובי גדעון, לע"מ]
+אפילו הירי סלקטיבי
14:35 03/10/22  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה
בהר חברון הסתובב מחבל עם נשק ארוך קנה, ירה מספר צרורות לעבר מבנה הישיבה, פצע תלמיד ישיבה ונעלם  ▪  כיתת הכוננות הוקפצה, גורמי צבא הצטרפו לחיפושים, התושבים המבוהלים נדרשו להישאר בבתים, לגלות ערנות, ולצפות להנחיות
דין אחר לחברון [צילום: וויסאם השלמון/פלאש 90]
+טרור הכבישים אינו מבדיל בין גב ההר לעמק
12:49 03/10/22  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה
צבא ההגנה לישראל, ההנהגה הישראלית, מחויבים לביטחונם ושלומם של אזרחי ישראל השומרים על גבולות ארץ חמדת אבות, מחויבים בהגנתם בכל, בבית הספר ובכביש, בטרמפיאדה ובדלת הכניסה לבית, מחויבים בכל מקום בו יד הקצבים מכל השפות והארצות מונפת
השכפ"ץ של המדינה [צילום: נאסר אישתייה/פלאש 90]
+מה זה אפרטהייד והאם הוא קיים בישראל
11:10 03/10/22  |  יקיר אדלמן   |   לרשימה המלאה
הבה נביט בקצרה במאפייניו של משטר אפרטהייד, כדי לראות הכיצד הוא מתקיים בשלמותו בגדה המערבית שתחת שליטתה של ישראל, וכיצד חלק ממאפייניו קיימים בתוך מדינת ישראל גופא
טענות מופרכות [צילום: אסר אישתייה/פלאש 90]
+שלוש/ארבע מדינות לשני עמים
08:13 03/10/22  |  יוסי אוחיון   |   לרשימה המלאה
אני כופר כפירה מוחלטת בהנחה שהפתרון של "שתי מדינות לשתי עמים" הוא הפתרון הנכון  ▪  עוד יותר אני כופר במחשבה כי הפתרון "הטוב" הזה הוא בר יישום
ויכוח חסר תועלת [צילום: ג'מאל עוואד/פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האם אבו מאזן יפעל למנוע את הטרור בגדה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
יש מי שפועלים בגלוי ובסמוי לגרש אותם מבתיהם, לטרנספר אותם לקרווילות, להפוך אותם למגש הכסף עליו הוקמה המדינה הפלשתינית הראשונה בתולדות העולם. יש מי שפועל להפוך אותם באופן שיטתי לתתי אדם, לאלימים, לאדוני הארץ, לגזלנים ולחמסנים. יש מי שמייחל להתאדותם והפיכתם לאבק בדרך להקמת המדינה הפלשתינית שוחרת השלום, הדמוקרטיה הדוגלת בפיתוח ובכבוד האדם כמו בעזה.
אחת ממילות הקסם של התקופה הנוכחית בישראל ובעולם היא המילה 'פרובוקציה'. כשאנשים שומעים דברים שהם לא אוהבים לשמוע ואין להם מה לומר בתגובה, הם משתמשים במילה הזאת כדי לתייג אמירות כ'זולות' ולהתחמק מהתייחסות רצינית ועניינית לדברים. תופעה זו תקפה גם בכל הנוגע לדיון בדבר השאלה האם בישראל קיים משטר אפרטהייד. הבה נביט בקצרה במאפייניו של משטר זה, כדי לראות הכיצד הוא מתקיים בשלמותו בגדה המערבית שתחת שליטתה של ישראל, וכיצד חלק ממאפייניו קיימים בתוך מדינת ישראל גופא.
03/10/2022  |  יקיר אדלמן  |   יומני בלוגרים
הוויכוח העז הניטש בארץ בין "המחנות" (שבחלקו אף גלש לציבורים יהודיים בעולם), הנושא את המונח "שתי מדינות לשני עמים" הוא ויכוח סרק. הוא שואב מכולנו את הכוחות הנפשיים הנדרשים כדי לברר ולהכריע באיזה צד לתמוך ולמי לתת את הכוח האלקטורלי להוביל אותנו לפתרון. אך כאמור זהו ויכוח חסר תוחלת היות שכל הצדדים אינם רוצים ובעיקר אינם יכולים להוציא אל הפועל את הפתרון. הזמן שחלף עד עתה יצר מציאות סבוכה וקשה: כל הצדדים חבוקים ותלויים זה בזה מבלי יכולת להינתק, אך גם מבלי יכולת להתקיים זה ללא זה.
03/10/2022  |  יוסי אוחיון  |   יומני בלוגרים
שירות הביטחון הכללי והמשטרה חשפו התארגנות טרור של דאעש בעיר נצרת שבגליל התחתון. במסגרת חשיפת התארגנות הטרור נעצרו שישה חשודים תושבי העיר החשודים שהתכוונו לממש פעילות טרור מטעם ארגון הטרור "המדינה האיסלאמית" בתוך שטחי ישראל.
02/10/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
תושב השומרון כבן 40 נפצע קל (יום א', 2.10.22) בגבו בפיגוע ירי שאירע בין אלון מורה לבית פוריק. פלשתיני ירה לעבר רכב פרטי ולעבר אוטובוס. פגיעה אותרה בחלון האחורי של הרכב הפרטי. הפצוע הוא נהג מונית שהיה בדרכו להסעת ילדים מן החינוך המיוחד בשומרון.
02/10/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אחד יצא בשצף-קצף נגד פרקליטות המדינה, היא רקב, היא רוצה להפיל את שלטון הימין, היא מבצעת עבירות, היא חוקרת את חבורת ביבי ועד היום איש לא הורשע
הרצל חקק
הרצל חקק
ככל שאנו נסחפים אחר העלילה הקסומה בספרה של רבקה רז אנו מפליגים אל ים נעלם, מבינים שלפנינו דרמה של חיים ושירה, חיים ושפה, חיים והשראה. דף אחר דף נקרעים מסכים, והסודות משמעם - הבנת נ...
יוסף קנדלקר
יוסף קנדלקר
ביום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה, אני תפילה שהילדים שלנו יחוו צה"ל אחר ממה שחוויתי    שתדע כל אם עבריה כי הפקידה את חיי בנה וביתה בידי מפקדים הראויים לכך
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il