|   15:07:40
  אביתר בן-צדף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
ניהול לקוי [צילום: שלמה ארד/לע"מ]

שוב חוזר הניגון

מחדל ההתרעה לא גרם לכישלון צבאנו במלחמת יום הכיפורים, כפי שהצליחה ועדת אגרנט להטעות את הציבור הישראלי, שמאמין לשטות זו עד עצם היום הזה לאחר ארבעים ותשע שנה עדיין עסוקים אצלנו במרץ רב באפולוגטיקה, שהופכת את התבוסה הנוראה בתשרי ה'תשל"ד ל"ניצחון הגדול ביותר שלנו", ויש המפריזים עד כדי "הניצחון הגדול ביותר בהיסטוריה הצבאית"
03/10/2022  |   אביתר בן-צדף   |   יומני בלוגרים   |   מלחמת יום הכיפורים   |   תגובות
כשלון נורא
מחדל ההתרעה העצים את הכישלון הנורא ביום הכיפורים, שנבע משרשרת איומה ואין-סופית של מחדלים בכל אגפי המטכ"ל, שראשיתה שנים לפני כן.

לקראת יום הכיפורים הבא עלינו לטובה ולברכה, פרסם יוסי מלמן כתבה בבלוגו בעיתון הארץ על 48 השעות הגורליות של "המוסד" ערב יום הכיפורים ה'תשל"ד. מלמן מסתמך על מסמכים חדשים, שנפתחו בפניו, ואני מעריך מאוד את שקדנותו ואת דבקותו במטרה.

בהתעסקות המופרזת במחדל ההתרעה במלחמת יום הכיפורים יש הטעיה - בנוסח השגיאה המכוּו̤נת של ועדת אגרנט, שנועדה להסיח את הדעת מהכישלון במלחמת יום הכיפורים ומהאחראים לו בדרג המדיני (שר הביטחון ואולי ראש הממשלה) ובדרג הצבאי (רמטכ"לים, סגני-רמטכ"לים וחברים במטכ"ל בשנים 1973-1967).

היה מחדל התרעה של אגף המודיעין (אמ"ן) - משמע, של מחלקת המחקר באמ"ן. אך בחזית התעלה ובגולן ראו כל העם את הקולות ואת האורות, ובדרגים הבכירים לא שעו לדיווחיהם גם דקות ספורות לפני פרוץ המלחמה. מחדל ההתרעה העצים את הכישלון הנורא, שנבע משרשרת איומה ואין-סופית של מחדלים בכל אגפי המטכ"ל, שראשיתה שנים לפני כן. אמנה רק כמה מהם:

· קידום מפקדים בכירים לא-ראויים לתפקידי אלוף.

· אי-דיכוי העיסוק המוגזם של הקצונה הבכירה ב"מלחמות גנרלים", על בסיס אישי ועל בסיס פוליטי מאז מלחמת ההתשה.

· החלפת מפקדים בכירים בכוננות ג', שהוכרזה לפני המלחמה.

· אי-תחקור מלחמת ששת הימים.

· אי-הפקת לקחים ממלחמת ששת הימים.

· אי-תחקור מלחמת ההתשה.

· אי-הפקת לקחים ממלחמת ההתשה.

· זלזול באויב ושחצנות חסרת בסיס.

· הקמת המעוזים בקו בר-לב ואי-פינוי לוחמיהם עם פרוץ המלחמה.

· מוצב החרמון לא הוכן כיאות להגנה, והיה בו מצבור של ציוד, שטרם הותקן.

· אי-היכרות עם מבנה הצבא הסורי והצבא המצרי, עם תורות הלחימה שלהם ועם אמצעי הלחימה שלהם.

· אי-הכנת תוכנית להגנת סיני. היו כמה תוכניות "שובך יונים", ואף אחת מהן לא הייתה מפורטת כתוכנית מבצעית להגנה.

· תוכנית הגנה שגויה לגולן.

· מחדל במודיעין הקרבי.

· מבנה משובש ולקוי של צה"ל, שבמסגרתו החליטו השוטים בחכמי חלם בחאקי, שאין צורך ברגלים, בתותחנים ובהנדסה בצבא היבשה.

· אי-הצטיידות באמצעים לראיית לילה, בטילים נגד-מטוסים (נ"מ), בטילים נגד-טנקים (נ"ט), באמצעים לגישור ובמובילי טנקים.

· תורת לחימה לא-מתאימה. למעשה, הוכן צבאנו היטב למלחמה הלפני-קודמת, והתאמן באינטנסיביות רבה לקראתה.

· אי-קריאת כמות מספקת של אנשי מילואים לשירות פעיל בין כסה לעשור. חטיבת מילואי השריון "הראם", שנקראה לתרגיל, שוחררה לביתה יומיים לפני פרוץ המלחמה.

· אי-הפעלת התוכניות "תגר" ו"בנדיגו" לדיכוי המערכים נ"מ מצריים.

· חוסר במודיעין עדכני למבצע "דוגמן 5" לדיכוי המערכים נ"מ סוריים.

· הפעלה לא-נכונה של חיל-האוויר ביומיים-שלושה הראשונים למלחמה.

· שיבוש המידע, שהתקבל מהסוכן מרואן אשרף, על שעת תחילת המלחמה (שעת ה-ש').

· שימוש באמצעי לחימה מיושנים ובלתי-אמינים כמו רובים ומקלעונים מיטע̤נים FN, תת-מקלעים "עוזי", מטולים נ"ט "בזוקה", רוֹמ̤י-רימון נ"ט, זחל"מים.

· שימוש במכשירי-קשר מיושנים ולא-אמינים.

· למרבית המפקדים הזוטרים עד דרג מפקד-פלוגה לא היו מפות.

· אי-שימוש בלהביורים בחי"ר, במדוכות עשן בטנקים ובתותחים מתנייעים (תומ"תים).

· מחדל בניהול מחסני החירום (ימ"חים). כתוצאה ממנו לא היו לאנשי המילואים, מדים, סרבלי שריון, מעילים, כובעים, נשק אישי, תחמושת וציוד אישי, ולא היו משקפות למפקדי-טנקים ולקציני שריון. לרכב הקרבי המשוריין (רק"ם) לא היה כל הציוד הנדרש לזיוודו, ולא היו דלק ומנות קרב. למשל, בחלק מהרק"ם לא היו כנות למקלעים, וטנקים פטון M-60A1, שהיו החדישים והמשוכללים בצה"ל, ולא רק הם יצאו לקרב ללא מקלעים.

· בימ"חים לא היו די מלגזות לשינוע תחמושת כבדה לטנקים ולתומ"תים. כתוצאה מכך התקדמה הוצאת הטנקים של יחידות המילואים לחזית בעצלתייים.

· לא הוקצו די מובילים לזירות; ולכן, שבקו כלי רק"ם רבים ורכב לא-משוריין בדרכים מהימ"חים לחזיתות.

· אי-ניהול התנועה בדרכים ובצמתים חיוניים.

· ניהול לקוי של שיתוף הפעולה בין חיל-האוויר לצבא היבשה.

· רישום לקוי של המתגייסים, שהחמיר את בעיית הנעדרים

· הכרה מאוחרת מדי בהלם-קרב ובפוסט טראומה, שהוא גורם.

ויש עוד עשרות - אם לא מאות - מחדלים נוספים, קטנים כגדולים, באגפי המטכ"ל, בחיל-האוויר, בפיקודים ובחילות, ששיבשו את כוחותינו, והכריעו את צבאנו במלחמה. את היפוכה של התמונה יכולנו לראות בחיל-הים בזירת הים התיכון. המצב היה חמור מאוד, וההלם נורא. לכן, החליטה ועדת אגרנט להאשים את המודיעין, ולהדיח קבוצה קטנה של "תפוחים רקובים" (וביניהם הרמטכ"ל דוד אלעזר (שאכן, היו ראויים להדחה), במקום לנקות את האורוות.

ארבעים ותשע שנה אחרי, ולא הבנו את מה שאִתרע לצבאנו במלחמת יום הכיפורים. הציבור הישראלי והחוקרים עדיין הולכים שולל אחרי מקסם-השווא של מחדל ההתרעה, ועסוקים במרץ רב בחקר המודיעין ובאפולוגטיקה, שהופכת את התבוסה הנוראה בתשרי ה'תשל"ד ל"ניצחון הגדול ביותר שלנו", ויש המפריזים עד כדי "הניצחון הגדול ביותר בהיסטוריה הצבאית".

כיוון שלא היה ניצחון במלחמת יום הכיפורים, והיו בה אך מעט הצלחות מעטות - פרצה מלחמה עזה בין העוצבות על קומץ היוקרה וההצלחה, שנרכשו במלחמה, ויחידות רבות עד עצם היום הזה מי עשתה מה, ומי הביאה את הניצחון במו ידיה ולבדה.

אי-הפקת לקחים

מלחמת יום הכיפורים ומלחמות ההתשה, שפרצו אחריה בשתי החזיתות, הניחו את התשתית לתבוסותינו במלחמותינו הבאות. צבאנו, כמסורתו מימי ה"הגנה", לא תחקר את האירועים, וסירב להפיק לקחים מהם. כלומר, כמו בכל מלחמות ישראל, שילמנו את מלוא שכר הלימוד עם בונוסים, ולא רצינו ללמוד דבר. חוברת הלקחים, שפרסם צה"ל אחרי המלחמה, מגוחכת, ואינו עונה על בעיות היסוד של צבאנו במלחמת יום הכיפורים.

אלוף שלמה גזית פקד, מיד עם היכנסו לתפקיד ראש אמ"ן, לא לחקור את המלחמה בטענות משונות ביותר. הגדיל לעשות רא"ל מרדכי גור, הרמטכ"ל החדש, שכביכול לא השתתף במלחמה, היה מקורי ביותר. הוא פיזר את מחלקת היסטוריה, שגדלה, כדי שתוכל לחקור את המלחמה. גור אמר בכנס קצינים בכירים במחנה צריפין, שאין צורך להפיק לקחים כיוון שהוא יודע מה השתבש, וכבר הפיק בעצמו את הלקחים.

מחדל בוושינגטון

כזכור, הוגלה גור לוושינגטון הבירה (וכרגע אין חשיבות לסיבה/תירוץ) בסוף 1972, ושימש נספח צבאי בשגרירות ישראל. יש שמועות, שבמקום להיות בנספחות (אחד המקומות החשובים ביותר במלחמה) במהלך המלחמה, ולנהלה, הגיח כמה פעמים ארצה, כתייר במפקדות בשתי החזיתות.

מיד עם בואו לפנטגון הצליח גור, כנראה, בגלל יוהרתו המופרזת, להתקוטט עם האנשים הקובעים בפנטגון ובצבא האמריקני, שהיו תחת הלם מתבוסת ארצות-הברית בוויטנאם, והוכרז כ"פרסונה נון-גראטה" בפנטגון. כלומר, נאסרה עליו הכניסה למשרד ההגנה האמריקני, ושום גורם במשרד ההגנה לא שיתף עמו, אישית, פעולה. את מקומו מילא תא"ל שייקה ברקת, הנספח האווירי (גנרל של כוכב אחד בלבד, בלשון הצבאית האמריקנית), שניהל כמיטב יכולתו את ענייניה של ישראל בפנטגון, שבו יש חשיבות רבה לדרגות (ממילא, אלוף הוא רק גנרל של שני כוכבים ...) - מחדל נוסף לרשימה.

על תפקודו הגרוע של גור כנספח צבאי במלחמת יום הכיפורים שמעתי, לימים, מביל קלמנטס, שהיה מושל טקסס בזמן לימודיי שם, ובמלחמת יום הכיפורים היה סגן-שר ההגנה.

תאריך:  03/10/2022   |   עודכן:  03/10/2022
אביתר בן-צדף
+49 שנים חלפו
11:58 03/10/22  |  יורם דורי   |   לרשימה המלאה
כיוון שכבר הגיעו לידיעתנו הידיעות על המצב הקשה במעוזים וכישלון התקפת הנגד של החטיבה והיעדרותו בתום הקרב של חברנו אריה דובדבני, עסקנו בשיחתנו האחרונה בעיקר בחטא היוהרה שחלתה בו הציבוריות הישראלית
אני ואפסי עוד [צילום: צילום מתוך הספר צוף הדבורה]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שוב חוזר הניגון
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יואל קורנבלום
5/10/22 05:39
2
חשדנית
5/10/22 20:02
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמת יום הכיפורים
שלום משה,
03/10/2022  |  יורם דורי  |   יומני בלוגרים
חלק 33 מסדרת שיחות עם סא"ל בדימוס אלי דקל, לשעבר ראש ענף שטח באמ"ן, המספר שעד פרוץ מלחמת יום הכיפורים סברו באמ"ן, וממילא בפיקוד העליון, כי במלחמה הבאה יילחמו המצרים לפי תוכנית "גרניט 2" וישאפו להגיע למעברי ההרים במיתלה ובג'ידי. הם לא ידעו כי סאדאת גיבש תוכנית חדשה, "הצריחים הגבוהים", שלפיה מטרת המצרים לתפוס רק רצועה של עשרה ק"מ ממזרח לתעלת סואץ. ראשי צה"ל הבינו זאת רק תשעה ימים אחרי פרוץ המלחמה.
23/09/2022  |  אורי מילשטיין  |   פודקאסטים
שיחת עומק תשיעית בסדרת שיחות על שבע המלחמות של בני הדור הראשון של מדינת ישראל. בשיחה זאת דנים - הלוחם בצנחנים ומומחה אסטרטגי, יוסי בלום הלוי ואני - על קרב סרפאום הראשון של פלוגת צנחנים מגדוד 71 חטיבה 55 בפיקוד המג"ד דן זיו, שבו נפלו 14 צנחנים ונפצעו 35. יוסי בלום מספר על סרן אסא קדמוני ז"ל שזכה על תפקודו בקרב זה בעיטור הגבורה.
14/09/2022  |  אורי מילשטיין  |   פודקאסטים
חלק 33 מסדרת שיחות עם סא"ל בדימוס אלי דקל, לשעבר ראש ענף שטח באמ"ן, המספר שאמ"ן לא ידע לקראת מלחמת יום הכיפורים ובתחילתה איזה סוג טנקים יש לצבא המצרי, הגזים במספר הטנקים המיושנים והפחית מאוד בטנקים החדשים והמשוכללים. חוסר ידע זה כמעט גרם להשמדתה של אוגדת אריאל שרון ב-8 באוקטובר 1973.
11/09/2022  |  אורי מילשטיין  |   פודקאסטים
חלק 32 מסדרת שיחות עם סא"ל בדימוס אלי דקל, לשעבר ראש ענף שטח באמ"ן, המספר שאמ"ן לא הכיר את תוכנית המלחמה המצרית ולא הבין כי המצרים מתכננים להעביר לסיני בשעות הראשונות של המלחמה 1049 טנקים. אמ"ן טעה לחשוב לפני המלחמה כי ביממה הראשונה מתוכנן מעבר רק של 552 טנקים. אמ"ן גם העריך שצבא מצרים הרשלן עם תחזוקה גרועה לא יצליח להעביר את המספר הזה. אבל המצרים עמדו בתכנון והעבירו לסיני כ-1000 טנקים.
08/09/2022  |  אורי מילשטיין  |   פודקאסטים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il